Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inte helt enkelt att göra det. T.ex fallet med Pågen i Malmö som ville expandera, men fick avslag för det inte finns tillräckligt med kapacitet i nätet. Man behöver gräva upp halva Malmö för att lägga ner ny kabel. Hade nog varit billigare, enklare och snabbare att titta på lösningar med batteribank i det fallet.
Inte påläst om det fallet men jag förutsätter att de energileverantören och Pågen är kompetenta nog att reda ut det på bästa sätt. De lär i vart fall ha bättre förutsättningar än du och jag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inte påläst om det fallet men jag förutsätter att de energileverantören och Pågen är kompetenta nog att reda ut det på bästa sätt. De lär i vart fall ha bättre förutsättningar än du och jag.
Där förutsätter du att de inblandade ens vet om att det är ett gångbart alternativ. Jag vet såklart inte, men jag misstänker starkt att de inte har den blekaste aning om att det ens finns på tapeten. Det är en ytterst konservativ branch av det jag sett. Men jag kan såklart ha fel, inget snack om det.
Hade de gått ut med "Vi har även tittat på alternativ till att bygga ut det lokala nätet såsom batterilagring, men det visade sig icke gångbart" och visat en undersökning som avfärdat detta som lösning så hade det ju varit glasklart. Men jag har inte ens hört någon nämna detta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Där förutsätter du att de inblandade ens vet om att det är ett gångbart alternativ. Jag vet såklart inte, men jag misstänker starkt att de inte har den blekaste aning om att det ens finns på tapeten. Det är en ytterst konservativ branch av det jag sett. Men jag kan såklart ha fel, inget snack om det.
Hade de gått ut med "Vi har även tittat på alternativ till att bygga ut det lokala nätet såsom batterilagring, men det visade sig icke gångbart" och visat en undersökning som avfärdat detta som lösning så hade det ju varit glasklart. Men jag har inte ens hört någon nämna detta.
Jo det förutsätter jag faktiskt, men kan ha fel. Pågen och energifrågor har varit uppe många gånger under åren. Jobbade en gång med en smart kille som höll på med energifrågor hos Pågen. Ska fråga honom om jag stöter på honom.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Första stycket. Håller med helt.

Andra stycket. Allt beror ju på hur utnyttjandegraden ser ut, hur mycket effekt som ska lämnas vid laddning och hur mycket som kommer in. Om du har en laddstation som lämnar 150kw och en kabel in som klarar 15kw så kan du utnyttja stationen max 10% av tiden. Får du in 75kw så kan du nå 50% utnyttjandegrad minus förluster.

Tredje stycket. Det är svårt för någon att uttala sig om gemene mans behov. Det du skiter i är kanske viktigt för nästa. Min definition av elbrist är samma som branschorganisationen för elproducenters. https://www.energiforetagen.se/pres...ar-manga-ansikten--energiforetagen-forklarar/
Med den definitionen har vi elbrist på många platser och tider redan nu. Med ökad energianvändning genrellt och behovet av fler laddplatser kommer elbristen öka om inget görs. Lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån heltäckande.
Saxat från länken:
* Elenergibrist – över året kan inte den efterfrågade elenergin produceras.
* Effektbrist – vid ett givet tillfälle (timme) räcker inte den tillgängliga effekten i elproduktionen till.
* Nätkapacitetsbrist – elenergi och effekt finns, men elnäten kan inte transportera den efterfrågade elen, det saknas nätkapacitet.

Lastbalansering kan avhjälpa punkt 2 och 3, men inte 1 (snarare tvärtom då det, beroende på form av lastbalansering, istället kan leda till ökad konsumtion).
Jag hävdar att punkt 2 och 3 är de största problemen vi har idag och punkt 1, är i förhållande, mindre viktigt de närmaste åren. Alltså borde vi lägga tid och energi på just punkt 2 och 3.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Saxat från länken:
* Elenergibrist – över året kan inte den efterfrågade elenergin produceras.
* Effektbrist – vid ett givet tillfälle (timme) räcker inte den tillgängliga effekten i elproduktionen till.
* Nätkapacitetsbrist – elenergi och effekt finns, men elnäten kan inte transportera den efterfrågade elen, det saknas nätkapacitet.

