Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
BMW i3 har nämnts (1350 kg), Tesla 3 har också nämnts… (1611 kg).

I storleksklasserna normal till låg vikt skulle jag säga. Men detta är en yttepyttedetalj som endast falsifierar påståendet att elbilar alltid är tyngre än motsvarande ICE-bil.

För de flesta är nog andra egenskaper mer avgörande.
Jo. Fast en Bmw i3 kan inte dra och den har en maximal räckvidd enligt spec på knappt 28 mil i bästa fall vilket i praktiken väl innebär att du tar dig kanske 20 mil om det inte är vinter.
Den har dessutom horribel komfort med stolar fullt i klass med en Nissan Micra från 90talet. Jag tyckte den verkade trevlig innan jag provkörde men efter provkörning så kan jag konstatera att det är tveksamt att jag skulle vilja köra den ens om jag fick den gratis. Och det är klart att en elbil blir lätt när den byggs som en konservburk och man bantar bort batterier så man får kort räckvidd. Den är ju inte ens byggd för att ha räckvidd från början utan är byggd som en stadsbil mer eller mindre.
Tesla Model 3 är väl en bättre jämförelse då den trots allt har vettig räckvidd och dessutom kan ha en dragkrok även om den bara får dra 900 kg. Den är ju jämförbar i vikt med en Audi A4 quattro. Men då har Audin dubbla räckvidden och får dra mer än dubbla släpvagnsvikten.
Visst. Räckvidden i en Tesla model 3 är fullt tillräcklig för att det inte ska vara något problem med långkörningar om man bara planerar in så att man stannar där det finns laddmöjlighet. Dvs inte rastplats och äta medhavd matsäck.
Och om man inte bryr sig om dragvikten så är det väl nästan fördel för Teslan förutom att den är 200 000 dyrare i inköp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Innerutrymmena i Tesla 3 är större än A4-s. Den är snabbare, billigare i drift och har andra fördelar som den delar med många elbilar tex utsläppsfri och mindre miljöbelastande. Poängen är alltså inte att det finns saker som en ICE-bil generellt är bättre på utan att elbilar inte behöver vara tyngre bara för att de är elbilar.

Av allt att döma kommer elbilar att kräva mindre reparationer än ICE-bilar, särskilt de nyare med avgasreningssystem spm kan kosta hur mycket som helst att fixa.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dock förbluffande, när man väl kör en Tesla, som ju inte behöver besväras av en ”stenkrossarnas fossilmotor”, ändå är så förbenat bullrig utanför 50-zonen. När andra, säg EQC och e-tron är så mycket tystare. Ja även en GLC eller Q5 för den delen. Är isolering så jäkla dyrt så kanske man skulle trottlat hem lite på pruttljud och övervakningskameror och istället lagt några dollar på ett lager bitumen…

Tesla verkar, ju fler andra märken jag provat, vara något för innerstadens fashionabla ”klägg”, lomhörda hipsters och tech-freaks som haft DOTA på Max i lurarna sen vällingen tog slut.

Tur är det väl att andra firmor nu verkar vakna lite iaf. Nästa på tur i provkörningen blir BMW i4.
Följ mig för mer friska synpunkter!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dock förbluffande, när man väl kör en Tesla, som ju inte behöver besväras av en ”stenkrossarnas fossilmotor”, ändå är så förbenat bullrig utanför 50-zonen. När andra, säg EQC och e-tron är så mycket tystare. Ja även en GLC eller Q5 för den delen. Är isolering så jäkla dyrt så kanske man skulle trottlat hem lite på pruttljud och övervakningskameror och istället lagt några dollar på ett lager bitumen…

Tesla verkar, ju fler andra märken jag provat, vara något för innerstadens fashionabla ”klägg”, lomhörda hipsters och tech-freaks som haft DOTA på Max i lurarna sen vällingen tog slut.

Tur är det väl att andra firmor nu verkar vakna lite iaf. Nästa på tur i provkörningen blir BMW i4.
Följ mig för mer friska synpunkter!
Just med Tesla så betalar man för den senaste tekniken och en herrejösses-acceleration. Verkar ha snålats på mycket annat. Väghållning har varit riktigt kass på de jag kört. Förvisso ett par år gamla modeller. Sportmodellerna ska dock vara vassa. Tar man Teslas pris utan statliga subventioner så får man en betydligt lyxigare och bekvämare bil från ett annat fabrikat. Teslas kvalité är diskutabel med många rapporterade fel under garantitiden jämfört med andra bilmärken.

