Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?
Du känner till https://abetterrouteplanner.com/?
Brukar vara hyfsat träffsäker, så kan du laborera lite med laddstoppen, hur mycket SoC (State of Charge) du startar med och så.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag har haft min ID 4 GTX i 2 veckor nu. Kört nån runda på 35+ och igår senast 50 mil runda.
Har du laddat fullt hemma så räcker det med en stödladdning i 20-30 min på en 50-350 kWh station för att klara resan.

Jag är positivt överraskad hur långt man kommer även att det är glädje siffror. Men nån typ av sweet spott är väl 100-105 km/h för räckvidd.

Men jag säger prova.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?
Om du stannar nån timme i Stockholm och har möjlighet att parkera bilen vid en laddstolpe eller kontakt så borde det gå fint. Annars behöver du ett stopp med en Tesla Model 3. Har inte koll på EV6 men den verkar bra. Kommer göra allt jag kan för att undvika Ionity samt deras bilar då jag inte gillar konceptet och inte vill att det ska bli den nya standarden med dyra abonnemang/priser.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om du stannar nån timme i Stockholm och har möjlighet att parkera bilen vid en laddstolpe eller kontakt så borde det gå fint. Annars behöver du ett stopp med en Tesla Model 3. Har inte koll på EV6 men den verkar bra. Kommer göra allt jag kan för att undvika Ionity samt deras bilar då jag inte gillar konceptet och inte vill att det ska bli den nya standarden med dyra abonnemang/priser.
Meningen för mig är att bara kompletteringsladda vilket, hoppas jag, inte kommer vara så ofta.
Resten laddas hemma.
På EV6'an ska 4,5min laddning ge 10 mil och 18min ska ge från 10-80%.
Så borde, iaf för mig, räcka med 5min vid en stolpe om man hittar en stark.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Meningen för mig är att bara kompletteringsladda vilket, hoppas jag, inte kommer vara så ofta.
Resten laddas hemma.
På EV6'an ska 4,5min laddning ge 10 mil och 18min ska ge från 10-80%.
Så borde, iaf för mig, räcka med 5min vid en stolpe om man hittar en stark.
Precis. Du behöver ju (till skillnad från traditionell tankning) bara fylla på så många elektroner som tar dig, med marginal, till nattens parkeringsplats. Ladda fullt på långresa är i de flesta fall helt onödigt.
För kortare resor på typ 40-60 mil går det iaf för mig (om än marginellt) snabbare med ett laddstopp än ett stopp med tankning. Jag ska ju ändå in och slå en drill och köpa en kaffe.
Vid laddstoppet laddas bilen medans jag utför det där.
Vid tankstoppet måste jag först tanka, sen parkera bilen, sen utföra det jag vill.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
För enkelhetens skull:
10 mil motsvarar ca 20 kWh.
5 min är 0,08 timmar.

Du behöver ladda med 250 kW för att på 5 min få 20 kWh.
Är det vanligt med 250 kW laddstationer?
Jag har ingen aning...ännu. :)
Därav brasklappen om "stark" stolpe.
Ang laddningen så rapar jag bara upp det som står på KIA's hemsida.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har ingen aning...ännu. :)
Därav brasklappen om "stark" stolpe.
Ang laddningen så rapar jag bara upp det som står på KIA's hemsida.
Snabb googling. Okq8 verkar ha 150 kW stolpar.
Tar bara 8 min då att tanka 20 kWh. Inte mycket att bråka om.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Precis. Du behöver ju (till skillnad från traditionell tankning) bara fylla på så många elektroner som tar dig, med marginal, till nattens parkeringsplats. Ladda fullt på långresa är i de flesta fall helt onödigt.
För kortare resor på typ 40-60 mil går det iaf för mig (om än marginellt) snabbare med ett laddstopp än ett stopp med tankning. Jag ska ju ändå in och slå en drill och köpa en kaffe.
Vid laddstoppet laddas bilen medans jag utför det där.
Vid tankstoppet måste jag först tanka, sen parkera bilen, sen utföra det jag vill.
Jag räknar 500km som en lång resa:jisses såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ... :hihi

Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...

1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)

Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.:krama
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det går sällan att fylla på med max effekt under lång tid när man laddar så även om stolpen kan ge 250kW så påverkar bilens batteritemperatur och laddstatus en del. Det är lite som när man tankar vissa bilar; man måste hålla munstycket i rätt vinkel för att få i något alls, på elbilen får man effekten anpassad efter förhållandena.

Visst kan det vara skönt med en bensträckare efter 50 mil, men man får inte ta den var man vill med elbil.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag räknar 500km som en lång resa:jisses såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ... :hihi

Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...

1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)

Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.:krama

Att fylla på motsvarande full tank går inte i närheten lika snabbt. Men inte sällan är det specifika driftfallet gynnsamt för elbilen enligt Irish tankemodell.
Igår gjorde jag en sådan körning t.ex. Start Sthlm med mål Örebro för möte (fysiskt hör och häpna) sedan tillbaka mot hemmet. Stannar för laddning och pink i Arboga. Gör det som ska göras och köper en milkshake mest för att göra rätt för mig för toabesöket, går till bilen och åker hem och landar hemma med ca 20% mariginal.
Jag stannade alltså lite onödigt länge trots att jag inte "aktivt" väntade öht.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Att fylla på motsvarande full tank går inte i närheten lika snabbt. Men inte sällan är det specifika driftfallet gynnsamt för elbilen enligt Irish tankemodell.
Igår gjorde jag en sådan körning t.ex. Start Sthlm med mål Örebro för möte (fysiskt hör och häpna) sedan tillbaka mot hemmet. Stannar för laddning och pink i Arboga. Gör det som ska göras och köper en milkshake mest för att göra rätt för mig för toabesöket, går till bilen och åker hem och landar hemma med ca 20% mariginal.
Jag stannade alltså lite onödigt länge trots att jag inte "aktivt" väntade öht.
Kanske missförstods, men jag hävdade aldrig att mitt körmönster varken är det mest ideala eller mest sannolika. Bara att det ser ut så för mig. Förr i tiden hände det absolut att jag stintade såna körningar i ett streck. Mest för att jag kunde.. Min tankegång var om jag skulle gå tillbaka till ICE-bil, hur det skulle bli då.
Numera kommer jag fram mycket fräschare och piggare, just för att jag tar en pinkepaus och köper en kaffe el. dyl. Just för att jag kör elbil. Uppoffring noll såhär i efterhand. Men det är självklart att det finns de som tycker annorlunda än mig.
Däremot hävdar jag bestämt, som sanning, att man inte måste "ladda fullt" vid varje stopp. Utan man laddar så mycket som behövs.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Att fylla på motsvarande full tank går inte i närheten lika snabbt. Men inte sällan är det specifika driftfallet gynnsamt för elbilen enligt Irish tankemodell.
Igår gjorde jag en sådan körning t.ex. Start Sthlm med mål Örebro för möte (fysiskt hör och häpna) sedan tillbaka mot hemmet. Stannar för laddning och pink i Arboga. Gör det som ska göras och köper en milkshake mest för att göra rätt för mig för toabesöket, går till bilen och åker hem och landar hemma med ca 20% mariginal.
Jag stannade alltså lite onödigt länge trots att jag inte "aktivt" väntade öht.
Det har du rätt i, och de flesta laddar hemma så den totala tiden på laddning på fältet jämfört med tankning är lägre. Så jo i det specifika fallet så köper jag resonemanget.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kanske missförstods, men jag hävdade aldrig att mitt körmönster varken är det mest ideala eller mest sannolika. Bara att det ser ut så för mig. Förr i tiden hände det absolut att jag stintade såna körningar i ett streck. Mest för att jag kunde.. Min tankegång var om jag skulle gå tillbaka till ICE-bil, hur det skulle bli då.
Numera kommer jag fram mycket fräschare och piggare, just för att jag tar en pinkepaus och köper en kaffe el. dyl. Just för att jag kör elbil. Uppoffring noll såhär i efterhand. Men det är självklart att det finns de som tycker annorlunda än mig.
Däremot hävdar jag bestämt, som sanning, att man inte måste "ladda fullt" vid varje stopp. Utan man laddar så mycket som behövs.

Var ganska så precis det jag menade med att jag stannade för länge, 20% är alldeles för mycket att komma hem med. Både billigare och enklare att ladda hemma.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Var ganska så precis det jag menade med att jag stannade för länge, 20% är alldeles för mycket att komma hem med. Både billigare och enklare att ladda hemma.
Ah, det där missförstod jag. :fyllisar
Finns avarter bland elbilister som har det som sport att komma hem så nära noll som går, utan att ge avkall på varken värme/hastighet eller dylikt. Polaren leder i min bekantskapskrets med ankomst hemma på 3% efter en ~100-mila-tripp. Hans fru (som åkte med) var inte lika imponerad som jag var. :crash
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag räknar 500km som en lång resa:jisses såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ... :hihi

Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...

1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)

Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.:krama
När vi körde bensin eller dieselbil så åkte jag aldrig och tankade kvällen innan vi skulle ut på långkörning så vi hade nästan aldrig full tank när vi åkte och behövde därför stanna och tanka. På elbilen så laddar man alltid fullt innan man åker på långtur eftersom man kan göra det hemma.

Vi har barn så innan vi har hunnit få de ur bilen, gått in och köpt korv och kissat så är bilen redan färdigladdad. Snarare är problemet att jag känner att jag vill gå ut och koppla ur bilen innan vi är klara för att jag inte har behov att ladda fullt. Sen blir det att man gärna lägger den längre pausen på en plats där man kan ladda. Så då är det inte säkert att man får äta korv där man vill. Men det går ju oftast att lösa genom att ta två korta stopp istället för ett på 20-25 minuter när man ska köra över 50 mil.

Realistiskt sett så är det nog bara problem att köra Tesla om man ofta drar stort släp långa sträckor och inte har tid att pausa. Men de som har det behovet vet nog gott vilka begränsningar en elbil har.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag räknar 500km som en lång resa:jisses såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ... :hihi

Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...

1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)

Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.:krama
Både jag och nej på påstående 2 skulle jag säga. Om du bara tittar på en enstaka resa så är det sant. Men om du kollar på typiskt användande så är det inte sant.
Min bil klarar sig visserligen 60 mil på en tank utan några större problem. Men då är tanken relativt tom när jag kommer fram och det första jag då måste göra när jag sedan ska hem igen är att tanka.
Sen är det ju alla tankningar som man ändå måste göra om man kör eftersom det inte går att tanka hemma. Dessutom så innebär det typiskt sett att jag för att se till så att bilen är fulltankad innan resan ska se till att tanka fullt även om tanken var halvfull vilket egentligen är lite slöseri med tid.

Normalbilen går ca 1200 mil om året. en stor del av den körningen är kortare sträckor typiskt sett. (över 90% av körningen är sträckor på under 3 mil.)
Det betyder att en bil med 60 liters tank som då bör tankas när man gjort slut på ca 50 liter (det är inte bra att köra tanken helt tom) behöver tanka ca 20 gånger på ett år (ca 1000 liter totalt)
Varje sådan tankning tar ca 5 minuter från det att du kör in till stationen för att tanka innan du sedan kör ut därifrån. (förutsatt att du betalar med kort vid pumpen och inte går in och handlar)
Det betyder att du då lägger ca 1 timme och 40 minuter om året på att tanka om du är effektiv.

För min egen del så kör jag nästan aldrig sådana sträckor att jag skulle behöva ladda en elbil om den har en räckvidd på minst 40 mil. Typiskt sett är det sällan jag kör över 25 mil i sträck. Men om vi räknar på någon som gör någon 50 mila resa då och då så kan man anta att man då under resan skulle behöva stanna och toppa upp batteriet under resan. ca 20 minuter ska typiskt räcka för att fylla på så att man har god marginal om elbilen har en räckvidd på minst 40 mil. Samma för hemvägen. Det betyder att en sådan resa skulle kräva 40 minuter laddning under resa.
gör man då två sådana resor om året så innebär det 1 timme och 20 minuter laddning där man kan passa på att kissa eller köpa en kaffe eller något annat som man troligen skulle gjort ändå även om man kört en bensin eller dieselbil.

resterande laddning gör ju typiskt vid hemmet och tar därmed ingen tid alls i praktiken.
Så elbilen leder till mindre tid vid stationer om du inte gör väldigt många långa resor om året.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top