All form av kundnöjdhet och kvalitetsmässighet (nästan) bygger i grund och botten på anekdotisk bevisföring. Så endera väljer man att diskutera ämnet eller låter bli. Inte ens Munro kan anses sitta på alla fakta då han bara demonterar ett exemplar…
Både ja och nej. För bilar som funnits några år på marknaden så går det ju att se på statistiken från besiktningar. Där kan man se hur stor andel av varje modell som fått anmärkningar på olika områden.
Och det görs också undersökningar där man undersöker hur nöjda fordonsägare av olika märken är med sina bilar och sina serviceorganisationer. Dom ger ytterligare en fingervisning men det färgas naturligtvis av fördomar även det.
Jag är exempelvis inte helt övertygad om att Subaru är den allra bästa bilen som finns trots att dom hade Sveriges nöjdaste bilägare flera år i rad och min bil har funkat felfritt i kombination med att jag anser att dom gått above and beyond vad gäller goodwill. Dom bytte exempelvis fullt fungerande delar i torkarmotorn och den elektriska handbromsen på en 10 år gammal bil utan kostnad för att dom sett problem med dom. Och dom bytte passagerarairbagen för att det uppstått ett fel på någon enstaka bil i sydamerika. Även detta på en 10 år gammal bil.
Sett ur det perspektivet så borde Subaru då vara världens bästa bil men det tror jag inte. Det är en bra bil och dom har en bra serviceorganisation men jag tror inte för ett ögonblick på att dom är bäst i världen.
det finns en hel del saker som blivit fel på Tesla som Tesla hanterat på ett tveksamt sätt. Som att man försökte få ägarna att bekosta byte av centralenheten för att dom valt ett skräpminne som gav upp i den. Eller dörrhandtagen som hade kuggar av plast som gick sönder.
Sen är det klart att det kommer att vara saker som behöver åtgärdas när det är ett relativt nytt märke som inte har erfarenhet av att tillverka och sälja bilar. Det säger jag inget om och det är mer eller mindre att förvänta.
Däremot var deras hantering av ett antal av dom ärendena rätt tveksam kan jag anta. Konstruktionsmissar bör fordonstillverkaren ta på sig utan knussel om du frågar mig.
Huruvida Tesla sen är sämst, bäst eller någonstans i mitten är en annan sak men det finns brister i deras kvalitet och deras hantering av vissa garantigrejor liksom hos många andra märken.
Det som blir lite märkligt är att en del anser att Tesla absolut inte gör något fel alls trots att det finns massor med historier som cirkulerar på nätet där allt uppenbarligen inte gått rätt.
Tesla är långt ifrån skit men dom är inte heller bäst i världen. Det är hela min poäng.