De Teslaägare jag träffat brukar ofta vara som rabiata veganer. Måste alltid berätta vid varje givet tillfälle hur fantastisk bil de har köpt och hur bra Elon är på alla sätt och vis. De har en närmast fanatisk kundbas som försvarar sitt inköp av en överprisad och subventionerad kvalitetsmiss. De har lyckats branda sig hårt, nästan i nivå med Rolls Royce.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Dock förbluffande, när man väl kör en Tesla, som ju inte behöver besväras av en ”stenkrossarnas fossilmotor”, ändå är så förbenat bullrig utanför 50-zonen. När andra, säg EQC och e-tron är så mycket tystare. Ja även en GLC eller Q5 för den delen. Är isolering så jäkla dyrt så kanske man skulle trottlat hem lite på pruttljud och övervakningskameror och istället lagt några dollar på ett lager bitumen…

Tesla verkar, ju fler andra märken jag provat, vara något för innerstadens fashionabla ”klägg”, lomhörda hipsters och tech-freaks som haft DOTA på Max i lurarna sen vällingen tog slut.

Tur är det väl att andra firmor nu verkar vakna lite iaf. Nästa på tur i provkörningen blir BMW i4.
Följ mig för mer friska synpunkter!
Jag hatar oljud i bilar och mina senaste bilar har jag köpt på grund av komfort. Mercedes E-Klass och Peugeot 508. Har alltid varit en person som lyssnar efter missljud när jag kör bil eller MC, säkert för att jag tidigare gärna körde äldre fordon. Nästan oavsett hur bra ljuddämpning bilarna har så tycker jag nu för tiden (snart 40) att det blir för hög ljudnivå/bullrigt när man ska köra lite längre. Har haft lust på en Model 3 länge, mest pga autopiloten, men det var just oron för ljudnivå som stoppade ett köp. För ett halvår sen så köpte jag Air Pods Pro med aktiv ljuddämpning och körde min första längre körning med aktiv ljuddämpning i 508an, helt magiskt. Jag kan fortfarande prata normalt med barnen och damen samt hör fortfarande tutan/sirener men allt av vind/däck/motorljud är borta. Kan varmt rekommenderas.

Vi köpte nu en begagnad Tesla Model 3 4wd. Hade egentligen lust på en Ioniq 5 men den har vi inte råd med. Resten av familjen tycker ljudnivån är bra i M3an och jag kör med aktiv ljuddämpning (oavsett bil) så det fungerar helt topp för oss. Sen är det riktigt skoj att för första gången i livet ha en "sportbil" med brutal sömlös acceleration. Låg tyngdpunkt, bra grepp och rå acceleration i en familjebil är svårt att inte ge mig glädje. Körde en snäll "bombar-repa" i kväll med Breaking the Law på stereon, sjukt skoj. Sen att den är väldigt komfortabel att långköra med autopiloten gör det hela bara ännu bättre. Vad jag har läst så är det generellt lite kvalitetsproblem med Tesla M3, men det var en del barnsjukdomar. Alla jag känner som kör Tesla är nöjda och de skulle inte ljuga för mig om vilka problem de har upplevt när jag har frågat innan köp.

Jag bor i Norge och här är Tesla Model 3 den billigaste 4wd bilen med automat och 1 ton drag som man får tag på om man vill ha aktiv filhållare och adaptiv farthållare. Känner flera som kör Tesla här i Norge och de flesta är väldigt jordnära och trevliga samt kör många mil per år.

Jag förstår att elbil inte är för alla. Men personligen kan jag räkna på en hand hur många gånger jag har kört över 50 mil med släp på de sista 19 åren, trots att jag har BE. Kanske en gång varannat år har jag behov för att hämta mer än ett ton grus, så då måste jag låna bil i framtiden. Har aldrig kört mer än 100 mil på en dag och det klarar Model 3 på cirka 10 timmar på sommaren. Om jag skulle köpa en bil som fungerar till alla worst case scenarios så hade det blivit väldigt opraktiskt i min vardag :) Men förstår att elbil inte är för alla per idag och hoppas att bensin/dieselpriset inte blir för dyrt.

