Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Nya fossildrivna Volkswagen snart ett minne blott – i Norge​

PUBLICERAD: 23 AUG 2022, KL 11:05
ÄMNEN I ARTIKELN: VOLKSWAGEN NORGE ELBIL VISA FLER...
Den norska fordonsimportören Harald A. Møller AS har beslutat att inte längre erbjuda fossildrivna Volkswagen personbilar på den norska marknaden från 1 januari 2024.
60@80.jpg

LINUS PRÖJTZlinus.projtz@teknikensvarld.se
Norge leder elektrifieringsracet av fordonsflottan, inget annat land når upp till liknande siffror baserat på befolkningsmängd som elbilarna står för i vårt västra grannland. När 2022 går mot sitt slut kommer drygt åtta av tio nya sålda bilar vara rent eldrivna och nyligen passerades en halv miljon elbilar på de norska vägarna. Det är inte samma sak som att hela fordonsflottan blir eldriven på kort sikt, men hastigheten i omställningen är riktigt hög. Målsättningen att inga nya fossildrivna personbilar ska säljas i Norge från och med 2025 ligger fast. Som jämförelse kan nämnas att antalet rent eldrivna bilar i Sverige nyligen nådde över 150 000.
Den norska fordonsimportören Harald A. Møller AS tar nu ytterligare ett steg mot ren eldrift då de nyligen meddelat sitt beslut om att sluta sälja fossildrivna Volkswagen personbilar från och med 1 januari 2024.
– 2025-målet har varit viktigt för att driva på elektrifieringen av den norska bilparken. Nu kan vi genast kryssa av målet, och då behöver vi nya mål att nå. Även om nybilsförsäljningen snart är helt eldriven är de flesta bilar på vägen fortfarande fossildrivna, säger Ulf Tore Hekneby, vd för Harald A. Møller AS.
Ulf Tore Hekneby, vd Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, vd Harald A. Møller AS Foto: Møller Mobility Group
I ett pressmedelande från Harald A. Møller AS understryker man målsättningen att majoriteten av fordonen på de norska vägarna ska vara utsläppsfria till 2040.
– Vi har inte låst oss till 2040 utan har det som utgångspunkt för de fortsatta diskussionerna. Kanske har vi skäl att vara ännu mer ambitiösa i detta viktiga arbete, säger Hekneby.
Harald A. Møller AS är importörer för även Audi, Skoda och Cupra, men i dagsläget gäller beslutet bara Volkswagen personbilar.
– Det gäller i första hand Volkswagen personbilar. Idag är mer än 80 procent av personbilsförsäljningen hos VW elektriska. Något beslut för Skoda och Audi har inte tagits. När det gäller Cupra så säljs de för närvarande endast som eldrivna, säger Lars Joakim Hanssen, kommunikationschef Volkswagen hos Harald A. Møller AS.
 

DankWheelies

Guest
Jag tror din morsa ropade från fönstret att det är dags att komma in och äta..
Och det kommer från någon som valt sitt användarnamn från Dungeons & Dragons samt som tycker att Umbrella Corp är tufft att skriva under det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Genidrag eller hål i huvudet. Norrmännen har ju varit kloka ibland. Nu vetetusan

Jamen är det dit man vill nå, enbart elbilar, då har dom ju varit smarta.

Dom har med ekonomiska incitament dödat allt annat, folk vill fortfarande ha riktiga bilar, men det går helt enkelt inte, utan man får köra glorifierade golfbilar med statliga subventioner istället...

Om det kostade 80 tusen extra per år att köra bil med metallic-lack och man fick tillbaka 40 tusen om året om man kör en rosa bil med en lila penis på sidan så skulle det bli sjukt vanligt också.

Inte för att folk längtar efter att köra rosa bilar med lila penisar, inte för att folk hatar metallic lack, utan för att man har styrt dom dit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Genidrag eller hål i huvudet. Norrmännen har ju varit kloka ibland. Nu vetetusan
Det är ju en importör som ser marknaden för fossildrivna bilar försvinna helt i Norge. Det kommer att ske även annorstädes, bara att se hur denna tråd utvecklats sista två åren.

Den som tittar på en ny bil 2023, VEM skulle köpa en ny fossildriven bil i Norge? I Sverige? Utvecklingen har helt stannat vad gäller fossildrivna bilar i Europa, det är elektriska bilar som gäller framåt, sedan är det infrastrukturen som måste komma ikapp... där har ju Norge ett försprång.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jagade en polestar med hojen på en duktigt kurvig väg idag på väg hem. Dom e fan så svåra att hålla gämna steg med? kränger inget trots helt klart både moms o restskatt på farten. Jävligt imponerad hur den klunsen klarade kurvor. Sedan kom vi till en korse o det är nåe Grön jävligt vad dom axar från 0? kom aldrig ikapp innan det var dags att svänga i nästa korse några km bort..

Väldig skillnad mot Volvos gunghäst till el bil.
Har de adaptiv fjädring kanske? Jag hade det på min senaste MINI och det var en dröm att köra fort med den rackaren. Mjuk och följsam, men man kände ändå vad den höll på med och hur greppet var, samtidigt som det var nästan noll krängning. Körde långt mycket fortare med den på småvägar än vad jag skulle våga mig på med hoj. Lägger man då till acceleration och vridet från en Polestar, så jo då blir det svettigt. Finns det bara bromsar som kan hantera buskörning med några extra kilon av batterier, så går det att kasta runt dem ordentligt även när det svänger.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju en importör som ser marknaden för fossildrivna bilar försvinna helt i Norge. Det kommer att ske även annorstädes, bara att se hur denna tråd utvecklats sista två åren.

Den som tittar på en ny bil 2023, VEM skulle köpa en ny fossildriven bil i Norge? I Sverige? Utvecklingen har helt stannat vad gäller fossildrivna bilar i Europa, det är elektriska bilar som gäller framåt, sedan är det infrastrukturen som måste komma ikapp... där har ju Norge ett försprång.

Man har medvetet dödat fossildrivna bilar i Norge och Sverige (och Europa).
I länder där man inte har bonus/malus för att styra folket säljer inte elbilarna alls.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har de adaptiv fjädring kanske? Jag hade det på min senaste MINI och det var en dröm att köra fort med den rackaren. Mjuk och följsam, men man kände ändå vad den höll på med och hur greppet var, samtidigt som det var nästan noll krängning. Körde långt mycket fortare med den på småvägar än vad jag skulle våga mig på med hoj. Lägger man då till acceleration och vridet från en Polestar, så jo då blir det svettigt. Finns det bara bromsar som kan hantera buskörning med några extra kilon av batterier, så går det att kasta runt dem ordentligt även när det svänger.
Xantia Activa, ja se DET var en välkonstruerad bil.

Elbilar har generellt den fördelen att de har mycket låg tyngdpunkt vilket ger många positiva bieffekter. Polestar 2 är ingen lättviktare, men har mycket goda vägegenskaper "trots" detta.
Bra hjulupphängningar och dito bromsar skadar ju inte heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilka länder tänker du på då?

Laos, Burundi och Centralafrikanska republiken.

Eller typ ALLA länder där det inte ges ekonomiska incitament att välja det ena före det andra.

Men menar du att det inte gör någon skillnad så tycker jag vi tar bort Bonus/Malus redan i går, inga mer 70kkr för att köpa någon elbil i Sverige.

Dom säljer sig nog själva...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om Afrika, man kunde ju använda bonuspengarna till att skrota bort gamla bilar utan katalysator istället för att dom exporteras till Afrika och fortsätter sprida ut smutsiga avgaser.
Eller istället för att dom körs runt i Sverige obesiktade med pundare utan körkort bakom ratten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Laos, Burundi och Centralafrikanska republiken.

Eller typ ALLA länder där det inte ges ekonomiska incitament att välja det ena före det andra.

Men menar du att det inte gör någon skillnad så tycker jag vi tar bort Bonus/Malus redan i går, inga mer 70kkr för att köpa någon elbil i Sverige.

Dom säljer sig nog själva...
Sjukt ändå att man köper gärna en bil för 699’ om man får 70’ i näven ett halvår senare. Än en bil för 599’, utan pengarna näven.
Ja min gode herre, populasen är dum i hela huvudet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sjukt ändå att man köper gärna en bil för 699’ om man får 70’ i näven ett halvår senare. Än en bil för 599’, utan pengarna näven.
Ja min gode herre, populasen är dum i hela huvudet.
Gäller det samma bil eller 100 000 kr fetare bil för 30 000 i påslag?
Frågan blir vad man värderar? Hypoteser för mig som varken vill eller kan överväga såna bilköp. Ångrar dock att jag inte la 25 till på senaste hojköpet mtp vilka mervärden jag hade fått.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På tal om Afrika, man kunde ju använda bonuspengarna till att skrota bort gamla bilar utan katalysator istället för att dom exporteras till Afrika och fortsätter sprida ut smutsiga avgaser.
Eller istället för att dom körs runt i Sverige obesiktade med pundare utan körkort bakom ratten.

Ja, istället för att ge 70kkr till dom som köper ny elbil så skulle man köpa in skitiga bilar på blocket och mala ner
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Laos, Burundi och Centralafrikanska republiken.

Eller typ ALLA länder där det inte ges ekonomiska incitament att välja det ena före det andra.

Men menar du att det inte gör någon skillnad så tycker jag vi tar bort Bonus/Malus redan i går, inga mer 70kkr för att köpa någon elbil i Sverige.

Dom säljer sig nog själva...
Nu är det väl främst i fattiga länder elfordon gör skillnad tack vare att det går att göra elektricitet var som helst. Jag såg nån siffra på att det såldes 44 bilar i Burundi 2019. Laos har för övrigt ekonomiska incitament för att få folk att välja elbil så där behöver du uppdatera dig.

För egen del ser jag inte Bonus/Malus som avgörande. Det räcker med att bensinen kostar en tjuga per liter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det väl främst i fattiga länder elfordon gör skillnad tack vare att det går att göra elektricitet var som helst. Jag såg nån siffra på att det såldes 44 bilar i Burundi 2019. Laos har för övrigt ekonomiska incitament för att få folk att välja elbil så där behöver du uppdatera dig.

För egen del ser jag inte Bonus/Malus som avgörande. Det räcker med att bensinen kostar en tjuga per liter.

Bra, då tar vi bort Bonus/Malus
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då vänder vi på det, tror du det skulle ha införts om det var verkningslöst slöseri med pengar?
Nu är du ute på tunn is. Det är ju inte direkt så att politiker är en lysande ledstjärna vad gäller att inte slösa pengar på verkningslöst träck.

Säger inte att det är fallet här, men nog har det kastats mycket pengar i sjön av många regeringar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top