Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då får du väl anmäla mitt inlägg. Det innehåller dock en förklaring som verkade behövas. Min gamla elbil vägde 1150 kg. Jag har haft massor av avgasbilar som varit tyngre.
Min kusins svåger hade en avgasbil som vägde 800kg. Vad spelar det för roll? Hävdar du att eldrift väger mindre än ice?

Jag är tydlig. ICE väger generellt sett mindre än motsvarande eldriven bil. Om du inte håller med om det, förklara gärna varför.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du får tro precis vad du vill och definiera ”motsvarande” tills det passar din världsbild vad den nu än är grundad på eller styrkt med såhär sent en lördag kväll. Helt ok.

Vi som själva äger och kör elbil sedan flera år vet förstås absolut ingenting om elbilar och hur det fungerar i verkligheten…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du får tro precis vad du vill och definiera ”motsvarande” tills det passar din världsbild vad den nu än är grundad på eller styrkt med såhär sent en lördag kväll. Helt ok.

Vi som själva äger och kör elbil sedan flera år vet förstås absolut ingenting om elbilar och hur det fungerar i verkligheten…
Elbilar väger mindre än motsvarande ICE. Elbrist finns inte. Norrlands inland har flest elbilar...

Eller så är det inte korrekt. Att du äger en elbil gör dig inte till expert. Bara för att man inte äger en elbil så är man inte okunnig. Enkla saker, svårt för dig. Samtidigt så är det lördag kväll och vad dina åsikter är styrkta av vet bara du. Helt ok.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mja el bil får det nog bli rätt snart, TOR dalsland gelleråsen med diesel astran i 120km i ca 40 mil så fick jag tanka 20 liter diesel när vi kom hem, märks stor skillnad på senaste tanken utspädd diesel mot den tanken jag fyllde i V26 och den tanken V34 dessutom 1,5 :- dyrare litern ungefär.

El har jag ju gratis?

Vilken el bil är effektivast? Ford mustang E var väll den som satte rekord i England nyligen som snålat elbil. Men vem fan vill ha en ford?

Bensin ford mustangen som kastade sig ut framför oss på väg till gelleråsen körde ju nästan av vägen då dom drog på?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Effektivitet kan mätas på många sätt.

Är det låg förbrukning, lång räckvidd, snabb laddning eller tid A-B du menar?

Hur mycket kör du, är det långa sträckor, kan du ladda hemma/jobbet, tjänste eller privat?

Behöver du dragkrok, 4wd, kombilucka eller takbox?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör ju i riktigt dåligt väder ca 13 TOR jobbet thats it handlar samtidigt när jag passerar affärerna.
Bilen står ju mesta delen ibland veckor/månad, jag kör ju helst mc.

Så så där vrålsnabb laddning behövs ej bara den hinner ladda 13-15 vinter mil över natten om det är - °

Drag behövs inte, diesel astran behåller jag den har drag o den e betald från första dagen den kom i min ägo o är bra med absolut minimal utrustning som jag vill ha det.

4wd varför har man det? I södra Sverige.
Kombi har jag ju astran som sagt med drag även takbox om det blir 100 mila turer.

Har ju klarat allt inklusive express tur till Hudiksvall TOR med kärra efter mitt i vintern då 4hjulingen hämtades 100+mil på 14 timmar i snöfall med 1,3 diesel o 95 hp 200nm värre bil än så behöver inte jag

Har funderat på peugott 208E då sambons 208 snart passerar 20 k mil och inte har behövt mer än oljebyte o broms backar samt en uppsättning av broms skivor. Galet billig bil att köra. Hon kör den på 0,24 innan nya fuldiesen nu ca 0,3.

Men igentligen borde man kanske titta på en Model 3?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle säga Opel eller Peugeot, de ligger väl kring 32-33 mil WLTP och då hamnar du nog kring 20 vintertid. Dvs 15 bekvämt worst case scenario.

Privatleasing kring 3000kr/mån tyckte jag att jag såg någonstans.

Annars verkar rätt många vara nöjda med Zoe även om jag nog hellre skulle gå på en ioniq i så fall.

Tesla 3 är en riktigt bra bil som ersätter fossilbilen fullt ut. Till ett högre pris, men allt hänger ju på hur mycket man kör.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Leasing är nog att glömma kör för mycket om det blir vinter länge, sedan har jag bilarna tills dom e slut så att säga oftast långt förbi 30k mil någon gång uppåt 80k mil.

Zoe har jag testat o den e pigg men känns som en gammal bil, var det inte något med att zoe, s batterier åldrade rätt fort också?

Ioniq är ju lovordade men jag gillar inte suv stuket på bilar antingen traditionell sedan eller combi.

Både SEAT och skoda har ju också fått bra kritik.

Men jag får väll börja med att se till att få provköra ett gäng olika fabrikat o se vad som känns ok.. För fosil bil med bränsle höjningar o hög inblandning så dom drar mera det funkar inte så länge till.

Ser många med nyare fosil bilar som tankar för 100 spänn o sedan drar? folk har väll inte råd att tanka när dom leasar nyare Volvos o bmw a 5-8k månaden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser många med nyare fosil bilar som tankar för 100 spänn o sedan drar? folk har väll inte råd att tanka när dom leasar nyare Volvos o bmw a 5-8k månaden.
Tvärtom så har de börjat anpassa sig till framtidens "tankning" där man bara fyller på så mycket el som man behöver. Vem vill stå och vänta dubbel tid vid macken på energi du inte kommer att nytja denna stund.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Kör ju i riktigt dåligt väder ca 13 TOR jobbet thats it handlar samtidigt när jag passerar affärerna.
Bilen står ju mesta delen ibland veckor/månad, jag kör ju helst mc.

Så så där vrålsnabb laddning behövs ej bara den hinner ladda 13-15 vinter mil över natten om det är - °

Drag behövs inte, diesel astran behåller jag den har drag o den e betald från första dagen den kom i min ägo o är bra med absolut minimal utrustning som jag vill ha det.

4wd varför har man det? I södra Sverige.
Kombi har jag ju astran som sagt med drag även takbox om det blir 100 mila turer.

Har ju klarat allt inklusive express tur till Hudiksvall TOR med kärra efter mitt i vintern då 4hjulingen hämtades 100+mil på 14 timmar i snöfall med 1,3 diesel o 95 hp 200nm värre bil än så behöver inte jag

Har funderat på peugott 208E då sambons 208 snart passerar 20 k mil och inte har behövt mer än oljebyte o broms backar samt en uppsättning av broms skivor. Galet billig bil att köra. Hon kör den på 0,24 innan nya fuldiesen nu ca 0,3.

Men igentligen borde man kanske titta på en Model 3?

Åk inte och prova en Model 3 om du ändå har tänkt att ha kvar din dieselbil i några år, jag gjorde det för nån vecka sedan och det kändes inte bra när jag satt mig Volvo V90 efteråt och dieseln skakade igång
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Åk inte och prova en Model 3 om du ändå har tänkt att ha kvar din dieselbil i några år, jag gjorde det för nån vecka sedan och det kändes inte bra när jag satt mig Volvo V90 efteråt och dieseln skakade igång
Ja, Model 3 är en fantastisk bil. Trodde jag hade tröttnat på bilkörning och bilar men Tesla M3 Dual Motor har väckt bilintresset igen ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tesla Model S 2021 med 652 km WLTP väger 2180 kg och en Mercedes S-Klass 2021 väger 2025 kg. Då jämför jag bilar med ungefär lika mycket hästar och dimensioner. Säkert mer ljuddämpning och lite mer lyx i S-Klass men i övrigt är de ganska lika, Model S har dock 300 liter mer plats till bagage. Så det stämmer nog idag att elbilar är något tyngre, men å andra sidan kan man köpa en mindre elbil och få lika mycket plats som i en större ICE bil. På sikt tror jag elbilar kommer bli lättare än ICE bilar.
Det betyder ju att om du tar en av de tyngre ICE sedanerna så är den ändå 150 kg lättare. Jämför du istället med en Audi A6 40 TDi så väger den 1620 vilket ju är drygt 500 kg mindre och har ändå relativt jämförbara innerutrymmen och skapliga prestanda. Du kommer dessutom nästan 170 mil på en tank.

Jag tror absolut att elbilar på sikt kan komma ner i vikter som är i paritet med en bensinbil men det kräver som sagt att batterierna får högre energitäthet för i nuläget så krävs det nästan 500 kg batterier för att få 50 mil räckvidd. En diesel behöver bara 25kg bränsle för den räckvidden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det betyder ju att om du tar en av de tyngre ICE sedanerna så är den ändå 150 kg lättare. Jämför du istället med en Audi A6 40 TDi så väger den 1620 vilket ju är drygt 500 kg mindre och har ändå relativt jämförbara innerutrymmen och skapliga prestanda. Du kommer dessutom nästan 170 mil på en tank.

Jag tror absolut att elbilar på sikt kan komma ner i vikter som är i paritet med en bensinbil men det kräver som sagt att batterierna får högre energitäthet för i nuläget så krävs det nästan 500 kg batterier för att få 50 mil räckvidd. En diesel behöver bara 25kg bränsle för den räckvidden.

En lite mer jämförbar men extremt mycket långsammare Audi A6 55 tdi Quattro väger 2083 kg. Saknar 250 hk eller så bara… om vi skall försöka jämföra äpplen och äpplen någorlunda (4wd, prestanda, rymlighet). Sedan är det vanskligt att hitta exakta jämförelser men det är ju inte så att det skiljer 500 kilo…
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En lite mer jämförbar men extremt mycket långsammare Audi A6 55 tdi Quattro väger 2083 kg. Saknar 250 hk eller så bara… om vi skall försöka jämföra äpplen och äpplen någorlunda (4wd, prestanda, rymlighet). Sedan är det vanskligt att hitta exakta jämförelser men det är ju inte så att det skiljer 500 kilo…
Visst. Men då har du ju faktiskt valt den tyngsta av audimodellerna. Och då får du 2500 kg dragvikt och en räckvidd på 98 mil. Du kan säkerligen köra den lika långt med 2500 kg släp efter som du kommer med en Tesla.
Jag säger inte att elbilar är dåligt. Men det är ett faktum att dom är i nuläget betydligt tyngre än bensinbilar med jämförbara innerutrymmen, komfort och dragvikt. Och det kanske inte är så att man anser sig behöva den absolut största motorn heller. Om man kan tåla att det tar 7-8 sekunder att ta sig till 100 så klarar man sig undan med en betydligt lättare bil med lägre förbrukning och därmed längre räckvidd. Att sedan Tesla väljer att klämma på massor av motoreffekt har ju att göra med att det kostar i stort sett inget i vikt att göra det då det är räckvidden som kostar. På en ICE är det prestanda som kostar istället. Men om man inte är ute efter att ha extrem prestanda utan vill ha hyfsad räckvidd och skaplig dragvikt så är en ICE avsevärt lättare.
Man kan argumentera att med en Tesla eller liknande så får man prestandan på köpet vilket man inte får med en ICE. Det är ju visserligen att anse som en fördel men den är fortfarande tyngre och kommer att fortsätta vara det tills batterierna får högre energitäthet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fyrhjulsdrift är väl en rimlig jämförelse?

Om ”räckvidd” är det allenarådande kriteriet så är det ju givetvis så att batterier för 100 mils räckvidd väger en hel del. Därför har ingen bil detta i dagsläget (och kostnad förstås).

Är det ”prestanda”, ”driftskostnad”, ”utrymme”, ”krocksäkerhet” eller något av alla andra kriterier som kan vara aktuella så är det ju inte alls så.

Just ”räckvidd” är heller inte något stort problem om man har ett utbyggt laddnätverk, så det är i de allra flesta fall en redan nu obsolet fråga. Förutom den där gången man måste dra ett 3500 kilos släp till Ritsem i -35 grader och djupsnö…

Man får tänka lite annorlunda bara, inte nödvändigtvis sämre utan bara annorlunda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fyrhjulsdrift är väl en rimlig jämförelse?

Om ”räckvidd” är det allenarådande kriteriet så är det ju givetvis så att batterier för 100 mils räckvidd väger en hel del. Därför har ingen bil detta i dagsläget (och kostnad förstås).

Är det ”prestanda”, ”driftskostnad”, ”utrymme”, ”krocksäkerhet” eller något av alla andra kriterier som kan vara aktuella så är det ju inte alls så.

Just ”räckvidd” är heller inte något stort problem om man har ett utbyggt laddnätverk, så det är i de allra flesta fall en redan nu obsolet fråga. Förutom den där gången man måste dra ett 3500 kilos släp till Ritsem i -35 grader och djupsnö…

Man får tänka lite annorlunda bara, inte nödvändigtvis sämre utan bara annorlunda.
Håller med om att man ska jämföra fyrhjulsdriven elbil med fyrhjulsdriven ICE.

Hur står sig jämförelsen om du tar tvåhjulsdriven elbil mot tvåhjulsdriven ICE?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW i3 har nämnts (1350 kg), Tesla 3 har också nämnts… (1611 kg).

I storleksklasserna normal till låg vikt skulle jag säga. Men detta är en yttepyttedetalj som endast falsifierar påståendet att elbilar alltid är tyngre än motsvarande ICE-bil.

För de flesta är nog andra egenskaper mer avgörande.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top