Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Säkert en gång för att testa.
Kör diesel pickis nu Ranger 3,2 och den börjar bli för dyr på underhållet.
Hade gärna testat en elpickis men F150 lightning är väl den enda som finns åtminstone i teorin och innan en sådan går att köpa i Sverige är Rangern både död o begraven.
Sen vet jag inte om man kan dra släp efter Lightningen heller, har en 2,5 tons kärra jag drar runt på idag.

Jodå, du kan dra släp med Lightning och Rivian.

Så sent som i morse såg jag han "Smarter every day" på Youtube, han har kört en Rivian ett tag nu, och både lastat och dragit med den.

Räckvidden halveras med släp.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jodå, du kan dra släp med Lightning och Rivian.

Så sent som i morse såg jag han "Smarter every day" på Youtube, han har kört en Rivian ett tag nu, och både lastat och dragit med den.

Räckvidden halveras med släp.
Att det går betvivlar jag inte.
Det är mer lastvikt på bil och släp jag är osäker på, misstänker att F150 är ganska tung, läste någonstans att man fick lasta nästan ett ton i den men det är i USA och har inget med våra regler att göra. Tror man får dra typ det dubbla med dom i US mot här (3,5 ton) med förbränningsmotor då förstås.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahh, ja, vad du får dra med svenska regler är ju en annan sak.

750kg får du ju alltid dra, men har du inte E så blir det nog inte mer än så heller.

Nissan gjorde ju en specialvariant av sin KingCab (regbesiktade om den) som bara fick lasta en matkasse på flaket, enkom för hästägare som ville kunna dra tungt släp på B.

Polisen väger ju aldrig ekipaget så att det är överlast på flaket är dom ju omedvetna om.

Men jag skulle tro att tomvikten på dessa bjässepickisar redan där gör att det finns obefintlig lastvikt på flaket kvar att besikta bort till förmån för dragvikt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
En f150 lightning väger typ 3250kilo. Så 250kilo last. Nä svårt att tro den kommer till Sverige.

Vad för pickis tog du? Cheva eller ram?. Vad kostar den i månaden?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En f150 lightning väger typ 3250kilo. Så 250kilo last. Nä svårt att tro den kommer till Sverige.

"Ford F-150 Lightning är den mest kraftfulla pickupen Ford någonsin byggt. Den levererar i topputförandet 563 hästkrafter och ska klara 0-96 km/h på 4,5 sekunder. Den har plats för fem personer, får lasta 180 kilo på flaket och kan med det största dragpaketet dra 4,5 ton."

Två matkassar på den alltså

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Ahh, ja, vad du får dra med svenska regler är ju en annan sak.

750kg får du ju alltid dra, men har du inte E så blir det nog inte mer än så heller.

Nissan gjorde ju en specialvariant av sin KingCab (regbesiktade om den) som bara fick lasta en matkasse på flaket, enkom för hästägare som ville kunna dra tungt släp på B.

Polisen väger ju aldrig ekipaget så att det är överlast på flaket är dom ju omedvetna om.

Men jag skulle tro att tomvikten på dessa bjässepickisar redan där gör att det finns obefintlig lastvikt på flaket kvar att besikta bort till förmån för dragvikt.
Bokstäverna på körkortet räcker till.
Jag vill inte hamna i läget att jag måste ha kärran efter bilen för att jag inget i bilen kan lasta.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
"Ford F-150 Lightning är den mest kraftfulla pickupen Ford någonsin byggt. Den levererar i topputförandet 563 hästkrafter och ska klara 0-96 km/h på 4,5 sekunder. Den har plats för fem personer, får lasta 180 kilo på flaket och kan med det största dragpaketet dra 4,5 ton."

Hahaha!
Är det sant? Då blir det ju precis som jag befarade, släpkärra hela tiden…

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj

Ingen av dom…
F150 5.0 V8…
Vad den kostar i månaden beror ju på hur jag finansierar den.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj

Vart hitta du den informationen?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Ingen av dom…
F150 5.0 V8…
Vad den kostar i månaden beror ju på hur jag finansierar den.
Jo såklart. Kan man köpa f150 via svenska fordhandlare eller är det sidoimport?. Jag är väldigt nyfiken på vad ekonomin i en sån där blir.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vart hitta du den informationen?
Allt om Elbil tror jag det var, det är en av dom bästa källorna till elbilsnyheter.

Däremot stod det inget om vilken batteristorlek det var, men dom andra siffrorna antyder ju att det var med stora batteriet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hahaha!
Är det sant? Då blir det ju precis som jag befarade, släpkärra hela tiden…

Som sagt, Polisen vet inte om att du har lastat mer.
IOFS har väl bilen inbyggd våg (eller var det Rivian?), men den behöver du ju inte visa dom.

Vad som är intressant är vad dom har givit den för lastvikt i USA, för jag antar att det är samma bil här.

180kg var väl bara vad som blev över på svenskt (europeiskt) b-kort, så dom drog väl till med det för att få den B regad

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
180 kilo det är ju före man dragit av vikten för föraren. Så är man proppmätt så är det ju överlast innan man ens köpt mjölk

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Som sagt, Polisen vet inte om att du har lastat mer.
IOFS har väl bilen inbyggd våg (eller var det Rivian?), men den behöver du ju inte visa dom.

Vad som är intressant är vad dom har givit den för lastvikt i USA, för jag antar att det är samma bil här.

180kg var väl bara vad som blev över på svenskt (europeiskt) b-kort, så dom drog väl till med det för att få den B regad
Ja det var nån US testare, de anger ju inte i kg precis men jag räknade om det och hamnade på 900 kg nånting. Det är helt ok för mig som sagt men i Sverige kommer det nog bli andra siffror.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Jo såklart. Kan man köpa f150 via svenska fordhandlare eller är det sidoimport?. Jag är väldigt nyfiken på vad ekonomin i en sån där blir.
Det är sidoimport som gäller.
Ekonomi o bilar är aldrig bra. Det lutar åt att jag leasar bilen på firman och maxar första hyran då blir månadskostnaden på leasingen ungefär vad den var på Rangern innan den var betald.
Bränslekostnaden blir typ samma om jag tankar bensin iaf med dagens dieselpriser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja det var nån US testare, de anger ju inte i kg precis men jag räknade om det och hamnade på 900 kg nånting. Det är helt ok för mig som sagt men i Sverige kommer det nog bli andra siffror.

Kan den lasta 900kg i USA så kan den lasta det i Sverige också, jag har aldrig sett Polisen väga en personbil/pickup.

För många år sedan hade jag en biltrailer byggd för en VW bubbla folkracebil, max lastvikt 750 kg jag lastade en annan folkracebil på den och en polis frågade mig en gång hur mycket folkracebilen vägde och jag svarade "jag har lättat den så mycket det går så jag hoppas att den inte väger över 700"

Varpå polisen sa "Då ska du nog inte lasta verktygslådan, jeepdunkar och fyra reservhjul i skuffen på folkracebilen"

Problemet var bara att eftersom släpen var byggd för en bubbla med motorn bak fick jag ett kultryck på flera hundra kilo om jag inte ställde min bil längst bak (fanns en dm att spela på) och lastade tungt i skuffen.

Men det var en jäkla bra biltrailer, byggd på ett skruvfjädrat soliferchassie, gick som ett strykjärn bakom bilen i höga hastigheter

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Kan den lasta 900kg i USA så kan den lasta det i Sverige också, jag har aldrig sett Polisen väga en personbil/pickup.

För många år sedan hade jag en biltrailer byggd för en VW bubbla folkracebil, max lastvikt 750 kg jag lastade en annan folkracebil på den och en polis frågade mig en gång hur mycket folkracebilen vägde och jag svarade "jag har lättat den så mycket det går så jag hoppas att den inte väger över 700"

Varpå polisen sa "Då ska du nog inte lasta verktygslådan, jeepdunkar och fyra reservhjul i skuffen på folkracebilen"

Problemet var bara att eftersom släpen var byggd för en bubbla med motorn bak fick jag ett kultryck på flera hundra kilo om jag inte ställde min bil längst bak (fanns en dm att spela på) och lastade tungt i skuffen.

Men det var en jäkla bra biltrailer, byggd på ett skruvfjädrat soliferchassie, gick som ett strykjärn bakom bilen i höga hastigheter
Lätt lastbil = totalvikt 3500 kg
Man kommer att få regga dom som tung lastbil för att klara 900 kg på flaket.
Att polisen aldrig kollar vikter det är en sak men åka tung lastbil med B kort är lagom svårt för länsman att kolla…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Åja, nog händer det att ekipage får åka till vågen ifall det är misstänkt överlast. Beroende på körkort kan det bli mer eller mindre surt…

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Åja, nog händer det att ekipage får åka till vågen ifall det är misstänkt överlast. Beroende på körkort kan det bli mer eller mindre surt…
Överlast på kärran är ju en sak men för hög släpvagnsvikt i förhållande till bilen en annan.
Det blir riktigt rörigt om man inte har en bil som får dra max vad som är tillåtet i Sverige, här går polisen bort sig ofta, det är nog anledningen till att det sällan kontrolleras.
Transportstyrelsen har en jävla bra app för ändamålet men för att veta att man kör lagligt måste man ju i princip väga ekipaget innan man far ut på vägen.
Polisen har ju vågar här o där, de är väl mest till för tung trafik, har faktisk aldrig hört om en bil/lättlastbil som fått åka och väga sig.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår