Jo. Fast en Bmw i3 kan inte dra och den har en maximal räckvidd enligt spec på knappt 28 mil i bästa fall vilket i praktiken väl innebär att du tar dig kanske 20 mil om det inte är vinter.BMW i3 har nämnts (1350 kg), Tesla 3 har också nämnts… (1611 kg).
I storleksklasserna normal till låg vikt skulle jag säga. Men detta är en yttepyttedetalj som endast falsifierar påståendet att elbilar alltid är tyngre än motsvarande ICE-bil.
För de flesta är nog andra egenskaper mer avgörande.
Den har dessutom horribel komfort med stolar fullt i klass med en Nissan Micra från 90talet. Jag tyckte den verkade trevlig innan jag provkörde men efter provkörning så kan jag konstatera att det är tveksamt att jag skulle vilja köra den ens om jag fick den gratis. Och det är klart att en elbil blir lätt när den byggs som en konservburk och man bantar bort batterier så man får kort räckvidd. Den är ju inte ens byggd för att ha räckvidd från början utan är byggd som en stadsbil mer eller mindre.
Tesla Model 3 är väl en bättre jämförelse då den trots allt har vettig räckvidd och dessutom kan ha en dragkrok även om den bara får dra 900 kg. Den är ju jämförbar i vikt med en Audi A4 quattro. Men då har Audin dubbla räckvidden och får dra mer än dubbla släpvagnsvikten.
Visst. Räckvidden i en Tesla model 3 är fullt tillräcklig för att det inte ska vara något problem med långkörningar om man bara planerar in så att man stannar där det finns laddmöjlighet. Dvs inte rastplats och äta medhavd matsäck.
Och om man inte bryr sig om dragvikten så är det väl nästan fördel för Teslan förutom att den är 200 000 dyrare i inköp.