Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, tänker att det kan vara lite olika från bolag till bolag i hur de kommer ta ut avgift på effekt.

Men ja med en tarfiff på effekt ger såklart incitament att tex flytta sin effekt, beroende på hur tariffen ser ut. Men det har inget direkt med själva elpriset i kr/kWh att göra.

Energipriset i sig är ju som nämnts redan differentierat och billigare nattetid generellt tex, det ger folk incitament att flytta sin förbrukning redan idag.

Höglasttid/låglasttid med olika priser i överföringsavgift i kr/kWh har iaf Vattenfall haft sedan länge.
Ja. Det verkar som att det varierar lite. Men det verkar som att ganska många elbolag tar effekttaxa för den timme när man förbrukat mest oavsett tid på dygnet. Dvs du får samma effekttaxa även om du väljer att ladda din elbil på natten. Då är det enda sättet att komma undan en hög effektavgift att strypa laddhastigheten så att man istället för att ladda med 22kW laddar med en betydligt lägre effekt.

Sen är det vissa bolag som väljer att bara ta ut effektavgiften för den högsta effekttimmen under dagtid vardagar. Där kan man komma undan effektavgiften genom att ladda nattetid men behöver inte bry sig om att strypa laddhastigheten.

Så det varierar lite men det verkar som att majoriteten av elabonnenterna kommer att få effektavgift oavsett när på dygnet som man förbrukar elen. Exempelvis verkar det som att i Göteborg som är en av dom större städerna så verkar det som att dom tar ut effektavgiften oavsett när på dygnet du väljer att ladda din elbil. Detsamma verkar gälla Vattenfall.
I det fallet så är den enda besparingen du gör på att ladda elbilen på natten istället för dagen att du då betalar ett något lägre pris för varje kWh som du förbrukar. så där är man tvungen att sänka effekten på laddningen om man inte är villig att betala ett hyfsat antal hundralappar i effektavgift.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja. Det verkar som att det varierar lite. Men det verkar som att ganska många elbolag tar effekttaxa för den timme när man förbrukat mest oavsett tid på dygnet. Dvs du får samma effekttaxa även om du väljer att ladda din elbil på natten. Då är det enda sättet att komma undan en hög effektavgift att strypa laddhastigheten så att man istället för att ladda med 22kW laddar med en betydligt lägre effekt.
Fast man tjänar väl på att flytta sin förbrukning här med? Har du haft en topp på tex 20 kW så får du betala ett vist pris per kW för dessa 20 kW dvs X kr*20 kW.
Om denna topp bestod av två förbrukare säg 15 kW respektive 5kW som kördes samtidigt så hade man tjänat på att inte köra dem samtidigt. Då hade toppen ist varit 15 kW och du hade fått betala X kr* 15 kW.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Steffo och zoda, jag tror Ni gör korrekta bedömningarna av konsekvenserna och jag tror inte att den första lösningen - med effekttopp som beräknas när som helst på dygnet - gör optimal nytta för elförsörjningen.

Jag ser ju att t ex installation av solpaneler slår rekord år för år ( https://www.solkraftsverige.se/rekord-nya-solcellsanlaggningar/ ) och att många hushåll/producenter därmed genererar mer energi än vad man kan göra av med. Dagtid. Samhället har störst behov av energi dagtid. I min värld vore det väl smartare att premiera försäljning av energi till nätet under dygnets mest belastade timmar och därefter låta större förbrukare - som t ex elbilsladdning - förläggas på dygnets mer lågbelastade timmar? Ska förbrukningen "smetas ut" för individen vinner dessa mer på att öka sin egen förbrukning dagtid/installera batterier för att lagra överskottet till kvällen och då får vi knappast en optimal lösning för dagens energiförsörjning...

Ett argument jag stött på är att distributörerna hävdar att toppar i t ex villakvarter i stället kan uppstå nattetid. Detta tror jag i realiteten kan hanteras via AI eller effektvakter som pratar med laddboxarna och begränsar laddeffekten för elbilar i det fall situationen blir kritisk. En sådan funktion har jag lokalt via mitt elhandelsbolag ("smart laddning") och jag ser inget hinder för att inte även distributionsföretagen skulle kunna nyttja en sådan lösning.

