Elbil eller inte?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Och vad händer om man helt plötsligt måste börja betala tusentals kronor för att deponera de gamla batterierna?
Den aspekten har jag inte ens tänkt på, det kan helt klart bli ytterligare ett problem för "siste" ägaren, den som ska skrota bilen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ser med förhoppning om att inskaffa en ”uttjänt” elbil med +20kWh batteri. Kommer bli en billig powerbank till huset istället för nån fjuttig powerwall.

Placeras på en släde under uteplatsen. Syns inte, stör inte.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skulle inte vara dumt att ha en rejäl UPS också för att hantera de batterierna. Är nog framtiden när elskatten höjs, men det kommer väl bli lika förbjudet som en hembränningsapparat.

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Eftersom man som hojåkare för varje meter på hojen lider mer för varje meter i bilen så kan man ju gå hela vägen mot full sex-less på bilsidan. Kanske?

Har du en elbil? För vilken typ av körning? Blir det ekonomi i det?
Nej det är inte de mest onyanserade svar du får på ett elbilsforum. Kanske inte här heller, men jag bedömer inte sekt-varningen lika hög här.
En elbil kan spara mycket. En sak är reparation och underhåll. El- och plug-in hybridfordon har färre rörliga delar än fullvärdiga bensinbilar. Jämfört med förbränningsmotorer är de mer kostnadseffektiva och lättare att underhålla. En annan sak är bränsle, du kan spara pengar eftersom det inte behöver bränsle. Det har också fördelar för vår miljö. En elbil är bra att använda.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Skulle inte vara dumt att ha en rejäl UPS också för att hantera de batterierna. Är nog framtiden när elskatten höjs, men det kommer väl bli lika förbjudet som en hembränningsapparat.
Hybrid inverter På 5000 watt jag har 3 st growatt sph 5000. O 22 kwa batteri bank.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En elbil kan spara mycket. En sak är reparation och underhåll. El- och plug-in hybridfordon har färre rörliga delar än fullvärdiga bensinbilar. Jämfört med förbränningsmotorer är de mer kostnadseffektiva och lättare att underhålla. En annan sak är bränsle, du kan spara pengar eftersom det inte behöver bränsle. Det har också fördelar för vår miljö. En elbil är bra att använda.

Hybridfordon borde väl nödvändigtvis inte ha färre rörliga delar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det faller även under fürtakt också, ändå.

Nöjd med elskåpan (nr2) dock, idag utanför stormarknaden ser jag en gubbe får syn på mig påväg att mellanlanda lite gods i skåpan. Hans skrot står med öppen huv och familj, tant i.a.f., kanske någon Dodge pickis men titta aldrig så noga.

-Hej, har du startkablar (..eller möjlighet stt hjälpa med, ngt oklart) på östbrytning.
-Hej, tyvärr det är el det där så lirar inte med starthjälp (instruktionsboken säger så, ta men inte ge)
-Ok..
-Hmm fast jag kan ha ett batteripack förstås, ska kolla.
Öststataren tittar imponerat på min lådinredning när jag lådar igenom en hurts för att sedan komma på att jag lagt elverktygen i övre långlådan och batterier i den undre.
-Jo men här är den och vi stövlar fram till hans öppna huv, jag har en såndär också förtydliga han men den har jag lagt hemma...
I lådan hade jag även tetrisat in batteritestern, han hade ursäktande sagt att han glömt lyset på en kortare stund.
-Vi testar batteriet så du vet sa jag.
*ERSÄTT*
-Nu vet du.
-100% visar den så detta borde väl gå.
*brum*
Packar ihop mitt och lastar in det i skåpet för att sedan stega mot nästa affär. Östen rullar förbi med öppen ruta "Tack, tack, tack!!1" jag vinkar.

Efter detta och måltid rullar jag hemåt, i andra tunneln med en bil framför jag håller avstånd till kommer det upp en i mina ögon pundarbärgare och lägger sig bra nära bakom. Jag håller mitt normaltempo och avstånd framåt, typ 80km/h och det är 70 i tunneln. Efter nästa rondell kör jag om framförvarande och lämnar uppemot kilometern mellan mig och bärgaren som sakta masar sig om och efter, typ gammal Merca Vito eller så med flak, gul och ful med saftblandare. Hamnar återigen bakom något, håller mitt avstånd och ser skräpet bakom komma olämpligt fort för att lägga sig för nära.

