Jag antar att elbilar är för storstadsbor som inte gillar att åka skidor i svenska fjällen. I vilket fall inte bila dit. Läste en reportage om stockholmare som åkt på semester till västkusten i elbil. Hemresan tog 2,5 extra timmar med köande till laddare. Han lovade en 'något' upprörd fru att aldrig mer åka på semester i elbil.
Ska bli kul när det blir sportlov i vår och stockholmarna ska till Sälen.
När vi var nyinflyttade till Dalarna så lärde vi oss snabbt att vanlig vänstersväng ut på riksväg 70 går inte att göra på lördagar när det är sportlov. Strömmen av bilar sinar aldrig. Man fick ta sig runt så att det gick att göra högersväng. Trafikintensiteten är lindrig sagt hög. För att vara Dalarna. Inför kommande sportlov har säkert en och annan stockholmare skaffat elbil. Om inte batteriet räcker hela vägen till Sälen i kylan så lär det bli spännande i Borlänge.
Dalarna har inga större städer. Borlänge är störst i länet men fortfarande en relativt liten stad. Det finns inte så många laddplatser där. Troligen för att borlänge-bor inte äger så många elbilar. Det är en typisk arbetarstad där påfallande mycket äldre bilar rullar. Så var ska alla stockholmarna på väg till Sälen ladda sina elbilar? Någon grannstad? De är ännu mindre. Kommer garanterat att leda till spännande konflikter i kampen om laddplatserna...
Ju mer elbilar det blir, ju mer växer behovet att bygga ut elnätet för att kunna mata alla laddare. Investeringar i den skala kommer nog att ta sin tid. Speciellt när det finns politiker som tror att man kan komma förbi elnätets överföringsbegränsningar genom att använda "smarta nät". Hur nu en dator ska kunna få mer ström genom ett nät där transformatorerna redan har maximal last. Överlast på en trafo minskar livslängden exponentiellt. Och då pratar vi bara några futtiga procent.
För närvarande pågår utbyggnad av elförsörjningen till Stockholm. Vi på landet lär få vänta på större investeringar. Vi har ström så att vi klarar oss till vardags. Kan även ladda en och annan elbil. Fast kommer det hundratals elbilar från Stockholm som behöver laddas så är varken utbyggnaden av laddare eller elnät dimensionerat för det.