De är inte tyngre rent generellt, däremot är elektrifierade ICE-bilar tyngre.
Vill man ha hyfsad dragvikt på elbilar kommer man inte undan med 2000 kr/mån. Det är hela problemet egentligen.
Nja. Det där är väl en sanning med modifikation. Batteripacket i en Tesla Model S väger drygt 540 kg.
Motor plus bränsletank i en ICE bil väger inte i närheten av det. En batteridriven bil blir tyngre än motsvarande ICE bil om den ska ha en ordentlig räckvidd. I stort sett samtliga elbilar som har lite längre räckvidder har batteripack som väger uppåt den vikt som Tesla Model S.
Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna köra elbil men i nuläget så är det klar nackdel till elbilar om du behöver dra pga att batterierna snor en del av totalvikten.
Om man försöker leta reda på en elbil som man får dra 1400kg på vanligt B körkort så finns det faktiskt inte några vettiga alternativ eftersom det typiskt sett är större elbilar som har sådana dragvikter och pga vikten från batteripacket så kryper totalvikten iväg över 3500 kg vilket begränsar dragvikten för den som har ett B körkort.
Om man dessutom vill ha en bil som får dra 2000 kg om man har E behörigheten så blir det ännu värre för det har i stort sett inga elbilar.
En tesla model S får förvisso dra drygt 1600 kg men på grund av att batteripacket gör att totalvikten drar iväg så slutar det med att man bara får dra drygt 900 kg med vanlig B behörighet vilket gör att många vanliga täckta släp (typ flyttsläp) inte får dras med vanligt B kort.
Ska man få vettiga dragvikter med en elbil utan att behöva E behörigheten så måste energitätheten i batterierna upp ytterligare så att totalvikten blir i paritet med motsvarande ICE bil.