När jag kollar runt lite på elbil så blir min enda uppfattning ”fy fan vad dyrt”! Känns som att 99,99% av alla elbilar är tjänstebilar och då blir ju ekonomironden lite mer fördelaktig än om man ska köpa en privat för 5-700,000kr. Sedan ska man försäkra elbilen också, när vagnskadan löpt ut så blir kostnaden surrealistisk. En Tesla börjar på 24,000/år, en XC40 recharge på 15,000, en VW id3 ligger på 9,000/år. Min Volvodiesel 2018 ligger på 6,000/år.
När man sammanfattar andrahandsvärde, förbrukning, försäkringskostnad osv. så pratar vi nån Renault Zoe eller Seat mi eller liknande liten pluttbil för att ens komma i närheten i ekonomi. Observera att jag nu jämför mitt nuvarande bilinnehav och vad det skulle kosta att uppgradera till elbil. Köpa ny diesel/bensin-bil verkar ju helt fucked up också idag med +10,000kr i malusskatt för en vanlig Folkadiesel.
Nu kör jag så pass lite (7-800mil/år) att ett byte till en ny elbil idag skulle vara vansinnigt, även om dieseln kostar 20kr/L då min bil ligger på 0,4L/mil enligt dekl.