Elbil eller inte?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför saknas upprörda känslor (nästan) kring serverhallar och stål utan kol?
De förbrukar eller kommer att förbruka sinneslöa mängder elenergi?
För att det inte syns, folk förstår inte att det där roliga kattklippet finns på en hårddisk någonstans, processas av en server och sedan ska flyttas via ett antal switchar för att komma till en basstation i närheten och sen sändas till mobilen. Och samma sak med alla tweets och annat fanstyg. Plus alla servrar som övervakar vad just du gör, för att dels rikta reklam till dig och bara visa sånt du gillar/tror på, confirmation bias.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det länge sen jag körde en 3, men minns den som fast och inte stötig. Jag provade Y för ett par veckor sen. När man kör i en ojämnhet eller vrider på ratten känns det som att man komprimerar fjädringen och så "sproinkar" den tillbaka som att det inte finns någon stötdämpare. Kör man med lite fart när det svänger tvärt studsar man några gånger.
Det kanske blir så, om man bygger en bil som HotWheels gör sina leksaker, så kanske väghållningen blir sådan med ;-)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite halvallvarligt bara:

Därför att elbilen (eller snarare Tesla) blivit en symbol för konflikten mellan välmenande early adapters-akademiker/PR-konsulter i storstaden och kvarsittare från Livets Hårda Skola på landsbygden.

Inte så mycket bilen i sig (det är ju kul med bilar) utan hellre all skit som man upplever sig få nerkört i halsen från centralt håll, vare sig det rör bilval/bränslepriser, miljö, vargfrågan, utlänningar eller gurkors rakhet (vare sig det är sant eller ej, det är fördjävligt ändå). Fuck Greta, myndigheterna och alla andra liksom.

Och är de jävla dårarna för elbilar är jag förbanne mig emot.

På något sätt har även elbilar hamnat i skottgluggen fastän de rimligen inte alls borde göra det. En smartare, billigare och enklare lösning på transportbehoven för väldigt många.
Ah, den underbara utsikten från elfenbenstornet. Pöbeln är en flock gnälliga tattare.
Jo för det är ju verkligen så att det är de lärde i stan som är välmenande i klimaträddnigskontexten. Bias, much?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ironi är inte din starka sida va?

Det handlar om den möjliga kontexten kring varför just ”elbilar” blir en så stor symbolfråga för vissa och inte ”fossilfri stålproduktion” eller något annat som är betydligt viktigare i det stora hela.

Sedan tror jag att de flesta Helldénare faktiskt är välmenande även om jag inte alls håller med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En anledning kan helt enkelt vara antalet och hur ofta man stöter på det ena eller andra.
Det finns fler elbilar än det finns stålproduktionsanläggningar. En bil är också något som i princip finns som personlig ägodel av gemene man, som man betalar direkt för, inte lika fullt så en stålproduktionsanläggning.
Krav på fossilfri stålproduktion påverkar inte mig direkt lika mycket som krav på elbil om man kokar ner det.

Utifrån det så är det kanske naturligt att det blir mer "debatt" i stugorna om elbilar än om stålproduktion.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min nästa bil blir säkert en elbilar. Jag kör ca2000 mil/år.
Ni som gått över till elbilar och laddar det mesta hemma hur mycket har eran elförbrukning ökat?
Idag gör jag av med ca5-6000 kw/h i mitt hus. Vad tror ni att min årsförbrukning skulle bli på ett ungefär?
Givetvis vet jag att det beror på vilken bil och förbrukning den har.
Är mest nyfiken och vi pratade lite på jobbet om man skulle satsa på solpaneler hemma. Då skulle det vara intressant vad en ungefärlig årsförbrukning skulle landa på.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Höftat om outputen i förbrukning är samma som inputen laddat så om din elbil drar 1,7 kWh/mil så kommer du öka din förbrukning med 3400 kWh.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Min nästa bil blir säkert en elbilar. Jag kör ca2000 mil/år.
Ni som gått över till elbilar och laddar det mesta hemma hur mycket har eran elförbrukning ökat?
Idag gör jag av med ca5-6000 kw/h i mitt hus. Vad tror ni att min årsförbrukning skulle bli på ett ungefär?
Givetvis vet jag att det beror på vilken bil och förbrukning den har.
Är mest nyfiken och vi pratade lite på jobbet om man skulle satsa på solpaneler hemma. Då skulle det vara intressant vad en ungefärlig årsförbrukning skulle landa på.
Du kan räkna med 20kWh/100km så din förbrukning ökar i runda slängar med 4000kWh per år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan räkna med 20kWh/100km så din förbrukning ökar i runda slängar med 4000kWh per år.

Om du idag använder motor/kupévärmare är det inte säkert att du får en märkbart högre elförbrukning hemma. Allt beroende på hur mycket du kör förstås.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du idag använder motor/kupévärmare är det inte säkert att du får en märkbart högre elförbrukning hemma. Allt beroende på hur mycket du kör förstås.


Du måste vara väldigt frusen av dig ifall du använder du motor/kupevärmare runt 2000 timmar om året. 5 timmar per dygn året runt, inklusive sommaren?
Fast jag undrar ju hur det då kan gå att sätta sig i en ouppvärmd elbil.

EDIT: Hos oss går nog motor och kupevärmare på en höft 2kW, 1 timme om dagen, 21 dagar i månaden, 5 månader om året det blir alltså runt 200kWh.
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Om du idag använder motor/kupévärmare är det inte säkert att du får en märkbart högre elförbrukning hemma. Allt beroende på hur mycket du kör förstås.
Tror att vi har gått igenom detta tidigare i tråden...?
2 timmar motorvärmare 800W + kupéfläkt 1200W, 200 dagar i året (vilket är mer än vad som används i medeltal) ger 800kWh i året.
Så en elbil ger likväl 3/4 högre elförbrukning jämfört med tidigare ICE bil. Att elbilen även den ska förvärmas lämnar jag utanför diskussionen, då elbilsägare tydligen har en förkärlek till att sitta i kalla bilar och tycka att det minsann räcker till med sittssvärmare och ratten varm ...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Elbilen ska väl också värmas...med el?

Det ska den, men med lite tur har din elbil en värmepump med i vart fall 1-3 i medelverkningsgrad för värme och kyla.
Plus att en hel del av det du värmer med under vintern kommer från kylning av motor, batteri mm och är alltså överskott ändå.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ok värmepumpsdelen köper jag att man behöver ta hänsyn till COP. Men i övrigt då, överskottet är ju förluster i laddningen. Så ska man räkna med den så ska det göras åt båda håll dvs i mitt inlägg #5487 så ska förbrukningen ökas med mostavarande förlusterna som går till uppvärmning samt typ typ 1/3 av elen som går via värmepumpen. Om man nu ska ta med ICE-motorvärmare/uppvärmning i kalkylen.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nä,, jag menade förluster under körning.
Står du still värmer du mot uteluft men förhoppningsvis direkt från nätström och alltså utan förlust för laddning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nä,, jag menade förluster under körning.
Står du still värmer du mot uteluft men förhoppningsvis direkt från nätström och alltså utan förlust för laddning.
Ok så som motorvärmare och kupevärmare används alltid endast värmepumpen? Den värme som alstras under laddning(förlust) kyls bara bort mot uteluften och används inte för att också värmea kupen tex? Tar man inte tillvara på den?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ok så som motorvärmare och kupevärmeare används alltid endast värmepumpen? Den värme som alstras under laddning kyls bara bort mot uteluften och används inte för att också värmea kupen tex?

Bra fråga, men så illa är det nog inte i de bilar med mer raffinerade system som t.ex. Tesla.
Men i normalfallet är du färdigladdad på morgonen när det är dags för att åka och därmed värma.

Men under långsamladdning på hemmaplan som brukar ligga på mellan 3-11kW är det inte någon våldsam värmeutveckling. Någon har säkert en bra siffra på effektiviteten, men antaget över 95% om du i vardagsfallet laddar batteriet till typ 80%
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åtminstone i Norrbotten räcker det inte med en timme för att Tina upp en bil utan minst 3 timmar får man nog räkna med, både hemma och på jobbet.

Men hemma då är det 6 kWh/dygn och det är ungefär vad min egen bil drog till/från jobbet inkl defroster 10 min innan avfärd. Dvs ingen ökad nettoförbrukning alls under några månader. Sommartid givetvis mer då.

Jag har jämfört hushållsförbrukningen innan och efter elbil och vintertid är det inte någon större skillnad alls, sommartid ca 4-5 kWh/dygn mer än tidigare i normalfallet.

Men vad vet jag, jag har bara egen erfarenhet och statistik att tillgå. Random snubbe på internet vet förstås bättre…
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Apropå att ladda bilen på vintern. Ställ laddning på timer så den blir klar när du ska åka. Då värmer själva laddningen upp batteriet under natten till (nära) drift-temp. Så minimerar man lite förluster där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Åtminstone i Norrbotten räcker det inte med en timme för att Tina upp en bil utan minst 3 timmar får man nog räkna med, både hemma och på jobbet.

Men hemma då är det 6 kWh/dygn och det är ungefär vad min egen bil drog till/från jobbet inkl defroster 10 min innan avfärd. Dvs ingen ökad nettoförbrukning alls under några månader. Sommartid givetvis mer då.

Jag har jämfört hushållsförbrukningen innan och efter elbil och vintertid är det inte någon större skillnad alls, sommartid ca 4-5 kWh/dygn mer än tidigare i normalfallet.

Men vad vet jag, jag har bara egen erfarenhet och statistik att tillgå. Random snubbe på internet vet förstås bättre…

Som vanligt baserar du dina resonemang genom att plocka körsbär ur statistiken.

Jag bor norr om dig och inte ens om det är -35 låter jag värmaren sitta i bilen 3 timmar, det är helt meningslöst det blir helt enkelt ändå inte varmare efter 1.5-2 timmar. Och dessutom brukar man försöka prioritera bort resor de enstaka dagarna som det är så kallt.

Och det finns dagar då det räcker med en halvtimme, om man ens orkar sätta i motorvärmaren de dagarna.

Skulle du ens våga dig på en resa till Riksgränsen en dag när temperaturen är -35?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top