De första är kinesiska och DS3 är ungefär som att Citroën skulle göra en Lexus, dvs sminkad svenssonbil.Vad är DFSK samt DS3 för märke? Tillhör de någon koncern? VW?
Det finns ingen halvledarbrist i världen... Det finns gott om halvledare. Det är en överföringsbrist till VW.Jag är mer intresserad utav när jag får min ID.4 GTX som står och väntar på något på grund utav halvledarbrist....4v + på leveransen nu....
Ja men då så. Eftersom produktionen dessutom är i gång någonstans i världen så är tillflödet större än noll. Då tiden är oändlig så löser sig behovet förr eller senare. Nothing to see here, carry on.Det finns ingen halvledarbrist i världen... Det finns gott om halvledare. Det är en överföringsbrist till VW.
Marknaden fick ju lite panik i samband med pandemin och vissa företag köpte upp så mycket de kunde och tömde hela marknaden.
De borde lastbalansera tillgången lite så kommer allt igång igen
Ja men då så. Eftersom produktionen dessutom är i gång någonstans i världen så är tillflödet större än noll. Då tiden är oändlig så löser sig behovet förr eller senare. Nothing to see here, carry on.
#lastbalanseravärlden
Nej nej är du en galen borgare? Bättre att staterna världen över startar tillverkning. Monopol löser detta! Och lastbalansering!Bara vi låter marknaden sköta detta så löser det sig!
Typ som extradyra plastpåsar - som är tillverkade från sockerrör?Det finns många fiffiga saker av plast som jag helst inte vill vara utan bara för att oljan är slut.
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.
Tesla Model S 2021 med 652 km WLTP väger 2180 kg och en Mercedes S-Klass 2021 väger 2025 kg. Då jämför jag bilar med ungefär lika mycket hästar och dimensioner. Säkert mer ljuddämpning och lite mer lyx i S-Klass men i övrigt är de ganska lika, Model S har dock 300 liter mer plats till bagage. Så det stämmer nog idag att elbilar är något tyngre, men å andra sidan kan man köpa en mindre elbil och få lika mycket plats som i en större ICE bil. På sikt tror jag elbilar kommer bli lättare än ICE bilar.Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.
Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.
En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.
Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE
Den stora begränsande faktorn kommer att vara krockskyddet - om man nu inte får till det autonoma så pass att det kan slopas och man kör runt med chassin som mopedbilar.På sikt tror jag elbilar kommer bli lättare än ICE bilar.
Jag har väldigt svårt tro att elbilar kommer bli lättare än ICE så länge inte något nytt lågviktsbatteri uppfinns.
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.Det tror inte jag heller.
ICE fordon har vad jag vet bara blivit tyngre trots mer delar av t.ex. komposit och aluminium. Uppenbarligen finns det större efterfrågan från konsumenter på mer komfort, skärmar och fluff än lättare och smidigare bilar.
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.
En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.
Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.
Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.
Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.
Vilka bilar menar du är riktiga elbilar och vilka är elektrifierade ICE-bilar som man, enligt dig, inte kan jämföra med?ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.
En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.
Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.
Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.
Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |