Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska man ha den enbart som andrabil och bara ladda hemma så spelar det ju ingen roll egentligen.

Men samtidigt så är det ju inte bara laddkontakten som är förlegad teknik på Leaf
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska man ha den enbart som andrabil och bara ladda hemma så spelar det ju ingen roll egentligen.

Men samtidigt så är det ju inte bara laddkontakten som är förlegad teknik på Leaf
Har de ens kylning av batteri och drivlinan?

På ämnet teknik så har nu BMWs i4 kommit ut på marknaden och blivit testad av långfärdstestaren Björn Nyland och BMWn levererar god långfärdsprestanda, i klass med Tesla Model 3 LR. 100mil på 9 tim 20min inkl laddning.
Får BMW bara byggt en från grunden och inte på en gammal grundplåt kan det bli än bättre. Den väger fläsk och det känns (har själv kört i4), i övrigt känner man igen sig. De artificiella ljuden är dock lite eljest. Msn kunde lagt den utvecklingen på att snabba upp UI:t..

med det sagt så har jag siktet inställt på en 5-serie när den kommer som hel-el om det blir på dedikerad platta dvs.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har de ens kylning av batteri och drivlinan?
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.

MG ZS?
En betydligt modernare bil på alla sätt, har rätt laddkontakt och går att snabbladda
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
MG ZS?
En betydligt modernare bil på alla sätt, har rätt laddkontakt och går att snabbladda
Om man bortser från att det inte är en personbil utan ett jordbruksredskap så går den inte heller att få förrän "förhoppningsvis i Q1".
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har dom löst problemet med adapter nu?

Jag minns inte detaljerna men det var ju något problem med kommunikationen mellan batteriet och laddaren som inte gick att lösa så lätt har jag för mig?
Verkar inte så, när jag nu kollar. Kineserna påstår sig ha något, men det får man ta med en nypa salt. Har inte sett en enda recension från någon som köpt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man bortser från att det inte är en personbil utan ett jordbruksredskap så går den inte heller att få förrän "förhoppningsvis i Q1".

Varför kallar du den jordbruksredskap?
Jag har förvisso inte lyckats provköra en än, men sämre än en Leaf är den då inte på något sätt som framgår i dom olika testvideos jag har sett.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.
Det finns en fördel till: det är den elbil som har minst problem. Att tekniken är beprövad och väl inkörd, gör att det faktiskt fungerar. Inte ens Tesla kommer i närheten (och de är ju *aningens* dyrare i leasing eller inköp). Just att det var kort leveranstid och ingen insats på leasingen, gjorde det till ett gjutet val.

Vi har N-Connecta-modellen som har adaptiv farthållare, LED-lysen och det mesta annat man kan vilja ha. Finns några småsaker vi saknar mot den BMW vi hade tidigare, men man sitter skönt i den även om jag önkar att sätet hade längre stöd under benen och gick att vinkla upp mer i framkant. Den rullar på bra och är långt ifrån slö. Förvärmning (eller kyla) använder vi ofta och 360-kameror för fickparkering är väldigt trevligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför kallar du den jordbruksredskap?
Jag har förvisso inte lyckats provköra en än, men sämre än en Leaf är den då inte på något sätt som framgår i dom olika testvideos jag har sett.
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.
En Honda S660 kanske?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.

Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.

Tredörrars är väl okej, men femdörrars är bättre (större öppningsvinkel på trånga parkeringar med korta dörrar)

Mått spelar mindre roll, men hjulen ska avsolut sitta i hörnen på bilen, inga onödiga överhäng.
Höjden får vara vad den vill, men helst inte under 180cm

Beskrev jag just en Suzuki Jimny?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.

Tredörrars är väl okej, men femdörrars är bättre (större öppningsvinkel på trånga parkeringar med korta dörrar)

Mått spelar mindre roll, men hjulen ska avsolut sitta i hörnen på bilen, inga onödiga överhäng.
Höjden får vara vad den vill, men helst inte under 180cm

Beskrev jag just en Suzuki Jimny?
Nä den är ju 3-d. Du beskrev just en MB G-klasse
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.
Jo, det kostar energi att fara omkring med en lådformad bil. Höga bilar har sämre vägegenskaper. Bilar med stor volym av luft inuti får ofta sämre akustiska egenskaper, dvs dämpar buller sämre. Höga bilar är ofta tyngre och kräver större däck som drar mer energi.
För egen del skulle jag ha nytta av allhjulsdrift ungefär 30 sekunder per år. Alla övriga 31535970 sekunder är det enbart onödigt skrot man släpar runt på och det man inte har monterat går inte sönder. För att inte tala om vad drivning på styrhjulen gör med känslan i ratten, men i dagsläget är det för få bilar som designas med dynamiken prioriterad över ekonomin.
 

DankWheelies

Guest
Elbil är inget som jag kommer köpa än på många år då batteritekniken inte är där än och att det saknas så mycket publika laddplatser. Utvecklingen mot elhojar är dock något jag avskyr då en stor del av njutningen med körandet är just deras motor- och avgasljud. En enstånka vid varvstopp är ju rena orgasmen för öronen.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Elbil är inget som jag kommer köpa än på många år då batteritekniken inte är där än och att det saknas så mycket publika laddplatser. Utvecklingen mot elhojar är dock något jag avskyr då en stor del av njutningen med körandet är just deras motor- och avgasljud. En enstånka vid varvstopp är ju rena orgasmen för öronen.
Jag tror din morsa ropade från fönstret att det är dags att komma in och äta..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jagade en polestar med hojen på en duktigt kurvig väg idag på väg hem. Dom e fan så svåra att hålla gämna steg med? kränger inget trots helt klart både moms o restskatt på farten. Jävligt imponerad hur den klunsen klarade kurvor. Sedan kom vi till en korse o det är nåe Grön jävligt vad dom axar från 0? kom aldrig ikapp innan det var dags att svänga i nästa korse några km bort..

Väldig skillnad mot Volvos gunghäst till el bil.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top