Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här finns en rätt bra förklaring av vad de olika nivåerna innebär.
https://www.auto123.com/en/news/vehicle-autonomy-levels-explained/64372/
Det fanns en standard ?
j3016

sae.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det fanns en standard ?
j3016

View attachment 473048
Jo. Men det är ju fortfarande så att det är vedertaget att man använder de nivåer av självkörande som beskrivs där även om standarden som sådan inte längre är aktuell.
Dvs alla använder fortfarande samma benämningar på olika nivåer av självkörning idag.
Att sedan standarden som sådan kanske inte gäller längre är väl i så fall en annan sak. Men frågan gällde ju om det finns någon definition av de olika nivåer av självkörande som används och det är ju fortfarande den standarden man utgår ifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om självkörningen trallar på och säger att allt är bra, tills en sekund innan smällen, då den kopplar ur, så har ju ingen människa i världen tid att rädda situationen.

Antingen får ju då självkörningen koppla ur långt innan, så att en människa verkligen har chansen, eller så får självkörningen ta skulden.

Det är ju välkänt att folk tejpar en apelsin på ratten så att självkörningen ska tro att man håller i den, för att slippa hålla en hand där. (samma man stoppad två gånger för att sova i bilen på motorvägen)




En del sitter inte ens fram, utan klättrar över i baksätet:

Det blir ju den olyckliga följden. Men det ändrar inte det faktum att du som förare är skyldig att hålla uppsikt över färden och vid behov gripa in om autopiloten gör något dumt.
Du kan inte friskrivas för att du satt och sov när autopiloten plötsligt styrde in i mötande körfält.
Däremot är ju inte autopiloten heller helt skuldfri i det fallet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo. Men det är ju fortfarande så att det är vedertaget att man använder de nivåer av självkörande som beskrivs där även om standarden som sådan inte längre är aktuell.
Dvs alla använder fortfarande samma benämningar på olika nivåer av självkörning idag.
Att sedan standarden som sådan kanske inte gäller längre är väl i så fall en annan sak. Men frågan gällde ju om det finns någon definition av de olika nivåer av självkörande som används och det är ju fortfarande den standarden man utgår ifrån.
Jag fick svar på det jag undrade tidigare ifall det fanns en standard, då jag inte kände till definitionen av begreppen ?


Fast den uppdaterades ju förra året och uppdateras ju löpande av SAE International :va
Att frångå den och själv definiera saker som biltillverkare låter ganska dumt, men det vore väl inte första gången iofs ?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Dock blir det ju lite av en gråzon när man marknadsför funktionen med benämningar som Full Self Drive vilket ju faktiskt kan ge intrycket av att den skall klara sig helt själv vilket ju i praktiken inte är riktigt sant.
Sen faller det lite på att om bilen klarat körningen prickfritt den senaste halvtimmen så kommer ingen människa att orka hålla tillräcklig koll på körningen för att kunna ta över så fort det går fel. Dvs det finns en ohyggligt stor risk att föraren på grund av människans bristande förmåga till fokus inte alls är beredd att ta över.

så på sätt och vis kan man då se det som att funktionaliteten hos självkörningen inte är tillräckligt bra (eller tillräckligt dålig) och därmed hamnar i en gråzon.
Full Self Drive är så vitt jag vet bara i Beta än så länge med en grupp utvalda förare hos de flesta märken som jobbar med självkörning? Vad jag har sett marknadsförs det som framtida egenskaper. De flesta nya bilarna har väl bara adaptiv farthållare , aktiv Lane center assist samt aktiva system för att pröva att undgå en krock? Oavsett om det handlar om Mercedes, Volvo, Toyota, Tesla, Kia, MG eller något av alla märken som har dessa funktioner.

Jag kör alltid med Autopilot aktiverad vid långkörning och har inga problem med att följa med på vägen samt att vara beredd att ta över. Är så sjukt avkopplande att slippa göra alla småjusteringar hela tiden och bara kunna följa med på vägen och periferien. Om jag måste välja att möta ett rattfyllo eller någon som ser på telefonen så väljer jag alla dagar att de har aktiv Lane keep/center assist aktiverad mot att de inte har det. Är övertygad om att dessa funktioner har och kommer rädda massor med liv i framtiden.

Många bilar har redan kameror som kan läsa av ögonen för att se om föraren ser på vägen eller inte. Jag tror lösningen blir att kamerafunktionen måste vara aktiverad för att göra systemet ännu mer idiotsäkert. I Tesla Model 3 kan man välja att aktivera kameran eller inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Två år gammal video men ändå intressant eftersom den visar lite av det man faktiskt arbetar med bakom kulisserna och hur mycket data det ligger bakom. Konkurrenterna jobbar inte riktigt på det viset utan Tesla har verkligen valt den svåra vägen (igen). Men när det väl släpps blir det en helt annan klass.

Lite kul, efter senaste uppdateringen så undviker Autopiloten vägskador ungefär som en mänsklig förare (dvs jag). Märkbart bättre körning nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorerna verkar vara den svagaste länken på Tesla, bara 20000 mil i genomsnitt.

 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Motorerna verkar vara den svagaste länken på Tesla, bara 20000 mil i genomsnitt.

Lite förvirrande just angående motorerna Svenska artikeln skriver att han använt åtta motorer, den engelska som den bygger på skriver likadant i början av artikeln. Läser man längre så ser man att första motorn höll 800K km och att det är de fyra efterföljande som bara hållit 200K km/styck. Dvs det är fem motorer som använts till 1600K km enligt den delen av texten. Inte jättebra det heller, men snittet blir ju snarare 320K km per motor. Men skrämmande att nyare motorer var sämre.

Men för att förvirra ÄN MER länkar den engelska texten till en annan text, från Nov 2019, då bilen passerat 1000K km, och där hävdar att den vid det tillfället var han på fjärde motorn. Hur tusan det går ihop om första motorn höll 800K km enligt senare artikel? Tre efterföljande motorer som bara gick 70K km styck? 100K km var på motor två och tre om man räknar att han precis bytt till den fjärde. Och sen en till som höll 600K km om det skulle vara 5 motorer vid 1600K km?

Bilen är vad jag förstår en P85 som bara har en motor och är bakhjulsdriven, så det är i sådana fall inte så att de bytt motor både fram och bak när de ändå var igång.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite förvirrande just angående motorerna Svenska artikeln skriver att han använt åtta motorer, den engelska som den bygger på skriver likadant i början av artikeln. Läser man längre så ser man att första motorn höll 800K km och att det är de fyra efterföljande som bara hållit 200K km/styck. Dvs det är fem motorer som använts till 1600K km enligt den delen av texten. Inte jättebra det heller, men snittet blir ju snarare 320K km per motor. Men skrämmande att nyare motorer var sämre.

Men för att förvirra ÄN MER länkar den engelska texten till en annan text, från Nov 2019, då bilen passerat 1000K km, och där hävdar att den vid det tillfället var han på fjärde motorn. Hur tusan det går ihop om första motorn höll 800K km enligt senare artikel? Tre efterföljande motorer som bara gick 70K km styck? 100K km var på motor två och tre om man räknar att han precis bytt till den fjärde. Och sen en till som höll 600K km om det skulle vara 5 motorer vid 1600K km?

Bilen är vad jag förstår en P85 som bara har en motor och är bakhjulsdriven, så det är i sådana fall inte så att de bytt motor både fram och bak när de ändå var igång.

Ett oumkullrunkeligt faktum är ändå att han förbrukat många motorer och standardavvikelsen för dessa motorers livslängd är enorm.
Beträffande frågan om man kommer få motorproblem så verkar det alltså handla väldigt mycket om tur. Inte om hur långt bilen gått eller hur långt du räknat med att köra den.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
…och dessutom hade tidiga S andra motorer.
Som jag har förstått det så är det ofta bara en eller någon komponent som är dålig i de gamla motorerna. Då byter Tesla hela motorn med en refurbished motor om bilen har garanti. Motorn de tar ut byter de sen ofta de dåliga komponenterna i och använder motorn igen i en annan bil. Antar att det är på grund av att det är så pass mycket enklare att byta en elmotor jämfört med en förbränningsmotor. Som du säger så är den nya typen motor betydligt hållbarare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
2014/15 nångång?

3 och de nya S/X från 2019 har två olika sorters motorer.

Det var de bakhjulsdrivna S från 2012/13 som hade en annan motor som dessutom belastas hårdare än de fyrhjulsdrivna.

Finns ingen anledning att vara rädd för att motorerna skulle vara en svag punkt. Elmotorer är generellt mycket slitstarka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den första tiden hade Tesla S en tendens att ge ifrån sig ett ett kraftigt vinande ljud från drivlinan. Då fick bilarna motorn utbytt utan att det egentligen verkade vara ordentliga felsökningar utan det var ett snabbt sätt att få bilarna tysta. Skrevs mycket om det på norska elbilsföreningens forum då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den första tiden hade Tesla S en tendens att ge ifrån sig ett ett kraftigt vinande ljud från drivlinan. Då fick bilarna motorn utbytt utan att det egentligen verkade vara ordentliga felsökningar utan det var ett snabbt sätt att få bilarna tysta. Skrevs mycket om det på norska elbilsföreningens forum då.

Tja, skriker motorn som en stucken gris (vilket några la ut film på) så är det ju något fel på den.
Byter man den och det blir tyst ett tag med ny motor så var det ju något fel på den gamla.

Återkommer felet efter ett tag på den nya motorn så är det ju definitivt ett konstruktionsfel.

Byter man till en annan motor senare i tillverkningen så var det något allvarligt konstruktionsfel från början på dom gamla motorerna, ett fel som inte gick att rätta till, utan att konstruera en ny motor.

Huvudsaken är ju att ingen kund någonsin behövde betala för att få en ny motor, eftersom det var ett ursprungligt konstruktionsfel som Tesla borde stå för.
Men det kanske dom gjorde?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Full Self Drive är så vitt jag vet bara i Beta än så länge med en grupp utvalda förare hos de flesta märken som jobbar med självkörning? Vad jag har sett marknadsförs det som framtida egenskaper. De flesta nya bilarna har väl bara adaptiv farthållare , aktiv Lane center assist samt aktiva system för att pröva att undgå en krock? Oavsett om det handlar om Mercedes, Volvo, Toyota, Tesla, Kia, MG eller något av alla märken som har dessa funktioner.

Jag kör alltid med Autopilot aktiverad vid långkörning och har inga problem med att följa med på vägen samt att vara beredd att ta över. Är så sjukt avkopplande att slippa göra alla småjusteringar hela tiden och bara kunna följa med på vägen och periferien. Om jag måste välja att möta ett rattfyllo eller någon som ser på telefonen så väljer jag alla dagar att de har aktiv Lane keep/center assist aktiverad mot att de inte har det. Är övertygad om att dessa funktioner har och kommer rädda massor med liv i framtiden.

Många bilar har redan kameror som kan läsa av ögonen för att se om föraren ser på vägen eller inte. Jag tror lösningen blir att kamerafunktionen måste vara aktiverad för att göra systemet ännu mer idiotsäkert. I Tesla Model 3 kan man välja att aktivera kameran eller inte.
Ja. Alltså. I många körsituationer som exempelvis landsvägskörning så är ju autopiloten på många bilar säkrare än en mänsklig förare. Det håller jag med om. Och ur det perspektivet så håller jag med dig om att jag hellre möter en sådan än en som fipplar med telefonen.

Problemet är väl de förare som inte övervakar körningen ordentligt och därmed inte är beredda att gripa in om det skulle gå åt fanders. Sen är det ju inte direkt överdrivet många sådana olyckor som hänt heller.

Men just att dom benämner det som full self drive tror jag får en del förare att släppa kontrollen lite för mycket och det är nog inte unikt för Tesla utan gäller nog alla märken som har liknande funktioner med liknande namn.

På det stora hela så är jag ganska övertygad om att en autopilot i dagsläget kan köra säkrare än en mänsklig förare i många trafiksituationer men det ändrar inte det faktum att om det händer något så är det personen bakom ratten som räknas som förare och därmed är ansvarig för den uppkommna olyckan rent juridisk om det gäller nog i dom flesta länder i världen idag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Som jag förstod det byttes även utväxlingen efter motorn eftersom det var enklare att göra så och då vet man inte var felet låg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som jag förstod det byttes även utväxlingen efter motorn eftersom det var enklare att göra så och då vet man inte var felet låg.

Ja, fast utvecklade dom en ny motor sen så kan man ju gissa var felet låg, annars skulle det ju bara ha kommit en ny utväxling på senare generationer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, fast utvecklade dom en ny motor sen så kan man ju gissa var felet låg, annars skulle det ju bara ha kommit en ny utväxling på senare generationer
Ja att du gissar när det gäller elbilar har varit uppenbart i några år nu. ;)

Det är helt enkelt så att de tidigare motorerna inte tillverkas efter 2013 eller så (nu gissade jag). Därför är det irrelevant att se det som något annat än en barnsjukdom.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top