Lastbalansering kan avhjälpa punkt 2 och 3, men inte 1 (snarare tvärtom då det, beroende på form av lastbalansering, istället kan leda till ökad konsumtion).
Jag hävdar att punkt 2 och 3 är de största problemen vi har idag och punkt 1, är i förhållande, mindre viktigt de närmaste åren. Alltså borde vi lägga tid och energi på just punkt 2 och 3.
Håller med och jag tror lastbalansering är en del av lösningen men att fler lösningar i form av förutsägbar stabil elproduktion och mer ledningar behövs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Saxat från länken:
* Elenergibrist – över året kan inte den efterfrågade elenergin produceras.
* Effektbrist – vid ett givet tillfälle (timme) räcker inte den tillgängliga effekten i elproduktionen till.
* Nätkapacitetsbrist – elenergi och effekt finns, men elnäten kan inte transportera den efterfrågade elen, det saknas nätkapacitet.

Lastbalansering kan avhjälpa punkt 2 och 3, men inte 1 (snarare tvärtom då det, beroende på form av lastbalansering, istället kan leda till ökad konsumtion).
Jag hävdar att punkt 2 och 3 är de största problemen vi har idag och punkt 1, är i förhållande, mindre viktigt de närmaste åren. Alltså borde vi lägga tid och energi på just punkt 2 och 3.

Så sant men det behövs dock jävligt stora batterier för att lagra den norrländska energin åt sörlänningarna till de månader den behövs.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte helt enkelt att göra det. T.ex fallet med Pågen i Malmö som ville expandera, men fick avslag för det inte finns tillräckligt med kapacitet i nätet. Man behöver gräva upp halva Malmö för att lägga ner ny kabel. Hade nog varit billigare, enklare och snabbare att titta på lösningar med batteribank i det fallet.
Det är inte helt säkert. Bagerier brukar traditionellt sett grädda bröd under morgontimmarna före alla andra industrier drar igång. Nu vågar jag inte säkert hävda att det är så även för storskalig produktion som Pågen men om dom kör merparten av sin gräddning på natten när elbehovet generellt sett är lågt så hade det troligen inte hjälpt eftersom dom då har sin förbrukning när elbehovet redan är ganska lågt.

Om dom har sin gräddning utspritt över dygnet så hade det kanske kunnat fungera med någon form av lösning med batterilagring och att man fokuserar laddning och därmed elförbrukning till nattetid men det är långt ifrån säkert eftersom dom tillhör en bransch som traditionellt sett haft sin förbrukning förlagd mestadels till nattetid.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror vi pratar om olika saker. Jag menar att butiken som i dagsläget har en laddstation med batteri och nätkabel till den vill expandera till tre eller fyra stationer till. Hur löser du det? För mig är lösningen att dra fram nya kablar och se till att effekt kan levereras till dessa kablar. Vad är din lösning på butikens behov?

Nej, vi pratar om exakt samma sak. Den stora skillnaden är att en av oss har lång erfarenhet av att jobba med energilösningar, den andra har det inte.

Svaret på alla frågor i genren "vad är butikens behov?" är alltid: Det beror på.
Hur mycket klarar befintlig elservis? Vad är merkostnaden för ett abonnemang för högre effekt?

Men förmodligen finns det en eller flera inte alltför effektiva kylanläggningar i butiken. Byt det mot en anläggning som jobbar tillsammans med värmebehovet i fastigheten.
Då har du elmatning över och kan förmodligen skrota fjärrvärmeanslutningen = Lägre fasta kostnader, lägre driftskostnad OCH ström över för att ladda bilar.
Under förutsättning att du lastbalanserar laddarna då.

Kombinera med lite solpaneler och kanske batterier för avkastningen från den första ombyggnaden.

Eller så har du bara rätt. Jag har teoretiskt fel.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, vi pratar om exakt samma sak. Den stora skillnaden är att en av oss har lång erfarenhet av att jobba med energilösningar, den andra har det inte.

Svaret på alla frågor i genren "vad är butikens behov?" är alltid: Det beror på.
Hur mycket klarar befintlig elservis? Vad är merkostnaden för ett abonnemang för högre effekt?

Men förmodligen finns det en eller flera inte alltför effektiva kylanläggningar i butiken. Byt det mot en anläggning som jobbar tillsammans med värmebehovet i fastigheten.
Då har du elmatning över och kan förmodligen skrota fjärrvärmeanslutningen = Lägre fasta kostnader, lägre driftskostnad OCH ström över för att ladda bilar.
Under förutsättning att du lastbalanserar laddarna då.

Kombinera med lite solpaneler och kanske batterier för avkastningen från den första ombyggnaden.

Eller så har du bara rätt. Jag har teoretiskt fel.
Vad jag vet är du en anonym snubbe på ett forum, jag en annan. Du anytyder att du jobbat med detta. Kul för dig men låt oss kolla på argumenten. Vet du vad jag jobbar med eller har jobbat med?
Jag argumenterar för att lastbalansering ensamt inte kommer lösa framtidens och nutidens problem. Jag har varit supertydlig med att lastbalansering är en del av lösningen men inte 100%. Har jag fel?

Andra stycket. Exakt, det beror på. Varje given förutsättning leder inte till att lastbalansering är den bästa och mest kostnadseffektiva lösning. Ibland, ja, ibland nej.

Energieffektiviseringen i kylanläggning och värme är såklart bra. Den elen som tidigare använts till värme kan användas till laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering. Dock är detta ett exempel på effektivisering, inte lastbalansering av el till batteri. Det kanske kommer kylanläggningar som drar hälften av strömmen? Då kan överbliven matning användas för laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering av el till batteri. Effektiviseringen ger lägre energiförbrukning och frigör ledningar.

Solcellspaneler är utökning av elproduktionen, precis det jag förespråkar. Elen från solcellspanelerna skulle kunna ladda elbilar, med eller utan lastbalansering i batteri. Eller till någon annan elförbrukare.

Om du tror att lastbalansering av el till batterier är 100% av lösningen i nutid och framtid så fortsätt gärna argumentera. Låt oss då hålla i sär begreppen. Solcellspaneler och energieffektiviseringar är också en del av lösningen men kan per automatik knappast falla in under definitionen lastbalansering.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vad jag vet är du en anonym snubbe på ett forum, jag en annan. Du anytyder att du jobbat med detta. Kul för dig men låt oss kolla på argumenten. Vet du vad jag jobbar med eller har jobbat med?
Jag argumenterar för att lastbalansering ensamt inte kommer lösa framtidens och nutidens problem. Jag har varit supertydlig med att lastbalansering är en del av lösningen men inte 100%. Har jag fel?

Andra stycket. Exakt, det beror på. Varje given förutsättning leder inte till att lastbalansering är den bästa och mest kostnadseffektiva lösning. Ibland, ja, ibland nej.

Energieffektiviseringen i kylanläggning och värme är såklart bra. Den elen som tidigare använts till värme kan användas till laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering. Dock är detta ett exempel på effektivisering, inte lastbalansering av el till batteri. Det kanske kommer kylanläggningar som drar hälften av strömmen? Då kan överbliven matning användas för laddning av elfordon, med eller utan lastbalansering av el till batteri. Effektiviseringen ger lägre energiförbrukning och frigör ledningar.

Solcellspaneler är utökning av elproduktionen, precis det jag förespråkar. Elen från solcellspanelerna skulle kunna ladda elbilar, med eller utan lastbalansering i batteri. Eller till någon annan elförbrukare.

Om du tror att lastbalansering av el till batterier är 100% av lösningen i nutid och framtid så fortsätt gärna argumentera. Låt oss då hålla i sär begreppen. Solcellspaneler och energieffektiviseringar är också en del av lösningen men kan per automatik knappast falla in under definitionen lastbalansering.

Jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med allt det där.
Det jag däremot vet tvärsäkert är att ingen, allra minst jag, har påstått att någonting alls är 100% av någon lösning alls. Om du tolkat in det är det ärligt talat bara ditt problem att hantera.

Resten av det du skriver gör det mest uppenbart att du inte förstår hälften av det jag pratar om.
Det jag mest vill påpeka är att det är våldsamt oförståndigt att raljera över något man inte begriper. Vilket i sin tur gör att diskussionen i sig är slöseri med tid.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med allt det där.
Det jag däremot vet tvärsäkert är att ingen, allra minst jag, har påstått att någonting alls är 100% av någon lösning alls. Om du tolkat in det är det ärligt talat bara ditt problem att hantera.

Resten av det du skriver gör det mest uppenbart att du inte förstår hälften av det jag pratar om.
Det jag mest vill påpeka är att det är våldsamt oförståndigt att raljera över något man inte begriper. Vilket i sin tur gör att diskussionen i sig är slöseri med tid.
Då så. Då är vi överens om att endast lastbalansering inte är lösningen. Mer el behövs.

Jag skulle också kunna säga att du inte förstår hälften av vad du pratar om utan att nämna ett enda exempel. Jag avstår. Jag bemötte dig i sak.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Då så. Då är vi överens om att endast lastbalansering inte är lösningen. Mer el behövs.

Jag skulle också kunna säga att du inte förstår hälften av vad du pratar om utan att nämna ett enda exempel. Jag avstår. Jag bemötte dig i sak.

Mnja, du bemötte det jag sa med en att påstå att jag trodde på en massa lösningar som enskild frälsning när jag pratade om totalt motsatsen.
Det gör att jag är ganska säker på att du inte har en aning om vad jag pratar om eller bara vill käbbla emot och ha rätt. Varför du vill ha rätt om något du inte begriper vet jag inte.
Den egentliga anledningen till något av ovanstående beteenden intresserar mig inte.

För att förtydliga.
Att hålla på som du gör i en diskussion där du helt uppenbart saknar sakkunskap är lika illa som Miljöpartiets politik utan konsekvensanalys.
Den tiden lägger jag hellre på annat. Jag rekommenderar att du gör det samma.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mnja, du bemötte det jag sa med en att påstå att jag trodde på en massa lösningar som enskild frälsning när jag pratade om totalt motsatsen.
Det gör att jag är ganska säker på att du inte har en aning om vad jag pratar om eller bara vill käbbla emot och ha rätt. Varför du vill ha rätt om något du inte begriper vet jag inte.
Den egentliga anledningen till något av ovanstående beteenden intresserar mig inte.
Det var väl just det att i varje inlägg där jag sa att lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån heltäckande så argumenterar du emot. Läs våra inlägg igen. Om jag presenterat några direkta faktafel får du gärna upplysa mig. Jag kan ta det.

För att förtydliga. Du hittade inga sakfel och ger därför upp med svepande formuleringar om miljöpartiet, vilket jobb du och jag har eller hur jag är som person.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var väl just det att i varje inlägg där jag sa att lastbalansering är en del av lösningen men långt ifrån heltäckande så argumenterar du emot. Läs våra inlägg igen. Om jag presenterat några direkta faktafel får du gärna upplysa mig. Jag kan ta det.

För att förtydliga. Du hittade inga sakfel och ger därför upp med svepande formuleringar om miljöpartiet, vilket jobb du och jag har eller hur jag är som person.

Var exakt säger jag att lastbalansering löser allt? Och var sa jag något som ens antydde att det skulle vara så?
Det där är lögn. Om du fultolkar på det viset så gör du det helt onödigt att säga något om dig som person då du gör det fint själv.
Du presenterar ett otal faktafel. Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.
Resterande fel kommer du säkert att hitta själv tids nog.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Var exakt säger jag att lastbalansering löser allt? Och var sa jag något som ens antydde att det skulle vara så?
Det där är lögn. Om du fultolkar på det viset så gör du det helt onödigt att säga något om dig som person då du gör det fint själv.
Du presenterar ett otal faktafel. Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.
Resterande fel kommer du säkert att hitta själv tids nog.
Har jag påstått att du sagt det? Jag har möjligtvis frågat men inte påstått. Det är en lögn. För all del, citera mig gärna där jag skrivit så.

Lika mycket lögn att jag sagt ”Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.”. Igen, citera mig gärna. Antar att det är detta citatet som avses:
Jo absolut men i det fallet behöver lastbalanseringen ske över hela nätet. Från ditt hem till industrin via Coop och Ica. På ett teoretiskt plan har du rätt men att lösa det praktiskt är sannolikt svårare än att bara dra nya ledningar och öka produktionen.
Snygg omskrivning till ”Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.”

Möt gärna felaktigheterna i sak, det har du inte lyckats med. Istället börjar du med omskrivningar och lögner. Jag har sagt samma sak flera gånger nu. Lastbalansering är bra ibland, ibland räcker det inte till. Mer el behövs idag och i framtiden.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Har jag påstått att du sagt det? Jag har möjligtvis frågat men inte påstått. Det är en lögn. För all del, citera mig gärna där jag skrivit så.

Lika mycket lögn att jag sagt ”Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.”. Igen, citera mig gärna. Antar att det är detta citatet som avses:

Snygg omskrivning till ”Att det är utan omsvep är bättre att gräva ner en fet kabel t.ex. oavsett längd och behov.”

Möt gärna felaktigheterna i sak, det har du inte lyckats med. Istället börjar du med omskrivningar och lögner. Jag har sagt samma sak flera gånger nu. Lastbalansering är bra ibland, ibland räcker det inte till. Mer el behövs idag och i framtiden.
Som sagt, jag har ingen aning om vart du vill komma och gissningsvis inte du heller.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top