Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vilka bilar menar du är riktiga elbilar och vilka är elektrifierade ICE-bilar som man, enligt dig, inte kan jämföra med?
Inte min fråga, men t.ex. alla varianter av Tesla är bilar som är konstruerade för eldrift från dag 1. Likaså BMW i3 och Audi e-tron. Golf E, Volvo XC40 E-nånting mm är det inte utan "konverterade" till eldrift.
Egentligen ganska solklart att det blir bättre om det byggs ändamålsenligt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inte min fråga, men t.ex. alla varianter av Tesla är bilar som är konstruerade för eldrift från dag 1. Likaså BMW i3 och Audi e-tron. Golf E, Volvo XC40 E-nånting mm är det inte utan "konverterade" till eldrift.
Egentligen ganska solklart att det blir bättre om det byggs ändamålsenligt.
Så dessa konverterade bilar räknas inte som elbilar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Audi etron är även den en konverterad ICE-bil, liksom Mercedes EQC.

Och det är inte heller en fråga om utan det är helt enkelt en fråga om vad plattformen är konstruerad för.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så dessa bilar är inte elbilar enligt dig?
Vet inte vad andra tycker men i min bok är en elbil en bil som drivs enbart av el.
Laddhybrider är inte elbilar.
Mildhybrider är inte elbilar.
Bränslecellsbilar är inte elbilar.
Elbilar är elbilar...
Sen att vissa elbilar är tillverkade för att faktisk vara elbilar är ett plus i min bok.
Men det är bara en elbil som är en elbil. :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Självklart är de elbilar.
Porsche GT3T RSR och KIA CEÉD är båda ICE-bilar, men kanske inte fullt jämförbara för det.

Man kan vända på steken:

BMW i3 REX är en från början designad och konstruerad elbil som i efterhand försetts med en extra liten ICE-motor för att förlänga räckvidden. Den är tyngre.

”Från början” designade elbilar är före 2020 ganska få, eftersom det tar ganska många år att göra grundjobbet.

Tesla är nämnd, vi kan ta med BMW i3 och Nissan Leaf, liksom Renault ZOE. Ingen av dem är några särskilda tungviktare om man jämför med lika stora ICE-bilar.

VAG- s första renodlade elbil är ID3, den väger inte heller särskilt mycket i förhållande till storlek osv. Däremot är E-Golf och e-tron tyngre än motsvarande ICE-variant (på samma plattform).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte vad andra tycker men i min bok är en elbil en bil som drivs enbart av el.
Laddhybrider är inte elbilar.
Mildhybrider är inte elbilar.
Bränslecellsbilar är inte elbilar.
Elbilar är elbilar...
Sen att vissa elbilar är tillverkade för att faktisk vara elbilar är ett plus i min bok.
Men det är bara en elbil som är en elbil. :fakta

Kontexten gäller huruvida en elbil måste vara tyngre än en ICE-bil.

Men som vanligt lyfter vissa ut en liten snutt ur sammanhanget och går igång på något fullständigt oväsentligt för att få tillfälle till en magsur diskussion om något helt annat…
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Den stora begränsande faktorn kommer att vara krockskyddet - om man nu inte får till det autonoma så pass att det kan slopas och man kör runt med chassin som mopedbilar.
När det kommer till krockskydd så har jag läst att elbilar har en stor fördel då de inte har en motor som riskerar att pressas in i kupén (därför kan man bygga med större fokus på deformation) och ett batteri som fungerar väldigt bra som krockskydd.

När snabbladdning blir tillräckligt snabb så kommer också behovet för stora batterier minska och bilarna bli lättare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kontexten gäller huruvida en elbil måste vara tyngre än en ICE-bil.

Men som vanligt lyfter vissa ut en liten snutt ur sammanhanget och går igång på något fullständigt oväsentligt för att få tillfälle till en magsur diskussion om något helt annat…
Frågan var enkel. Är dessa elbilar eller inte?

Flera har svarat att de med ren eldrift är elbilar. Jag håller med. Du tycks ha en egen definition som du på direkt fråga vägrar svara på. Elbilar enligt min, biltillverkarnas och transportstyrelsens definition är i dagsläget tyngre än ICE-bilar. Du har en egen definition och då är det klart elbilar är lättare än ICE.

Påminner om din egna definition av elbrist eller egna definition av elbilar per capita.

Jag belyser bara att dina definitioner skiljer sig från normen och att man därmed kommer till andra slutsatser om man använder vedertagna begrepp.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Frågan var enkel. Är dessa elbilar eller inte?

