Nej, vi pratar om exakt samma sak. Den stora skillnaden är att en av oss har lång erfarenhet av att jobba med energilösningar, den andra har det inte.
Svaret på alla frågor i genren "vad är butikens behov?" är alltid: Det beror på.
Hur mycket klarar befintlig elservis? Vad är merkostnaden för ett abonnemang för högre effekt?
Men förmodligen finns det en eller flera inte alltför effektiva kylanläggningar i butiken. Byt det mot en anläggning som jobbar tillsammans med värmebehovet i fastigheten.
Då har du elmatning över och kan förmodligen skrota fjärrvärmeanslutningen = Lägre fasta kostnader, lägre driftskostnad OCH ström över för att ladda bilar.
Under förutsättning att du lastbalanserar laddarna då.
Kombinera med lite solpaneler och kanske batterier för avkastningen från den första ombyggnaden.
Eller så har du bara rätt. Jag har teoretiskt fel.
Vad jag vet är du en anonym snubbe på ett forum, jag en annan. Du anytyder att du jobbat med detta. Kul för dig men låt oss kolla på argumenten. Vet du vad jag jobbar med eller har jobbat med?
Jag argumenterar för att lastbalansering ensamt inte kommer lösa framtidens och nutidens problem. Jag har varit supertydlig med att lastbalansering är en del av lösningen men inte 100%. Har jag fel?
Andra stycket. Exakt, det beror på. Varje given förutsättning leder inte till att lastbalansering är den bästa och mest kostnadseffektiva lösning. Ibland, ja, ibland nej.
Energieffektiviseringen i kylanläggning och värme är såklart bra. Den elen som tidigare använts till värme kan användas till laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering. Dock är detta ett exempel på effektivisering, inte lastbalansering av el till batteri. Det kanske kommer kylanläggningar som drar hälften av strömmen? Då kan överbliven matning användas för laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering av el till batteri. Effektiviseringen ger lägre energiförbrukning och frigör ledningar.
Solcellspaneler är utökning av elproduktionen, precis det jag förespråkar. Elen från solcellspanelerna skulle kunna ladda elbilar, med eller utan lastbalansering i batteri. Eller till någon annan elförbrukare.
Om du tror att lastbalansering av el till batterier är 100% av lösningen i nutid och framtid så fortsätt gärna argumentera. Låt oss då hålla i sär begreppen. Solcellspaneler och energieffektiviseringar är också en del av lösningen men kan per automatik knappast falla in under definitionen lastbalansering.