Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har Göteborgs elnät börjat lessna på elbilarna som drar effekt från elnätet, ofta "hög" effekt tydligen.
Nåja, några 1000-lappar är ju fortfarande futtigt jämfört med andra bilkostnader.
Men, men..... ?


Du har förresten inte hela artikeln att dela?
Får ju bara betalvägg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det inte den där ”effektavgiften” som många (alla?) elbolag infört för att få folk att anpassa sin förbrukning till de tider då elen är billigare/mer tillgänglig (exempel på LASTBALANSERING)?

Drabbar absolut den som vill ladda sin bil med 11 kW klockan 16.00-18.00.
Det fina med lastbalansering är att då behövs inte mer el. Man lastbalanserar bara och laddar från 1800. När effekten inte räcker till längre fram så kan man börja ladda 2000, sen 2200 osv. Tiden är obegränsad så någon gång har du ström i batteriet. Jag upprepar, MER el behövs inte.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Halka du på tangenterna eller smet du från % lektionen ?
Borde väl vara Så 2-3 varv borde man klara innan batteriet är så tomt att man ser sig om efter laddning.
4 x ca 30 % = ca 120 %. 120 % är större än full laddning 100 %.
Njae, mattekunskaper finns nog så att det räcker och blir över?

Nu tror jag faktiskt att de flesta av oss, som inte kört ringen det antal varv som denna förare uppenbarligen gjort, sannolikt skulle ta det lite mer piano och därmed kanske få ned förbrukningen det antal procent som krävs för att harva oss runt fyra varv. Få av oss skulle i vart fall köra snabbare än honom och han klarar bevisligen minst tre varv på en laddning.

Så jag vidhåller nog att tre-fyra varv är en korrekt beskrivning av bilens kapacitet runt ringen?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Effektavgiften är väl densamma oavsett om elpriset är billigt eller dyrt. De lägger på en kostnad på effektförbrukning, alltså kr/kW, inte energiförbrukning.

Efterfrågan anpassar sig och varierar med priset, det behövs inget styrmedel för det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Njae, mattekunskaper finns nog så att det räcker och blir över?

Nu tror jag faktiskt att de flesta av oss, som inte kört ringen det antal varv som denna förare uppenbarligen gjort, sannolikt skulle ta det lite mer piano och därmed kanske få ned förbrukningen det antal procent som krävs för att harva oss runt fyra varv. Få av oss skulle i vart fall köra snabbare än honom och han klarar bevisligen minst tre varv på en laddning.

Så jag vidhåller nog att tre-fyra varv är en korrekt beskrivning av bilens kapacitet runt ringen?
…eller så räknade du fel och laborerar med förutsättningarna istället för att erkänna felet.

Jag kan köra den bilen 5-6 varv utan problem om jag brukar lite eco driving. Relevant? Nej.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Effektavgiften är väl densamma oavsett om elpriset är billigt eller dyrt. De lägger på en kostnad på effektförbrukning, alltså kr/kW, inte energiförbrukning.

Efterfrågan anpassar sig och varierar med priset, det behövs inget styrmedel för det.
Njae, kanske förstår jag Dig fel men det handlar väl egentligen om en avgift som baseras på Ditt maximala timuttag under ett dygn? Avgiften förefaller tillämpas nästan godtyckligt mellan bolagen, vissa läser effektavgiften under de mest belastade timmarna på dygnet - t ex 07-19 - medan andra tar ut avgiften oberoende av när på dygnet belastningen uppstår.

Det senare verkar för mig obegripligt när det gäller att få oss konsumenter att optimera vårt eluttag till de timmar på dygnet när kontor och industri förbrukar mindre. Kärnkraft och vind är exempel på sådana kraftslag som inte helt lätt låter sig regleras momentant. Ibland skylls nätbolagens princip på att det skulle kunna uppstå problem om samtliga slog på sina storförbrukare vid exakt samma klockslag nattetid. Men då de idag har en skyldighet att kunna leverera säkrad kapacitet klingar detta lite ihåligt, naturligtvis borde det vara bättre även för distributören att styra undan effektuttaget från de mest ansatta timmarna.

Därför kan jag tycka att installation av batterier eller V2G vore en rimlig väg att förflytta hushållens uttag till de timmar då nätet belastas mindre (vilket även brukar återspeglas i det rörliga elpriset). Jag har installerat solceller men begriper ännu inte hur vi ska få ekonomi i separata batteripaket om det inte finns incitament som gör dem vettiga för att reducera förbrukningen under de mest belastade timmarna av dygnet.
…eller så räknade du fel och laborerar med förutsättningarna istället för att erkänna felet.

Jag kan köra den bilen 5-6 varv utan problem om jag brukar lite eco driving. Relevant? Nej.
Vad är problemet? I en högst anständigt tempo rullade den bilen ett varv med en förbrukning om 30%. Tre varv innebär en förbrukning i samma tempo om 3 x 30% = 90%, vilket i min värld är betryggande under 100%. Så att den aktuella bilen klarar MINST tre varv kanske vi kan anse som bevisat?

Nordschleife är ca 21 km lång. I landsvägstempo klarar den bilen >250 km eller 12 varv utan att ladda. Så det är alls inte orimligt att Du skulle klara sex varv om Du är vettigt tung på foten.

Jag menar att en mer normalt begåvad förare kanske kan köra på en förbrukning under 30% per varv och därmed möjligen krama ut fyra varv med några procent kvar i batteriet. Därav 3-4 varv. Men mindre än tre varv ser jag inte någon risk för att klara av. Några två varv begriper jag inte hur Ni kommer fram till? Sannolikt beror det på mina bristande mattekunskaper, bommade nog den kursen i livets hårda skola... ;)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Njae, kanske förstår jag Dig fel men det handlar väl egentligen om en avgift som baseras på Ditt maximala timuttag under ett dygn? Avgiften förefaller tillämpas nästan godtyckligt mellan bolagen, vissa läser effektavgiften under de mest belastade timmarna på dygnet - t ex 07-19 - medan andra tar ut avgiften oberoende av när på dygnet belastningen uppstår.

Det senare verkar för mig obegripligt när det gäller att få oss konsumenter att optimera vårt eluttag till de timmar på dygnet när kontor och industri förbrukar mindre. Kärnkraft och vind är exempel på sådana kraftslag som inte helt lätt låter sig regleras momentant. Ibland skylls nätbolagens princip på att det skulle kunna uppstå problem om samtliga slog på sina storförbrukare vid exakt samma klockslag nattetid. Men då de idag har en skyldighet att kunna leverera säkrad kapacitet klingar detta lite ihåligt, naturligtvis borde det vara bättre även för distributören att styra undan effektuttaget från de mest ansatta timmarna.

Därför kan jag tycka att installation av batterier eller V2G vore en rimlig väg att förflytta hushållens uttag till de timmar då nätet belastas mindre (vilket även brukar återspeglas i det rörliga elpriset). Jag har installerat solceller men begriper ännu inte hur vi ska få ekonomi i separata batteripaket om det inte finns incitament som gör dem vettiga för att reducera förbrukningen under de mest belastade timmarna av dygnet.

Vad är problemet? I en högst anständigt tempo rullade den bilen ett varv med en förbrukning om 30%. Tre varv innebär en förbrukning i samma tempo om 3 x 30% = 90%, vilket i min värld är betryggande under 100%. Så att den aktuella bilen klarar MINST tre varv kanske vi kan anse som bevisat?

Nordschleife är ca 21 km lång. I landsvägstempo klarar den bilen >250 km eller 12 varv utan att ladda. Så det är alls inte orimligt att Du skulle klara sex varv om Du är vettigt tung på foten.

Jag menar att en mer normalt begåvad förare kanske kan köra på en förbrukning under 30% per varv och därmed möjligen krama ut fyra varv med några procent kvar i batteriet. Därav 3-4 varv. Men mindre än tre varv ser jag inte någon risk för att klara av. Några två varv begriper jag inte hur Ni kommer fram till? Sannolikt beror det på mina bristande mattekunskaper, bommade nog den kursen i livets hårda skola... ;)
Minst tre varv är bevisat. Fyra eller fler i samma tempo som i videon du länkade till är inte bevisat. Snarare osannolikt. Det framgick inte i ditt inlägg att det var något annat tempo än de du valde att länka till. Det kan dessutom vara ännu mer energikrävande om ”de flesta av oss” kör banan jämfört med proffs. Jag har inte sagt något om två varv. Du missade uppenbarligen även läsförståelsen i livets hårda skola.

4 x 30% = du har fel
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Njae, kanske förstår jag Dig fel men det handlar väl egentligen om en avgift som baseras på Ditt maximala timuttag under ett dygn? Avgiften förefaller tillämpas nästan godtyckligt mellan bolagen, vissa läser effektavgiften under de mest belastade timmarna på dygnet - t ex 07-19 - medan andra tar ut avgiften oberoende av när på dygnet belastningen uppstår.

Det senare verkar för mig obegripligt när det gäller att få oss konsumenter att optimera vårt eluttag till de timmar på dygnet när kontor och industri förbrukar mindre. Kärnkraft och vind är exempel på sådana kraftslag som inte helt lätt låter sig regleras momentant. Ibland skylls nätbolagens princip på att det skulle kunna uppstå problem om samtliga slog på sina storförbrukare vid exakt samma klockslag nattetid. Men då de idag har en skyldighet att kunna leverera säkrad kapacitet klingar detta lite ihåligt, naturligtvis borde det vara bättre även för distributören att styra undan effektuttaget från de mest ansatta timmarna.
Ja, tänker att det kan vara lite olika från bolag till bolag i hur de kommer ta ut avgift på effekt.

Men ja med en tarfiff på effekt ger såklart incitament att tex flytta sin effekt, beroende på hur tariffen ser ut. Men det har inget direkt med själva elpriset i kr/kWh att göra.

Energipriset i sig är ju som nämnts redan differentierat och billigare nattetid generellt tex, det ger folk incitament att flytta sin förbrukning redan idag.

Höglasttid/låglasttid med olika priser i överföringsavgift i kr/kWh har iaf Vattenfall haft sedan länge.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, tänker att det kan vara lite olika från bolag till bolag i hur de kommer ta ut avgift på effekt.

Energipriset i sig är ju som nämnts redan differentierat och billigare nattetid generellt tex, det ger folk incitament att flytta sin förbrukning redan idag...

Höglasttid/låglasttid med olika priser i överföringsavgift i kr/kWh har iaf Vattenfall haft sedan länge.
Mmm, det som är unikt denna hösten är väl att elhandelspriset de senaste månaderna varit närapå konstant här uppe i SE1. Vad jag har förstått finns där avsevärt högre dygnsvariation i övriga elområden?

Vårt lokala distributionsbolag tillämpar fortfarande en rak säkringsavgift vilket jag kan tycka är vettigt. I min värld bör väl såväl överföringsavgifter som elhandelspris premiera uttag under lågbelastningstid.

Men Vattenfall verkar i alla fall tillhöra de bolag som tillämpar den nya avgiftsmodellen med förnuft, bra där!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Säg mig, fick man inte lära sig att stava i din skola?

Livets ords? Lars Hårds?


:D
Jag vet hur hårda stavas men om du inte visste det så ligger a och s bredvid varandra på tangentbordet. Jag tryckte av misstag på fel tangent. Det har väldigt lite med rättstavning att göra.

Hade du inget bättre att komma med?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet hur hårda stavas men om du inte visste det så ligger a och s bredvid varandra på tangentbordet. Jag tryckte av misstag på fel tangent. Det har väldigt lite med rättstavning att göra.

Hade du inget bättre att komma med?

Skall man vara näsvis och hitta oväsentliga detaljer att argumentera oändligen om så är det bra att inte lämna öppet mål.

Att du är både ointresserad av och okunnig om elbilar har redan framgått tydligt. Också att du gillar att argumentera och att du inte är direkt lastgammal. Helt OK för min del, men var rädd om hjärtat. :krama
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skall man vara näsvis och hitta oväsentliga detaljer att argumentera oändligen om så är det bra att inte lämna öppet mål.

Att du är både ointresserad av och okunnig om elbilar har redan framgått tydligt. Också att du gillar att argumentera och att du inte är direkt lastgammal. Helt OK för min del, men var rädd om hjärtat. :krama
Jag är ärlig med att jag tryckte på fel tangent. Jag erkänner mitt fel, inte att jag stavade fel men att jag tryckte fel. Menar du fortfarande att mer el inte behövs och att lastbalansering löser problemen med omställningen från fossildrift till eldrift? Det är ok att ändra sig eller erkänna att man gjort fel.

Jag är antagligen inte det du kallar lastgammal. Är det relevant och i så fall på vilket sätt?

edit: Jag är för övrigt absolut intresserad av elbilar. Okunnig tycker jag inte men allt är relativt.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Menar du fortfarande att mer el inte behövs och att lastbalansering löser problemen med omställningen från fossildrift till eldrift? Det är ok att ändra sig eller erkänna att man gjort fel.

