Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För att tala om något helt annat - som elbil eller inte - så ringde en tidigare arbetskamrat från ett av våra grannländer igår förmiddag och ville prova min bil. Han hade kört ca 80 mil enkel väg och var i staden med sin Tesla model S100P så vi stämde träff under eftermiddagen.

Efter att han åkt och kört i min bil och jag testat hans fanns det några saker vi kunde konstatera:
1 - Model S är en förbaskat snabb och rymlig familjebil med bekväm luftfjädring. I Ludicrous-läge begränsar definitivt däcken accelerationen
2 - P2 med Performancepaket är förarens bil, en välbyggd elbil med sportiga egenskaper och välbalanserat chassi med precis styrning.
3 - Realistisk räckvidd för honom är 400 km, min är 300 km vid vår normala långkörning. Konsumtionen är alltså hyfsat lika, batteristorleken skiljer.
4 - Det är förbaskat nyttigt att kastbyta bilar mellan varandra för att ha färska referenser när man provkör.

Det som är kul är att karin beställt en Plaid, den provturen ser jag fram emot. Inte för att jag riktigt ser vitsen med ännu snabbare acceleration, själv menade han att det var räckvidden som lockade?

Nu är förresten september snart förbi, blir spännande att se om Tesla öppnar några laddare för oss i pöbeln i år. Det var en fördel för Tesla som vi enkelt kunde enas kring!

Det där med Teslas nätverk öppet för alla.
Skulle man inte börja med att prova i Norge först?
Jag har inte sett något konkret om pris, medlemskap eller några villkor alls. Kommer hela nätverket vara tillgängligt eller bara en laddare per plats? Osv, osv...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är sugen på att skaffa en elbil igen, men vill verkligen inte ha en terrängbil eller en buss. Fick jag välja fritt skulle det bli en "Miata RF" fast med ljudisolering och elmotor. 98% av mina resor (uppskattat, inte ett exakt värde...) gör jag med en köttklump (jag själv) i bilen på asfalterade vägar. Jag vill inte ha lastutrymmet som en del av utrymmet jag sitter i eftersom det skapar oväsen. Jag blir trött på alla obekväma SUVar och crossovers som väger flera ton.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vi har också varit unga. Odödliga. Bäst.

Sedan händer något - i bästa fall. :)

Ibland är man ung igen för en stund. Man glömmer bort sig. Skakar sedan på huvudet åt sig själv och går vidare, kanske en smula klokare. Lite längre mellan gångerna för varje år men ungdomen liksom biter sig fast.

Och tur är väl det, när man summerar livet hittills.


Sakfrågan om elbilar då? Tja, för den som själv lever med elbil sedan flera år och 4000-5000 mil/år är det ganska enkelt att ha en grundad uppfattning av hur det är, i verkligheten. En hel del av de uppfattningar som sprids är som ofta grundade i okunskap och fördomar. Elbil som fenomen tycks dessutom röra upp negativa känslor hos vissa, som då oftast själv helt saknar erfarenhet.

Utifrån sett borde det te sig ganska lustigt, ärligt talat.
Har du rätt per automatik för att du är äldre än jag? Har du rätt per automatik för att du kör en elbil 4000-5000 mil per år?

Du har i flera inlägg talat om hur fördomsfri du är och vilken kunskap du besitter. Hur fördomsfulla andra är och hur lite kunskap de har för att de inte själva kör elbil.

Ditt inlägg är fördomsfullt både när det kommer till ålder och elbilsinnehav. Unga som gamla kan vara smarta eller korkade, oavsett argumentationsteknik. Elbilsägare eller icke elbilsägare kan kunna mycket lite eller väldigt mycket om elbilar.

