JvA72
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 17 Jan 2021
- Hoj
- R1
För att tala om något helt annat - som elbil eller inte - så ringde en tidigare arbetskamrat från ett av våra grannländer igår förmiddag och ville prova min bil. Han hade kört ca 80 mil enkel väg och var i staden med sin Tesla model S100P så vi stämde träff under eftermiddagen.
Efter att han åkt och kört i min bil och jag testat hans fanns det några saker vi kunde konstatera:
1 - Model S är en förbaskat snabb och rymlig familjebil med bekväm luftfjädring. I Ludicrous-läge begränsar definitivt däcken accelerationen
2 - P2 med Performancepaket är förarens bil, en välbyggd elbil med sportiga egenskaper och välbalanserat chassi med precis styrning.
3 - Realistisk räckvidd för honom är 400 km, min är 300 km vid vår normala långkörning. Konsumtionen är alltså hyfsat lika, batteristorleken skiljer.
4 - Det är förbaskat nyttigt att kastbyta bilar mellan varandra för att ha färska referenser när man provkör.
Det som är kul är att karin beställt en Plaid, den provturen ser jag fram emot. Inte för att jag riktigt ser vitsen med ännu snabbare acceleration, själv menade han att det var räckvidden som lockade?
Nu är förresten september snart förbi, blir spännande att se om Tesla öppnar några laddare för oss i pöbeln i år. Det var en fördel för Tesla som vi enkelt kunde enas kring!
Det där med Teslas nätverk öppet för alla.
Skulle man inte börja med att prova i Norge först?
Jag har inte sett något konkret om pris, medlemskap eller några villkor alls. Kommer hela nätverket vara tillgängligt eller bara en laddare per plats? Osv, osv...