Flera har svarat att de med ren eldrift är elbilar. Jag håller med. Du tycks ha en egen definition som du på direkt fråga vägrar svara på. Elbilar enligt min, biltillverkarnas och transportstyrelsens definition är i dagsläget tyngre än ICE-bilar. Du har en egen definition och då är det klart elbilar är lättare än ICE.

Påminner om din egna definition av elbrist eller egna definition av elbilar per capita.

Jag belyser bara att dina definitioner skiljer sig från normen och att man därmed kommer till andra slutsatser om man använder vedertagna begrepp.
Jag besvarar för min del, så som jag ser på det.

Dessa elbilar är elbilar på samma sätt som en schweizisk armékniv är en kniv. Ja det är en kniv, men den är inte på något sätt designad att vara en kniv. Det är alltså inte en _riktig_ kniv. Men det är en kniv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag besvarar för min del, så som jag ser på det.

Dessa elbilar är elbilar på samma sätt som en schweizisk armékniv är en kniv. Ja det är en kniv, men den är inte på något sätt designad att vara en kniv. Det är alltså inte en _riktig_ kniv. Men det är en kniv.
Definition är viktig om man ska dra slutsatser som att elbilar är lättare än ICE.

Här kommer odiskutabel fakta. Bensin - 12500wh/kg. Top notch batteri - 265wh/kg. 47 gånger högre energidensitet hos bensin.

BEV kommer inte på ett effektivt sätt ersätta ICE på fordon som kräver räckvidd och/eller hög last. Bränsleceller är vägen framåt. För Svenssonpendling är BEV kanon.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Frågan var enkel. Är dessa elbilar eller inte?

Flera har svarat att de med ren eldrift är elbilar. Jag håller med. Du tycks ha en egen definition som du på direkt fråga vägrar svara på. Elbilar enligt min, biltillverkarnas och transportstyrelsens definition är i dagsläget tyngre än ICE-bilar. Du har en egen definition och då är det klart elbilar är lättare än ICE.

Det är elbilar, men dåligt designade elbilar som troligtvis inte kommer produceras i många år till. När en elbil byggs på en plattform som också ska fungera med ICE blir de tyngre, mindre effektiva och den invändiga platsen blir mycket mindre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.

En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.

Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.

Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.

Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.

Ja, ICE-bilar har blivit större och tyngre för att konsumenterna önskar allt större och komfortablare bilar med allt mer utrustning som inte krävs för att transportera kunden. Du menar alltså att elbilskonsumenter inte har dessa krav på komfort och därför kan elbilars grundvikt och komfort dras tillbaka till vad ICE-bilar hade för 30 år sedan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen har dragit slutsatser som att ”elbilar är lättare än ICE-bilar”…

Underkänt på analysdelen!

Frågan gällde om elbilar ”måste vara tyngre” än motsvarande ICE-bilar, något som alltså inte är fallet.

Vilken teknik som hör framtiden till finns det alltid ett svar på, nämligen ”en annan”.
Just nu har fordonsindustrin i stort sett helt enats om att batterier är det som gäller framöver, nästan oavsett tillämpning. Inklusive lastbilar i fjärrtrafik. Laddstruktur är det som krävs.

Vätgas blir troligen en av lösningarna för tex flygplan där effektiviteten inte är lika avgörande som att alternativ ännu saknas. Och infrastruktur för vätgas runt flygplatser är enkelt ordnat i jämförelse med vägnätet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, ICE-bilar har blivit större och tyngre för att konsumenterna önskar allt större och komfortablare bilar med allt mer utrustning som inte krävs för att transportera kunden. Du menar alltså att elbilskonsumenter inte har dessa krav på komfort och därför kan elbilars grundvikt och komfort dras tillbaka till vad ICE-bilar hade för 30 år sedan?

Nej, men de väger alltså ungefär lika mycket redan nu. Utvecklingen går framåt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är elbilar, men dåligt designade elbilar som troligtvis inte kommer produceras i många år till. När en elbil byggs på en plattform som också ska fungera med ICE blir de tyngre, mindre effektiva och den invändiga platsen blir mycket mindre.
Detsamma gäller ju ICE-bilar som byggs på en platta som ska klara både BEV och ICE. är det ingen riktig ice då?
Ingen har dragit slutsatser som att ”elbilar är lättare än ICE-bilar”…

Underkänt på analysdelen!
emoji23.png


Frågan gällde om elbilar ”måste vara tyngre” än motsvarande ICE-bilar, något som alltså inte är fallet.

Vilken teknik som hör framtiden till finns det alltid ett svar på, nämligen ”en annan”.
Just nu har fordonsindustrin i stort sett helt enats om att batterier är det som gäller framöver, nästan oavsett tillämpning. Inklusive lastbilar i fjärrtrafik. Laddstruktur är det som krävs.