På så sätt kan vi som samhälle dels få tillgång till en stor mängd energi när vi som mest behöver den samtidigt som vi kan undvika att "överdimensionera" distributionsnäten. Tänker jag.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast man tjänar väl på att flytta sin förbrukning här med? Har du haft en topp på tex 20 kW så får du betala ett vist pris per kW för dessa 20 kW dvs X kr*20 kW.
Om denna topp bestod av två förbrukare säg 15 kW respektive 5kW som kördes samtidigt så hade man tjänat på att inte köra dem samtidigt. Då hade toppen ist varit 15 kW och du hade fått betala X kr* 15 kW.
Absolut är det så. Om din toppförbrukning består av flera förbrukare så tjänar du på att köra dom vid olika tillfällen om du kan. Och den lägre taxan för varje kWh som är nattetid kan du tillgodogöra dig.
Dock är det ju så att om du har en laddbox på 22kW så kommer den om den körs för fullt att vara den absoluta majoriteten av din förbrukning. I en villa med bergvärme så brukar pumpen ligga på 2-2,5 kW vilket är småflis i jömförelse med 22kW elbilsladdning. Och då finns det ganska mycket att tjäna på att sänka laddeffekten till kanske hälften för att därigenom få ned toppen. Förutsatt att du då hinner få bilen tillräckligt laddad för din körning såklart. Men även med 5kW laddning så täcker man med god marginal laddningsbehovet för den absoluta majoriteten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag noterar att du försöker angripa mig som person istället för att sakligt argumentera. Du hade fel men kan inte erkänna det. Jag kan dra en vals om hur du är som person men avstår.

Du kommer fortsätta försvara ditt fel in i det sista. Du är lila mycket en repig skiva som jag men du kommer aldrig lära dig av misstag.
We chall owercome?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag noterar att du försöker angripa mig som person istället för att sakligt argumentera. Du hade fel men kan inte erkänna det. Jag kan dra en vals om hur du är som person men avstår.

Du kommer fortsätta försvara ditt fel in i det sista. Du är lila mycket en repig skiva som jag men du kommer aldrig lära dig av misstag.
Min tolkning är inte att det är ett personangrepp mot dig. Du har massa bra inlägg här på forumet och det är lite tvivel i att du besitter mycket kunskap, men du bemöter ofta kritik eller mothugg med svar som inte direkt osar med klokskap (som ofta kommer med ålder), därav att du får kommentarer som att du troligtvis är en ung skribent. Snarare ser jag roffe_s svar som ett försök i att förklara hur många känner angående din argumentationsteknik. Kvällen innan roffe_s skrev sitt inlägg så låg jag och tänkte på om jag borde skriva ett liknande inlägg, med lite annan formulering. Ibland upplever jag att du använder tekniken "How to argue and always win" istället för att försöka föra en konstruktiv diskussion. Det är en effektiv teknik men det skapar ett dåligt debattklimat, ungefär som det vi ser på stora delar av internet idag. Det jag älskar med sporthoj är att man kan diskutera allt möjligt med högt i tak men samtidigt respektera andras åsikter och ta lärdom av många kunskapsrika människor och inse att det är ok att man inte alltid har rätt. Med det sagt så tycker jag att du också bidrar med mycket bra till forumet. We shall overkom ;-)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min tolkning är inte att det är ett personangrepp mot dig. Du har massa bra inlägg här på forumet och det är lite tvivel i att du besitter mycket kunskap, men du bemöter ofta kritik eller mothugg med svar som inte direkt osar med klokskap (som ofta kommer med ålder), därav att du får kommentarer som att du troligtvis är en ung skribent. Snarare ser jag roffe_s svar som ett försök i att förklara hur många känner angående din argumentationsteknik. Kvällen innan roffe_s skrev sitt inlägg så låg jag och tänkte på om jag borde skriva ett liknande inlägg, med lite annan formulering. Ibland upplever jag att du använder tekniken "How to argue and always win" istället för att försöka föra en konstruktiv diskussion. Det är en effektiv teknik men det skapar ett dåligt debattklimat, ungefär som det vi ser på stora delar av internet idag. Det jag älskar med sporthoj är att man kan diskutera allt möjligt med högt i tak men samtidigt respektera andras åsikter och ta lärdom av många kunskapsrika människor och inse att det är ok att man inte alltid har rätt. Med det sagt så tycker jag att du också bidrar med mycket bra till forumet. We shall overkom ;-)

Brutalt snyggt inlägg - Kudos!

Jag skriver under på det också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min tolkning är inte att det är ett personangrepp mot dig. Du har massa bra inlägg här på forumet och det är lite tvivel i att du besitter mycket kunskap, men du bemöter ofta kritik eller mothugg med svar som inte direkt osar med klokskap (som ofta kommer med ålder), därav att du får kommentarer som att du troligtvis är en ung skribent. Snarare ser jag roffe_s svar som ett försök i att förklara hur många känner angående din argumentationsteknik. Kvällen innan roffe_s skrev sitt inlägg så låg jag och tänkte på om jag borde skriva ett liknande inlägg, med lite annan formulering. Ibland upplever jag att du använder tekniken "How to argue and always win" istället för att försöka föra en konstruktiv diskussion. Det är en effektiv teknik men det skapar ett dåligt debattklimat, ungefär som det vi ser på stora delar av internet idag. Det jag älskar med sporthoj är att man kan diskutera allt möjligt med högt i tak men samtidigt respektera andras åsikter och ta lärdom av många kunskapsrika människor och inse att det är ok att man inte alltid har rätt. Med det sagt så tycker jag att du också bidrar med mycket bra till forumet. We shall overkom ;-)

Brutalt snyggt inlägg - Kudos!

Jag skriver under på det också.
Ni har åsikter om min argumentationsteknik. Jag har åsikter om sakfrågan.

Det fina med internet är att man kan göra sig hörd oavsett argumentationsteknik. Om ni diskuterar med era föräldrar så har de en annan teknik. Medelåldern på sporthoj tycks vara hög. Ni får nog finna er i ett generationsskifte. Att klokskap skulle komma med ålder får stå för er. Om ni såg upp till alla kloka pensionärer när ni var unga så förklarar det en del.

Jag tänker fortsätta argumentar i sak. Om ni inte vill det utan istället lägga tid på kommunikationsstilen så gör det om ni tror fler fakta i sakfrågan kommer ut av det.

För ni försöker väl inte på riktigt tala om för en annan vuxen hur denne ska framföra sina argument?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
För ni försöker väl inte på riktigt tala om för en annan vuxen hur denne ska framföra sina argument?
Försöker bara säga att man ibland måste se utanför sina egna ramar och att det ofta är klokt att lyssna på andras tankar och idéer. Sakfrågan har ofta många olika sidor och det borde även argumentationstekniken ha, eftersom vi alltid är i utveckling, tänker jag. När jag var ung såg jag sällan upp till andra, med åren så har jag insett att jag borde ha sett upp till och lyssnat mer på äldre som ung, det hade gett mig ett bättre liv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har också varit unga. Odödliga. Bäst.

Sedan händer något - i bästa fall. :)

Ibland är man ung igen för en stund. Man glömmer bort sig. Skakar sedan på huvudet åt sig själv och går vidare, kanske en smula klokare. Lite längre mellan gångerna för varje år men ungdomen liksom biter sig fast.

Och tur är väl det, när man summerar livet hittills.


Sakfrågan om elbilar då? Tja, för den som själv lever med elbil sedan flera år och 4000-5000 mil/år är det ganska enkelt att ha en grundad uppfattning av hur det är, i verkligheten. En hel del av de uppfattningar som sprids är som ofta grundade i okunskap och fördomar. Elbil som fenomen tycks dessutom röra upp negativa känslor hos vissa, som då oftast själv helt saknar erfarenhet.

Utifrån sett borde det te sig ganska lustigt, ärligt talat.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För att tala om något helt annat - som elbil eller inte - så ringde en tidigare arbetskamrat från ett av våra grannländer igår förmiddag och ville prova min bil. Han hade kört ca 80 mil enkel väg och var i staden med sin Tesla model S100P så vi stämde träff under eftermiddagen.

