Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla som tjänar på det laddar väl när elen är billigast? Incitament finns ju redan för storförbrukare.

Att det är så stort fokus på elbilar i sammanhanget beror nog på samma sak som när det gäller bilbränder, dvs okunskap i kombination med förändringsmotstånd.

Genomsnittsbilisten behöver alltså ladda 2400 kWh/år, dvs 6,5 kWh per dygn.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Alla som tjänar på det laddar väl när elen är billigast? Incitament finns ju redan för storförbrukare.

Att det är så stort fokus på elbilar i sammanhanget beror nog på samma sak som när det gäller bilbränder, dvs okunskap i kombination med förändringsmotstånd.

Genomsnittsbilisten behöver alltså ladda 2400 kWh/år, dvs 6,5 kWh per dygn.
Kan inte du ringa elproducenterna och be dem använda sig av lastbalansering? Allt löser ju sig med lastbalansering.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan inte du ringa elproducenterna och be dem använda sig av lastbalansering? Allt löser ju sig med lastbalansering.
Att producenterna inte balanserar konsumenternas last är ju närapå skandal, måhända ett fall för samnytt eller vad de nu heter…

En del populära elhandelsbolag har ju idag rätt smarta appar som hjälper oss som har annat för oss än att avgöra när det ska laddas. T ex Tibber använder prognoserna för elpriset kommande dygnet för att avgöra om vi med solceller ska ladda elbilen med överskottsproduktionen eller om det är smartare att sälja överskottet och i stället ladda bilen vid en billigare tidpunkt.

Så de kommersiella aktörerna klarar tydligen att hantera detta, det borde ju glädja många av högerdebattörerna i denna tråd ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har inte de flesta i storstäderna redan idag automatisk elmätare som ger billigare el på natten? Alla jag känner laddar redan sin elbil på natten när strömmen är billigare. Kanske mina vänner är smartare eller snålare än storstadsborna. Känns mer som avgiften kommer drabba barnfamiljer med behov för större boende och uppvärmning av större areal. Hoppas jag tar fel.
Den största skillnaden nu är väl att det blir mera och mera påtvingande och att alla elavtalen går över till detta.
Förut kunde man ju välja elavtal där detta inte fanns.
Nu styr ju marknadskrafterna in folk i detta.
Men lastbalansera spisen och tvättmaskinen löser det ? ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nåja, som vanligt så är det sällan något nytt som kommer.
Utöver att jämföra vänster/mitten/höger media kan man lägga till ofiltrerade men modererade flashback som källa. Mycket som skrivs där är skit men där finns även anonyma skribenter (som förmodligen är väldigt insatta och engagerade i sina ämnen) som även kan hänvisa till källor - för ovanlighetens skull.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Kanske finns en lämpligare tråd men...
Nån som har erfarenhet av att leasa nån billigare elbil? Renault/Nissan typ. Med mitt bilanvändande känns det som att det kunde vara värt att fundera på... Köpa en Tesla finns inte i budgeten :D

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Leasing verkar ju duktigt subventionerat nu för att få ut bilar på marknaden. MG har ju någon för under 2000, hur man får ekonomi i det när bilen har över 277Ki listpris (efter rabatt) övergår mitt förstånd. 36 månader leasing ger dom 72K, strax över 25% av bilens pris. Dom flesta bilar tappar mer än så unders sina tre första år, och summan ska ju även finansiera ränta på beloppet. Visst max 1000 mil/år, men det var inte jättemånga hundringar för att få 1500 mil istället.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
MG produceras av ett kinesiskt bolag och det finns antagligen med stöd från partiet för att få ut bilar på marknaden och på det sättet göra folk medvetna om dem.
Det är mycket gratisreklam att vara "mest sålda elbil" någon månad och nu är årets tilldelning slut. Nästa årsmodell får större batteri och ansiktslyftning så den kan de ha högre pris på. 3500 bilar är väl vad de fått ut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Leasing verkar ju duktigt subventionerat nu för att få ut bilar på marknaden. MG har ju någon för under 2000, hur man får ekonomi i det när bilen har över 277Ki listpris (efter rabatt) övergår mitt förstånd. 36 månader leasing ger dom 72K, strax över 25% av bilens pris. Dom flesta bilar tappar mer än så unders sina tre första år, och summan ska ju även finansiera ränta på beloppet. Visst max 1000 mil/år, men det var inte jättemånga hundringar för att få 1500 mil istället.

Det löser dom när leasingperioden är över och du kommer för att lämna tillbaka bilen. Då får du betala extra för att bilen slitits mer än normalt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det löser dom när leasingperioden är över och du kommer för att lämna tillbaka bilen. Då får du betala extra för att bilen slitits mer än normalt.
När jag har privatleasat har jag fått med en broschyr med vilka skador som kan accepteras och var gränserna går. Har inte varit något tjafs alls.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När jag har privatleasat har jag fått med en broschyr med vilka skador som kan accepteras och var gränserna går. Har inte varit något tjafs alls.

Bra om dom är tydliga, som jag förstått verkar flera bara skriva nåt godtyckligt om "normalt slitage".
Har du tecknat nytt avtal för att leasa ny bil hos samma firma eller har du bytt märke?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Bra om dom är tydliga, som jag förstått verkar flera bara skriva nåt godtyckligt om "normalt slitage".
Har du tecknat nytt avtal för att leasa ny bil hos samma firma eller har du bytt märke?
https://www.vwfs.se/kopa-leasa-bil/privatleasing/skotselguide/
Jag försöker att aldrig ha samma märke flera gånger. Första bilen lämnade jag tillbaka utan att ha fler affärer med dem, men den andra köpte jag av den handlare som levererat bilen. Min fru gillar sin bil.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
MG produceras av ett kinesiskt bolag och det finns antagligen med stöd från partiet för att få ut bilar på marknaden och på det sättet göra folk medvetna om dem.
Det är mycket gratisreklam att vara "mest sålda elbil" någon månad och nu är årets tilldelning slut. Nästa årsmodell får större batteri och ansiktslyftning så den kan de ha högre pris på. 3500 bilar är väl vad de fått ut.
Fast det är inte bara MG som är "billiga" även om dom ligger lägst. Teknikens Värld hade genomgång av elbilar med under 3000 i leasing, och det borde vara svårt att få ekonomi även för en del av de övriga (Seat Mii och Fiat 500 undantagna). Även VW ID3 och ID4 hade leasing som låg klart under motsvarande Golf och Tiguan(???) samtidigt som listpris låg klart över dessa, dessa dock över 3000/månad.

Modell
LeasingprisKontantpris efter miljöpremieBatteriRäckvidd
1MG ZS1 990 kr277 400 kr44 kWh263 km
2Fiat 500e Action2 399 kr191 900 kr24 kWh185 km Finns prispressad från 1 990 kr/mån!
3Renault Zoe2 450 kr313 990 kr52 kWh393 km Pris inklusive vinterhjul.
4Mazda MX-302 495 kr279 900 kr36 kWh200 km
5Kia e-Soul2 495 kr328 900 kr39 kWh277 km Pris gäller lagerbilar.
6Peugeot e-2082 699 kr314 900 kr50 kWh340 km
7Opel Corsa-e Dynamic2 699 kr299 900 kr50 kWh330 km
8BMW i3s Charged2 795 kr374 500 kr42 kWh280 km
9Citroën e-C42 899 kr259 990 kr50 kWh350 km
10Nissan Leaf 40 kWh Acenta2 999 kr321 150 kr40 kWh270 km 1 500 mil, 24 mån, inklusive vinterhjul.
11Opel Mokka-e2 850 kr329 900 kr50 kWh320 km 1 500 mil.
12Hyundai Kona Electric2 995 kr309 000 kr39 kWh289 km
13Seat Mii2 995 kr204 900 kr37 kWh260 km
(36 månader, 1 000 mil per år, inklusive service)
Källa: Teknikens Värld

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
MG vore ju lite kul men jag har 60mil till närmsta handlare så... :D
Och jo, det känns som att elbilar är väldigt subventionerande jämfört med många andra. Inte fel att dra nytta av det tänker jag

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tillverkarna i EU har starka incitament att sälja elbilar… och därmed andra att konkurrera med dem.

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
-95 triumph tiger
Alltså, är inte det sjukt billigt att leasa en elbil för 2000sek/mån? Jag kör upp den summan i diesel varje månad och då drar bilen 0.5l/milen

Anmälde intresse för en MG men dom är slut. Jag måste ha bakdörrar och vi åker ofta korta sträckor med 5 personer i bilen. Finns det ngn modell med drag?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, är inte det sjukt billigt att leasa en elbil för 2000sek/mån? Jag kör upp den summan i diesel varje månad och då drar bilen 0.5l/milen

Anmälde intresse för en MG men dom är slut. Jag måste ha bakdörrar och vi åker ofta korta sträckor med 5 personer i bilen. Finns det ngn modell med drag?

Inget drag för de pengarna tyvärr.

Men hyr en bil de gånger du behöver drag eller ha kvar nåt skattebefriat gammalt lik med dragkrok.

Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457