Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körsbär? Jag talar om det som faktiskt är, dvs fakta.

-35 är heller ingenting att bry sig om när man kör elbil. Bilen är i princip varm så fort man låser upp. Har inte gjort en kallstart eller använt isskrapa på två år.
Och ja, kör Luleå-Hemavan eller Luleå-Kiruna i princip varje helg vintertid så empiri finns det där också.

#fakta


Vad är din egen erfarenhet av långresor med elbil på vintern och vad grundar den sig på?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra fråga, men så illa är det nog inte i de bilar med mer raffinerade system som t.ex. Tesla.
Men i normalfallet är du färdigladdad på morgonen när det är dags för att åka och därmed värma.

Men under långsamladdning på hemmaplan som brukar ligga på mellan 3-11kW är det inte någon våldsam värmeutveckling. Någon har säkert en bra siffra på effektiviteten, men antaget över 95% om du i vardagsfallet laddar batteriet till typ 80%

Stämmer ganska bra (har förstås siffror på det också).
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Åtminstone i Norrbotten räcker det inte med en timme för att Tina upp en bil utan minst 3 timmar får man nog räkna med, både hemma och på jobbet.

Men hemma då är det 6 kWh/dygn och det är ungefär vad min egen bil drog till/från jobbet inkl defroster 10 min innan avfärd. Dvs ingen ökad nettoförbrukning alls under några månader. Sommartid givetvis mer då.

Jag har jämfört hushållsförbrukningen innan och efter elbil och vintertid är det inte någon större skillnad alls, sommartid ca 4-5 kWh/dygn mer än tidigare i normalfallet.

Men vad vet jag, jag har bara egen erfarenhet och statistik att tillgå. Random snubbe på internet vet förstås bättre…
Så du kör med andra ord 25km/dag alternativt 10 000km/år (om du enbart laddar hemma)

En 3/4 ökning av elförbrukningen jämfört med motorvärmare gäller även vintertid för alla normala människor söder om polcirkeln som använder motorvärmare rimliga mängder (1h/dygn)
Jämför 2kWh motorvärmare mot 6kWh elbil

Kan även bekräfta att efter att jag skaffat en plugin hybrid, så använder jag precis så många kWh mera per dag som jag laddar batteriet med. Vare sig mer eller mindre, så är det bara!
Och skall jag värma upp bilen till samma innertemperatur som den gamla, så går det säkert en kWh mera då innervolymen är såpass mycket större jämfört med gamla kärran.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körsbär? Jag talar om det som faktiskt är, dvs fakta.

-35 är heller ingenting att bry sig om när man kör elbil. Bilen är i princip varm så fort man låser upp. Har inte gjort en kallstart eller använt isskrapa på två år.
Och ja, kör Luleå-Hemavan eller Luleå-Kiruna i princip varje helg vintertid så empiri finns det där också.

#fakta


Vad är din egen erfarenhet av långresor med elbil på vintern och vad grundar den sig på?
Jag kör inte elbil och jag får bara elräkningen varannan månad eftersom den är under 100kr/månad. Du bränner ju av tiotals kwh per dag, din galning.

#fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollade min elförbrukning nu.
Året innan vi skaffade elbil gjorde vi av med 50,233 kWh/dygn i genomsnitt.
Året efter gjorde vi av med 41,347 kWh/dygn i genomsnitt.
Sista året 44,769 kWh/dygn i genomsnitt.

Vi har fjärrvärme så det är inte vädret som påverkar.

Angående effektiviteten så ser det ut såhär baserat på geografisk plats:
dace19c89b60e3c6f961f4844b09450a.png



#fakta


Det är lite roligt att de som inte har erfarenhet eller kunskap har så enormt starka åsikter och föreställningar.
Och faktiskt rätt roligt att jag själv går igång lite på det. :)

Har ingen förhoppning om att omvända de som inte vill men det finns ju andra som läser också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en makalös manick som man kan koppla in i huset och det minskar totalförbrukningen i huset med 2-3000kWh samtidigt som man får energi att köra 2000 mil om året.

Bara den som äger en Tesla förstår hur det går till.

