Elbil eller inte?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Lastbalansering löser problemet. MER el behövs inte. Är ju bara tillfällig effektbrist.
Om alla i Libanon skaffar elbil minskar Libanons elförbrukning med 15%. #fakta

Fast jämförelsen med Libanon är kanske inte helt relevant mot Sverige. Idag iaf.
Samma land som tyckte det var klokt att förvara en alldeles sanslös mängd ammoniumnitrat i hamnen några år. Lite bättre koll på infrastrukturen har vi.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Några dagar senare med bilen, så är jag positivt överraskad.

Skall köra lite längre sträckor i helgen, skall bli intressant att behöva ladda på resande fot så att säga.

Samma här, har kört 130 mil nu med min Model 3 och är supernöjd, blev första längre körningen i helgen, 26mil enkelväg, hade 95% batteri när jag åkte och 45% framme och då var halva sträckan i rätt ordentligt regn , så 50% ström på 26mil borgar ju för att den ska klara över 50mil på full laddning , det är 59mil specat på denna modell men då får man nog ligga i 70-80max och perfekt väder
Riktigt rolig att köra och ungefär samma prestanda som en -08 Corvette C6 LS3 som jag hade för några år sedan, men här får man med sig barnen i barnstolar och lite mer packning
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Så körde 42 mil idag, mest motorväg snittade 84km/h endel sträckor var 120km/h, sen lite vägarbeten och fick snitt förbrukning 1,94/milen med 4 pers i bilen. Känns ganska okej. Iof bra temp idag att köra i. Men kostnaden för trippen var bra mindre än när jag körde diesel som drog 0,65l/milen.
Men krävs ju att det finns möjlighet till ett laddstopp. Förra bilen hade gjort samma runda 2 ggr på en full tank.

Men ger den 4,8 av 5 rattmuffar för stunden.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För att det inte syns, folk förstår inte att det där roliga kattklippet finns på en hårddisk någonstans, processas av en server och sedan ska flyttas via ett antal switchar för att komma till en basstation i närheten och sen sändas till mobilen. Och samma sak med alla tweets och annat fanstyg. Plus alla servrar som övervakar vad just du gör, för att dels rikta reklam till dig och bara visa sånt du gillar/tror på, confirmation bias.
Fyfan lägg ned sporthoj direkt det är miljöförstörande att läsa detta???
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Elbilar suger!!!!

Förlåt, försöker bara locka fram BrooklynS igen. Tråden blev tråkigare utan honom.
Jag kan kasta in en brandfackla för att liva upp stämningen :fyllisar
Min årskonsumtion av el från elbolaget har minskat med ca 5.000 kWh (från ca 20.000 kWh till 15.000 kWh) som direkt följd av att jag skaffade elbil. :fakta
Fantastiskt hur det kan arta sig.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sådär, idag var dagen då man första gången såg priset på bensin över 2€ litern ... ? Energi oavsett form börjar bli galet värdefullt!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag kan kasta in en brandfackla för att liva upp stämningen :fyllisar
Min årskonsumtion av el från elbolaget har minskat med ca 5.000 kWh (från ca 20.000 kWh till 15.000 kWh) som direkt följd av att jag skaffade elbil. :fakta
Fantastiskt hur det kan arta sig.

Jag kan spä på ytterligare.
Efter byte till elbil (visserligen från hybrid) har jag sänkt min kostnad per kWh betydligt. Direkt kopplat till elbilen och den så förhatliga lastbalanseringen.
Den du.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom man som hojåkare för varje meter på hojen lider mer för varje meter i bilen så kan man ju gå hela vägen mot full sex-less på bilsidan. Kanske?

Har du en elbil? För vilken typ av körning? Blir det ekonomi i det?

Nej det är inte de mest onyanserade svar du får på ett elbilsforum. Kanske inte här heller, men jag bedömer inte sekt-varningen lika hög här.
Nu när det finns ett antal erfarna elbilsägare i tråden, dessutom med vuxna argument, kommer du nog snart få riktigt bra svar! :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vill inleda med att jag kan typ noll om elbilar.

Spekulant på en Kia E-Niro.
Riktigt trevlig att köra, tyckte man hade bra sikt åt alla håll och elmotorn var väldigt trevlig jämfört med den trötta bensinmotorn i min nuvarande Hynda Civic.
Kommer kunna ladda gratis på jobb vilket ju är trevligt, men hur smidigt är det att ladda när man ska längre sträckor?
Gör mig inget att behöva stanna och ladda någon halvtimme under tiden man tar en burgare om man ska köra typ 50-60 mil (längre än så kommer jag typ aldrig köra ändå, finns flygplan för sådant).
Hur många laddstolpar som sitter vid McDonalds och liknande har möjligheten att ladda snabbt som satan?
Sjukt trist att komma fram till en stolpe och upptäcka att den bara trycker ut ~10kwh tänker jag, men det kanske inte alls är vanligt?
Kan som sagt typ noll om elbilar, men är sjukt trött på att betala för bensin.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vill inleda med att jag kan typ noll om elbilar.

Spekulant på en Kia E-Niro.
Riktigt trevlig att köra, tyckte man hade bra sikt åt alla håll och elmotorn var väldigt trevlig jämfört med den trötta bensinmotorn i min nuvarande Hynda Civic.
Kommer kunna ladda gratis på jobb vilket ju är trevligt, men hur smidigt är det att ladda när man ska längre sträckor?
Gör mig inget att behöva stanna och ladda någon halvtimme under tiden man tar en burgare om man ska köra typ 50-60 mil (längre än så kommer jag typ aldrig köra ändå, finns flygplan för sådant).
Hur många laddstolpar som sitter vid McDonalds och liknande har möjligheten att ladda snabbt som satan?
Sjukt trist att komma fram till en stolpe och upptäcka att den bara trycker ut ~10kwh tänker jag, men det kanske inte alls är vanligt?
Kan som sagt typ noll om elbilar, men är sjukt trött på att betala för bensin.
Lägg in bilen på https://abetterrouteplanner.com och lägg in de resorna du ofta kör så får du bra estimat på var och hur länge du måste pausa. Skulle ogärna ladda på mindre än 50 kW laddare när vi tar kisspaus.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
50-60 mil går som en dans med de flesta elbilar med +50 kWh batteri. Tippar på ett stopp med E-Niro som har stora batteriet.
 

Zeromannen

Guest
När jag kollar runt lite på elbil så blir min enda uppfattning ”fy fan vad dyrt”! Känns som att 99,99% av alla elbilar är tjänstebilar och då blir ju ekonomironden lite mer fördelaktig än om man ska köpa en privat för 5-700,000kr. Sedan ska man försäkra elbilen också, när vagnskadan löpt ut så blir kostnaden surrealistisk. En Tesla börjar på 24,000/år, en XC40 recharge på 15,000, en VW id3 ligger på 9,000/år. Min Volvodiesel 2018 ligger på 6,000/år.

När man sammanfattar andrahandsvärde, förbrukning, försäkringskostnad osv. så pratar vi nån Renault Zoe eller Seat mi eller liknande liten pluttbil för att ens komma i närheten i ekonomi. Observera att jag nu jämför mitt nuvarande bilinnehav och vad det skulle kosta att uppgradera till elbil. Köpa ny diesel/bensin-bil verkar ju helt fucked up också idag med +10,000kr i malusskatt för en vanlig Folkadiesel.

Nu kör jag så pass lite (7-800mil/år) att ett byte till en ny elbil idag skulle vara vansinnigt, även om dieseln kostar 20kr/L då min bil ligger på 0,4L/mil enligt dekl.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske värt att fundera på...?
Fast de hade väl problem med snabbladdning om den körts varm (eller blandar jag ihop den med någon annan nu.. :va ). Dvs. den hade luftkylt batteri om jag inte kommer ihåg fel.

 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
När jag kollar runt lite på elbil så blir min enda uppfattning ”fy fan vad dyrt”! Känns som att 99,99% av alla elbilar är tjänstebilar och då blir ju ekonomironden lite mer fördelaktig än om man ska köpa en privat för 5-700,000kr. Sedan ska man försäkra elbilen också, när vagnskadan löpt ut så blir kostnaden surrealistisk. En Tesla börjar på 24,000/år, en XC40 recharge på 15,000, en VW id3 ligger på 9,000/år. Min Volvodiesel 2018 ligger på 6,000/år.

När man sammanfattar andrahandsvärde, förbrukning, försäkringskostnad osv. så pratar vi nån Renault Zoe eller Seat mi eller liknande liten pluttbil för att ens komma i närheten i ekonomi. Observera att jag nu jämför mitt nuvarande bilinnehav och vad det skulle kosta att uppgradera till elbil. Köpa ny diesel/bensin-bil verkar ju helt fucked up också idag med +10,000kr i malusskatt för en vanlig Folkadiesel.

Nu kör jag så pass lite (7-800mil/år) att ett byte till en ny elbil idag skulle vara vansinnigt, även om dieseln kostar 20kr/L då min bil ligger på 0,4L/mil enligt dekl.

Vilken Tesla är det du kollar försäkring på då ?
Jag betalar 3440 i halvförsäkring helår på min Model 3 AWD LR första tre åren då vagnskada ingår, efter det skulle jag betala strax över 6000kr i helförsäkring , detta är genom Länsförsäkringar
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top