Elbil eller inte?

Zeromannen

Guest
Vilken Tesla är det du kollar försäkring på då ?
Jag betalar 3440 i halvförsäkring helår på min Model 3 AWD LR första tre åren då vagnskada ingår, efter det skulle jag betala strax över 6000kr i helförsäkring , detta är genom Länsförsäkringar
Precis en sån jag kollat på. 50 år, zon 2 villaförort, +30 skadefria år.
25CD081A-D921-4BD3-B769-A4FE907A7308.png
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
62307e4c3eb00790ed91f25ca980bfd8.jpg

Eller 3447:- var det visst
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kollade på två olika Tesla M3 LR 2019. Avser helförsäkring enbart.

Länsförsäkringar : Kan ej ge pris online.
Moderna : Kan ej ge pris online
Aktsam: 30576kr/år
Trygg-Hansa Märkesförs : 11898kr/år
Dina: Kan ej ge pris online
If: 14556kr/år
Paydrive: 17232kr/år

Jeebus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Länsförsäkringar och Watercircles anses vara de bästa för Tesla.

Lösningen är som vanligt att ringa, då får man veta. Stor skillnad också på hur många mil man kör varje år, hur man bor och vad det är för bil.
 

Zeromannen

Guest
Länsförsäkringar och Watercircles anses vara de bästa för Tesla.

Lösningen är som vanligt att ringa, då får man veta. Stor skillnad också på hur många mil man kör varje år, hur man bor och vad det är för bil.
Okej, jag tycker dock generellt att priserna för att försäkra elbilar ligger avsevärt högre än motsvarande fossilbil när jag kollat. Jag har dom senaste åren legat runt 6-7000/år, helförsäkring, för alla mina bilar, en motsvarande elbil börjar på +9000/år, typ basic VW id3. Jag har en Golf Alltrack-18 som kostar 6300/år, helförs. Den får ju ändå räknas som ganska dyr att laga om något fallerar, dsg-låda, haldex 4-motion osv. så jag har lite svårt att se varför VW’s volymmodell inom elbilssegmentet id3 ska kosta 50% mer att försäkra.

Nu vet jag inte vad villkoren säger om batteriet i en elbil, men i villkoren för min elhoj så ingår inte ”batteri för framdrift i maskinskada” som det så snällt heter. Men det kanske omfattas av villkoren för en elbil, isf. kan jag ha viss förståelse för premiesättningen. Batteriet till min hoj ligger på 40K och det lär väl säkert ligga på det fem-dubbla till en bil kan jag tänka mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Än så länge så har försäkringsbolagen väldigt lite data på deras kostnader och då är det väl motorstyrka och pris som vägleder… och när det gäller bl.a. Tesla så är ju prestanda också en faktor.

Men det finns som sagt bolag som har åtminstone hyfsade priser.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Än så länge så har försäkringsbolagen väldigt lite data på deras kostnader och då är det väl motorstyrka och pris som vägleder… och när det gäller bl.a. Tesla så är ju prestanda också en faktor.

Men det finns som sagt bolag som har åtminstone hyfsade priser.
Men när den första brinnande elbilen fått ett bildäck att kollapsa höjs nog inte bara försäkringspremierna utan även biljettpriset på färjorna.
Redan nu gäller det att ha en oskadad elbil vid resa. Om man inte har tre dagar extra på sig...

Rederierna reagerar på risken för brinnande elbilar ombord – hela bildäcket kan kollapsa om branden hinner sprida sig


Brinnande elbilar är svåra att släcka - passagerarfartyg jobbar proaktivt för att förhindra farliga bränder ombord

För elbilar som utsatts för någon form av skada lyder rekommendationen till befälhavarna att inte ta ombord bilen på ett av Ålandstrafikens fartyg före den väntat i tre dygn, berättar Eriksson.
Inte heller på Viking Lines fartyg får man köra ombord ifall det finns en risk att batteriet skadats på något vis.
Eriksson berättar att befälhavaren på fartygen har rätt att ifrågasätta ifall en elbil kan ha utsatts för någon form av skada ifall denne lägger märke till något avvikande, och ifall inte allting är som det ska kan befälhavaren ta beslutet att inte låta elbilen köra ombord.