Efter att han åkt och kört i min bil och jag testat hans fanns det några saker vi kunde konstatera:
1 - Model S är en förbaskat snabb och rymlig familjebil med bekväm luftfjädring. I Ludicrous-läge begränsar definitivt däcken accelerationen
2 - P2 med Performancepaket är förarens bil, en välbyggd elbil med sportiga egenskaper och välbalanserat chassi med precis styrning.
3 - Realistisk räckvidd för honom är 400 km, min är 300 km vid vår normala långkörning. Konsumtionen är alltså hyfsat lika, batteristorleken skiljer.
4 - Det är förbaskat nyttigt att kastbyta bilar mellan varandra för att ha färska referenser när man provkör.

Det som är kul är att karin beställt en Plaid, den provturen ser jag fram emot. Inte för att jag riktigt ser vitsen med ännu snabbare acceleration, själv menade han att det var räckvidden som lockade?

Nu är förresten september snart förbi, blir spännande att se om Tesla öppnar några laddare för oss i pöbeln i år. Det var en fördel för Tesla som vi enkelt kunde enas kring!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bäst byggda teslan är från kina. Nog om det. Det börjar ju se ut som att 2022 är året då de flesta tillverkare spottar ut nåt nytt.

i4, EQS, F-150. En av varje blir bra

vilken ny modell är mest intressant för er och varför?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bäst byggda teslan är från kina. Nog om det. Det börjar ju se ut som att 2022 är året då de flesta tillverkare spottar ut nåt nytt.

i4, EQS, F-150. En av varje blir bra

vilken ny modell är mest intressant för er och varför?

Jag kan ta en av varje jag med, tack! :D

Tyvärr så är Tesla det enda gångbara på mina breddgrader/användningsmönster men det börjar ju så smått röra på sig och konkurrens är otroligt bra för att skärpa upp grejerna. Titta bara på det som lanserats 2021!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det börjar ju se ut som att 2022 är året då de flesta tillverkare spottar ut nåt nytt.

i4, EQS, F-150. En av varje blir bra

vilken ny modell är mest intressant för er och varför?
Två av mina bröder kör Kia E-niro och är väldigt belåtna med den bilen, därför är jag lite nyfiken på EV6 när den börjar levereras.

Ser även fram emot bilarna med lite större utrymmen typ kombi, de verkar väl däremot dröja något år till om man inte vill betala sjusiffrigt...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MG'n om det kommer ett nytt bra erbjudande.
Jag är, sedan jag började köra hoj, rätt ointresserad av bilar, så billigast möjliga funktionella.
Helst nytt då jag trilskats några år med dotterns mer eller mindre ständigt felande Polo.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Bäst byggda teslan är från kina. Nog om det. Det börjar ju se ut som att 2022 är året då de flesta tillverkare spottar ut nåt nytt.

i4, EQS, F-150. En av varje blir bra

vilken ny modell är mest intressant för er och varför?
Ja, visst är det där med Kinabyggda Tesla tokigt?
Vem hade liksom kunnat tänka sig det för 10 år sedan?
Inte för att yanksen rosade marknaden med finstämd kvalitet då heller, men de var ju klart slagna gällande taffligt rappel som fördelade sig i beståndsdelar på eget bevåg. Av just Kina.

Har själv en tidig Tesla made in China och det är inget underverk av karosspassning den heller. Om man inte jämför med just de US-byggda.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Huyndai och KIA kommer väl fortsätta med fler modeller efter Ioniq 5.
De har ju verkligen tagit ett jättekliv i teknik och komfort i jämförelse med t.ex. tidigare Ioniq.
Jag hade en Ioniq laddhybrid en kortare tid och den var ärligt talat bara bra på räckvidd och att den var billig. Allt övrigt var äkta Asiatisk grå hårdplast och oändliga mängder varnings och bekräftelsepling. Sjukt tråkig bil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ni har åsikter om min argumentationsteknik. Jag har åsikter om sakfrågan.

Det fina med internet är att man kan göra sig hörd oavsett argumentationsteknik. Om ni diskuterar med era föräldrar så har de en annan teknik. Medelåldern på sporthoj tycks vara hög. Ni får nog finna er i ett generationsskifte. Att klokskap skulle komma med ålder får stå för er. Om ni såg upp till alla kloka pensionärer när ni var unga så förklarar det en del.

