Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, det blir bara uppenbart att du är på läktaren. Skit i att debattera om du ändå inte är intresserad av sakförhållanden.
Jag har visat dig färsk statistik. Du avfärdade den och hänvisade till gammal statistik.
Jag har visat dig definitionen för elbrist enligt energibolagen. Du hänvisar till två statliga tjänstemän som har en annan uppfattning.
Du hävdar att bilar med enbart eldrift inte är en elbil utan elektrifierad ICE-bil.
Du hävdar att du vet sanningen och direkt när du blir svarslös är standardsvaret: Läs hela tråden.

Jag tror min poäng för de som läser gått fram. Jag har inga ambitioner att ändra din uppfattning. fortsätt du spamma alla elfordonstrådar med att det kryllar av laddstationer och elbilar i Norrlands inland. Alla som är läskunniga och källkritiska ser igenom det ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mina ambitioner att få dig att ändra uppfattning är begränsade. Men eftersom du helt saknar både kunskaper och erfarenheter av elbilar är rådet att skaffa sådana innan du fortsätter diskutera. :)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Mina ambitioner att få dig att ändra uppfattning är begränsade. Men eftersom du helt saknar både kunskaper och erfarenheter av elbilar är rådet att skaffa sådana innan du fortsätter diskutera. :)
Du har rätt. Om jag köper en elbil så blir jag upplyst upp till din höga nivå.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Nja, det där var nog länge sedan. Elbilar är vanligast per capita i Norrlands inland. Överkalix och Östersund vill jag minnas leder ligan.

Det mesta av dina påståenden är avhandlade flera gånger tidigare i tråden så förslaget är att läsa tråden från början om du nu är intresserad. Eller var det bara en brandfackla?
Nej, ingen brandfackla. Bara min personliga åsikt. Jobbar man inom kraftbranchen som jag, så är man väl medveten om begränsningar i försörjningen. Det är inte direkt prioriterat hos våra politiker.

Östersund har fördömlig elleverantör i Jämtkraft, och stor kraftproduktion inpå knuten. Där lär de inte drabbas av elbrist. Ju mer kraft vi säljer till Microsoft, Facebook m.fl. desto mindre blir det kvar till våra elbilar... Tillgången av el är ju varför datorhallar byggs i just Sverige. Hur mycket ska vår vattenkraft klara???

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Finns en 10-12 laddare vid Burger King.
Finns 5-6 vid parkeringen vid turistbyrån.
Några vid Ikea och några vid kupolen.
Brukar vara kö till alla dem vid lov.
Många laddar också i Enköping där det finns fler laddare.
:) Du har mycket bättre koll på det här än jag. Men mitt antagande verkar vara korrekt. Inte särskilt många laddare när anstormningen av sportlovsresenärer drabbar Dalarna.

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Någon som funderar på att leasa en lastbil med dieselgenerator och sätta upp rejäla mobila laddplatser på Tjärna Ängar för de jäktade - som samtidigt kan insupa den lokala gemytliga kulturen?
Tja, Tjärna Ängar ställer man inte något man vill behålla. Även om det inte längre verkar vara någon direkt risk att färdas där. Det har inte brunnit bilar på ett tag. Tror jag....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Så att de flesta förstår vad vi pratar om.
"Har vi elbrist i Sverige? Elbrist sker egentligen först om inhemsk produktion och import inte räcker till, vilket inte har inträffat."

Det är ju i praktiken som att säga att en bil har oändlig räckvidd, så länge man tankar/laddar den. Vi kan ju avveckla mer eller mindre all elproduktion, alternativt förbruka hur mycket som helst (som serverhallar, ny stålframställning, laddning mm), så länge någon annan försörjer oss med el.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
:) Du har mycket bättre koll på det här än jag. Men mitt antagande verkar vara korrekt. Inte särskilt många laddare när anstormningen av sportlovsresenärer drabbar Dalarna.
Ja, när 1000-tals bilar passerar på sportlovet blir det trångt några timmar.
Tjärna Ängar är marginellt bättre men inget ställe att ta sin morgonpromenad på...;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Hur blir det om alla 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar måste tanka samtidigt?" :)

Precis lika relevant fråga faktiskt.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Svaret på Sälenresan (eller andra eventuella långresor/semestrar) är väl som vanligt att köpa en vanlig lite lagom stor elbil som klarar resten av året, men hyr en stor kombi den veckan om året då det behövs. Det blir troligen billigast i längden dessutom.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Svaret på Sälenresan (eller andra eventuella långresor/semestrar) är väl som vanligt att köpa en vanlig lite lagom stor elbil som klarar resten av året, men hyr en stor kombi den veckan om året då det behövs. Det blir troligen billigast i längden dessutom.
Amen då tar det ju slut på hyrbilar! ;-)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
"Hur blir det om alla 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar måste tanka samtidigt?" :)

Precis lika relevant fråga faktiskt.
Bortsett från att det tar 2-3 minuter att tanka full tank så man kommer 60-100 mil till, inte flera timmar, det är ju det som är den springande punkten. Men visst, spelar inte tiden någon som helst roll så är det ju samma, ja. Men då kan man ju lika gärna byta ut bilen mot en elsparkcykel, restid som laddtid, tiden är oviktig.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Bortsett från att det tar 2-3 minuter att tanka full tank så man kommer 60-100 mil till, inte flera timmar, det är ju det som är den springande punkten. Men visst, spelar inte tiden någon som helst roll så är det ju samma, ja. Men då kan man ju lika gärna byta ut bilen mot en elsparkcykel, restid som laddtid, tiden är oviktig.
Fast det tar ju inte flera timmar att ladda elbil heller. Om du nu inte skulle envisas med att ladda från ett vanligt vägguttag. Men varför i hela världen skulle du göra det?

Faktum är att jag kör sommartid från Sthlm (norr) till Sälen utan att ladda, inte mycket marginal. Men det betyder att det räcker med ett minst sagt kort laddstopp vid påbjuden pisspaus även vintertid.
Att det skulle utlösa kaos av världskrigsliknande proportioner tror jag är lite av en felbedömning.

Hur man lyckas med tilltaget att köa 2,5 timme för laddning mellan väst och ostkust vet jag inte, men det finns gott om folk som utan problem kan få ett järnspett att krångla.
Jag gör just den resan frekvent och det har hittills aldrig förekommit köande för laddning öht.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju lite märkligt att folk känner sig rent HOTADE av fenomenet elbilar att de tvunget - och mot bättre vetande - måste tala om hur dåliga de är, att de inte funkar på vintern, hur himla lång tid det tar att ladda, hur lite el det finns, hur dyrt det KOMMER att bli någon gång i framtiden osv osv osv? :)

Vi som kör elbil har ju inte märkt någonting av detta, och rimligen borde man väl i så fall ha gjort det vid det här laget? Tvärtom är det ju uppenbart så att de som provar ändrar åsikt väldigt fort...

Tvärs över Sverige är i längsta fall 40-50 mil beroende på var man räknar. En modern elbil klarar den sträckan i bästa fall utan att ladda en enda gång, i normalfallet med en 7-15 min laddning halvvägs för att ha lite marginaler när man är framme - självklart lite beroende på bil osv.

Det är klart, kör man en el-Tjorven med Chademo-kontakt och 3 kW ombordladdare får man förstås leta lite mer efter en fungerande laddare och räkna med att stanna ett tag, men de tilltagen är nog inte så vanliga nuförtiden.

När man har kört de där "lattjotävlingarna" Ystad-Haparanda" så har det exempelvis inte diffat så enormt mycket i tid mellan Teslas nya S med 64 mil WLTP och en äldre Hyundai Ioniq med det lilla 28 kWh batteriet. Det säger en del om både hur snabbt även billigare bilar laddar idag och om tillgången på snabbladdare.

Det är nog helt enkelt så att kunskap skall sökas där den finns, och inte där den inte finns.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju lite märkligt att folk känner sig rent HOTADE av fenomenet elbilar att de tvunget - och mot bättre vetande - måste tala om hur dåliga de är, att de inte funkar på vintern, hur himla lång tid det tar att ladda, hur lite el det finns, hur dyrt det KOMMER att bli någon gång i framtiden osv osv osv? :)

Vi som kör elbil har ju inte märkt någonting av detta, och rimligen borde man väl i så fall ha gjort det vid det här laget? Tvärtom är det ju uppenbart så att de som provar ändrar åsikt väldigt fort...

Tvärs över Sverige är i längsta fall 40-50 mil beroende på var man räknar. En modern elbil klarar den sträckan i bästa fall utan att ladda en enda gång, i normalfallet med en 7-15 min laddning halvvägs för att ha lite marginaler när man är framme - självklart lite beroende på bil osv.

Det är klart, kör man en el-Tjorven med Chademo-kontakt och 3 kW ombordladdare får man förstås leta lite mer efter en fungerande laddare och räkna med att stanna ett tag, men de tilltagen är nog inte så vanliga nuförtiden.

När man har kört de där "lattjotävlingarna" Ystad-Haparanda" så har det exempelvis inte diffat så enormt mycket i tid mellan Teslas nya S med 64 mil WLTP och en äldre Hyundai Ioniq med det lilla 28 kWh batteriet. Det säger en del om både hur snabbt även billigare bilar laddar idag och om tillgången på snabbladdare.

Det är nog helt enkelt så att kunskap skall sökas där den finns, och inte där den inte finns.

Så hur lång tid tar Ystad Haparanda med elbil?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så hur lång tid tar Ystad Haparanda med elbil?
Tog 18:52 med en Tesla model 3 LR.
Man kör Ystad-Haparanda, tar en paus och åker tillbaka till Ystad.
  1. Tesla Model 3 LR: 18:52 + 18:55 = 37:47
  2. Tesla Model 3 LR: 19:27 + 19:40 = 39:07
  3. Volkswagen ID.4: 21:06 + 20:45 = 41:51
  4. Skoda Enyaq iv80: 21:26 + 21:06 = 42:32
  5. Polestar 2 AWD: 21:40 + 21:10 = 42:50
  6. Audi e-Tron 50: 22:38 + 22:13 = 44:51

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tar 17:37 enligt Google Maps. Om man installerar kateter på sig själv och dakar-tank på bilen med förbränningsmotor.
Hade varit intressant om de lagt med ett långfärds-lok ala diesel-audi, bara för att se skillnaden..Screenshot_20210903-101035.jpg

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...