Du använde exakt samma argument när jag påpekade att Norrlands inland inte har flest elbilar per invånare. Jag presenterade statistik, du avfärdade de med ålder och att du vet för du kör elbil.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla vuxna jag känner lyssnar på råd framförda i all välmening.
Jag lyssnar och jag svarar även på det. Det är inte samma som att lyda. Man kan få motsägande råd i all välmening från tvåpersoner och sedan gå en tredje väg. Jag lyssnar men håller inte med. Endast jag sitter på information om det, inte du. Du antyder och spekulerar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det där med Teslas nätverk öppet för alla.
Skulle man inte börja med att prova i Norge först?
Jag har inte sett något konkret om pris, medlemskap eller några villkor alls. Kommer hela nätverket vara tillgängligt eller bara en laddare per plats? Osv, osv...
Njae, ingen vet men Elon myser sannolikt över Twitterträdet han skapat :) Något lär ju ske med de offentligt finansierade laddare de åtagit sig att bygga, men allt annat - priser, tillgänglighet, kösystem etc - står nog skrivet i stjärnorna till dess det är dags att ladda ned den externa appen...
Jag är sugen på att skaffa en elbil igen, men vill verkligen inte ha en terrängbil eller en buss. Fick jag välja fritt skulle det bli en "Miata RF" fast med ljudisolering och elmotor. 98% av mina resor (uppskattat, inte ett exakt värde...) gör jag med en köttklump (jag själv) i bilen på asfalterade vägar. Jag vill inte ha lastutrymmet som en del av utrymmet jag sitter i eftersom det skapar oväsen. Jag blir trött på alla obekväma SUVar och crossovers som väger flera ton.
Mmm, idag kör jag faktiskt en XC40 elbil som lånebil när dieseln är på service. Det är ingen dålig bil, förstår att den riktar sig till de som tidigare kört Volvo ICE då den verkligen liknar det gamla Sensus-interfacet. Så den går fetbort för Dig men har Du provat Mini Cooper? Den verkar i alla fall rätt kul... Fiat 500 eller Honda e är ju också exempel på mindre elbilar som ska vara kul att köra, har dock ingen egen erfarenhet av den typen av bilar.

Av de jag provat är nog Polestar med performance-paketet eller Model 3 de som mest liknar Din beskrivning som "kul bil", tyvärr utan möjlighet att köra öppet och med fler kilon att frakta runt på. Det vore kul om någon tillverkare skulle få till en hardtop! Lycka till med jakten :)
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag är sugen på att skaffa en elbil igen, men vill verkligen inte ha en terrängbil eller en buss. Fick jag välja fritt skulle det bli en "Miata RF" fast med ljudisolering och elmotor. 98% av mina resor (uppskattat, inte ett exakt värde...) gör jag med en köttklump (jag själv) i bilen på asfalterade vägar. Jag vill inte ha lastutrymmet som en del av utrymmet jag sitter i eftersom det skapar oväsen. Jag blir trött på alla obekväma SUVar och crossovers som väger flera ton.
Kollat in Fiat 500e? Verkar finnas med rejält tilltagen taklucka. Såg en sån för inte så längesen ute i savannen, snygg liten bil imho. Har ingen aning om hur den är att köra eller äga, men från ca 2.599:- /mån för privatleasing är rätt billigt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har du rätt per automatik för att du är äldre än jag? Har du rätt per automatik för att du kör en elbil 4000-5000 mil per år?

Du har i flera inlägg talat om hur fördomsfri du är och vilken kunskap du besitter. Hur fördomsfulla andra är och hur lite kunskap de har för att de inte själva kör elbil.

Ditt inlägg är fördomsfullt både när det kommer till ålder och elbilsinnehav. Unga som gamla kan vara smarta eller korkade, oavsett argumentationsteknik. Elbilsägare eller icke elbilsägare kan kunna mycket lite eller väldigt mycket om elbilar.

Du använde exakt samma argument när jag påpekade att Norrlands inland inte har flest elbilar per invånare. Jag presenterade statistik, du avfärdade de med ålder och att du vet för du kör elbil.
Det är ingen som har sagt att någon per automatik har rätt på grund av ålder. Vart har du fått det ifrån. Det måste du ha hittat på för jag har inte sett något sådant någonstans i tråden.
Det som har påpekats som har någon bäring på ålder är att din argumentationsteknik tyder på att du inte har så mycket erfarenhet av diskussion och argumentation. Det är en helt annan sak.

Vad gäller ålder så är det ju dock så att med ålder så får man erfarenhet och den kan göra att man faktiskt inser att det finns bättre sätt att argumentera och diskutera än att utgå ifrån att man har rätt i alla lägen vilket det faktiskt framstår som att du gör. Jag säger inte att du gör det. Jag säger att det ser ut så utifrån attityden i dina inlägg.

Vad gäller frågan om huruvida man vet något om elbilar och deras energiförbrukning vid körning så skulle jag säga att om man kört många tusen mil i en elbil så har man mer praktisk erfarenhet av hur förbrukning påverkas av körsätt än någon som inte har kört en elbil mer än kanske en provkörning. Det måste väl ändå även du kunna hålla med om är rimligt.

Att folk biter ifrån på sätt som du kanske uppfattar som påhopp eller fördomsfullt får du faktiskt stå ut med när du själv gjort dig skyldig till precis det ett stort antal inlägg tidigare. Även någon som generellt sett kan vara ganska ödmjuk tröttnar till slut ur när man har att göra med någon som hela tiden argumenterar som du gör. Med andra ord och för att upprepa det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Om du är intresserad av att folk ska ta dina inlägg på allvar och överväga det du säger så är det ingen annan än du själv som har att tjäna på att du funderar lite över din argumentationsteknik och tänker efter lite kring hur du uttrycker dig.