#fakta! :fakta

 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kollade min elförbrukning nu.
Året innan vi skaffade elbil gjorde vi av med 50,233 kWh/dygn i genomsnitt.
Året efter gjorde vi av med 41,347 kWh/dygn i genomsnitt.
Sista året 44,769 kWh/dygn i genomsnitt.

Vi har fjärrvärme så det är inte vädret som påverkar.

Angående effektiviteten så ser det ut såhär baserat på geografisk plats:
dace19c89b60e3c6f961f4844b09450a.png



#fakta


Det är lite roligt att de som inte har erfarenhet eller kunskap har så enormt starka åsikter och föreställningar.
Och faktiskt rätt roligt att jag själv går igång lite på det. :)

Har ingen förhoppning om att omvända de som inte vill men det finns ju andra som läser också.
Så elbilen har minskat din förbrukning med 15-20%? Du kör ju ändå 4000-5000 mil per år. Bara där är ju 27kwh/dag.

Då ska jag också köpa elbil och köra 5k mil per år. Då lär jag komma under 50-lappen i månadskostnad för el.

Jag får inte ihop kalkylen helt. Din förbrukning borde ju ökat. Fast du kan ju i och för sig ha lastbalanserat in strömmen i bilen. Det hade förklarat minskningen.

#fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En hel del laddar jag på Supercharger då jag kör mycket långresor, särskilt vintertid. Laddar en del i stugan också då vi åker dit. Men såhär ser det ut.

Jag har naturligtvis statistik på det övriga också. En fördel med elbil.

Ni borde våga prova några hundra mil istället för att inte veta och bara tycka.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En hel del laddar jag på Supercharger då jag kör mycket långresor, särskilt vintertid. Laddar en del i stugan också då vi åker dit. Men såhär ser det ut.

Jag har naturligtvis statistik på det övriga också. En fördel med elbil.

Ni borde våga prova några hundra mil istället för att inte veta och bara tycka.
Ja du har statistik som visar att elförbrukningen minskar av att skaffa elbil.

Jag har statistik som visar att elräkningen är under 100kr/månad om man inte har elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ägna istället din tid åt trådämnen som du faktiskt vet eller vill veta något om, vilka de nu möjligen kan vara.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ägna istället din tid åt trådämnen som du faktiskt vet eller vill veta något om, vilka de nu möjligen kan vara.
Om du lägger fram #fakta som visar att elförbrukningen minskar om man skaffar elbil så får jag såklart lägga fram #fakta som visar att man får en superlåg elräkning av att inte ha elbil.

Det jag vill belysa är såklart att både dina och mina #fakta är grundade på ett dataunderlag om ett hushåll. Att använda det som ett slagträ blir missvisande. Jag vill hävda att det är körsbärsplockning på hög nivå.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kollade min elförbrukning nu.
Året innan vi skaffade elbil gjorde vi av med 50,233 kWh/dygn i genomsnitt.
Året efter gjorde vi av med 41,347 kWh/dygn i genomsnitt.
Sista året 44,769 kWh/dygn i genomsnitt.

Vi har fjärrvärme så det är inte vädret som påverkar.

Angående effektiviteten så ser det ut såhär baserat på geografisk plats:
dace19c89b60e3c6f961f4844b09450a.png



#fakta


Det är lite roligt att de som inte har erfarenhet eller kunskap har så enormt starka åsikter och föreställningar.
Och faktiskt rätt roligt att jag själv går igång lite på det. :)

Har ingen förhoppning om att omvända de som inte vill men det finns ju andra som läser också.
Bra jobbat med att sänka elförbrukningen med typ 15% på ett år! :) (Tog mig friheten att räkna in 5kWh/dygn som du påstod att du laddade bilen med varje dag.)

Men gör ni verkligen av med 15 000 - 18 000kWh i året i ett hus med fjärrvärme? Odlar du "blommor" på vinden eller vart stoppar du elen? :p

Kan du förklara den där tabellen för mig? AC Charging Totals; vad betyder det?

Jag ligger själv på ~4000kWh/år hushållsel + 3000kWh till nu i år när jag börjat ladda bilen. Så för min del dubblar jag nästan elförbrukningen med en pluginhybrid ... Jag laddar ~8kWh per dag i bilen om det intresserar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du lägger fram #fakta som visar att elförbrukningen minskar om man skaffar elbil så får jag såklart lägga fram #fakta som visar att man får en superlåg elräkning av att inte ha elbil.

Det jag vill belysa är såklart att både dina och mina #fakta är grundade på ett dataunderlag om ett hushåll. Att använda det som ett slagträ blir missvisande. Jag vill hävda att det är körsbärsplockning på hög nivå.

Halmgubbe som sagt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra jobbat med att sänka elförbrukningen med typ 15% på ett år! :) (Tog mig friheten att räkna in 5kWh/dygn som du påstod att du laddade bilen med varje dag.)

Men gör ni verkligen av med 15 000 - 18 000kWh i året i ett hus med fjärrvärme? Odlar du "blommor" på vinden eller vart stoppar du elen? :p

Kan du förklara den där tabellen för mig? AC Charging Totals; vad betyder det?

Jag ligger själv på ~4000kWh/år hushållsel + 3000kWh till nu i år när jag börjat ladda bilen. Så för min del dubblar jag nästan elförbrukningen med en pluginhybrid ... Jag laddar ~8kWh per dag i bilen om det intresserar.

Ja vart fan tar elen vägen… tvåbilsgaraget med suterrängförråd värms med el (inga bilar får plats däremot, bara hojar), fruntimmer i huset som blåser håret varje morgon osv osv.

AC Charging totals är en sammanställning över AC-laddningar ordnat efter geografic location. Kolumnen längst till vänster är bara utelämnad av integritetsskäl.

Det finns motsvarande för DC-laddningar också, inkl kostnad.

Man kan också dra ut så att man ser effektiviteten vid resp temperatur, både vid laddning och körning. Höjd över havet, körmönster både sträcka och på karta med antalet höjdmeter osv osv osv. Batteridegradering över tid. Och mycket mycket mer.

Kort sagt är det en jäkligt kul gadget för den som är lite intresserad. Haft den sedan bilen var ny. :)



De allra flesta förstår förstås att elförbrukningen över ett år beror på ganska många faktorer. Min poäng är att de 4-6 kW/h jag typiskt sett laddar hemma varje dygn inte påverkar så mycket som många tycks tro. 2-3 timmar på motor- och kupévärmare drar lika mycket. Dvs vintertid ingen skillnad alls, sommartid blir det mer (men då klarar jag mina 2 mil på 3 kWh).

Så ser det ut för mig, kostnaden för Superchargerladdning brukar givet mina körmönster ligga på 3-4 hundralappar i månaden. Mer under perioder med många långa resor, mindre (noll) när jag håller mig hemmavid.

Dvs det MÅSTE inte bli så att elförbrukningen ökar hemma när man skaffar elbil eftersom man då tex tar bort den tidigare förbrukningen av m/k värmare. Samtidigt tar man förstås bort bränsleräkningen och det allra mesta av servicekostnaderna.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Åtminstone i Norrbotten räcker det inte med en timme för att Tina upp en bil utan minst 3 timmar får man nog räkna med, både hemma och på jobbet.

Men hemma då är det 6 kWh/dygn och det är ungefär vad min egen bil drog till/från jobbet inkl defroster 10 min innan avfärd. Dvs ingen ökad nettoförbrukning alls under några månader. Sommartid givetvis mer då.

Jag har jämfört hushållsförbrukningen innan och efter elbil och vintertid är det inte någon större skillnad alls, sommartid ca 4-5 kWh/dygn mer än tidigare i normalfallet.

Men vad vet jag, jag har bara egen erfarenhet och statistik att tillgå. Random snubbe på internet vet förstås bättre…

Nu är jag ju bara en randomiserad snubbe. Visserligen körandes elbil och inte boendes i Norrbotten.
Men ändå måste jag undra lite angående hur du tänker med att det tar inte mindre än 18 gånger så lång tid att tina upp en fossilbil kontra elbil? 3 timmar mot 10 minuter är en ganska väsentlig skillnad. Och jag är helt säker på att du inte har 18 gånger effekten för att värma.

Självklart förbrukar elbilen mer elenergi än en fossilbil, allt annat är fel i beräkningen.
Men att kunna köra bil på ett årssnitt på 2kWh/100km för ca 2kr/mil är liksom väldigt bra siffror som inte behöver cherrypickas till nya höjder.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top