 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men när den första brinnande elbilen fått ett bildäck att kollapsa höjs nog inte bara försäkringspremierna utan även biljettpriset på färjorna.
Redan nu gäller det att ha en oskadad elbil vid resa. Om man inte har tre dagar extra på sig...

Rederierna reagerar på risken för brinnande elbilar ombord – hela bildäcket kan kollapsa om branden hinner sprida sig


Brinnande elbilar är svåra att släcka - passagerarfartyg jobbar proaktivt för att förhindra farliga bränder ombord

För elbilar som utsatts för någon form av skada lyder rekommendationen till befälhavarna att inte ta ombord bilen på ett av Ålandstrafikens fartyg före den väntat i tre dygn, berättar Eriksson.
Inte heller på Viking Lines fartyg får man köra ombord ifall det finns en risk att batteriet skadats på något vis.
Eriksson berättar att befälhavaren på fartygen har rätt att ifrågasätta ifall en elbil kan ha utsatts för någon form av skada ifall denne lägger märke till något avvikande, och ifall inte allting är som det ska kan befälhavaren ta beslutet att inte låta elbilen köra ombord.


bolund.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vet om ett fall där nån klåpare till vedbodsmekaniker satte domkraften i batteriet. Tog just tre dagar innan bilen fattade eld.
 

Zeromannen

Guest
Vet om ett fall där nån klåpare till vedbodsmekaniker satte domkraften i batteriet. Tog just tre dagar innan bilen fattade eld.
Läste om nån som åkte in på en stormarknad där dom skiftade däck i ett popup-tält som brukar vara populärt varje säsong. Dom satte domkraften i batterilådans ytterhölje och det skulle kosta så mycket att byta lådan att det var billigare att lösa in bilen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men när den första brinnande elbilen fått ett bildäck att kollapsa höjs nog inte bara försäkringspremierna utan även biljettpriset på färjorna.
Redan nu gäller det att ha en oskadad elbil vid resa. Om man inte har tre dagar extra på sig...

Rederierna reagerar på risken för brinnande elbilar ombord – hela bildäcket kan kollapsa om branden hinner sprida sig


Brinnande elbilar är svåra att släcka - passagerarfartyg jobbar proaktivt för att förhindra farliga bränder ombord

För elbilar som utsatts för någon form av skada lyder rekommendationen till befälhavarna att inte ta ombord bilen på ett av Ålandstrafikens fartyg före den väntat i tre dygn, berättar Eriksson.
Inte heller på Viking Lines fartyg får man köra ombord ifall det finns en risk att batteriet skadats på något vis.
Eriksson berättar att befälhavaren på fartygen har rätt att ifrågasätta ifall en elbil kan ha utsatts för någon form av skada ifall denne lägger märke till något avvikande, och ifall inte allting är som det ska kan befälhavaren ta beslutet att inte låta elbilen köra ombord.


Som vanligt ordning och reda i Finland.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Läste om nån som åkte in på en stormarknad där dom skiftade däck i ett popup-tält som brukar vara populärt varje säsong. Dom satte domkraften i batterilådans ytterhölje och det skulle kosta så mycket att byta lådan att det var billigare att lösa in bilen.

Då ska ju tilläggas att det inte är skitsvårt att lyfta en bil, el eller ej, på rätt sätt.
Men sätter du domkraften lite var som, då går saker sönder.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?

Ionity finns väl lite varstans och bygger väl ut. https://ionity.eu/
Incharge har en hyffsat fungerande app, dock ont om snabba laddare vad jag vet.
Cirkle K har några snabba laddare, dessutom gratis för dagen.
Plus en massa mer. Ladda ner lite appar med sökning på ladda elbil så hittar du en del.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ionity finns väl lite varstans och bygger väl ut. https://ionity.eu/
Incharge har en hyffsat fungerande app, dock ont om snabba laddare vad jag vet.
Cirkle K har några snabba laddare, dessutom gratis för dagen.
Plus en massa mer. Ladda ner lite appar med sökning på ladda elbil så hittar du en del.
Ja, får göra det.
Lat bara...;)

Edit: bara ionity verkar täcka mina behov. :tummenupp
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top