Visst torde typ 10% ökning av energiförbrukningen vara hanterbar. Men effekten då, som ska vara tillgänglig i alla punkter/noder/laddare.
Det är ju effekter som "bokas upp" i infrastrukturen osv. En stolpe med tex 22 kW mot nät innebär att det ska finnas 22 kw att hämta ur den, den effekten ska finnas i produktion och överföringskapacitet, sen att stolpen bara används 20% av timmarna på året eller vad det nu är spelar ingen roll, effekten finns där och tar upp plats även om den bara står där i tomme när ingen laddar. Men här kommer ju lastbalanseringen in och liknande smarta grids så att effekten fram till stolpen faktiskt kanske inte alltid finns tillgänglig om det inte finns någon som behöver ladda.
Dessutom är det när alla bilar går på el, dvs om sisådär 20-nånting år behöver vi ha ökat produktionen med 10% för att alla personbilar ska köra på el. Del-problemet säkerställa framtida elproduktion för att hantera alla som ska köra på el, är i sammanhanget det enkla problemet att lösa imho.
Andra problem, såsom utbyggnaden av elnätet för att hantera allsköns ökande elkonsumtion är ett större problem i min värld. Där är lösningar i form av lastbalansering såsom laddstation med batteribank en sak som kommer att hjälpa till.
Pratar vi snabbladdare längs med trafikleder så kan man ju maxa en klen kabel mer eller mindre hela tiden för att serva fler kunder samtidigt. Det tar trots allt några minuter typ att byta från en bil till annan, alla kommer inte på samma tidpunkt och vill ladda, etc. Effekt som annars "gått förlorad" helt enkelt. Alternativet hade varit att gräva ner kabel ända från laddstationen hela vägen till stamnätet och eventuellt även hela vägen till närmaste kraftverk. Elen måste kunna ta sig _hela_ vägen från producent till konsument vid varje givet tillfälle.
Pratar vi nattparkering vid flerbostadshus är ju traditionell lastbalansering utan batteri av värde. Gemene man skiter ju fullständigt i om bilen är färdigladdad kl 02 eller kl 04, så då klarar man sig också med en klenare kabel.