-Men din korkade människa..

Släpper gasen och skrället når väl upp 20m bakom mig när jag stämplar på bromsen och däckskriket från skrotet bakom dröjer inte länge ? Han ritar väl 10-15 meter i.a.f., ryker gör det och ev. från bara ena hjulet samtidigt som jag hoppas på att han ska plantera skiten i vajerräcket men han står pall. Sen garva jag hela vägen hem, han hann ikapp till sista rondellen där jag skulle rakt och han vänster men inget tut eller blink så det var väl fair play eller vad det heter.

Nöjd.

Edit idagen efter:

Inga 10-15 meter men han tog nog i i.a.f.. =)

20210731-190000.jpg

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sådär, då har man gått och bytt bil, och det blev en plugin! ? Det finns helt enkelt inte en enda elbil som uppfyller kraven jag ställde på kärran! Ford 150 lightning skulle vara den perfekta kompromissen för mig men den existerar inte ännu och när den gör det så tar det 5år innan den är tillräckligt begagnad för mig.

Det som stör mig något fruktansvärt är att det är "omöjligt" att ladda den på stan! Problemet med att det inte går att betala för elen på ett lätt sätt, utan att registrera sig och feja på i en halvtimme med en massa dinglar och appjävlar gör att det är inte värt besväret. Jag har nu varje gång jag stött på en "ny" laddare på stan ringt deras helpdesk och gett feedback på betalningsproblemet. Fixa laddarna med betalkort tack!
Hybrid är nog bland det sämsta.

När väl kolvmotors kickar igång har den inte använts på flera månader, körs kort och hårt för att sen stängas av. Rasen duggar tätt.
Har du en källa på att hybrider går sönder? Jag kollade upp både statistiken via besiktningen, med verkstäder, olika forum och har inte hört något klagomål på att bensinmotorn skulle ha problem!?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sådär, då har man gått och bytt bil, och det blev en plugin! ? Det finns helt enkelt inte en enda elbil som uppfyller kraven jag ställde på kärran! Ford 150 lightning skulle vara den perfekta kompromissen för mig men den existerar inte ännu och när den gör det så tar det 5år innan den är tillräckligt begagnad för mig.

Det som stör mig något fruktansvärt är att det är "omöjligt" att ladda den på stan! Problemet med att det inte går att betala för elen på ett lätt sätt, utan att registrera sig och feja på i en halvtimme med en massa dinglar och appjävlar gör att det är inte värt besväret. Jag har nu varje gång jag stött på en "ny" laddare på stan ringt deras helpdesk och gett feedback på betalningsproblemet. Fixa laddarna med betalkort tack!

Har du en källa på att hybrider går sönder? Jag kollade upp både statistiken via besiktningen, med verkstäder, olika forum och har inte hört något klagomål på att bensinmotorn skulle ha problem!?
Enda jag har hört av en bekant med en bil innom VW familjen är att det årliga oljebyte på hans hybrid är väldigt dyrt 2700. E någon special olja som klarar att Starta i - 20° o gå upp i arbets rpm direkt iskall.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Någon som testat nya MG el bil.

Hittar inte jättemånga resentioner trots dom vräker ut dessa just nu

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Teslas Autopilot hindrar en sovande fyllekörare från att krocka. Efter en stund märker bilen att föraren inte ger respons och slår automatiskt på varningsblinkers samt stoppar bilen. Polisen kommer och griper föraren efter 5 minuter. Är många bilar som har liknande system men just i det här fallet var det en elbil.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enda jag har hört av en bekant med en bil innom VW familjen är att det årliga oljebyte på hans hybrid är väldigt dyrt 2700. E någon special olja som klarar att Starta i - 20° o gå upp i arbets rpm direkt iskall.
Det var väl det som någon annan tillverkare missat.. torra rörliga delar, klar fördröjning i oljeförsörjning. Nyp!
Inte för inte som gräsklipparoljan är det och kletig kanske?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ful bil men tycker den känns välbyggd när man väl sitter i, tror själv inte så mycket på Bmw överlag när det kommer till kvalitet o.s.v. men tycker folk verkar nöjda med i3. Känner en som fick en på födelsedagen av frugan och har inte hört ett ont ord om den. Elbromsen är duktigt stark på den så dom vanliga kan packa ihop i förtid, sett en där ena bromsoket fram var bortom räddning efter 4000-5000 mil.

Bara provköra.

Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...