Jag är antagligen inte det du kallar lastgammal. Är det relevant och i så fall på vilket sätt?

edit: Jag är för övrigt absolut intresserad av elbilar. Okunnig tycker jag inte men allt är relativt.
Tegel, Du ska få ett seriöst svar som Du själv värderar som Du vill. Problemet med Dina inlägg är att de vanligtvis är som en skolbok av retoriska fel som Du inte har förstånd att sluta driva i post efter post. En lista över vanliga retoriska argumentationsfel hittar Du här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Om vi tar mitt inlägg i tråden först: Jag citerar Comeback som argumenterar att två-tre varv borde vara rätt skrivning, jag vidhåller att tre-fyra är korrekt. Backar Du tillbaka en vecka ser Du ursprunglig diskussion som handlar om hur många varv runt ringen en elbil kan köra, inte med en elitförare utan en normal ägare. Några procent har inte räknats I min argumentation.

Sedan lägger Du en med egna förutsättningar beräknad procentsats i min mun och argumenterar mot den. Beteendet kallas ”halmgubbe” i bifogad länk.

I ovanstående citat går Du på Brooklyn för något Du tjatat till leda, ett argument och en fråga som inte har det minsta med hans inlägg att göra. I länken beskrivs det som ”Avledning”.

Det framgår dessutom tydligt att Du är okunnig om elbilar. Brooklyn är på god väg att slita ut sin Tesla, jag har själv nästan 3 000 mil i en Polestar som erfarenhet. Vi har därmed lite insikt i hur mycket elkonsumtionen stiger och faller med hastighet, acceleration och hård broms. Den insikten framgår det tydligt att Du saknar.

Så tyvärr verkar de flesta av Dina inlägg i denna tråd handla om att göra spe av de som försöker dela en insikt, erfarenhet eller funderar kring ett seriöst argument. På denna site är det helt okey att ifrågasätta och ibland med glimten i ögat göra sig lustig över varandra. Du drar det tyvärr för långt och förstår inte när det är dags att sluta veva den gamla skivan.

Mina 2p, nu lämnar jag denna sorgliga del av debatten för att hitta fler argument för att omvända världen till eldrift?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tegel, Du ska få ett seriöst svar som Du själv värderar som Du vill. Problemet med Dina inlägg är att de vanligtvis är som en skolbok av retoriska fel som Du inte har förstånd att sluta driva i post efter post. En lista över vanliga retoriska argumentationsfel hittar Du här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Om vi tar mitt inlägg i tråden först: Jag citerar Comeback som argumenterar att två-tre varv borde vara rätt skrivning, jag vidhåller att tre-fyra är korrekt. Backar Du tillbaka en vecka ser Du ursprunglig diskussion som handlar om hur många varv runt ringen en elbil kan köra, inte med en elitförare utan en normal ägare. Några procent har inte räknats I min argumentation.

Sedan lägger Du en med egna förutsättningar beräknad procentsats i min mun och argumenterar mot den. Beteendet kallas ”halmgubbe” i bifogad länk.

I ovanstående citat går Du på Brooklyn för något Du tjatat till leda, ett argument och en fråga som inte har det minsta med hans inlägg att göra. I länken beskrivs det som ”Avledning”.

Det framgår dessutom tydligt att Du är okunnig om elbilar. Brooklyn är på god väg att slita ut sin Tesla, jag har själv nästan 3 000 mil i en Polestar som erfarenhet. Vi har därmed lite insikt i hur mycket elkonsumtionen stiger och faller med hastighet, acceleration och hård broms. Den insikten framgår det tydligt att Du saknar.

Så tyvärr verkar de flesta av Dina inlägg i denna tråd handla om att göra spe av de som försöker dela en insikt, erfarenhet eller funderar kring ett seriöst argument. På denna site är det helt okey att ifrågasätta och ibland med glimten i ögat göra sig lustig över varandra. Du drar det tyvärr för långt och förstår inte när det är dags att sluta veva den gamla skivan.

Mina 2p, nu lämnar jag denna sorgliga del av debatten för att hitta fler argument för att omvända världen till eldrift?
Jag noterar att du försöker angripa mig som person istället för att sakligt argumentera. Du hade fel men kan inte erkänna det. Jag kan dra en vals om hur du är som person men avstår.

Du kommer fortsätta försvara ditt fel in i det sista. Du är lila mycket en repig skiva som jag men du kommer aldrig lära dig av misstag.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top