L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Det är en jäkla skillnad på nu och då.Då vänder vi på det, tror du det skulle ha införts om det var verkningslöst slöseri med pengar?
Det är en jäkla skillnad på nu och då.Då vänder vi på det, tror du det skulle ha införts om det var verkningslöst slöseri med pengar?
Det är en jäkla skillnad på nu och då.
Klart incitament fungerar. Det håller nog de flesta förutom socialister med om.Bonus malus funkade på mig…
Ny diesel pickis=30000:-/år i 3år kändes inget vidare.
Då fick det bli E85/bensin ist…3000:-/år
Dyrare i inköp men allt är bättre för övrigt.
Jag är inte dummare än att jag begriper att det är vi som kör biltyper som straffas hårt av bonus/malus som betalar de frikostiga statliga subventionerna.Klart incitament fungerar. Det håller nog de flesta förutom socialister med om.
Frågan är ju snarare varför elbilsfanatiker som tror bilarna säljer lika bra utan statliga artificiella incitament ändå tycker att dessa subventioner(på andras bekostnad) ska finnas kvar.
Sen kan man såklart diskutera vilka incitament som gör skillnad. Att subventionera E85-bilar för att man tror folk tankar E85 när det i själva verket är bensinbilar kan vara ganska bakvänt. I vart fall om man försöker få folk att köra på E85.
Det tyckte jag att jag var ganska tydlig med. När jag köpte elbil 2014 tyckte jag att 40000 kr var bra för att motivera mig att ta risken med ny teknik. Nu är nästan varannan bil på parkeringen vid jobbet eldriven. Man är inte längre en kuf för att man väljer elbil.Dåså, då är det dags att ta bort den nu?
Så är det dags elbilsbonus nu? Tycker du är mycket otydlig. Ja eller nej?Det tyckte jag att jag var ganska tydlig med. När jag köpte elbil 2014 tyckte jag att 40000 kr var bra för att motivera mig att ta risken med ny teknik. Nu är nästan varannan bil på parkeringen vid jobbet eldriven. Man är inte längre en kuf för att man väljer elbil.
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.
Man får ringa runt och kolla om det finns något inne. Jag beställde en Leaf 40kWh i mars och den skulle komma i april. Det blev dock början av augusti sen... En av de mer förmånliga att leasa just nu, men det finns andra som passar in på behoven också. Annars är nog ett köp hyfsat förmånligt med tanke på andrahandsvärde. Om man har slantar nog till handpenning. Polestar tex ligger bra till.Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.
Tryck på höger rattknapp och säg "öppna handskfacket"...Plötsligt händer det. Tesla lyckades tillslut leverera min bil.
Konstigt nog verkar så långt jag sett hittills alla plåtar sitta på rätt plats och glapp vara rätt storlek.
Är inte van vid att bilar plingar på mig när de tycker det är trångt och har synpunkter på hur nära jag ska ligga framförvarande bil när jag kör cruise kontroll och blir distraherad när kameraströmmar startar till höger och vänster när jag blinkar eller backar, så ännu så länge har vi ett ansträngt förhållande. Men jag hatar min diesel-golf mer så det ska nog bli bra med tiden.
Nu ska jag bara hitta knappen för att öppna handskfacket, misslyckades på första försöket. (ja, jag vet att det är någon touch i skärmen, vilket enligt min mening är skitfånigt, men jag vänjer mig nog även här).
Open the glove compartment…?Tryck på höger rattknapp och säg "öppna handskfacket"...
"I'm sorry Dave, I am afraid I can't do that"Open the glove compartment…?
Det här är orsaken till att jag gillar hybrider. En stor del av befolkningen skulle kunna klara sig bra med en hybrid istället för en helelbil! Åker man under 30km/dag till vardags så klarar man sig mer än väl med en plugin hybrid.Nu har jag slagit personligt rekord på en tank bensin. Förra gången jag tankade var 24:e maj. Sen dess har jag kört 652 mil. Inte illa på 42 liter.
Har ingen aning om hur många kWh el jag fyllt på med under tiden.
Det är nog dags att sluta med hybrid.
Jag tänker tvärtom. Det är uppenbart att jag oftast kör korta sträckor med min bil så vad sjutton släpar jag runt på en tvåliters bensinmotor för? Ett batteri på 40 kWh hade funkat lika bra.Det här är orsaken till att jag gillar hybrider. En stor del av befolkningen skulle kunna klara sig bra med en hybrid istället för en helelbil! Åker man under 30km/dag till vardags så klarar man sig mer än väl med en plugin hybrid.
Det är en avsevärt högre miljönytta att 10 bilar kör omkring med ett 10kW batteri än en 100kW Tesla.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |