Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man ska ha bidragen kvar så ska dom minskas och bara finnas kvar på bilar under 500kkr med en räckvidd på minst 400km.

Tycker man att man måste ha dyrare bil än så kan man betala den själv

Tänk vad elbilstillverkarna skulle få incitament att tillverka billiga elbilar då
Har nog väldigt liten inverkan på vad biltillverkare gör.

vad som skulle ge bättre effekt vore att ta varje kr i malus som kommer från fordonsskatt och varje kr moms från elbilsförsäljning och använda för laddinfra. Det hade gjort skillnad på om folk väljer el eller bensin.

I övrigt stod jag och laddade idag, på platsen intill stod en Davis Spring: Räckvidd; inte såvärst mycket, runt 15-20mil enligt ägaren. Men funkade för 90% av milen han gjorde.(jobbpendlare). Han hade köpt den ny för 19k eur.
Det borde va god ekonomi även för en som köper 10 år gamla dieslar med 20k mil på nacken.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
I övrigt stod jag och laddade idag, på platsen intill stod en Davis Spring: Räckvidd; inte såvärst mycket, runt 15-20mil enligt ägaren. Men funkade för 90% av milen han gjorde.(jobbpendlare). Han hade köpt den ny för 19k eur.
Det borde va god ekonomi även för en som köper 10 år gamla dieslar med 20k mil på nacken.
Ytterligare ett märke jag aldrig hört talas om. Nätsökning gav inget heller. Rättstavat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dacian blev ju en riktig skitbil när den tillslut kom hit. (kom den ens hit, jag har inte sett någon)

Den gör väl knappt motorvägsfart, har ingen ork att köra om lastbilar och batteriet är för litet.

Hela bilen är baserad på en Renault som var för dålig att säljas här, men efter att ha svetsat i lite krockskydd och hängt i lite fler ballonger skulle den bli EU godkänd... med knapp nöd
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
?

Så autopiloten stänger av sig själv när situationen inte går att rädda och därmed blir det bilistens fel....

"Initially the probe started last year in response to Tesla vehicles mysteriously plowing into the scene of an existing accident where first responders were already present.

On Thursday, NHTSA said it had discovered in 16 separate instances when this occurred that Autopilot “aborted vehicle control less than one second prior to the first impact,” suggesting the driver was not prepared to assume full control over the vehicle

CEO Elon Musk has often claimed that accidents cannot be the fault of the company, as data it extracted invariably showed Autopilot was not active in the moment of the collision."
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg på facebook, dm har haft en elbilsträff i dalarna, jag tror man kan räkna antalet besökande fordon på fingrarna.
Fast det skulle varit lite kul att höra snacket bland besökarna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såg på facebook, dm har haft en elbilsträff i dalarna, jag tror man kan räkna antalet besökande fordon på fingrarna.
Fast det skulle varit lite kul att höra snacket bland besökarna.
De kör tesla camper Day i Laxå (samt andra ställen, andra länder). Svenska eventet, 83 anmälda. 138 pers som ska sova i sina bilar. Finns folk till allt
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
?

Så autopiloten stänger av sig själv när situationen inte går att rädda och därmed blir det bilistens fel....

"Initially the probe started last year in response to Tesla vehicles mysteriously plowing into the scene of an existing accident where first responders were already present.

On Thursday, NHTSA said it had discovered in 16 separate instances when this occurred that Autopilot “aborted vehicle control less than one second prior to the first impact,” suggesting the driver was not prepared to assume full control over the vehicle

CEO Elon Musk has often claimed that accidents cannot be the fault of the company, as data it extracted invariably showed Autopilot was not active in the moment of the collision."
Eftersom funktionaliteten för självkörande bilar inte är på level 5 som är helt självkörande utan man säger att dom är på level 3 vilket innebär att bilen klarar en stor del av körningen men föraren måste sitta beredd att ta över om situationen kräver det så är det ju defakto så att om autopiloten ställer till med en olycka så är föraren ansvarig för att den inträffat.
Detta eftersom det är ett uttryckligt krav att föraren är beredd att ta över i en nödsituation men bevisligen inte gjort det på rätt sätt.

Detta är ju ett problem när bilarna blir bättre och bättre på att köra själva men fortfarande inte är helt självkörande.
Dom är i nuläget så bra i många situationer att det finns en uppenbar risk att man som förare litar för mycket på autopilotens förmåga att framföra fordonet med följden att man inte är tillräckligt med för att kunna ingripa när så krävs.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom funktionaliteten för självkörande bilar inte är på level 5 som är helt självkörande utan man säger att dom är på level 3 vilket innebär att bilen klarar en stor del av körningen
För en som är insatt i level- systemet när det gäller självkörande bilar, finns det någon standardiserad definition av det?
Eller är det ett hittepå bland insatta? "Now we reached the next level, buy it here"
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Samma gäng som gillar I-produkter. Söker trygghet hos varandra och att få bli en i flocken. Lika söker lika.
Mmm, det säger sannolikt omvärlden om oss motorcyklister också när vi klär upp oss i jeans och skinn, samlas på en gräsplätt någonstans, klämmer ihop oss i ett alldeles för litet tält, dricker pilsner, spelar gammal musik och bööörnar eller snurrar runt på en asfaltslinga ;)

