Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Varför det?

Det är ju bara att räkna själv utifrån ”internet” vad en genomsnittlig elbil drar per mil. Där har du din sanning.
För att du sprider misinformation! Jag svarade tidigare i tråden åt fleece:
Min nästa bil blir säkert en elbilar. Jag kör ca2000 mil/år.
Ni som gått över till elbilar och laddar det mesta hemma hur mycket har eran elförbrukning ökat?
Idag gör jag av med ca5-6000 kw/h i mitt hus. Vad tror ni att min årsförbrukning skulle bli på ett ungefär?
Givetvis vet jag att det beror på vilken bil och förbrukning den har.
Är mest nyfiken och vi pratade lite på jobbet om man skulle satsa på solpaneler hemma. Då skulle det vara intressant vad en ungefärlig årsförbrukning skulle landa på.
Jag svarade:
Du kan räkna med 20kWh/100km så din förbrukning ökar i runda slängar med 4000kWh per år.
Du påstod att så är inte alls fallet...
Om du idag använder motor/kupévärmare är det inte säkert att du får en märkbart högre elförbrukning hemma. Allt beroende på hur mycket du kör förstås.

Du hävdar fortfarande att din elkonsumtion blir MINDRE genom att köra elbil!
(kör du 3h motorvärmare + kupefläkt på sammanlagd effekt 2000W så blir det likväl fortfarande LÄGRE konsumtion kontra laddning enligt ditt exempel)

Jag kan av ERFARENHET säga att elkonsumtionen stiger med precis så mycket du laddar!

Jag vet självklart att energiförbrukningen i en elbil är ~20kWh/100km, (kör jag på el drar min hybrid ~25kWh/100km)

Du väljer att berätta förbrukningen per dag istället för ett medeltal över ett år som ger en realistisk bild över verklig förbrukning, samtidigt som du påstår att du har minsann grafer och fakta över allt!

Om så är fallet dela med dig av informationen! Redovisa körda km samt hur många laddade kWh timmar du har, eller ännu bättre; dela upp dem på April-September samt Oktober-Mars så är detta slutdiskuterat!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej.

Allt beror ju på VAD du värmer. Elbakrutan tinar bort isen fortare från rutan med sina 120W än vad det skulle ta att göra det med trådarna hängande mitt i kupén. Watt som watt?

Ja? Men energimängden du måste tillföra rutan är given. Olika sätt kan vara olika effektiva på att göra det såklart.
Här vill vi väl värma samma sak i jämförelsen såklart. Det kanske vore bra att förtydliga och vara överens om det först om det nu är så att vi i tråden tänker olika här.

Det kostar 4,18 kJ att värma en liter vatten en grad. Det oavsett värmekälla eller var den placeras. Du kan slösa mer eller mindre beroende på just tex värmekällans placering men du måste hur du än gör tillföra 4,18 kJ till vattnet.
Ser du? Energimängden är given.

Det här är inte alls så svårt att förstå men när flera försöker applicera en argumentationsteknik för att hela tiden försöka visa på att någon annan har FEL så blir diskussionen inte särskilt konstruktiv utan enbart negativ och trist.

Tyvärr en trist egenskap som kommer fram på internetforum från i vanliga fall väldigt hyggliga människor. Men det är något med internet…

Va? Haha.
Jag förklarar hur naturen fungerar. Jag har inte hittar på naturens lagar. Det är icke-förhandlingsbart och ingen argumentationsteknik.
Och så lite personhalmgubbe på det...kul.
Har du tänkt på att alla kanske inte är ute efter att trasha elbilar hela tiden? Det kanske mer är i ditt huvud än i någon annans?
Din argumentationsteknik är fö helt korrekt misstänker jag? Alltid!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad alla snackar om elektriska motorvärmare hela tiden. Jag har haft motorvärmare i alla mina bilar och de har gått på diesel. Man får leta efter motorvärmaruttag om man bor söder om Gävle, trots att majoriteten av befolkningen bor där.

Jag kan posta ett kvitto på när jag köpte diesel sist. Det i kombination med min elräkning är #fakta i denna frågan.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Enda Fården jag ägt - och delvis gillat - var en Ford Mondeo GHIA med elektriskt uppvärmd fram- och bakruta. Rosten kunde jag vara utan. Tesla, har de elektrisk framruta för avfrostningen?

Nej, bara helt ordinär luftvärme i kupén och elektrisk defroster på bakrutan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ska man värma en bil med bränslevärmare så ska man först värma vattnet i motorn, Gör man det så värmer man även motorblocket som inte är helt lätt att ändra temperatur på. Det går åt ganska mycket energi för att värma annat än kupén som ju är det man vill värma.
Likadant är det med motor/kupévärmare. De är ganska ineffektiva jämfört med en bil med värmepump när man jämför införd effekt kontra grader i kupén..

Fast vad vet jag. Jag har bara ägt två fordon med dieselmotor, drygt 80 med bensinmotor, två laddhybrider och en elbil. Nu ska jag strax iväg och hälla brandfarlig vätska i en bil med trecylindrig turbomotor och bensinvärmare. Tjolavippen!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ska man värma en bil med bränslevärmare så ska man först värma vattnet i motorn, Gör man det så värmer man även motorblocket som inte är helt lätt att ändra temperatur på. Det går åt ganska mycket energi för att värma annat än kupén som ju är det man vill värma.
Likadant är det med motor/kupévärmare. De är ganska ineffektiva jämfört med en bil med värmepump när man jämför införd effekt kontra grader i kupén..

Fast vad vet jag. Jag har bara ägt två fordon med dieselmotor, drygt 80 med bensinmotor, två laddhybrider och en elbil. Nu ska jag strax iväg och hälla brandfarlig vätska i en bil med trecylindrig turbomotor och bensinvärmare. Tjolavippen!

Effektivare absolut, men om du har en värmelösning med COP18 bör du absolut marknadsföra den intensivt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
360 kW!

Vad kan normalelbilen ta emot idag effektmässigt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
360 kW!

Vad kan normalelbilen ta emot idag effektmässigt?

Mellan 100 och 250 kW, momentant vid lägre laddnivåer. De bilar som har 800V-teknologi bibehåller hög laddhastighet längre. Generellt så laddas ett batteri snabbt när det nästan är tomt och på slutet går det långsamt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För att du sprider misinformation! Jag svarade tidigare i tråden åt fleece:

Jag svarade:

Du påstod att så är inte alls fallet...


Du hävdar fortfarande att din elkonsumtion blir MINDRE genom att köra elbil!
(kör du 3h motorvärmare + kupefläkt på sammanlagd effekt 2000W så blir det likväl fortfarande LÄGRE konsumtion kontra laddning enligt ditt exempel)

Jag kan av ERFARENHET säga att elkonsumtionen stiger med precis så mycket du laddar!

Jag vet självklart att energiförbrukningen i en elbil är ~20kWh/100km, (kör jag på el drar min hybrid ~25kWh/100km)

Du väljer att berätta förbrukningen per dag istället för ett medeltal över ett år som ger en realistisk bild över verklig förbrukning, samtidigt som du påstår att du har minsann grafer och fakta över allt!

Om så är fallet dela med dig av informationen! Redovisa körda km samt hur många laddade kWh timmar du har, eller ännu bättre; dela upp dem på April-September samt Oktober-Mars så är detta slutdiskuterat!

Minsann hit och minsann dit. Tycker du att du själv håller en trevlig och inbjudande ton? Jag har visat genomsnitt per dag och totalt över året före och efter elbil. Det enda du kommit med är okvädningsord och att jag har fel. Du får väl själv studera dina logiska felslut och kanske komma till insikt om vad jag faktiskt menar och vad du drar slutsatser om.

Jaja, internet…. :krama
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Minsann hit och minsann dit. Tycker du att du själv håller en trevlig och inbjudande ton? Jag har visat genomsnitt per dag och totalt över året före och efter elbil. Det enda du kommit med är okvädningsord och att jag har fel. Du får väl själv studera dina logiska felslut och kanske komma till insikt om vad jag faktiskt menar och vad du drar slutsatser om.

Jaja, internet…. :krama

Men tänk till nu, du HAR ju för fan fel. Kapitalt fel dessutom.
Den ene efter den andre försöker förklara i siffror och jämförelser att du inte kan få ett resultat utanför fysikens lagar.
Men du framhärdar med att under specifika förhållanden kan just du minsann få det. Och gnäller sedan över att man fokuserar på att du faktiskt har fel. Tycker du själv att det är rimligt?

Du har ju klätt din besvikelse över andras retorik och argumentation i ganska stora ord. Bland annat just för att du inte tycker att de har kompetens i området de diskuterar. Nu är du de facto på riktigt tunn is själv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt, det står dig fritt att välja att missförstå bäst du vill. Om det känns bättre för dig.

Ingen går utanför fysikens lagar, det är inte vad saken handlar om. Det är snarare det att förutsättningarna, ramarna eller villkoren för ett visst fenomen kan se olika ut och då påverkar det utfallet. Men det kommer du säkert på själv när ilskan kallnat lite.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja? Men energimängden du måste tillföra rutan är given. Olika sätt kan vara olika effektiva på att göra det såklart.
Här vill vi väl värma samma sak i jämförelsen såklart. Det kanske vore bra att förtydliga och vara överens om det först om det nu är så att vi i tråden tänker olika här.

Det kostar 4,18 kJ att värma en liter vatten en grad. Det oavsett värmekälla eller var den placeras. Du kan slösa mer eller mindre beroende på just tex värmekällans placering men du måste hur du än gör tillföra 4,18 kJ till vattnet.
Ser du? Energimängden är given.



Va? Haha.
Jag förklarar hur naturen fungerar. Jag har inte hittar på naturens lagar. Det är icke-förhandlingsbart och ingen argumentationsteknik.
Och så lite personhalmgubbe på det...kul.
Har du tänkt på att alla kanske inte är ute efter att trasha elbilar hela tiden? Det kanske mer är i ditt huvud än i någon annans?
Din argumentationsteknik är fö helt korrekt misstänker jag? Alltid!
Nu är du helt snett ute. Du tillför inte rutan samma energi när du lägger 150W i 10 minuter i eltrådar klistrade mot rutan som 150W i 10 minuter i en kupévärmare placerad i kupén. Du avger samma energi men det kommer att bli helt olika konsekvenser.

Halmgubbeargumentation tycker jag att det är lite både här och där och det är betydligt fler som tycker det men som kanske inte alltid vill ge sig in i debatten för att det är så jäkla trist ton hela tiden.

Det är väl ganska viktigt att tänka på det även om man tycker att någon annan har fel...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu är du helt snett ute. Du tillför inte rutan samma energi när du lägger 150W i 10 minuter i eltrådar klistrade mot rutan som 150W i 10 minuter i en kupévärmare placerad i kupén. Du avger samma energi men det kommer att bli helt olika konsekvenser.
Inte snett ute öht.
Jag säger återigen. Energin som rutan behöver tillföras är given, likt en liter vatten som kräver 4,18 kJ för att gå från x till x+1 grad. Var eltrådar eller kupevärmare placeras påverkar inte det öht. Det placeringen påverkar är hur effektivt värmen de alstrar kommer att nyttjas till just att värma upp rutan.

Halmgubbeargumentation tycker jag att det är lite både här och där och det är betydligt fler som tycker det men som kanske inte alltid vill ge sig in i debatten för att det är så jäkla trist ton hela tiden.

Det är väl ganska viktigt att tänka på det även om man tycker att någon annan har fel...
Jag är själv sugen på elbil men har som jag sagt tidigare här ingenstans att ladda i dagsläget.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Som sagt, det står dig fritt att välja att missförstå bäst du vill. Om det känns bättre för dig.