Jag tänker fortsätta argumentar i sak. Om ni inte vill det utan istället lägga tid på kommunikationsstilen så gör det om ni tror fler fakta i sakfrågan kommer ut av det.

För ni försöker väl inte på riktigt tala om för en annan vuxen hur denne ska framföra sina argument?
Tyvärr så är det ju så att dom har åsikter om din argumentationstaknik ja.
Och tyvärr så ger ditt senaste inlägg bara mer belägg för deras åsikt (som även är min)
Din argumentation innehåller en hel del dumförklaringar av meningsmotståndare och har gjort det under rätt många inlägg. Det är inte en argumentationsteknik som leder till något positivt alls.
Om något så gör det snarare att meningsmotståndare blir ännu mindre benägna att ändra ståndpunkt.

Jag betvivlar inte att du besitter en hel del kunskap inom flera områden men om du är intresserad av att framföra dina åsikter så är det ingen annan än du själv som förlorar på att argumentera på det sätt som du nu gör.
Vad gäller deras uttalande om din ålder så är det så att din argumentationsteknik faktiskt i många avseenden liknar den argumentationsteknik som 20 åringar med känslan av odödlighet ofta använt under en väldigt lång tid. Det är inte så att det är en argumentationstesknik som kommer att bli den rådande. Det var lika för 20 år sedan och det har inte blivit så. Däremot har dom 20 åringarna växt upp och insett att det är mer fruktsamt med betydligt mer ödmjuka argumentationstekniker.

Vad gäller sakfrågan så är det ju så att du dels uttalat dig tvärsäkert i den ganska komplexa frågan om elförsörjning utgör. I en sådan situation så får man faktiskt räkna med att folk tycker annorlunda än man själv. I synnerhet som ditt tvärsäkra uttalande går tvärs emot vad mängder av sakkunniga säger. nämligen att vi kommer att behöva avsevärt mer el i framtiden då man räknar med att sveriges behov av elenergi kommer att öka med minst 50%. Då kommer inte dagens elproduktion att vara i närheten av att räcka till.
Enda scenariot där vi inte kommer att behöva mer el är om energibehovet inte går upp på det sätt som man förutstpår. Det tror jag inte att du har tort på fötterna för att med säkerhet påstå.

Vad gäller den andra frågan om huruvida 30% per varv innebär att man klarar minst 3 varv innan batteriet är slut så är det ju enkel matematik att 30% gånger 3 varv är 90% och det är mindre än 100%.
Sedan gäller det egentligen spekulationer. Det är mycket osannolikt att någon skall kunna förbruka avsevärt mer energi på ett varv än en erfaren förare som maxar bilen. Däremot är det sannolikt att en mindre erfaren förare inte kan utnyttja effekten lika mycket och därigenom förbrukar avsevärt mindre energi. Därav uttalandet om mins 3 men kanske 4. Det kräver såklart att förbrukningen sjunker under 25% per varv men det är inte osannolikt om tempot sjunker.

Vad gäller ditt påstående att en oerfaren förare kan förbruka mer genom en sämre körstil så skulle jag säga att det är sant ifråga om däckslitage men ifråga om en elbils förbrukning så har det väldigt lite bäring i verkligheten. På grund av hur en elbil förbrukar sin energi samt att den har regeneration så påverkas förbrukningen mycket lite av körstil. Det är huvudsakligen farten som påverkar. Så det är extremt osannolikt att en oerfaren förare kan göra slut på mer ström än en erfaren förare.
där har exempelvis Roffe sagt att han tror att du har fel när du säger 2-3. Jag håller med Roffe i den frågan. Dessutom har ingen sagt att dom vet att du har fel eftersom man faktiskt inte kan veta säkert då det är en fråga om uppskattningar.

Du däremot har sagt att du vet att Roffe har fel i frågan vilket du faktiskt inte kan då du faktiskt gör gissningar och uppskattningar.
Att uttrycka sig tvärsäkert om saker som det inte finns belägg för är typiskt för när man saknar erfarenhet och därför leder det uttalandet från dig till att gissningen att du är ung och oerfaren kommer som ett brev på posten.
Om du inte vill att folk ska anta att du är ung och oerfaren så får du helt enkelt utveckla din argumentationsteknik lite. Det är inte svårare än så.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top