Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl snart 20 år sedan jag såg att hotellet på Turkiets sydkust hade ett eget elverk som gick igång ibland. När strömmen på nätet kopplats bort.
Vad jag förstått var att mjölkbönder i Småland normalt hade eget elverk redan för länge sedan. Klart för användning vid behov. Tex efter en storm med fällda träd.
För annars "surnade" korna till och blev riktigt lessna om mjölkningen uteblev.
Jag har handmjölkat kor. Det gör ont på riktigt i armarna dagen efter när det är mer än ett par kossor. Om man inte mjölkar kan kon få mjölkstockning och kan dö av det.
På gården hade vi en dieselmotor som drev mjölkmaskinerna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant att en bild på en Tesla som fraktar ett bensinkraftverk påstås föreställa en bil som laddar från ett bensinkraftverk medans den kör. Laddluckan sitter precis framför vänster bakljus och är stängd, mig veterligen går det inte att köra en elbil som har laddkabel i, brukar alltid finnas en spärr mot det.

(gick inte att citera inlägg, antagligen för det bara innehöll en bild)

Det bekymrar inte bränsleupprorsintelligentian… ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Intressant att en bild på en Tesla som fraktar ett bensinkraftverk påstås föreställa en bil som laddar från ett bensinkraftverk medans den kör. Laddluckan sitter precis framför vänster bakljus och är stängd, mig veterligen går det inte att köra en elbil som har laddkabel i, brukar alltid finnas en spärr mot det.

Varför FRAKTAR en Tesla ett elverk då?
Kan det vara för att kunna ladda?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Klart den inte laddar var bara en kul bild .Hoppas ingen blir kränkt

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför FRAKTAR en Tesla ett elverk då?
Kan det vara för att kunna ladda?
Mest troligt för att det behövs ett elverk någonstans. Exempelvis vid strömavbrott. Eller plats där det saknas el, driva stereo etc.

KAN såklart vara för att ladda bilen. Men det känns osannolikt. Även om personen ska bo över vid plats utan ström känns det smartare använda snabbladdare på vägen. Men visst, om någon väldigt gärna vill går det säkert att ladda bilen på det sättet. Vet inte kravet på sinusvåg ut, har inga planer på att testa med min egen bil.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Klart den inte laddar var bara en kul bild .Hoppas ingen blir kränkt
Problemet med sådana bilder är att skämtet har en tendens att bli sanning efter ett tag, om några veckor så är det annars allmänt känt faktum bland fosilkramarna att många Teslor i Kalifornien måste ha elkraftverk på släp för att klara sin körning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mest troligt för att det behövs ett elverk någonstans. Exempelvis vid strömavbrott. Eller plats där det saknas el, driva stereo etc.

KAN såklart vara för att ladda bilen. Men det känns osannolikt. Även om personen ska bo över vid plats utan ström känns det smartare använda snabbladdare på vägen. Men visst, om någon väldigt gärna vill går det säkert att ladda bilen på det sättet. Vet inte kravet på sinusvåg ut, har inga planer på att testa med min egen bil.

Ja det låter troligt att man specialbygger en ställning för ett elverk baktill på en elbil för att man ska åka till en plats där det saknas ström och man ska spela stereo...

Jag menar dom senaste 50 åren innan elbilarna så var det ju jättevanligt baktill på bensinbilarna :ROFLMAO:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Elbilsmaffian blir alltid hysteriskt kränktaView attachment 476059
Inte heller en elbils som laddas av bensinkraftverk. Vilket du hade sett om du tittat nogrannare.

“This photo was wrongly interpreted, this is not a portable generator, but a mobile power bank for electric cars,“ Alexander Lueger, an OAMTC member, told AFP. The power bank is “made of lithium battery packs that can provide electricity for an electric vehicle for about 12 kilometers,” he added.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Problemet med sådana bilder är att skämtet har en tendens att bli sanning efter ett tag, om några veckor så är det annars allmänt känt faktum bland fosilkramarna att många Teslor i Kalifornien måste ha elkraftverk på släp för att klara sin körning.
Skämtas om det mesta är bara o skita i

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inte heller en elbils som laddas av bensinkraftverk. Vilket du hade sett om du tittat nogrannare.

“This photo was wrongly interpreted, this is not a portable generator, but a mobile power bank for electric cars,“ Alexander Lueger, an OAMTC member, told AFP. The power bank is “made of lithium battery packs that can provide electricity for an electric vehicle for about 12 kilometers,” he added.
det finns däremot på riktigt bilder på norsk elbils som testladdas av bensinkraftverk som del av felsökning, hittar den dock inte just nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Näe, men likafullt en elbil som inte tog sig ända fram till laddaren och behövde hjälp.

Batteripacken är självklart laddad med kolkraft

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja det låter troligt att man specialbygger en ställning för ett elverk baktill på en elbil för att man ska åka till en plats där det saknas ström och man ska spela stereo...

Jag menar dom senaste 50 åren innan elbilarna så var det ju jättevanligt baktill på bensinbilarna :ROFLMAO:
Sånna där småställningar bak har blivit ganska vanliga på senare tid för att frakta mindre saker. Så det är knappast vara specialbygge för detta tillfälle.

Dock extra vanliga på elbilar med fånigt låg släpvagnsvikt. Och jag har sett sånna med last längst bak på Tesla 3 på väg mot fjällen, antagligen för att lastutrymmet är lite litet för hela familjen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sånna där småställningar bak har blivit ganska vanliga på senare tid för att frakta mindre saker. Så det är knappast vara specialbygge för detta tillfälle.

Dock extra vanliga på elbilar med fånigt låg släpvagnsvikt. Och jag har sett sånna med last längst bak på Tesla 3 på väg mot fjällen, antagligen för att lastutrymmet är lite litet för hela familjen.

Ja, det är synd att dom inte har något bagageutrymme, varken fram eller bak elbilarna

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alltså det finns INGET så lätt triggat som elbilsfanatiker.

En Feministisk Vegansk Glutenintolerant Crossfit-tränare som heter Karen och identifierar sig som Hen är ju lugnare på en strippklubb som har grillfest och lottar ut blowjobs

How-to-Charge-Your-Electric-Vehicle-Using-a-Portable-Generator.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Man har lasten där istället för takräcke, pga luftmotståndet. Tesla 3 har annars mycket stort lastutrymme för sin storlek, mest luckans storlek som begränsar hur stora saker man kan få med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man har lasten där istället för takräcke, pga luftmotståndet. Tesla 3 har annars mycket stort lastutrymme för sin storlek, mest luckans storlek som begränsar hur stora saker man kan få med.

Dom får väl börja tillverka Tesla diesel-elverk som går in genom den lilla luckan då :ROFLMAO:

Eller strömlinjeformade för takmontage så den inte förstör räckvidden

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har du samma hånfulla inställning till alla som inte tycker som du?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Teslan rullar i SD, South Dakota, befolkningstäthet 4 personer / km2, Sverige 23 personer/km2
Jag gissar det kan vara långt mellan laddstolparna, eluttagen i South Dakota.
Och då kan det vara skönt starta elaggregatet efter avslutad körning för dagen och kunna ladda Teslabatterierna, tex ute vid jaktstugan / fiskestugan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA