Elbil eller inte?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ungefär samma pris monterad o klar vad jag fattat, finns väll vissa smarta funktioner på Easee som ingen annan har.

Teslas box har ju inte lastbalansering som dyrare boxar har
Men det fungerar bra att använda Greenelys app som har stöd mot Tesla, man kan ställa in i den att man vill åka kl 06.00 och ha laddat batteri tills dess , då styr Greenely appen laddningen efter dom timmar på natten när det är lägst spotpris

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Teslas box har ju inte lastbalansering som dyrare boxar har
Men det fungerar bra att använda Greenelys app som har stöd mot Tesla, man kan ställa in i den att man vill åka kl 06.00 och ha laddat batteri tills dess , då styr Greenely appen laddningen efter dom timmar på natten när det är lägst spotpris
Tydligen något liknande på Easee via tibber appen, tibber styr på något sätt laddning via nordpols snitt pris

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Tydligen något liknande på Easee via tibber appen, tibber styr på något sätt laddning via nordpols snitt pris

Ja för det verkar ju skilja rätt mycket i kW kostnad för att ladda på kvällen efter jobbet eller att ladda efter 12 på natten till 6 på morgonen

272cbb9417f8f33bc1bc778f2b550f2c.jpg

4e740b2d6659ce39133979c329442a81.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som i natt var det ju - pris tyckte det stod - 20 kronor kva mellan 1-4 i natt men det är väll inte så väl att batteriet är fullt o 100 spänn på kontot för att man var vänlig nog att ladda just då.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Funderar på att sätta upp elbil laddare hemma från norska Easee. Dom är ju ganska billiga även med montage så man kanske skall sätta upp 2 st direkt?

Bra eller anus?
Är skönt att de lastfördelar mellan sig så det bara är att koppla in två till tre power supply utan behov för flera strömkurser. Om man kör Tibber ska de också kunna avlasta nätet i perioder när det är extremt hög belastning. Du sparar nog en del kronor på att installera två samtidigt jämfört med en nu och en lite senare, om behovet är där. Bra app. Tjöp ?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Som i natt var det ju - pris tyckte det stod - 20 kronor kva mellan 1-4 i natt men det är väll inte så väl att batteriet är fullt o 100 spänn på kontot för att man var vänlig nog att ladda just då.

Nä tror inte det blir några kronor in på kontot , jag vet inte exakt hur det funkar när det är minus pris, men helt klart så verkar det ju gå att komma under halva kostnaden mot att ladda innan 23.00 på kvällen

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lägger den här och väntar på reaktion.

Bifogat

• CEA25CAB-B1F9-4725-99F6-E40F0F29AA55.png
    CEA25CAB-B1F9-4725-99F6-E40F0F29AA55.png
    4.2 MB · Visningar: 33

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Lägger den här och väntar på reaktion.

Uppenbarligen finns det en ganska stor avvikelse i Musks uppfattning och de beräkningar som gjorts för Sverige.
Vilken ända som är närmast sanningen får framtiden utvisa för min del. Under tiden kan man ha i tanken att den ena parten har en historia av måttlig träffsäkerhet i sina uttalanden och säljer solceller.

Rent generellt förstår jag inte varför just elbilen är det som engagerar och upprör?
Med mycket ringa medel både gällande indata och förmåga kan man konstatera att just personbilar inte kommer vara den stora utmaningen för vår energiförsörjning.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som vanligt reportage som tar saker ur kontext och räknar galet..
Original-länken som Omni "återberättar": https://www.marketwatch.com/articles/tesla-elon-musk-electric-vehicle-production-51633202912 så folk kan verifiera det jag skriver.
“If we shift all transport to electric than electricity demand approximately doubles…this is going to create a lot of challenges with the grid,” said Musk on Wednesday at CodeCon, a conference held at the Waldorf Astoria in Beverly Hills, Calif.
Notera att han säger all transport . Inte electric cars.
Sen kommer standard-tankevurpan som alla icke-insatta gör:
Consider how many barrels of oil the U.S. consumes each day: roughly 19 million. That’s 7 billion barrels a year. About 40% or 50% of the barrels are used to power cars, according to BP’s annual energy report. (Planes and homes need their fuel, too.) Cars burn about 3 million barrels of oil each year.

A barrel of oil has about 6 million British thermal units, or BTUs, of energy. That’s translates to about 1,700 kilowatt hours of electricity. This means that American cars use about 5,000 terawatt hours of electricity each year. Total U.S. electricity consumption in 2020 was roughly 4,000 terawatt hours, according to the EIA.

Musk is right: For the U.S. to have only electric vehicles, electricity-generating capacity would have to basically double.
De översätter alltså energi-innehållet i olja till energi-behovet av el och förutsätter, helt galet, att en elbil drar lika mycket el-energi per körd kilometer som en förbränningsmotor drar olje-energi. Vilket är helt fel. De är ca en magnitud fel på det uttalandet. :fakta
TL;DR: Musk avsåg all transport , inte bara personbilar..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Uppenbarligen finns det en ganska stor avvikelse i Musks uppfattning och de beräkningar som gjorts för Sverige.
Vilken ända som är närmast sanningen får framtiden utvisa för min del. Under tiden kan man ha i tanken att den ena parten har en historia av måttlig träffsäkerhet i sina uttalanden och säljer solceller.

Rent generellt förstår jag inte varför just elbilen är det som engagerar och upprör?
Med mycket ringa medel både gällande indata och förmåga kan man konstatera att just personbilar inte kommer vara den stora utmaningen för vår energiförsörjning.

Lite halvallvarligt bara:

Därför att elbilen (eller snarare Tesla) blivit en symbol för konflikten mellan välmenande early adapters-akademiker/PR-konsulter i storstaden och kvarsittare från Livets Hårda Skola på landsbygden.

Inte så mycket bilen i sig (det är ju kul med bilar) utan hellre all skit som man upplever sig få nerkört i halsen från centralt håll, vare sig det rör bilval/bränslepriser, miljö, vargfrågan, utlänningar eller gurkors rakhet (vare sig det är sant eller ej, det är fördjävligt ändå). Fuck Greta, myndigheterna och alla andra liksom.

Och är de jävla dårarna för elbilar är jag förbanne mig emot.

På något sätt har även elbilar hamnat i skottgluggen fastän de rimligen inte alls borde göra det. En smartare, billigare och enklare lösning på transportbehoven för väldigt många.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det fanns alltså inte en stor differens i den enes uppfattning och den andres beräkning, utan differensen fanns alltså i återgivandet och rubriksättningen.
Inte oväntat alls.

Varför saknas upprörda känslor (nästan) kring serverhallar och stål utan kol?
De förbrukar eller kommer att förbruka sinneslöa mängder elenergi?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Får det till ca 23% "ökning" i elenergi på året för the US and A om alla mil som körs idag körs med elbilar - med telefonuträknig grovt räknat, ett antal körda mil sker redan idag med elfordon tex.

Körda mil idag: https://www.fhwa.dot.gov/pressroom/fhwa1704.cfm
3,2 trillion miles får jag till 5,15*10^11 mil(korrekt va?).
Antagande. Elbil förbrukning: 1,7 kWh/mil.
Ger tot 875500 GWh elenergi till bilarna.
Tot elanvändning USA: https://www.statista.com/statistics/201794/us-electricity-consumption-since-1975/
3802000 GWh.

875500/3802000=23%.

Som sagt, grovt räknat.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är nog inte helt fel uppskattning, mellan tummen och pekfingret.
Jänkarna förbrukar bara ca 75% lika mycket el som medelsvensson https://ourworldindata.org/grapher/per-capita-electricity-consumption?tab=table samtidigt som de kör nästan 70% mer per år än oss https://www.carinsurance.com/Articles/average-miles-driven-per-year-by-state.aspx (2170 mil/år kontra ca 1300).
Förra året var snittet i Sverige iofs bara 1100 mil, men det misstänker jag starkt berodde på Corona: https://www.vibilagare.se/nyheter/svenska-bilar-kors-allt-kortare-elbilar-kor-om-bensinbilar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är lite fundersam över det där snittet på antalet mil folk kör. Två av mina bilar rullar 3-4000 mil/år båda två och de andra två inte så mycket. Vi har ganska gott om entusiastbilar i landet som rullar några hundra mil på sin höjd och det borde dra ner snittet en del. Inte utsätter man sig väl för omaket att ha en standardbil för att köra 1000-1200 mil/år. Så dyrt är det inte med taxi.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I snittet ingår morsans 150 mil/år och alla entusiastbilar... Men nu när man slipper besiktning så faller de väl rimligen bort då hyfsat tillförlitlig statistik över mil inte förs längre på dem.

Tjänstebilsflottorna står i allmänhet skrivna på leasingbolaget eller huvudkontoret oavsett var brukaren bor, där blir det höga snitt i storstaden, trots att svennepäron därstädes inte ens kommer upp i grundavdragets 12000 kr...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I Kalmar var det nån som tände eld på tre elbilar och en gasbil igår kväll.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/elbilar-brinner-i-kalmar-varning-for-kraftig-rok
Branden startade vid "11 på kvällen" och klockan 02 var branden släckt. Brann nånsin batterierna eller är det resten som brunnit?
Jag ser inte att bilarna blivit nedsänkta i ett bad för att vara ofarliga. Det har jag läst på internet att man måste göra så fort en elbil stått varmt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring