Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den Tesla Model Y jag testade i morse ska vara 0,6s snabbare noll till 100 än min MB C300e, men det kändes som mycket större skillnad i fart. Elbilen reagerar direkt när man flexar fotleden och laddhybriden ska starta motorn, bygga laddtryck och försöka bestämma sig för vilken växel som ska användas.
Mmm, i höstas åkte jag omkring och kände mig som en noob när jag sladdade på snön med elbilen, parerade för långsamt och fick retursladd. När jag körde dieseln kom jag på orsaken, när jag skulle ställa upp bilen på gas skulle dieseln växla ned och turbon varva upp, tog ju ett par sekunder innan sladden kom. Med elbilen sker det direkt, på med gas och styr in så kommer bakänden ut direkt. Kul som stryk eller vad man nu säger…

Man lär så länge man lever?

För övrigt verkar denna M3P bränna 250 miles räckvidd på 30 minuter. Inget rekordtempo men indikerar väl att 3-4 varv på ringen skulle funka hyfsat. Det stämmer bra enligt min erfarenhet, jag vet att ägaren till en S100P konstaterade att jag tredubblade hans pendlingsförbrukning när jag provkörde den längs en för mig välkänd och kurvig sträcka…

 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja så är det nog, men regenereringen är rätt kraftig. Skulle gissa på 100-150 kW som mest och det slipper då bromsarna ta.
Tror att det snarare är hälften av det i praktiken och då är du under 10% av bromseffekten. Mer till än från så klart men inget som gör elbilen till en formelbil direkt.

Men att ha 50kW regenerativ bromseffekt till hands vardagskörning är helt fantastiskt bra i jämförelse med att använda all bromsenergi till att värma gjutjärn. Men bankörning är något fullständigt annorlunda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror det är 85 kW på min Tesla 3P.

Tesla S Plaid är något helt annat… dubbla effekten och definitivt anpassad för höga effektuttag under längre tid och i högre hastigheter. Bilder på effektkurva osv finns längre bak i tråden. Intressant är att det bara för något år sedan ansågs omöjligt rent fysiskt för en elbil att prestera dessa siffror. Sedan sker utveckling.

Men som alltid är det vikten som är problemet med allting när det skall börja gå fort på bana. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Provade bromseffekten på Kia's e-Niro häromdagen.
Ställbar i tre lägen.
Jäkligt otäckt i början men jäkligt trevligt när man fick in snitsen. :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går bra för GM och deras Bolt i USA.
Tur att den inte såldes i Sverige.

"De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon."
"Bolt-ägarna har tidigare fått andra rekommendationer av GM för att minimera risken för brand, bland annat bör batteriet inte laddas till över 90 procent av sin kapacitet och inte heller bör batteriet laddas ur för mycket, helst ska man undvika att bruka bilen om kvarvarande räckvidd understiger 11 mil. Inomhusladdning över natten avråds ägarna från sedan ett tag tillbaka, och direkt efter avslutad laddning under tak är rekommendationen att få ut bilen under bar himmel."


 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Går bra för GM och deras Bolt i USA.
Tur att den inte såldes i Sverige.

"De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon."
"Bolt-ägarna har tidigare fått andra rekommendationer av GM för att minimera risken för brand, bland annat bör batteriet inte laddas till över 90 procent av sin kapacitet och inte heller bör batteriet laddas ur för mycket, helst ska man undvika att bruka bilen om kvarvarande räckvidd understiger 11 mil. Inomhusladdning över natten avråds ägarna från sedan ett tag tillbaka, och direkt efter avslutad laddning under tak är rekommendationen att få ut bilen under bar himmel."


Oavsett motortyp, hur sugen är man på att skjutsa barnen i en sån där bil? Att bara lämna dem fastspända i ett par minuter medan man går i i huset och hämtar den där prylen man glömde att packa med? Eller lämna dem i bilen när man springer in och köper en korv på macken?

Svärmor däremot undrar varför svärsonen plötsligt vill ta med henne ut på så många bilutflykter. "Åå han är en sån fin grabb" brukar hon säga till hennes väninnor i PRO.
Obs. Stycket ovan är skrivet helt och hållet som ett skämt. Det här är internet.
Har inte följt ärendet eller läst artikeln men varför återkallar inte GM alla bilar. Bryter detta inte mot något sorts köpeavtal eller certifiering för dem. Får man tillverka och sälja bilar med denna "säkerhetsnivå"?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GM måste nog vara bilvärldens svar på Eldorado. Visst, ibland kan nån enstaka produkt vara hygglig men det mesta är ren skit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessa bilar har tydligen något slags kassettbatteri och inte som Tesla mfl (dvs alla moderna elbilar) ett antal tusen små batterier i standardstorlek som kopplas samman till ett stort batteripack.

Som jag förstått det så är skillnaden som natt och dag vad gäller robusthet, säkerhet och hållbarhet över tid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Dessa bilar har tydligen något slags kassettbatteri och inte som Tesla mfl (dvs alla moderna elbilar) ett antal tusen små batterier i standardstorlek som kopplas samman till ett stort batteripack.

Som jag förstått det så är skillnaden som natt och dag vad gäller robusthet, säkerhet och hållbarhet över tid.
Har du koll på fördelar/nackdelar med kassettbatteri(inte en aning om vad det är)?
Jag tänker att säkerhet/robusthet/hållbarhet över tid inte borde komma som en överraskning för GM. Ändå väljer/valde de den vägen sas. Sen kan man ju ändra sig såklart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var nog det som fanns när de tecknade leveranskontrakt… ungefär som Renault med Zoe och BMW med i3. Sedan finns det nog som vanligt olika sätt att utföra det på. Tesla gick där som annars sin egen väg och stakade ut framtiden för de flesta andra. Givetvis lättare när man har kompetens i huset vilket andra biltillverkare saknade.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Går bra för GM och deras Bolt i USA.
Tur att den inte såldes i Sverige.

"De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon."
"Bolt-ägarna har tidigare fått andra rekommendationer av GM för att minimera risken för brand, bland annat bör batteriet inte laddas till över 90 procent av sin kapacitet och inte heller bör batteriet laddas ur för mycket, helst ska man undvika att bruka bilen om kvarvarande räckvidd understiger 11 mil. Inomhusladdning över natten avråds ägarna från sedan ett tag tillbaka, och direkt efter avslutad laddning under tak är rekommendationen att få ut bilen under bar himmel."


Har inte elbilen Opel Ampera sålts här? Inte hybriden utan elbilen? Samma bil som bolt, annat namn.

Min bror hade en sån några plågsamma år i vårt bättre grannland. Segt att ladda och sorglig räckvidd. Ett ständigt jagande efter en kontakt. 3 laddningar för att ta sig från Oslo till Hjärnarp på Hallandsåsens sydsida och det var inte ens nolllgradigt. (Nyttjade även Margretetorps gästis ström under Mors jubilerande för att fortsätta ladda i Ängelholm under övernattning. Smidigt...)

Blev av med bilen i tid och fick tag på en Tesla 3 demo någorlunda rimligt med deras supersubventioner. Första gången sen den middagen de kört elbil ner på 3 år.

Nu blir det intressant. Där jag bor har man stängt ett flertal kraftstationer i ån, (minst 5), och Karlshamnverket, som är sista utposten i nätet), bränner *100 kubik olja i timmen. Samtidigt är det 15-20 grader på dagen, nattemperatur på 10, (inatt). Lägsta noteringen jag sett denna sidan sommaren.

Vad ska strypas när elen inte räcker. -Äh, jag låter bli att ladda Teslan så folk kan hålla varmt och frysen igång. (I thinkest not.)

Tack alla som stänger ren el utan att ha ersättning.

*Rättelse. De kör tydligen 2 block om 70 kbm/h vardera.

Bonusmaterial:
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad ska strypas när elen inte räcker. -Äh, jag låter bli att ladda Teslan så folk kan hålla varmt och frysen igång. (I thinkest not.)
Du stänger givetvis av kylen och frysen när det är kallt innomhus ju.
think-smart.gif

Man måste "think outside the box" när det gäller att rädda miljön.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Opel Ampera av sista generationen kom aldrig till Sverige. Vi var inte prioriterad marknad då.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För någon vecka talades det om Nurburgring, bifogar en video där Polestars chassifarbror åker med en tämligen bra förare och pratar såväl kylning av batteri samt utveckling av mjukvara för att bibehålla prestanda.

Sedan ser man naturligtvis konsumtionen av energi, ca 30% på ett varv. Ett riktigt snabbt varv. Så 3-4 varv borde man klara innan batteriet är tömt, vsb eller vsv eller vad vi nu skrev i skolbänken?

 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För någon vecka talades det om Nurburgring, bifogar en video där Polestars chassifarbror åker med en tämligen bra förare och pratar såväl kylning av batteri samt utveckling av mjukvara för att bibehålla prestanda.

Sedan ser man naturligtvis konsumtionen av energi, ca 30% på ett varv. Ett riktigt snabbt varv. Så 3-4 varv borde man klara innan batteriet är tömt, vsb eller vsv eller vad vi nu skrev i skolbänken?

Halka du på tangenterna eller smet du från % lektionen ?
Borde väl vara Så 2-3 varv borde man klara innan batteriet är så tomt att man ser sig om efter laddning.
4 x ca 30 % = ca 120 %. 120 % är större än full laddning 100 %.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har Göteborgs elnät börjat lessna på elbilarna som drar effekt från elnätet, ofta "hög" effekt tydligen.
Nåja, några 1000-lappar är ju fortfarande futtigt jämfört med andra bilkostnader.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Han kanske tänkte att alla varv inte är fullt så snabba? 3-4 är nog fullt rimligt… vi pratar ju ringen.

Detta med en bil som inte är optimal ur förbruknings- eller prestandahänseende (plattformen är densamma som XC40) MEN däremot har ett riktigt påkostat chassi med komponenter av hög klass.

En riktigt trevlig elbil som man kan köpa i verkligheten för ganska hyfsade pengar. Och duger gott till att ha kul med på bana.

Det finns ett otal Youtube-klipp från ringen med Tesla M3P, där kan man se ungefär hur mycket energi som går och även hur fort det kan gå med en vanlig standardbil, även Porsche 911 GT3-orna får kämpa…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har Göteborgs elnät börjat lessna på elbilarna som drar effekt från elnätet, ofta "hög" effekt tydligen.
Nåja, några 1000-lappar är ju fortfarande futtigt jämfört med andra bilkostnader.

Är det inte den där ”effektavgiften” som många (alla?) elbolag infört för att få folk att anpassa sin förbrukning till de tider då elen är billigare/mer tillgänglig (exempel på LASTBALANSERING)?

Drabbar absolut den som vill ladda sin bil med 11 kW klockan 16.00-18.00.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top