Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Luleå-Villalfonsina i södra Italien (ca 350 mil) tar 39 timmar inkl laddstopp för Tesla 3LR/P.

Snittladdningstiden är under 20 minuter.

Jag har kört åt det hållet regelbundet sedan 1989 och man kör inte snabbare med diesel- eller bensinbil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De är inte tyngre rent generellt, däremot är elektrifierade ICE-bilar tyngre.

Vill man ha hyfsad dragvikt på elbilar kommer man inte undan med 2000 kr/mån. Det är hela problemet egentligen.
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.

En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.

Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE bil.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.

En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.

Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE bil.

En E-behörighet är inte direkt besvärlig att ta och behövs ärligt talat om man har för avsikt att dra något större släp oavsett dragbil. En vanlig ICE som te.x en Volvo V90 är inte direkt en lättviktare den heller. D5 totalvikt 2300kg, dvs allt över 1200 betyder E-kort.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.

Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.

En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.

Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE bil.

En bil som är byggd som elbil från början kan spara lite vikt när motorrummet inte behöver byggas för att hålla en relativt tung förbränningsmotor, eller när batterierna placeras på ett suboptimalt sätt för att passa i en konstruktion som inte var byggd för elbilar primärt. Men visst, det gör nog mer på utrymme än på vikt, fast mer utrymme innebär att man kan bygga mindre bil med samma utrymme vilket i förlängningen ger lite lägre vikt. Batteribil blir nog tyngre än ICE ändå, men skillanden blir mindre när den är "rätt" byggd från början.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
En E-behörighet är inte direkt besvärlig att ta och behövs ärligt talat om man har för avsikt att dra något större släp oavsett dragbil. En vanlig ICE som te.x en Volvo V90 är inte direkt en lättviktare den heller. D5 totalvikt 2300kg, dvs allt över 1200 betyder E-kort.
Eller B96. Som väl är betydligt lättare att ta?


Nu har ju även ICE blivit betydligt tyngre dom senaste 30 åren med ökad krocksäkerhet och fokus på större SUV-modeller. Lägg till elbilar och man kan undra om dom inte borde uppdatera vikterna för vanligt b-körkot.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslan är lättare än min förra fyrhjulsdrivna dieselkombi och är ungefär lika rymlig.
Men den har absolut väsentligt lägre dragvikt vilket är Teslas fel då de aldrig fattat att européerna vill dra släpvagn även med vanliga bilar. Nu har jag BE-kort vilket underlättar (bruttovikt) men tyvärr är dragvikten för låg om man nu inte har en Model X…

Men viktmässigt så är det ju mycket som inte väger i en elbil så att säga att den generellt måste vara tyngre är inte helt sant, det var min poäng. Mycket batterier väger däremot - ännu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt Waze tar en sån resa ungefär 17 timmar med avgasbil.

Jag brukade köra ganska nära den sträckan på 24 timmar inkl några matpauser och en natts sömn.
Vill minnas att jag kört på 16h utan sömn men då har jag ätit i bilen medans jag kört.
Ensamen utan co-driver.

Jag tror jag skulle få lägga på ganska många timmar med elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller B96. Som väl är betydligt lättare att ta?


Nu har ju även ICE blivit betydligt tyngre dom senaste 30 åren med ökad krocksäkerhet och fokus på större SUV-modeller. Lägg till elbilar och man kan undra om dom inte borde uppdatera vikterna för vanligt b-körkot.

Är man inte på gång att öka totalvikten till 4250 på B-kort?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag brukade köra ganska nära den sträckan på 24 timmar inkl några matpauser och en natts sömn.
Vill minnas att jag kört på 16h utan sömn men då har jag ätit i bilen medans jag kört.
Ensamen utan co-driver.

Jag tror jag skulle få lägga på ganska många timmar med elbil.

Jag körde Bern-Åre (238 mil) för kanske 7-8 år sedan. Det tog strax över 24 timmar.

Hemmet-Medelhavet på 31 timmar osv.

Var jag en bra förare de sista 100 milen? Inte alls.

Idag kör jag på samma tid med elbil som med vilken bil som helst eftersom jag är klok nog att pausa ändå.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Eller B96. Som väl är betydligt lättare att ta?


Jo, det är enklare men ärligt talat är det så att om man tycker det är besvärligt rent kompetensmässigt att skaffa E-kort bör man överväga att inte köra med släp öht.
Att det tar tid och därför är besvärligt är en annan sak. Men jag löste det på motsvarande ca tre arbetsdagar.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag brukade köra ganska nära den sträckan på 24 timmar inkl några matpauser och en natts sömn.
Vill minnas att jag kört på 16h utan sömn men då har jag ätit i bilen medans jag kört.
Ensamen utan co-driver.

Jag tror jag skulle få lägga på ganska många timmar med elbil.

Det är naturligtvis intressant och i viss mån imponerande, men det saknar ju fullständigt bäring eller relevans till hur folk (dig inkluderat förmodligen) i regel utövar bilkörning.
Om du vill prioritera restid och komfort på den sträckan bör du välja bort bil öht.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är naturligtvis intressant och i viss mån imponerande, men det saknar ju fullständigt bäring eller relevans till hur folk (dig inkluderat förmodligen) i regel utövar bilkörning.
Om du vill prioritera restid och komfort på den sträckan bör du välja bort bil öht.

16h är inte det normala utan något jag gjorde för att slippa sova på vägen. Och då får man antingen äta i farten eller köra fort. Jag åt i farten.

24h med matraster när jag blir hungrig och en natt där jag sover tills jag vaknar utan klockan är inte så märkvärdigt. En enda tankning behövs med en VW transporter tdi. Jag kör inte ens fort heller utan brukar marscha kring 110, kör jag snabbare så blir det dessutom lätt ytterligare en tankning på den sträckan.
Jag har säng i bilen så jag stannar och sover exakt där jag blir trött, det påverkar ju också saken en del. Jag behöver inte ligga och pressa sömndrucken till hotellet eller ligga vaken och slösa tid på att stirra i taket för att jag inte hunnit bli trött.

Dessvärre får man inte med någon motorcykel på tåget eller flyget plus att jag vill ha ett fordon där jag befinner mig på semester så så för mig var det bästa alternativet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
16h är inte det normala utan något jag gjorde för att slippa sova på vägen. Och då får man antingen äta i farten eller köra fort. Jag åt i farten.

24h med matraster när jag blir hungrig och en natt där jag sover tills jag vaknar utan klockan är inte så märkvärdigt. En enda tankning behövs med en VW transporter tdi. Jag kör inte ens fort heller utan brukar marscha kring 110, kör jag snabbare så blir det dessutom lätt ytterligare en tankning på den sträckan.
Jag har säng i bilen så jag stannar och sover exakt där jag blir trött, det påverkar ju också saken en del. Jag behöver inte ligga och pressa sömndrucken till hotellet eller ligga vaken och slösa tid på att stirra i taket för att jag inte hunnit bli trött.

Dessvärre får man inte med någon motorcykel på tåget eller flyget plus att jag vill ha ett fordon där jag befinner mig på semester så så för mig var det bästa alternativet.

Jo, jag förstår att det för en enskild person i ett enskilt i det stora hela mycket specialiserat fall är den bästa lösningen. För dig. Precis där och då.
Men för att bygga en argumentation om den tveksamma användarvänligheten för elbilar generellt på det exemplet håller inte.

Och jag tror ärligt talat inte att just de körningarna utgör en väldigt stor del av dina totala transporter. Eller att den tid det skulle ta extra med en elbil påverkar dig särskilt mycket i valet av transport.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En E-behörighet är inte direkt besvärlig att ta och behövs ärligt talat om man har för avsikt att dra något större släp oavsett dragbil. En vanlig ICE som te.x en Volvo V90 är inte direkt en lättviktare den heller. D5 totalvikt 2300kg, dvs allt över 1200 betyder E-kort.
Det beror ju lite på hur tungt du vill kunna dra.
Min bil får dra 1400 med vanligt B och 2000 med BE.
dom 1400 kilona räcker till för alla användningsfall jag haft så därför har jag helt enkelt inte brytt mig om mecket med att ta BE även om det inte är speciellt svårt. vill jag dra mer än 1400 så får jag snällt krypa till korset och lägga några dagar på att ta BE eller B96.
Om bilen var avsevärt mycket tyngre så blir ju dragvikten med vanlig B behörighet lägre vilket innebär att jag kanske skulle tycka att det vore värt det att ta utökad behörighet.
Med 1200 kg skulle jag fortfarande klara den absoluta majoriteten av min dragning med men börjar det ramla neråt 900 kg så är det inte längre praktiskt enligt mig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, det är enklare men ärligt talat är det så att om man tycker det är besvärligt rent kompetensmässigt att skaffa E-kort bör man överväga att inte köra med släp öht.
Att det tar tid och därför är besvärligt är en annan sak. Men jag löste det på motsvarande ca tre arbetsdagar.
Det kan jag hålla med om. Om man avstår från att ta BE för att det är för svårt så bör man överväga att inte dra släp alls då det skulle betyda att du saknar färdighet i en rad saker som är mer eller mindre nödvändiga även om du drar ett lättare släp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, jag förstår att det för en enskild person i ett enskilt i det stora hela mycket specialiserat fall är den bästa lösningen. För dig. Precis där och då.
Men för att bygga en argumentation om den tveksamma användarvänligheten för elbilar generellt på det exemplet håller inte.

Och jag tror ärligt talat inte att just de körningarna utgör en väldigt stor del av dina totala transporter. Eller att den tid det skulle ta extra med en elbil påverkar dig särskilt mycket i valet av transport.

Elbilsrejset Haparanda-Ystad är vad jag jämför med. Dvs ett annat specialfall.

Då på den tiden var det väl en resa om året, T&R och jag körde nog bara runt 1000 mil om året på den tiden så det var väl en tredjedel av mina mil.

Den elbil där jag får plats med säng och crosshoj finns nog inte. De som ligger närmast skulle jag få ladda ganska många gånger på den sträckan.

Senast jag körde den sträckan hade jag en lång och hög VW transporter och på vägen norrut fem hojar i bilen en pall med öl, och i släpet ett blästerskåp och en sjätte hoj. Fortfarande säng i bilen men en tankning räckte inte.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En bil som är byggd som elbil från början kan spara lite vikt när motorrummet inte behöver byggas för att hålla en relativt tung förbränningsmotor, eller när batterierna placeras på ett suboptimalt sätt för att passa i en konstruktion som inte var byggd för elbilar primärt. Men visst, det gör nog mer på utrymme än på vikt, fast mer utrymme innebär att man kan bygga mindre bil med samma utrymme vilket i förlängningen ger lite lägre vikt. Batteribil blir nog tyngre än ICE ändå, men skillanden blir mindre när den är "rätt" byggd från början.
Absolut. Har du konstruerat den för att vara elbil från början så kan man optimera den så att skillnaden blir mindre men det är fortfarande så att ska du ha räckvidd så blir batterierna i sig så tunga att det är en viktmässig nackdel. 2200 kg som är tjänstevikten för en Tesla Model S är ganska mycket vikt jämfört med den absoluta majoriteten av ICE bilar. Och det trots att den från början är konstruerad för att vara en elbil.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Elbilsrejset Haparanda-Ystad är vad jag jämför med. Dvs ett annat specialfall.

Då på den tiden var det väl en resa om året, T&R och jag körde nog bara runt 1000 mil om året på den tiden så det var väl en tredjedel av mina ämpligmil.

Den elbil där jag får plats med säng och crosshoj finns nog inte. De som ligger närmast skulle jag få ladda ganska många gånger på den sträckan.

Senast jag körde den sträckan hade jag en lång och hög VW transporter och på vägen norrut fem hojar i bilen en pall med öl, och i släpet ett blästerskåp och en sjätte hoj. Fortfarande säng i bilen men en tankning räckte inte.

Vi kan absolut vara fullständigt överens om att om man vill transportera sig själv, crosshojar mm med sovmöjlighet är förmodligen en VW Transporter lämplig. Eller ändå hellre en helikopter.
Men för typ 95% av resterande resor är specen och kraven helt annorlunda.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top