Håller med om att det är bra med mer konkurans. BMW I4 ser riktigt bra ut.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag hatar oljud i bilar och mina senaste bilar har jag köpt på grund av komfort. Mercedes E-Klass och Peugeot 508. Har alltid varit en person som lyssnar efter missljud när jag kör bil eller MC, säkert för att jag tidigare gärna körde äldre fordon. Nästan oavsett hur bra ljuddämpning bilarna har så tycker jag nu för tiden (snart 40) att det blir för hög ljudnivå/bullrigt när man ska köra lite längre. Har haft lust på en Model 3 länge, mest pga autopiloten, men det var just oron för ljudnivå som stoppade ett köp. För ett halvår sen så köpte jag Air Pods Pro med aktiv ljuddämpning och körde min första längre körning med aktiv ljuddämpning i 508an, helt magiskt. Jag kan fortfarande prata normalt med barnen och damen samt hör fortfarande tutan/sirener men allt av vind/däck/motorljud är borta. Kan varmt rekommenderas.

Vi köpte nu en begagnad Tesla Model 3 4wd. Hade egentligen lust på en Ioniq 5 men den har vi inte råd med. Resten av familjen tycker ljudnivån är bra i M3an och jag kör med aktiv ljuddämpning (oavsett bil) så det fungerar helt topp för oss. Sen är det riktigt skoj att för första gången i livet ha en "sportbil" med brutal sömlös acceleration. Låg tyngdpunkt, bra grepp och rå acceleration i en familjebil är svårt att inte ge mig glädje. Körde en snäll "bombar-repa" i kväll med Breaking the Law på stereon, sjukt skoj. Sen att den är väldigt komfortabel att långköra med autopiloten gör det hela bara ännu bättre. Vad jag har läst så är det generellt lite kvalitetsproblem med Tesla M3, men det var en del barnsjukdomar. Alla jag känner som kör Tesla är nöjda och de skulle inte ljuga för mig om vilka problem de har upplevt när jag har frågat innan köp.

Jag bor i Norge och här är Tesla Model 3 den billigaste 4wd bilen med automat och 1 ton drag som man får tag på om man vill ha aktiv filhållare och adaptiv farthållare. Känner flera som kör Tesla här i Norge och de flesta är väldigt jordnära och trevliga samt kör många mil per år.

Jag förstår att elbil inte är för alla. Men personligen kan jag räkna på en hand hur många gånger jag har kört över 50 mil med släp på de sista 19 åren, trots att jag har BE. Kanske en gång varannat år har jag behov för att hämta mer än ett ton grus, så då måste jag låna bil i framtiden. Har aldrig kört mer än 100 mil på en dag och det klarar Model 3 på cirka 10 timmar på sommaren. Om jag skulle köpa en bil som fungerar till alla worst case scenarios så hade det blivit väldigt opraktiskt i min vardag :) Men förstår att elbil inte är för alla per idag och hoppas att bensin/dieselpriset inte blir för dyrt.

Håller med om att det är bra med mer konkurans. BMW I4 ser riktigt bra ut.
Själv kör jag 1200 av årets 1500mil med dagsetapper om 100mil. Man blir enna rätt petig med komforten då. Både ändalykten och trumhinnan.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Just med Tesla så betalar man för den senaste tekniken och en herrejösses-acceleration. Verkar ha snålats på mycket annat. Väghållning har varit riktigt kass på de jag kört. Förvisso ett par år gamla modeller. Sportmodellerna ska dock vara vassa. Tar man Teslas pris utan statliga subventioner så får man en betydligt lyxigare och bekvämare bil från ett annat fabrikat. Teslas kvalité är diskutabel med många rapporterade fel under garantitiden jämfört med andra bilmärken.

De Teslaägare jag träffat brukar ofta vara som rabiata veganer. Måste alltid berätta vid varje givet tillfälle hur fantastisk bil de har köpt och hur bra Elon är på alla sätt och vis. De har en närmast fanatisk kundbas som försvarar sitt inköp av en överprisad och subventionerad kvalitetsmiss. De har lyckats branda sig hårt, nästan i nivå med Rolls Royce.
Mycket har jag blivit insorterad under genom åren, men aldrig rabiat vegan. Dessvärre är din träffsäkerhet, i vart det här fallet, en bra bit utanför den omtalade ladugårdsdörren.

Valet av Tesla, i mitt fall som tjänste/förmånsbil, är grundat i två saker. Laddnätverk och ekonomi.
Till det kommer mycket bra räckvidd och bra teknik. Om karosspassningen är sämre än på en Porsche skiter jag blankt i, om maximalt tre år är det dags för nästa bil.

