Elbil eller inte?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag är mer intresserad utav när jag får min ID.4 GTX som står och väntar på något på grund utav halvledarbrist....4v + på leveransen nu....
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
För att elbilar verkligen ska vara det förträffliga val en del anser att de är, så är det några saker som behöver komma på plats först. Sen kanske det är ett lysande alternativ. Vem vet.
- Vi behöver bygga ut infrastrukturen i samma takt som elbilarna ökar. Idag ökar försäljningen av elbilar mycket fortare än vi bygger ut elnät och laddplatser. Det gäller även kommunala nät. Eldistributionen till villor är inte dimensionerad för att samtliga på gatan laddar ska ladda varsin elbil vid huset under natten.
- Brandkåren måste få utrustning för att kunna bekämpa de bränder där elbilar förekommer.
- Faran med tysta bilar. Var själv nära att be påkörd av elbil i Norra Backar nyligen. Att jag var på väg ut på ett övergångsställe fick inte föraren av elbilen att ens sakta in. Den kom som en helt ljudlös fara. Måttligt roligt för synskadade.

På sikt är nog elbilar framtiden. Den olja vi har kvar behöver vi till bättre saker än att elda upp. T.ex. så behöver stamnätets transformatorer mineralolja. Det finns många fiffiga saker av plast som jag helst inte vill vara utan bara för att oljan är slut.

I Sverige tar vi tillgången på el för självklar. Jag blev betänksam när jag såg planerna för Microsofts serverhaller i Stackbo. Idag är bara en hall byggd, men på planen var det tio hallar. Sen har vi serverhallarna i Ersbo och Tuna också.

Personligen ser jag heller att svenskproducerad el går till våra elbilar än att den ska gynna utländska företag. Fortfarande så är det Norrland som står för produktionen utan att få särskilt mycket tillbaka. Vindkraftparkerna i Norrland ägs oftast av Stockholms-företag. Tur att inte Norrland kräver självständighet! :lol

MER INFRASTRUKTUR TILL FOLKET!!
Så kommer det nog att fungera bra med elbilar. :krama
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är mer intresserad utav när jag får min ID.4 GTX som står och väntar på något på grund utav halvledarbrist....4v + på leveransen nu....
Det finns ingen halvledarbrist i världen... Det finns gott om halvledare. Det är en överföringsbrist till VW.
Marknaden fick ju lite panik i samband med pandemin och vissa företag köpte upp så mycket de kunde och tömde hela marknaden.
De borde lastbalansera tillgången lite så kommer allt igång igen
:nicka
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns ingen halvledarbrist i världen... Det finns gott om halvledare. Det är en överföringsbrist till VW.
Marknaden fick ju lite panik i samband med pandemin och vissa företag köpte upp så mycket de kunde och tömde hela marknaden.
De borde lastbalansera tillgången lite så kommer allt igång igen
:nicka
Ja men då så. Eftersom produktionen dessutom är i gång någonstans i världen så är tillflödet större än noll. Då tiden är oändlig så löser sig behovet förr eller senare. Nothing to see here, carry on.
#lastbalanseravärlden
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tänk vad skönt det vore om det inte vore halvledarbrist. Jag tillbringar alldeles för mycket tid med att informera kunder om att det är "some day delivery".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja men då så. Eftersom produktionen dessutom är i gång någonstans i världen så är tillflödet större än noll. Då tiden är oändlig så löser sig behovet förr eller senare. Nothing to see here, carry on.
#lastbalanseravärlden

Jag trodde det var brist, men sen fick man lära sig att det var på grund av svängningar på marknaden som gjorde att vissa köpte mera och "just in time" tänkande.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.

En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.

Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE
Tesla Model S 2021 med 652 km WLTP väger 2180 kg och en Mercedes S-Klass 2021 väger 2025 kg. Då jämför jag bilar med ungefär lika mycket hästar och dimensioner. Säkert mer ljuddämpning och lite mer lyx i S-Klass men i övrigt är de ganska lika, Model S har dock 300 liter mer plats till bagage. Så det stämmer nog idag att elbilar är något tyngre, men å andra sidan kan man köpa en mindre elbil och få lika mycket plats som i en större ICE bil. På sikt tror jag elbilar kommer bli lättare än ICE bilar.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har väldigt svårt tro att elbilar kommer bli lättare än ICE så länge inte något nytt lågviktsbatteri uppfinns.

Det tror inte jag heller.
ICE fordon har vad jag vet bara blivit tyngre trots mer delar av t.ex. komposit och aluminium. Uppenbarligen finns det större efterfrågan från konsumenter på mer komfort, skärmar och fluff än lättare och smidigare bilar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det tror inte jag heller.
ICE fordon har vad jag vet bara blivit tyngre trots mer delar av t.ex. komposit och aluminium. Uppenbarligen finns det större efterfrågan från konsumenter på mer komfort, skärmar och fluff än lättare och smidigare bilar.
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.

En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.

Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.

Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.

Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.

En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.

Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.

Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.

Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.

Att man tekniskt kommer att kunna bygga lättare elbilar håller jag med om. Det är inte så att man idag inte kan bygga en ICE-bil med utrymmen som en BMW 3-serie lättare än man faktiskt gör. Den är förmodligen minst 500kg överviktig med saker som man valt istället för lägre vikt.

Därför tror jag att en Tesla modell 2035 kommer väga typ 1800kg oavsett vad den tekniskt skulle kunna väga. Just för att man kan trycka i mer teknik., säkerhet, infotainment, säkerhet mm istället för den konstruktiva vikten
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.

En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.

Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.

Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.

Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.
Vilka bilar menar du är riktiga elbilar och vilka är elektrifierade ICE-bilar som man, enligt dig, inte kan jämföra med?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top