Vad gäller antalet elbilar i norrland så tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte har kollat upp någon statistik i den frågan då det för mig inte är något stort intresse. Däremot vet jag att de norra delarna av Sverige har mindre täthet på laddstationer vilket gör livet för en elbilsägare i norrland lite svårare än för en elbilsägare i södra Sverige. Men det betyder inte att det inte finns folk i norra delarna av Sverige som har levnadssätt och körvanor som gör att en elbil fungerar alldeles utmärkt för deras behov.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är ingen som har sagt att någon per automatik har rätt på grund av ålder. Vart har du fått det ifrån. Det måste du ha hittat på för jag har inte sett något sådant någonstans i tråden.
Det som har påpekats som har någon bäring på ålder är att din argumentationsteknik tyder på att du inte har så mycket erfarenhet av diskussion och argumentation. Det är en helt annan sak.

Vad gäller ålder så är det ju dock så att med ålder så får man erfarenhet och den kan göra att man faktiskt inser att det finns bättre sätt att argumentera och diskutera än att utgå ifrån att man har rätt i alla lägen vilket det faktiskt framstår som att du gör. Jag säger inte att du gör det. Jag säger att det ser ut så utifrån attityden i dina inlägg.

Vad gäller frågan om huruvida man vet något om elbilar och deras energiförbrukning vid körning så skulle jag säga att om man kört många tusen mil i en elbil så har man mer praktisk erfarenhet av hur förbrukning påverkas av körsätt än någon som inte har kört en elbil mer än kanske en provkörning. Det måste väl ändå även du kunna hålla med om är rimligt.

Att folk biter ifrån på sätt som du kanske uppfattar som påhopp eller fördomsfullt får du faktiskt stå ut med när du själv gjort dig skyldig till precis det ett stort antal inlägg tidigare. Även någon som generellt sett kan vara ganska ödmjuk tröttnar till slut ur när man har att göra med någon som hela tiden argumenterar som du gör. Med andra ord och för att upprepa det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Om du är intresserad av att folk ska ta dina inlägg på allvar och överväga det du säger så är det ingen annan än du själv som har att tjäna på att du funderar lite över din argumentationsteknik och tänker efter lite kring hur du uttrycker dig.

Vad gäller antalet elbilar i norrland så tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte har kollat upp någon statistik i den frågan då det för mig inte är något stort intresse. Däremot vet jag att de norra delarna av Sverige har mindre täthet på laddstationer vilket gör livet för en elbilsägare i norrland lite svårare än för en elbilsägare i södra Sverige. Men det betyder inte att det inte finns folk i norra delarna av Sverige som har levnadssätt och körvanor som gör att en elbil fungerar alldeles utmärkt för deras behov.
Folk får gärna bita ifrån. Jag kan ta det. Kör på.
Folk kan gärna gå ifrån sakfrågan och ägna sig åt påhopp. Jag kan ta det. Kör på.
Folk kan gärna hävda att man blir klokare när man blir äldre eller att 5000 mil per år i elbil gör att man får kunskap om Sveriges elinfrastruktur. Jag kan ta det. Kör på.

Jag beklagar mig inte över ovan. Jag noterar det och belyser det. Jag kan leva med att folk inte håller med mig eller att några inte tar mig på allvar. Jag säger sanningen som jag ser den.

Jag skulle kunna generalisera om äldre eller Norrlänningar eller vad som helst. Jag avstår och tar sakfrågan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smaska i 2000 dollares på boost uppgradera och du får motsvarande LRP prestanda. Bästa kombon, slipper bött-sänkt-golf känslan som P chassit ger.

Från 4,5 till 4,1 sek till 100 är större skillnad än vad det ser ut på papperet.

Till 3,4 sek är det emellertid en bit kvar, P levererar sanslöst från start.

Från 90- km/h är de i praktiken lika snabba.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Njae, ingen vet men Elon myser sannolikt över Twitterträdet han skapat :) Något lär ju ske med de offentligt finansierade laddare de åtagit sig att bygga, men allt annat - priser, tillgänglighet, kösystem etc - står nog skrivet i stjärnorna till dess det är dags att ladda ned den externa appen...

Mmm, idag kör jag faktiskt en XC40 elbil som lånebil när dieseln är på service. Det är ingen dålig bil, förstår att den riktar sig till de som tidigare kört Volvo ICE då den verkligen liknar det gamla Sensus-interfacet. Så den går fetbort för Dig men har Du provat Mini Cooper? Den verkar i alla fall rätt kul... Fiat 500 eller Honda e är ju också exempel på mindre elbilar som ska vara kul att köra, har dock ingen egen erfarenhet av den typen av bilar.

Av de jag provat är nog Polestar med performance-paketet eller Model 3 de som mest liknar Din beskrivning som "kul bil", tyvärr utan möjlighet att köra öppet och med fler kilon att frakta runt på. Det vore kul om någon tillverkare skulle få till en hardtop! Lycka till med jakten :)
Jag har inte provat Mini electric, men motsvarande med bensindrift. Den är bullrig med två dörrar och bättre med fyra eftersom den har rutramar.

Jag provade 3 Performance när de kom. Ganska skoj att acca med!
En bekant hämtade ut en för att ha som banleksak idag.

Honda e är charmig!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Smaska i 2000 dollares på boost uppgradera och du får motsvarande LRP prestanda. Bästa kombon, slipper bött-sänkt-golf känslan som P chassit ger.

Förstår hur du tänker, men på tjänstekärran är det inte aktuellt med uppgraderingar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Smart

Onekligen. Behöver inte dra ny kabel hela vägen från kraftstation till slutpunkt.. En variant av lastbalansering. Men det har vi ju redan avfärdat som lösning i den här tråden. :krama
Britterna har redan en större station med sån lösning i drift sen ett tag tillbaka. Ska försöka hitta klippet jag såg det i.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Smart


Onekligen. Behöver inte dra ny kabel hela vägen från kraftstation till slutpunkt.. En variant av lastbalansering. Men det har vi ju redan avfärdat som lösning i den här tråden. :krama
Britterna har redan en större station med sån lösning i drift sen ett tag tillbaka. Ska försöka hitta klippet jag såg det i.
Det är en bra lösning förutsatt att utnyttjandegraden är låg. Det löser inte problemen med för låg energiproduktion eller dålig infrastruktur om man skalar upp systemet.

Mer el behövs för framtiden. Lastbalansering kan lösa problemet på mindre anläggningar med låg utnyttjandegrad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kablage blir man väl inte av med?

Som jag fattar det så är stolpe och batteri byggda som en enhet och att batteriet kan laddas från nätet så att laddningen av en bil inte behöver belasta elnätet förrän batteriet är tomt(eller frren batteriet talar om för nätet att nu behöver jag kraft)? Elllr körs det parrallelt, lite effekt till bilen som ska laddas tas från nätet och lite tas från batteriet om det finns tillräckligt energi lagrad`?
Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW? Så är batteriet tomt så sjunker effekteten till motsvarande anslutningseffekt mot nät?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kablage blir man väl inte av med?

Som jag fattar det så är stolpe och batteri byggda som en enhet och att batteriet kan laddas från nätet så att laddningen av en bil inte behöver belasta elnätet förrän batteriet är tomt(eller frren batteriet talar om för nätet att nu behöver jag kraft)? Elelr körs det parrallelt, lite effekt till bilen som ska laddas tas från nätet och lite tas från batteriet om det finns tillräckligt energi lagrad`?
Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW? Så är batteriet tomt så sjunker effekteten till motsvarande anslutningseffekt mot nät?
Du behöver inte dra fram mer kabel till den anläggningen, nej. Batteriet laddas vid behov av inkommande nätkabel. Bilarna laddas från batteriet i anläggningen. Som sagt, det funkar om utnyttjandegraden är låg. Systemet kan inte skalas upp eller höja utnyttjandegraden utan mer inkommande el.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kablage blir man väl inte av med?

Som jag fattar det så är stolpe och batteri byggda som en enhet och att batteriet kan laddas från nätet så att laddningen av en bil inte behöver belasta elnätet förrän batteriet är tomt(eller frren batteriet talar om för nätet att nu behöver jag kraft)?
Menar man att man har kapacitet att ladda via batteriet på tex 150 kW men batteriet i sig är anslutet mot nätet med mindre än 150 kW? Så är batteriet tomt så sjunker effekteten till motsvarande anslutningseffekt mot nät?

Man blir av med ett kablage som behöver hantera den momentant höga effekten och klarar sig alltså på en betydligt klenare och billigare anslutning.
Bilar har mindre batteri än 150kWh rent generellt, men om batteriet i anläggningen är på t.ex. 200kWh med en 20kW matning kan du alltså med lätthet ladda 400kWh under 10 timmar med mycket höga effekttoppar.
Ett väldigt bra exempel på den så förhatliga lastbalanseringen.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top