För att du sprider misinformation! Jag svarade tidigare i tråden åt fleece:Varför det?
Det är ju bara att räkna själv utifrån ”internet” vad en genomsnittlig elbil drar per mil. Där har du din sanning.
Jag svarade:Min nästa bil blir säkert en elbilar. Jag kör ca2000 mil/år.
Ni som gått över till elbilar och laddar det mesta hemma hur mycket har eran elförbrukning ökat?
Idag gör jag av med ca5-6000 kw/h i mitt hus. Vad tror ni att min årsförbrukning skulle bli på ett ungefär?
Givetvis vet jag att det beror på vilken bil och förbrukning den har.
Är mest nyfiken och vi pratade lite på jobbet om man skulle satsa på solpaneler hemma. Då skulle det vara intressant vad en ungefärlig årsförbrukning skulle landa på.
Du påstod att så är inte alls fallet...Du kan räkna med 20kWh/100km så din förbrukning ökar i runda slängar med 4000kWh per år.
Om du idag använder motor/kupévärmare är det inte säkert att du får en märkbart högre elförbrukning hemma. Allt beroende på hur mycket du kör förstås.
Du hävdar fortfarande att din elkonsumtion blir MINDRE genom att köra elbil!
(kör du 3h motorvärmare + kupefläkt på sammanlagd effekt 2000W så blir det likväl fortfarande LÄGRE konsumtion kontra laddning enligt ditt exempel)
Jag kan av ERFARENHET säga att elkonsumtionen stiger med precis så mycket du laddar!
Jag vet självklart att energiförbrukningen i en elbil är ~20kWh/100km, (kör jag på el drar min hybrid ~25kWh/100km)
Du väljer att berätta förbrukningen per dag istället för ett medeltal över ett år som ger en realistisk bild över verklig förbrukning, samtidigt som du påstår att du har minsann grafer och fakta över allt!
Om så är fallet dela med dig av informationen! Redovisa körda km samt hur många laddade kWh timmar du har, eller ännu bättre; dela upp dem på April-September samt Oktober-Mars så är detta slutdiskuterat!