Då väljer jag den som levererar hög KPI på det som är viktigt för mig. Vem som tillverkat den är fullständigt egalt och i mina ögon förlegat
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mycket har jag blivit insorterad under genom åren, men aldrig rabiat vegan. Dessvärre är din träffsäkerhet, i vart det här fallet, en bra bit utanför den omtalade ladugårdsdörren.

Valet av Tesla, i mitt fall som tjänste/förmånsbil, är grundat i två saker. Laddnätverk och ekonomi.
Till det kommer mycket bra räckvidd och bra teknik. Om karosspassningen är sämre än på en Porsche skiter jag blankt i, om maximalt tre år är det dags för nästa bil.

Då väljer jag den som levererar hög KPI på det som är viktigt för mig. Vem som tillverkat den är fullständigt egalt och i mina ögon förlegat
Finns alltid undantag som bekräftar regeln. Hårt försvar för övrigt, känner du dig träffad?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För att utveckla lite.
Är det något fenomen jag har svårt att förstå så är det märkesfanatism, åt båda hållen.
En bil eller motorcykel är en sammansättning av mestadels metall och kompositer. Den har inga känslor eller själ som följer med från tillverkaren. Det är ingenjörskonst skapad av de människor som för tillfället jobbat med produkten.
Det som verkligen borde svida i fanatikernas hjärtan är tanken på att en god del av t.ex. Teslas ingenjörer jobbat för t.ex. Mercedes tidigare i livet. Och tvärtom. Och åt alla andra håll.
Ledningsgrupper och ägande har bytts ut genom åren och det finns inget egentligt arv hos några av de etablerade tillverkarna som dessutom köper teknik och delar av varandra och samma underleverantörer.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För att utveckla lite.
Är det något fenomen jag har svårt att förstå så är det märkesfanatism, åt båda hållen.
En bil eller motorcykel är en sammansättning av mestadels metall och kompositer. Den har inga känslor eller själ som följer med från tillverkaren. Det är ingenjörskonst skapad av de människor som för tillfället jobbat med produkten.
Det som verkligen borde svida i fanatikernas hjärtan är tanken på att en god del av t.ex. Teslas ingenjörer jobbat för t.ex. Mercedes tidigare i livet. Och tvärtom. Och åt alla andra håll.
Ledningsgrupper och ägande har bytts ut genom åren och det finns inget egentligt arv hos några av de etablerade tillverkarna som dessutom köper teknik och delar av varandra och samma underleverantörer.
Jag håller med dig och jag är inte heller någon märkesfanat. Snarare att jag är mer påverkad i vilken region produkten tillverkats och utvecklats. För mig står Japan och Tyskland högt i kurs. USA och Italien lite lägre, för mig.

Dock finns det gott om märkesfanatister som bara kör HD eller Tesla eller whatever, oavsett prestanda och kvalité.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag försöker undvika att köpa samma fabrikat flera gånger, men lyckas väl inte fullständigt. Hur man annars ska veta vilket fordon som är bäst vet jag inte. Ägarundersökningar borde exkludera alla som bara har haft ett märke för de vet ju inget om huruvida det de har är bra eller inte.
För närvarande åker jag förmånsbil och fick välja fabrikat fritt så länge jag var nära satt budget på 7,5PBB.
Utbudet av elbilar i den prisklassen är fortfarande lite klent, tyvärr. Som väskdängare behöver jag lite räckvidd för att sköta mitt arbete.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hamnar säkert bakom betalvägg om ni surfat på DN ofta och ni har deras cookies sparade.


Citerar bara början och slutet i artikeln. Den är bra längre än det här.
I stängda staden utvinns nickel för världens elbilar – till priset av svart tundra

En stad byggd av Gulagfångar, stängd för utlänningar och styrd av en av Rysslands rikaste oligarker.
Här finns nyckeln till vårt nya klimatanpassade samhälle – metallen nickel som behövs till batterier i elbilar. Efterfrågan på nickel ökar och en av världen största fyndigheter ligger under marken i Norilsk i Sibirien.
Jakten på nickel ledde ifjol till en av världens största miljöskandaler. Utom synhåll för världen började floder skumma av en röd sörja.