Ingen går utanför fysikens lagar, det är inte vad saken handlar om. Det är snarare det att förutsättningarna, ramarna eller villkoren för ett visst fenomen kan se olika ut och då påverkar det utfallet. Men det kommer du säkert på själv när ilskan kallnat lite.

På riktigt? Ilska?
Du har ju uppenbart inte koll på ämnet i annat perspektiv än att du kört en egen elbil ett tag.
Det finns garanterat mycket hjälp att få om man behöver hantera en grandios självbild.

Men för att hålla sig till ämnet, exakt vad är det jag väljer att missförstå?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som sagt, det står dig fritt att välja att missförstå bäst du vill. Om det känns bättre för dig.

Ingen går utanför fysikens lagar, det är inte vad saken handlar om. Det är snarare det att förutsättningarna, ramarna eller villkoren för ett visst fenomen kan se olika ut och då påverkar det utfallet. Men det kommer du säkert på själv när ilskan kallnat lite.
Exakt. Ibland är det extremt mycket billigare med bensin än el. Till exempel om jag tjuvtankar eller att någon bjuder mig på bensinen.

Precis på samma sätt kan du sätta ramarna och säga att elförbrukningen minskar när du skaffade elbil eftersom du laddar lite hemma och använde motorvärmare mer än någon annan i Sverige.

Att det bara är vi själva som faller inom våra ramar är inte vårt problem. Vi har ju rätt!!! #Fakta, bensin är i vissa fall billigare än el. #Fakta, elkonsumptionen minskar i vissa fall vid byte till elbil.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Minsann hit och minsann dit. Tycker du att du själv håller en trevlig och inbjudande ton? Jag har visat genomsnitt per dag och totalt över året före och efter elbil. Det enda du kommit med är okvädningsord och att jag har fel. Du får väl själv studera dina logiska felslut och kanske komma till insikt om vad jag faktiskt menar och vad du drar slutsatser om.

Jaja, internet…. :krama
Jag känner ingen ilska och har inget problem med att ändra åsikt, dock så krävs det bevis och fakta för det. Det saknas tyvärr i din argumentation.
Har även inget behov av att hävda mig, men kommer alltid att försvara fakta och fysikens lagar.
Inget ont menat i det.

Tabellen du visade berättar inget om årsförbrukning jämfört med antal körda kilometer. Att du sedan laddar bilen hemma eller i en Supercharger är inte relevant för potentiella personer som är intresserade av elbilar, inklusive mig! Detta på grund av att det är allt som oftast tredubbelt dyrare att ladda på stan jämfört med hemma. (I varje fall här i Finland)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag känner ingen ilska och har inget problem med att ändra åsikt, dock så krävs det bevis och fakta för det. Det saknas tyvärr i din argumentation.
Har även inget behov av att hävda mig, men kommer alltid att försvara fakta och fysikens lagar.
Inget ont menat i det.

Tabellen du visade berättar inget om årsförbrukning jämfört med antal körda kilometer. Att du sedan laddar bilen hemma eller i en Supercharger är inte relevant för potentiella personer som är intresserade av elbilar, inklusive mig! Detta på grund av att det är allt som oftast tredubbelt dyrare att ladda på stan jämfört med hemma. (I varje fall här i Finland)

Så även i Sverige. Utan någon direkt sammanställning tror jag att du landar på ca 3,50kr/kWh i snitt om du laddar "på stan". Kanske lite högre till och med.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Några dagar senare med bilen, så är jag positivt överraskad.

Skall köra lite längre sträckor i helgen, skall bli intressant att behöva ladda på resande fot så att säga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför lägga miljoner på 200k laddstolpar när man kan lastbalansera? Slöseri, MER el behövs inte. Vanlig missuppfattning som sprids.
Enkel matematik 3000000 kr ger 200000 laddstolpar , dvs en laddstolpe kostar 15 kr.
Gissar att med det priset 15kr så tillkommer nog några kr/kWh sedan när man laddar för det ska gå ihop.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top