Vätgas blir troligen en av lösningarna för tex flygplan där effektiviteten inte är lika avgörande som att alternativ ännu saknas. Och infrastruktur för vätgas runt flygplatser är enkelt ordnat i jämförelse med vägnätet.

Nej, men de väger alltså ungefär lika mycket redan nu. Utvecklingen går framåt.
ICE-bilar har på 30 år ökat med mer än 50% sett utifrån en viss storlek. Vanlig familjekombi från ca 1200-1300 kilo till ca 1800-2000 kg tjänstevikt.

En vanlig BMW 3-serie (fyrhjulsdriven) väger in på 1800 kilo nånting. Dvs ganska precis som en Tesla 3 LR - som då dessutom är betydligt rymligare. Trots kanske 400 kg batterier och högsta betyg någonsin i krocktester.

Batterierna kommer att fortsätta minska i vikt. Samma batteriutrymme/vikt som gav 37 mils räckvidd i Tesla S85 2013 ger 64 mils räckvidd i Tesla S LR 2019. Utvecklingen står ju inte heller still framåt.

Det är ett exempel som visar att man inte kan säga att en elbil "är tyngre än en ICE-bil". Om man tar en ICE-bil och stoppar in en massa batterier, ja DÅ blir den förstås tyngre än utan batterier.

Tvärtom så ser utvecklingskurvan ut så att elbilar kommer att bli allt lättare, då en viss kWh batterienhet blir mindre och lättare för varje generation som kommer.
Du har ju sagt att man inte kan säga att elbilar är tyngre än ice. Det kan man säga. De är i dagsläget tyngre.

Jag fattar att du gillar elbilar. Det gör jag också. Men de är i dagsläget tyngre. De kanske blir lättare i framtiden, kanske inte. ICE kanske blir lättare i framtiden, eller inte. Jag har inte svaret, har du?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tegel,
Du är verkligen duktig på att hitta skitsaker att fastna på istället för att försöka diskutera välvilligt.

Du förstår givetvis vad som är tänkt med inläggen som handlar om vikten. Vad är det du vill uppnå med den sortens argumentation?

Om du inte förstår:
En elbil som konstruerats från början för att enbart vara en elbil blir inte tyngre än en avgasbil som även den är skapad så från början.
Tar man en befintlig konstruktion och anpassar för en annan drivlina får man kompromissa och slutprodukten blir inte fulländad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tegel,
Du är verkligen duktig på att hitta skitsaker att fastna på istället för att försöka diskutera välvilligt.

Du förstår givetvis vad som är tänkt med inläggen som handlar om vikten. Vad är det du vill uppnå med den sortens argumentation?

Om du inte förstår:
En elbil som konstruerats från början för att enbart vara en elbil blir inte tyngre än en avgasbil som även den är skapad så från början.
Tar man en befintlig konstruktion och anpassar för en annan drivlina får man kompromissa och slutprodukten blir inte fulländad.
Se detta citatet.
Frågan var enkel. Är dessa elbilar eller inte?

Flera har svarat att de med ren eldrift är elbilar. Jag håller med. Du tycks ha en egen definition som du på direkt fråga vägrar svara på. Elbilar enligt min, biltillverkarnas och transportstyrelsens definition är i dagsläget tyngre än ICE-bilar. Du har en egen definition och då är det klart elbilar är lättare än ICE.

Påminner om din egna definition av elbrist eller egna definition av elbilar per capita.

Jag belyser bara att dina definitioner skiljer sig från normen och att man därmed kommer till andra slutsatser om man använder vedertagna begrepp.
Du kan tycka vad du vill. Elbilar är tyngre än ICE. Sen kan jag laborera med definitioner för att få den tyngre, lättare eller lika.

Jag förstod vad som avsågs. Det du förklarade för mig har andra redan förklarat. Du upprepar bara det andra skrev för att sedan tilldela mig personliga attribut. Du blev rätt överkörd om din kommentar om svartarbete nyligen. Jag antar att du fortfarande är butt hurt. Ditt inlägg är helt off topic.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Se detta citatet.

Du kan tycka vad du vill. Elbilar är tyngre än ICE. Sen kan jag laborera med definitioner för att få den tyngre, lättare eller lika.

Jag förstod vad som avsågs. Det du förklarade för mig har andra redan förklarat. Du upprepar bara det andra skrev för att sedan tilldela mig personliga attribut. Du blev rätt överkörd om din kommentar om svartarbete nyligen. Jag antar att du fortfarande är butt hurt. Ditt inlägg är helt off topic.
Då får du väl anmäla mitt inlägg. Det innehåller dock en förklaring som verkade behövas. Min gamla elbil vägde 1150 kg. Jag har haft massor av avgasbilar som varit tyngre.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top