Svaveldioxid doftar på ett speciellt sätt. Surt, stickande. Man hostar utan att förstå varför. När vinden ligger på från smältverket lägger den sig över Norilsk – en genomskinlig gas som inte går att se. Bara känna i svalg och näsa.
Högt uppe vid Rysslands tak ligger nickelsmältverket Nadezjda, ett namn som betyder hopp. Här ligger även kopparsmältverk, avfallsdammar, verkstäder, en hel stad som har grundats av Gulagfångar på en av Rysslands mest ogästvänliga platser. Norilsk.
Vintertid kryper temperaturerna ned till minus 40 grader. Från november till januari råder midvintermörker. Kastvindarna är då så starka att husen är byggda i vinkel mot varandra för att invånarna ska kunna röra sig i lä av byggnaderna. När det blåser som hårdast går det inte att köra bil på landsvägen.

Till Norilsk kan man bara flyga. Varken vägar eller järnvägar leder hit. Staden är stängd för utlänningar – för att besöka den måste vi ha ett särskilt tillstånd av ryska säkerhetstjänsten. Den ligger utkastad mitt på tundran, 287 mil nordost om Moskva, i en av Rysslands mest glest befolkade trakter: det vilda, otillgängliga Tajmyr.
......
.....
Nornickel är förutom världens största nickelföretag också världens största utsläppare av svaveldioxid. Det är en gas som uppstår då nickelsulfid hettas upp i smältugnar för att avlägsna svaveln. Den avgår i form av svaveldioxid och faller ner på tundran som surt regn.


Resultatet ser Rjabinin varje dag i sin hemstad Norilsk. Framför allt ute i naturen, där han har vandrat sedan barnsben. Tundran som ligger i vindriktningen från smältverket Nadezjda är förödd och svedd. Träden lutar kolsvarta och nakna. Buskarnas grenar längs marken lyser benvita som skelett.

....
......
Fakta. Nickelproduktionen i Norilsk
Nickeln är en silvervit metall som klarar av höga temperaturer.

Över 60 procent av all nickel som framställs används för att tillverka rostfritt stål. Det används framför allt av för att tillverka rör, cisterner och turbiner, men finns också i diskbänkar, cyklar och hushållsmaskiner.

Nickeln gör materialet segare och mer tåligt för temperaturväxlingar. Därför planerar bilindustrin att öka andelen nickel i elbilsbatterier och minska andelen kobolt.

Ryssland är världens största nickelexportör. År 2020 låg Ryssland etta i statistiken, med en export på nickel och nickelprodukter värd 3,02 miljarder dollar.

Nornickel (tidigare Norilsk Nickel) släpper ut cirka två miljoner ton svaveldioxid per år. Det är den högsta enskilda utsläpparen av svaveldioxid i världen. Samtidigt har tekniken för en effektivare filtrering funnits länge. På Harjavalta nickelsmältverk i Finland, tidigare ägt av Outokumpu och i dag en del av Nornickel, lyckades man få ned svaveldioxidutsläppen med över 90 procent redan i slutet av 1990-talet.

I slutet av 2020 publicerade Nornickel en investeringsplan där man lovar att spendera 5,5 miljarder dollar på miljöprojekt.

Nornickel har inte svarat på DN:s upprepade försök att ställa frågor via telefon och mejl.

Norilsk

Norilsk fick fast bosättning i slutet av 1920-talet då sovjetiska geologer upptäckte stora fyndigheter av nickel och koppar i området. År 1935 grundades staden officiellt. Den blev då ett administrativt centrum för Gulag-lägren i området. Större delen av invånarna i Norilsk bestod av tvångsarbetare, indelade i flera olika läger, bland annat Norillag och Gorlag. År 1953 inledde arbetarna en sällsynt strejk, det så kallade Norilskupproret. Cirka 30 000 fångar deltog och minst hundra dödades.

I dag har Norilsk 181 830 invånare. Det är världens nordligaste stad med över hundratusen invånare Världens nordligaste moské ligger i Norilsk.

På grund av svaveldioxidutsläppen från Nornickels smältverk är Norilsk en av världens mest förorenade städer.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hamnar säkert bakom betalvägg om ni surfat på DN ofta och ni har deras cookies sparade.


Citerar bara början och slutet i artikeln. Den är bra längre än det här.
Rubriken och vinklingen av artikeln var verkligen en clikbait av Guds nåde:

1. De förorenande utsläppen var - diesel, 20.000 m3.

2. Ungefär 4% av nickelproduktionen går till batterier (av alla de slag), 68% går till ståltillverkning.

Du reagerade inte på att elbilar inte ens hade med saken att göra annat än väldigt långsökt? "Eltandborstar" hade faktiskt varit lika relevant... eller "bilar" vilket som, eftersom det är stålet som går åt i mängd...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Rubriken och vinklingen av artikeln var verkligen en clikbait av Guds nåde:

1. De förorenande utsläppen var - diesel, 20.000 m3.

2. Ungefär 4% av nickelproduktionen går till batterier (av alla de slag), 68% går till ståltillverkning.

Du reagerade inte på att elbilar inte ens hade med saken att göra annat än väldigt långsökt? "Eltandborstar" hade faktiskt varit lika relevant... eller "bilar" vilket som, eftersom det är stålet som går åt i mängd...
Då väljer du att bortse från den den av artikeln som beskriver nedfallet som dödar skog och mark kring anläggningarna.
Dieseleländet var bara en del av den pågående katastrofen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Rubriken och vinklingen av artikeln var verkligen en clikbait av Guds nåde:

1. De förorenande utsläppen var - diesel, 20.000 m3.

2. Ungefär 4% av nickelproduktionen går till batterier (av alla de slag), 68% går till ståltillverkning.

Du reagerade inte på att elbilar inte ens hade med saken att göra annat än väldigt långsökt? "Eltandborstar" hade faktiskt varit lika relevant... eller "bilar" vilket som, eftersom det är stålet som går åt i mängd...
Du bortser från det hela situationen och riktar in dig på ordet diesel. Hela driften där är miljöfarlig och kommer att så förbli så länge de tjänar pengar på det. Fortsätta lär de göra också eftersom efterfrågan går upp.
Sen var det ju det här med att Nornickel är världens största utsläppare av svaveldioxid. Fast det kanske inte var så farligt?
Som konsument för elbilar eller eltandborstar bör man ju vara medveten om hur miljövänlig ens produkt är eller?

"Enligt en rapport av Mc Kinsley Co. kommer utvinningen av nickel att öka globalt: från 2,2 miljoner ton år 2020 till 3,5–4 miljoner ton år 2030. Den viktigaste drivande faktorn är produktionen av elbilar."

Fast vad vet jag, kanske har mänskligheten börjat använda fler eltandborstar till den milda grad att vi behöver 1,3-1,8 miljoner ton mera av nickel. Det vore i så fall väldigt bra för den orala hälsan i världen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
jodå, jag noterade detta. Det var kopplingen till "elbilar" som var en uppenbar clickbait. Och det var det jag reagerade på, jag hyser absolut inga varmare känslor för rysk miljölagstiftning och dess efterföljd.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
jodå, jag noterade detta. Det var kopplingen till "elbilar" som var en uppenbar clickbait. Och det var det jag reagerade på, jag hyser absolut inga varmare känslor för rysk miljölagstiftning och dess efterföljd.
Hoppas du inte går och tror att jag bara postar saker mot elbilar här inte.
Jag postar både för och emot det mesta.

Elbilar är framtiden och de kommer att bli mera miljövänliga att producera med tiden.
Men man bör inte som MP slå sig allt för hårt över bröstet hur bra de är innan man har koll på hela kedjan.
Hojarna som vi känner till kommer att dö ut under min livstid. Vi kommer troligtvis ha ett glapp på 10-20 år innan det är "som vanligt" igen på hojfronten och då kommer inte jag köra hoj längre.
Så antingen blir livet tråkigare eller så får jag se till att börja tjäna bra mycket mera för att upprätthålla den "livskvalitet" jag har nu.
Det stör mig.
Inte elektrifieringen i sig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har lämnat bensinslukaren på service och rutbyte så jag passar på att utöva lite självskadebeteende genom att köra onödigt höga bilar.
Började med en amerikansk bil från Kina. Bra acceleration och elektronik. Den som hade kombinerat fjädring och styrning kan inte ha kört den efteråt. Vrid lite på ratten så kränger det till innan bilen svänger som satan så man får backa av styrvinkeln med resultatet att fjädringen sproinkar tillbaka.

Den tyska bilen ska man helst inte köra om någon med om man inte har fri sikt några km. Tyst att åka i jämfört med min C300e. Lutar ordentligt i kurvorna.
Farthållaren hittar på egna fartgränser här och där så plötsligt bromsar den till 60 på 90-väg eller liknande.

Båda bilarna är gjorda för personer med taxben eller gorillaarmar för justermånen på ratten är skrattretande.IMG_20210913_075348__01.jpgIMG_20210913_075405__01.jpgIMG_20210913_091638__01.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top