Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja vart fan tar elen vägen… tvåbilsgaraget med suterrängförråd värms med el (inga bilar får plats däremot, bara hojar), fruntimmer i huset som blåser håret varje morgon osv osv.

AC Charging totals är en sammanställning över AC-laddningar ordnat efter geografic location. Kolumnen längst till vänster är bara utelämnad av integritetsskäl.

Det finns motsvarande för DC-laddningar också, inkl kostnad.

Man kan också dra ut så att man ser effektiviteten vid resp temperatur, både vid laddning och körning. Höjd över havet, körmönster både sträcka och på karta med antalet höjdmeter osv osv osv. Batteridegradering över tid. Och mycket mycket mer.

Kort sagt är det en jäkligt kul gadget för den som är lite intresserad. Haft den sedan bilen var ny. :)



De allra flesta förstår förstås att elförbrukningen över ett år beror på ganska många faktorer. Min poäng är att de 4-6 kW/h jag typiskt sett laddar hemma varje dygn inte påverkar så mycket som många tycks tro. 2-3 timmar på motor- och kupévärmare drar lika mycket. Dvs vintertid ingen skillnad alls, sommartid blir det mer (men då klarar jag mina 2 mil på 3 kWh).

Så ser det ut för mig, kostnaden för Superchargerladdning brukar givet mina körmönster ligga på 3-4 hundralappar i månaden. Mer under perioder med många långa resor, mindre (noll) när jag håller mig hemmavid.

Dvs det MÅSTE inte bli så att elförbrukningen ökar hemma när man skaffar elbil eftersom man då tex tar bort den tidigare förbrukningen av m/k värmare. Samtidigt tar man förstås bort bränsleräkningen och det allra mesta av servicekostnaderna.
Nu förstår jag mig inte ännu på tabellen. Nu får du nog förklara riktigt långsamt för en dum ... Vad betyder fälten?
Hur avläser jag ex. hur många kWh du laddat under en viss tid? Vad betyder fältet TIME?

För att lite underlätta min förståelse;
Får du ut en avläsning hur många kWh du laddat bilen med PÅ ETT ÅR, inte per dag, samt hur många km du kört under samma period?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu förstår jag mig inte ännu på tabellen. Nu får du nog förklara riktigt långsamt för en dum ... Vad betyder fälten?
Hur avläser jag ex. hur många kWh du laddat under en viss tid? Vad betyder fältet TIME?

För att lite underlätta min förståelse;
Får du ut en avläsning hur många kWh du laddat bilen med PÅ ETT ÅR, inte per dag, samt hur många km du kört under samma period?

Ja om jag vill, detta var en tabell som verifierade att du var rätt ang effektivitet vid laddning.

Men jag måste då addera AC-laddning och DC-laddning eftersom de redovisas i olika kolumner.

Dessutom skiljer priset alltifrån gratis till 4:20/kWh och det finns det inga uppgifter på i detta system. Så den exakta kostnaden på öresnivå blir alltjämt en uppskattning. På det sättet var det ju enklare förr när man fick en bränsleräkning från OK/CircleK varje månad på mellan 6.000 och 9.000 kr…
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja om jag vill, detta var en tabell som verifierade att du var rätt ang effektivitet vid laddning.

Men jag måste då addera AC-laddning och DC-laddning eftersom de redovisas i olika kolumner.

Dessutom skiljer priset alltifrån gratis till 4:20/kWh och det finns det inga uppgifter på i detta system. Så den exakta kostnaden på öresnivå blir alltjämt en uppskattning. På det sättet var det ju enklare förr när man fick en bränsleräkning från OK/CircleK varje månad på mellan 6.000 och 9.000 kr…
Jo givetvis så är det ett rejält kast i pris beroende på rådande elmarknad, priset är relativt ointressant i detta fall.
Hur många km kör du per år och hur många kWh laddar du batteriet med är det jag vill veta!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Dvs det MÅSTE inte bli så att elförbrukningen ökar hemma när man skaffar elbil eftersom man då tex tar bort den tidigare förbrukningen av m/k värmare. Samtidigt tar man förstås bort bränsleräkningen och det allra mesta av servicekostnaderna.

Jo, det måste faktiskt bli så att den energi du laddar elbilen med läggs till övrig förbrukning.

Att ta användande av motor/kupévärmare 3h/dag som normerande exempel är rent fånigt. Den absoluta majoriteten av alla resor i landet körs utan någon som helst användning av motorvärmare och i de fall där det används är inte tre timmar normen.

Och som jag frågade tidigare hur kommer det sig att du behöver 18 gånger så lång tid för att värma din fossilbil kontra elbil?

Du är farligt nära samma kompetenslösa retorik som en annan användare gjort populär i närtid.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlar väl även där om helt olika saker?

ICE-bilen behöver värma upp både motor och kupé. Med 1200W i kupén tar det lång tid att smälta isen från rutorna när det är kallt ute (-20 tex)

Med elbilen är det 6kW värme från sekund 1 och defroster på rutorna samtidigt.

Det efterfrågas exakta angivelser hela tiden, ofta är det uppskattningar men bara för det innebär det inte att det är BS.

Är man intresserad av att faktiskt veta märks det, vill man bara diskutera för att ”vinna” enligt sina egna måttstockar märks det. Och jag är inte ett dugg intresserad av det senare.

Däremot finns det så enormt spridd okunskap om hur det faktiskt fungerar med elbil och då kan det vara på sin plats att utifrån det egna perspektivet försöka visa på hur det KAN fungera, utan att för den skull påstå att det är facit för hela jordens befolkning.

Olika diskussioner helt enkelt. Alla måste inte, de som provar märker ju hur det funkar. Väldigt få vill gå tillbaka till ICE-bil/häst och vagn/tiden innan hjulet osv.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det handlar väl även där om helt olika saker?

ICE-bilen behöver värma upp både motor och kupé. Med 1200W i kupén tar det lång tid att smälta isen från rutorna när det är kallt ute (-20 tex)

Med elbilen är det 6kW värme från sekund 1 och defroster på rutorna samtidigt.

Det efterfrågas exakta angivelser hela tiden, ofta är det uppskattningar men bara för det innebär det inte att det är BS.

Är man intresserad av att faktiskt veta märks det, vill man bara diskutera för att ”vinna” enligt sina egna måttstockar märks det. Och jag är inte ett dugg intresserad av det senare.

Däremot finns det så enormt spridd okunskap om hur det faktiskt fungerar med elbil och då kan det vara på sin plats att utifrån det egna perspektivet försöka visa på hur det KAN fungera, utan att för den skull påstå att det är facit för hela jordens befolkning.

Olika diskussioner helt enkelt. Alla måste inte, de som provar märker ju hur det funkar. Väldigt få vill gå tillbaka till ICE-bil/häst och vagn/tiden innan hjulet osv.

Nej, det är just det att det inte handlar om olika saker. Energi är energi.
Skall du värma X med Y grader går det åt Z kWh. Det är fysik och är inte förhandlingsbart, när du vänder och vrider på det som du gör är det du som sprider just okunskap.
Jag är inte intresserad av att veta, jag livnär mig på att veta i just de här resonemangen.

Du kan inte köra elbil och sänka din elkonsumtion med bara det. Om din förbrukning minskade i samband med ditt elbilsköp finns det mycket riktigt en korrelation men ingen som helst kausalitet.
Det som sänkt din förbrukning i så fall är att du slutade använda motor/kupévärmare på ett fullständigt idiotiskt vis, inte att du köpte en elbil.

Det är ett resonemang som det kan vara på sin plats att ta till sig.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Energimängden som krävs för att värma till tillfredsställelse är ju vad den är. Effekt*tid, så har du mindre effekt så tar det längre tid att pytsa ut energimängden. Och tvärtom.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det handlar väl även där om helt olika saker?

ICE-bilen behöver värma upp både motor och kupé. Med 1200W i kupén tar det lång tid att smälta isen från rutorna när det är kallt ute (-20 tex)

Med elbilen är det 6kW värme från sekund 1 och defroster på rutorna samtidigt.

Det efterfrågas exakta angivelser hela tiden, ofta är det uppskattningar men bara för det innebär det inte att det är BS.

Är man intresserad av att faktiskt veta märks det, vill man bara diskutera för att ”vinna” enligt sina egna måttstockar märks det. Och jag är inte ett dugg intresserad av det senare.

Däremot finns det så enormt spridd okunskap om hur det faktiskt fungerar med elbil och då kan det vara på sin plats att utifrån det egna perspektivet försöka visa på hur det KAN fungera, utan att för den skull påstå att det är facit för hela jordens befolkning.

Olika diskussioner helt enkelt. Alla måste inte, de som provar märker ju hur det funkar. Väldigt få vill gå tillbaka till ICE-bil/häst och vagn/tiden innan hjulet osv.
Så, kan du snällt då berätta körda km per år samt hur många kWh som går åt till det, tack!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, det är just det att det inte handlar om olika saker. Energi är energi.
Skall du värma X med Y grader går det åt Z kWh. Det är fysik och är inte förhandlingsbart, när du vänder och vrider på det som du gör är det du som sprider just okunskap.
Jag är inte intresserad av att veta, jag livnär mig på att veta i just de här resonemangen.

Du kan inte köra elbil och sänka din elkonsumtion med bara det. Om din förbrukning minskade i samband med ditt elbilsköp finns det mycket riktigt en korrelation men ingen som helst kausalitet.
Det som sänkt din förbrukning i så fall är att du slutade använda motor/kupévärmare på ett fullständigt idiotiskt vis inte att du köpte en elbil.

Det är ett resonemang som det kan vara på sin plats att ta till sig.
Vi var ju inne på att det sitter en vp innan. Så den köpta energin kanske man kan minska men använd energi är densamma. Fast det borde skilja i köpt energi motsvarande COP fortfarande...
Kan det vara det som ev missförstånd gäller?

Motor/kupevärmare eller brödrost eller vilken annan energiförbrukare som helst om vi tittar på den energimängd som anges på fakturan.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Så, kan du snällt då berätta körda km per år samt hur många kWh som går åt till det, tack!

Jag kan svara på det.
Du förbrukar ca 2kWh/mil som årssnitt.

Vi var ju inne på att det sitter en vp innan. Så den köpta energin kanske man kan minska men använd energi är densamma.
Kan det vara det som ev missförstånd gäller?

Nej det kan det inte då jag är helt säker på att det inte handlar om missförstånd. Mer religiösa yttringar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det är just det att det inte handlar om olika saker. Energi är energi.
Skall du värma X med Y grader går det åt Z kWh. Det är fysik och är inte förhandlingsbart, när du vänder och vrider på det som du gör är det du som sprider just okunskap.
Jag är inte intresserad av att veta, jag livnär mig på att veta i just de här resonemangen.

Du kan inte köra elbil och sänka din elkonsumtion med bara det. Om din förbrukning minskade i samband med ditt elbilsköp finns det mycket riktigt en korrelation men ingen som helst kausalitet.
Det som sänkt din förbrukning i så fall är att du slutade använda motor/kupévärmare på ett fullständigt idiotiskt vis inte att du köpte en elbil.

Det är ett resonemang som det kan vara på sin plats att ta till sig.

Jag har inte påstått något annat heller. Självklart minskar inte elförbrukningen av det, men annan elförbrukning kan definitivt minska pga byte till elbil, tex motorvärmare osv när det är som kallast. Där KAN det under en period uppstå en nettovinst. I det stora hela är det andra faktorer som avgör mer eftersom det vid daglig pendling är ganska få kWh som går åt.

Så jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar emot?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så, kan du snällt då berätta körda km per år samt hur många kWh som går åt till det, tack!

Varför det?

Det är ju bara att räkna själv utifrån ”internet” vad en genomsnittlig elbil drar per mil. Där har du din sanning.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har inte påstått något annat heller. Självklart minskar inte elförbrukningen av det, men annan elförbrukning kan definitivt minska pga byte till elbil, tex motorvärmare osv när det är som kallast. Där KAN det under en period uppstå en nettovinst. I det stora hela är det andra faktorer som avgör mer eftersom det vid daglig pendling är ganska få kWh som går åt.

Så jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar emot?

Men du måste på riktigt förstå skillnaden?
Om du istället slutat idiotköra motorvärmare med en rent vansinnig årsförbrukning hade du förbrukat ändå mindre elenergi än idag. Det är alltså inte elbilen som är frälsaren utan utebliven idioti.

Nettovinst gör du absolut då elbilen är oerhört mycket effektivare än fossil dito, men det beror inte på sänkt elförbrukning. Hävdar du det räknar, tänker och resonerar du helt galet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Energimängden som krävs för att värma till tillfredsställelse är ju vad den är. Effekt*tid, så har du mindre effekt så tar det längre tid att pytsa ut energimängden. Och tvärtom.

Nej.

Allt beror ju på VAD du värmer. Elbakrutan tinar bort isen fortare från rutan med sina 120W än vad det skulle ta att göra det med trådarna hängande mitt i kupén. Watt som watt?

Varm luft direkt mot rutorna tar bort isen på 10 min, samma luft riktad mot golvet tar betydligt längre tid eftersom värmen hamnar annorstädes och indirekt värmer luften som tinar rutorna inifrån. Osv osv.

Det här är inte alls så svårt att förstå men när flera försöker applicera en argumentationsteknik för att hela tiden försöka visa på att någon annan har FEL så blir diskussionen inte särskilt konstruktiv utan enbart negativ och trist.

Tyvärr en trist egenskap som kommer fram på internetforum från i vanliga fall väldigt hyggliga människor. Men det är något med internet…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men du måste på riktigt förstå skillnaden?
Om du istället slutat idiotköra motorvärmare med en rent vansinnig årsförbrukning hade du förbrukat ändå mindre elenergi än idag. Det är alltså inte elbilen som är frälsaren utan utebliven idioti.

Nettovinst gör du absolut då elbilen är oerhört mycket effektivare än fossil dito, men det beror inte på sänkt elförbrukning. Hävdar du det räknar, tänker och resonerar du helt galet.

Jag har inte hävdat det heller… jag har enbart visat med ett exempel att det inte MÅSTE vara så att en elbil i hushållet innebär kraftigt stegrad elförbrukning.

Är det kallt ute, ungar skall skjutsas, det skall handlas osv så sitter motorvärmaren i ganska stora delar av dygnet för många med dieselbil i Norrbotten. Inget konstigt med det och det räknas ju också liksom.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nej.

Allt beror ju på VAD du värmer. Elbakrutan tinar bort isen fortare från rutan med sina 120W än vad det skulle ta att göra det med trådarna hängande mitt i kupén. Watt som watt?

Varm luft direkt mot rutorna tar bort isen på 10 min, samma luft riktad mot golvet tar betydligt längre tid eftersom värmen hamnar annorstädes och indirekt värmer luften som tinar rutorna inifrån. Osv osv.

Det här är inte alls så svårt att förstå men när flera försöker applicera en argumentationsteknik för att hela tiden försöka visa på att någon annan har FEL så blir diskussionen inte särskilt konstruktiv utan enbart negativ och trist.

Tyvärr en trist egenskap som kommer fram på internetforum från i vanliga fall väldigt hyggliga människor. Men det är något med internet…

Men återigen.
Sluta rikta kupévärmaren mot golvet och köra den TRE timmar så slipper du bränna så förbannat med energi.
Det är inte elbilens förträfflighet som sänker din förbrukning, det är att du slutar göra fel.

Tilläggas bör att jag faktiskt tycker att elbilen är förträfflig, Dock inte magisk.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har inte hävdat det heller… jag har enbart visat med ett exempel att det inte MÅSTE vara så att en elbil i hushållet innebär kraftigt stegrad elförbrukning.

Är det kallt ute, ungar skall skjutsas, det skall handlas osv så sitter motorvärmaren i ganska stora delar av dygnet för många med dieselbil i Norrbotten. Inget konstigt med det och det räknas ju också liksom.

Och jag kommer att fortsätta att hävda att: Jo, det måste vara så.
Ställ bilen inomhus istället om du behöver värma så förtvivlat. Det kommer vara en betydligt bättre affär att bygga ett varmgarage. Till och med en nettovinst i ditt fall.

Självklart är det ett helt galet resonemang att finansiera ett garage med utebliven motorvärmarkonsumtion, men det förtydligar bara hur tokiga dina siffror är.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enda Fården jag ägt - och delvis gillat - var en Ford Mondeo GHIA med elektriskt uppvärmd fram- och bakruta. Rosten kunde jag vara utan. Tesla, har de elektrisk framruta för avfrostningen?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top