Ärligt talat ser jag personligen inte riktigt tjusningen i att sova över i en bil oavsett drivmedel. Men det är ju kul att vi är olika!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom funktionaliteten för självkörande bilar inte är på level 5 som är helt självkörande utan man säger att dom är på level 3 vilket innebär att bilen klarar en stor del av körningen men föraren måste sitta beredd att ta över om situationen kräver det så är det ju defakto så att om autopiloten ställer till med en olycka så är föraren ansvarig för att den inträffat.
Detta eftersom det är ett uttryckligt krav att föraren är beredd att ta över i en nödsituation men bevisligen inte gjort det på rätt sätt.

Detta är ju ett problem när bilarna blir bättre och bättre på att köra själva men fortfarande inte är helt självkörande.
Dom är i nuläget så bra i många situationer att det finns en uppenbar risk att man som förare litar för mycket på autopilotens förmåga att framföra fordonet med följden att man inte är tillräckligt med för att kunna ingripa när så krävs.

Samt att det är ett jävligt bra sätt att få ner antalet olyckor orsakade av självkörande bilar, när dom har ställt till det så att det inte går att reda ut så blippar dom till och stänger av självkörningen 1 sekund innan den då helt oundvikliga smällen.

"Det var ditt fel, du hade en hel sekund på dig att reda ut det bilen inte hittade någon utväg ur"

Det finns många situationer som man inte kan reda ut på en sekund, eller tre, eller ens tio.

Jag tycker att har självkörningen varit aktiverad mindre än en minut från olyckstillfället att man ska krita ett sträck på självkörningens rykte. (dock inte friskriva föraren)

Visst, någon olycka kommer självkörningen att oförtjänt få skulden för, men som det är nu har folk sått skulden får sånt självkörningen har orsakat.

 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Samt att det är ett jävligt bra sätt att få ner antalet olyckor orsakade av självkörande bilar, när dom har ställt till det så att det inte går att reda ut så blippar dom till och stänger av självkörningen 1 sekund innan den då helt oundvikliga smällen.

"Det var ditt fel, du hade en hel sekund på dig att reda ut det bilen inte hittade någon utväg ur"

Det finns många situationer som man inte kan reda ut på en sekund, eller tre, eller ens tio.

Jag tycker att har självkörningen varit aktiverad mindre än en minut från olyckstillfället att man ska krita ett sträck på självkörningens rykte. (dock inte friskriva föraren)

Visst, någon olycka kommer självkörningen att oförtjänt få skulden för, men som det är nu har folk sått skulden får sånt självkörningen har orsakat.

Nja. Inte riktigt. Eftersom det redan från början är känt att bilen inte själv klarar av att hantera alla tänkbara trafiksituationer så är det ju defakto så att du som förare är skyldig att övervaka körningen och vara beredd att ta över om det börjar barka ur. Det gäller oavsett om autopiloten släppt kontrollen. Du är skyldig att ta över den om det är på väg att gå dåligt.
Dvs det gäller även om autopiloten fortsätter att köra i 100 km/h rakt in i en stillastående lastbil.

Dock blir det ju lite av en gråzon när man marknadsför funktionen med benämningar som Full Self Drive vilket ju faktiskt kan ge intrycket av att den skall klara sig helt själv vilket ju i praktiken inte är riktigt sant.
Sen faller det lite på att om bilen klarat körningen prickfritt den senaste halvtimmen så kommer ingen människa att orka hålla tillräcklig koll på körningen för att kunna ta över så fort det går fel. Dvs det finns en ohyggligt stor risk att föraren på grund av människans bristande förmåga till fokus inte alls är beredd att ta över.

så på sätt och vis kan man då se det som att funktionaliteten hos självkörningen inte är tillräckligt bra (eller tillräckligt dålig) och därmed hamnar i en gråzon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
så på sätt och vis kan man då se det som att funktionaliteten hos självkörningen inte är tillräckligt bra (eller tillräckligt dålig) och därmed hamnar i en gråzon.

Om självkörningen trallar på och säger att allt är bra, tills en sekund innan smällen, då den kopplar ur, så har ju ingen människa i världen tid att rädda situationen.

Antingen får ju då självkörningen koppla ur långt innan, så att en människa verkligen har chansen, eller så får självkörningen ta skulden.

Det är ju välkänt att folk tejpar en apelsin på ratten så att självkörningen ska tro att man håller i den, för att slippa hålla en hand där. (samma man stoppad två gånger för att sova i bilen på motorvägen)




En del sitter inte ens fram, utan klättrar över i baksätet:

 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top