Elbil eller inte?

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Pojkar pojkar!!

Nån som har en sån där elektrisk Skoda?
Nöjd?
Eller ska man vänta på Kia Ev6an som är på ingång?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1. Man kommer alltid att kunna vänta på något bättre.
2. Kia gör bra bilar, så även Skoda.
3. Laddnätverket är en stor del av funktionen med elbil.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Pojkar pojkar!!

Nån som har en sån där elektrisk Skoda?
Nöjd?
Eller ska man vänta på Kia Ev6an som är på ingång?
Härligt att höra att du tänker på att ramla ner i elbilträsket du också :bananaUtan att ha fördjupat mig väldigt i ämnet så tror jag att Skoda/VW har en god del barnsjukdomar och problem? Annars är Skoda bra prissatt tycker jag när man ser till storleken på bilen. Själv skulle jag valt EV6 alla dagar i veckan om prisskillnaden inte är stor då det verkar vara en väldigt genomtänkt kvalitetsbil.

Tesla Model Y skulle jag också tagit med i värderingen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Än så länge så är det väl en nobrainer att köpa Tesla i dessa prisklasser. Om man nu tänker köra någonstans med bilen iaf.

De sista två åren så har Tesla mångdubblat sina laddare - både antalet platser som laddare per plats medan konkurrenterna har… ja vad har de gjort egentligen?

Snart 10.000 mil och noll uppoffringar jämfört med ICE-bilen. Jo förresten, sex mils omväg när jag körde till stugan med kåpsläpet. Men på vägen hem kostade 40 mil mig 56 kr i driftskostnad. Istället för ca 1000 kr.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Än så länge så är det väl en nobrainer att köpa Tesla i dessa prisklasser. Om man nu tänker köra någonstans med bilen iaf.

De sista två åren så har Tesla mångdubblat sina laddare - både antalet platser som laddare per plats medan konkurrenterna har… ja vad har de gjort egentligen?

Snart 10.000 mil och noll uppoffringar jämfört med ICE-bilen. Jo förresten, sex mils omväg när jag körde till stugan med kåpsläpet. Men på vägen hem kostade 40 mil mig 56 kr i driftskostnad. Istället för ca 1000 kr.
Personligen vill jag helst inte köpa bil av de som ligger bakom Ionity. Tycker affärsidén med att tvinga användare till ett dyrt abonnemang med 12 månaders bindningstid eller att man ska betala sjuka överpriser per kWh är för jäkla dålig.

IONITY is a joint venture of BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG and Volkswagen Group with Audi and Porsche. Our goal is simple: Building a high power charging network for electric vehicles along major highways in Europe.

Our goal is simple. To force people to pay as much as possible even if they only need to supercharge 4 weeks per year.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Står man i begrepp att byta bil just nu så verkar nästa batch Tesla Y ha de nya LG-batterierna som ger 5-6 mil längre WLTP-räckvidd. Dvs ca 560 km vilket är lika långt som Tesla 3 LR hade vid lanseringen 2019. Tesla 3 LR har väl nu 610 km eller så? (580 km på bilar tillverkade i Kina). Utvecklingen går framåt med stora steg, samtidigt som antalet Supercharger aldrig har ökat lika snabbt.

Tornedalen är ännu utan men Pello får en 2022. Då är det i princip komplett även i nordligaste Sverige. Dvs man kan köra även med släpvagn vart man vill.

Åtminstone i mina ögon är ju bil en ren arselfraktare och då handlar det om A till B på snabbaste och helst billigaste sätt. Där har konkurrenterna så sjukt långt kvar även om flera av dem tillverkar bra elbilar också.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag hämtade ut en ny Model 3 LR AWD nu i veckan, riktigt nöjd än så länge, har kört 12.000mil i en Skoda Kodiaq och några tusen mil i en V90 D3 AWD innan men skulle inte vilja byta tillbaka

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla Y är obekväm på småvägar som inte är släta.

Det är i stort sett alla moderna bilar.

Men en del har däcken, bytte nyss till Michelin Premacy istället för Pilot Sport och det blev en helt annan bil även på grusvägar och norrbottniska tjälskottsvägar. Tystare och betydligt bekvämare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hämtade ut en ny Model 3 LR AWD nu i veckan, riktigt nöjd än så länge, har kört 12.000mil i en Skoda Kodiaq och några tusen mil i en V90 D3 AWD innan men skulle inte vilja byta tillbaka

Du lär fortsätta vara nöjd, inte minst när milersättningen rullar in.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är i stort sett alla moderna bilar.

Men en del har däcken, bytte nyss till Michelin Premacy istället för Pilot Sport och det blev en helt annan bil även på grusvägar och norrbottniska tjälskottsvägar. Tystare och betydligt bekvämare.
Nä, MB EQA är bekvämare och Tesla 3 är bekvämare. Min C300e är inte helt färsk (220), men den har stötdämpare och inte enbart fjädrar.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Nä, MB EQA är bekvämare och Tesla 3 är bekvämare. Min C300e är inte helt färsk (220), men den har stötdämpare och inte enbart fjädrar.

Jag har inte kört nån Model Y, på vilket sätt är 3an bekvämare ? Är det för att Y är högre och gungigare ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har inte kört nån Model Y, på vilket sätt är 3an bekvämare ? Är det för att Y är högre och gungigare ?
Nu är det länge sen jag körde en 3, men minns den som fast och inte stötig. Jag provade Y för ett par veckor sen. När man kör i en ojämnhet eller vrider på ratten känns det som att man komprimerar fjädringen och så "sproinkar" den tillbaka som att det inte finns någon stötdämpare. Kör man med lite fart när det svänger tvärt studsar man några gånger.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Funderar på att sätta upp elbil laddare hemma från norska Easee. Dom är ju ganska billiga även med montage så man kanske skall sätta upp 2 st direkt?

Bra eller anus?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har du behovet: bra.
Kommer behovet kanske att uppstå sedan: vänta, det kommer bättre grejor.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Funderar på att sätta upp elbil laddare hemma från norska Easee. Dom är ju ganska billiga även med montage så man kanske skall sätta upp 2 st direkt?

Bra eller anus

Vad kostar en sån ?
Jag fick monterat Teslas egen 11kW laddbox i veckan, dom tar 5200kr exkl moms för den, så med elektrikerns kostnad för montage och resa ut till mig så slutade det på 4500kr inkl moms för allt efter avdraget från Naturvårdsverket

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad kostar en sån ?
Jag fick monterat Teslas egen 11kW laddbox i veckan, dom tar 5200kr exkl moms för den, så med elektrikerns kostnad för montage och resa ut till mig så slutade det på 4500kr inkl moms för allt efter avdraget från Naturvårdsverket
Ungefär samma pris monterad o klar vad jag fattat, finns väll vissa smarta funktioner på Easee som ingen annan har.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring