Kratoz
Gudomlig sporthojare
Mitt avtal går ut i Mars och då ska båda vara tillgängliga tydligen.När kan de leverera?
Kia'n skulle gå att testa i december sa nasaren.
Jag ville låna den ett par dagar iaf.
Mitt avtal går ut i Mars och då ska båda vara tillgängliga tydligen.När kan de leverera?
Du känner till https://abetterrouteplanner.com/?Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?
Återkom gärna efter test med hur koreanen fungerade.Mitt avtal går ut i Mars och då ska båda vara tillgängliga tydligen.
Kia'n skulle gå att testa i december sa nasaren.
Jag ville låna den ett par dagar iaf.
Om du stannar nån timme i Stockholm och har möjlighet att parkera bilen vid en laddstolpe eller kontakt så borde det gå fint. Annars behöver du ett stopp med en Tesla Model 3. Har inte koll på EV6 men den verkar bra. Kommer göra allt jag kan för att undvika Ionity samt deras bilar då jag inte gillar konceptet och inte vill att det ska bli den nya standarden med dyra abonnemang/priser.Funderar på EV6 som nästa bil.
Men var laddar ni som inte har tesla?
Kommer ha stolpe hemma förstås.
Det bli väl på håret om batteriet räcker de 44-46 milen fram och tillbaks till Stockholm.
Så var komplettera?
Meningen för mig är att bara kompletteringsladda vilket, hoppas jag, inte kommer vara så ofta.Om du stannar nån timme i Stockholm och har möjlighet att parkera bilen vid en laddstolpe eller kontakt så borde det gå fint. Annars behöver du ett stopp med en Tesla Model 3. Har inte koll på EV6 men den verkar bra. Kommer göra allt jag kan för att undvika Ionity samt deras bilar då jag inte gillar konceptet och inte vill att det ska bli den nya standarden med dyra abonnemang/priser.
Precis. Du behöver ju (till skillnad från traditionell tankning) bara fylla på så många elektroner som tar dig, med marginal, till nattens parkeringsplats. Ladda fullt på långresa är i de flesta fall helt onödigt.Meningen för mig är att bara kompletteringsladda vilket, hoppas jag, inte kommer vara så ofta.
Resten laddas hemma.
På EV6'an ska 4,5min laddning ge 10 mil och 18min ska ge från 10-80%.
Så borde, iaf för mig, räcka med 5min vid en stolpe om man hittar en stark.
För enkelhetens skull:...4,5min laddning ge 10 mil...
Jag har ingen aning...ännu.För enkelhetens skull:
10 mil motsvarar ca 20 kWh.
5 min är 0,08 timmar.
Du behöver ladda med 250 kW för att på 5 min få 20 kWh.
Är det vanligt med 250 kW laddstationer?
Snabb googling. Okq8 verkar ha 150 kW stolpar.Jag har ingen aning...ännu.
Därav brasklappen om "stark" stolpe.
Ang laddningen så rapar jag bara upp det som står på KIA's hemsida.
Jag räknar 500km som en lång resa såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ...Precis. Du behöver ju (till skillnad från traditionell tankning) bara fylla på så många elektroner som tar dig, med marginal, till nattens parkeringsplats. Ladda fullt på långresa är i de flesta fall helt onödigt.
För kortare resor på typ 40-60 mil går det iaf för mig (om än marginellt) snabbare med ett laddstopp än ett stopp med tankning. Jag ska ju ändå in och slå en drill och köpa en kaffe.
Vid laddstoppet laddas bilen medans jag utför det där.
Vid tankstoppet måste jag först tanka, sen parkera bilen, sen utföra det jag vill.
Jag räknar 500km som en lång resa såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ...
Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...
1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)
Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.
Kanske missförstods, men jag hävdade aldrig att mitt körmönster varken är det mest ideala eller mest sannolika. Bara att det ser ut så för mig. Förr i tiden hände det absolut att jag stintade såna körningar i ett streck. Mest för att jag kunde.. Min tankegång var om jag skulle gå tillbaka till ICE-bil, hur det skulle bli då.Att fylla på motsvarande full tank går inte i närheten lika snabbt. Men inte sällan är det specifika driftfallet gynnsamt för elbilen enligt Irish tankemodell.
Igår gjorde jag en sådan körning t.ex. Start Sthlm med mål Örebro för möte (fysiskt hör och häpna) sedan tillbaka mot hemmet. Stannar för laddning och pink i Arboga. Gör det som ska göras och köper en milkshake mest för att göra rätt för mig för toabesöket, går till bilen och åker hem och landar hemma med ca 20% mariginal.
Jag stannade alltså lite onödigt länge trots att jag inte "aktivt" väntade öht.
Det har du rätt i, och de flesta laddar hemma så den totala tiden på laddning på fältet jämfört med tankning är lägre. Så jo i det specifika fallet så köper jag resonemanget.Att fylla på motsvarande full tank går inte i närheten lika snabbt. Men inte sällan är det specifika driftfallet gynnsamt för elbilen enligt Irish tankemodell.
Igår gjorde jag en sådan körning t.ex. Start Sthlm med mål Örebro för möte (fysiskt hör och häpna) sedan tillbaka mot hemmet. Stannar för laddning och pink i Arboga. Gör det som ska göras och köper en milkshake mest för att göra rätt för mig för toabesöket, går till bilen och åker hem och landar hemma med ca 20% mariginal.
Jag stannade alltså lite onödigt länge trots att jag inte "aktivt" väntade öht.
Kanske missförstods, men jag hävdade aldrig att mitt körmönster varken är det mest ideala eller mest sannolika. Bara att det ser ut så för mig. Förr i tiden hände det absolut att jag stintade såna körningar i ett streck. Mest för att jag kunde.. Min tankegång var om jag skulle gå tillbaka till ICE-bil, hur det skulle bli då.
Numera kommer jag fram mycket fräschare och piggare, just för att jag tar en pinkepaus och köper en kaffe el. dyl. Just för att jag kör elbil. Uppoffring noll såhär i efterhand. Men det är självklart att det finns de som tycker annorlunda än mig.
Däremot hävdar jag bestämt, som sanning, att man inte måste "ladda fullt" vid varje stopp. Utan man laddar så mycket som behövs.
Ah, det där missförstod jag.Var ganska så precis det jag menade med att jag stannade för länge, 20% är alldeles för mycket att komma hem med. Både billigare och enklare att ladda hemma.
När vi körde bensin eller dieselbil så åkte jag aldrig och tankade kvällen innan vi skulle ut på långkörning så vi hade nästan aldrig full tank när vi åkte och behövde därför stanna och tanka. På elbilen så laddar man alltid fullt innan man åker på långtur eftersom man kan göra det hemma.Jag räknar 500km som en lång resa såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ...
Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...
1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)
Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.
Både jag och nej på påstående 2 skulle jag säga. Om du bara tittar på en enstaka resa så är det sant. Men om du kollar på typiskt användande så är det inte sant.Jag räknar 500km som en lång resa såpass lång att jag t.o.m börjar kolla spolarvätska och däcktrycket på bilen som världens pensionär ...
Nu är vi nog väldigt nära "motorvärmardiskussionen" i resonemanget angående ditt påstående att det går snabbare att ladda än tanka ...
1. Många ICE bilar har räckvidd mera än 600km. Jag brukar inte i alla fall stanna och tanka bara för att det är kul!
2. Det räcker med att du en gång blir och "vänta" på laddning för att medeltalet på laddtid vs tankning förändras till fördel för tankning. (upptaget, "bara" 50kW laddare, du råkar behöva ladda lite mera, etc.)
Men visst under väldigt specifika förutsättningar så är ditt resonemang möjligt.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |