Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var väldigt inne på hybridbil ett tag, men elbilarna blev så mycket bättre så fort att jag också tycker att bensinmotorn känns överflödig om man ändå har en elmotor.
Då är det bättre att lägga dom pengarna en bensinmotor kostar på ett större batteri.

Jag såg förövrigt att ett batteribyte il en tio år gammal Cheva Volt hybridbil kostar 30.000.... Dollar...

Skulle inte batterierna bli billiga tills det var dags att byta dom?
Det lovade alla förespråkare.
Nåväl, det är få länder som kör sina bilar så länge som Svenskarna, så i dom flesta länder är det nog inget problem.

"Medellivslängden för personbilar i Sverige är ca 17 år. Genomsnittsåldern på bilarna i den svenska bilparken är ca tio år. 70 procent av resandet i Sverige sker med personbil."

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag tänker tvärtom. Det är uppenbart att jag oftast kör korta sträckor med min bil så vad sjutton släpar jag runt på en tvåliters bensinmotor för? Ett batteri på 40 kWh hade funkat lika bra.
Jo, håller delvis med, klarar man sig inom de begränsningar som den bilen ger så är den ju perfekt! Problemet med den är att du blir begränsad till en viss typs bil (Leaf) och den biltypen fyller inte alltid alla krav. Detta leder till att många då behöver en andra bil för de övriga uppgifterna, och då blir det direkt en helt annan ekonomi i det hela.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo, håller delvis med, klarar man sig inom de begränsningar som den bilen ger så är den ju perfekt! Problemet med den är att du blir begränsad till en viss typs bil (Leaf) och den biltypen fyller inte alltid alla krav. Detta leder till att många då behöver en andra bil för de övriga uppgifterna, och då blir det direkt en helt annan ekonomi i det hela.
Hur många hushåll har inte redan en andrabil?
Och hur många andrabilar kör mer än 15 mil per dag?
Jag tror, precis som Mäkinen, att en billig "rudimentär" elbil med 25-30kwh hade räckt till väldigt många som har möjlighet att ladda.
Naturligtvis fyller den inte "alltid alla krav" men vilken bil gör det?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En anledning till att min bil går mest korta sträckor är att min fru har hundbur i sin bil så det blir den som används när vi ska längre eftersom hunden ska med.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Hur många hushåll har inte redan en andrabil?
Och hur många andrabilar kör mer än 15 mil per dag?
Jag tror, precis som Mäkinen, att en billig "rudimentär" elbil med 25-30kwh hade räckt till väldigt många som har möjlighet att ladda.
Naturligtvis fyller den inte "alltid alla krav" men vilken bil gör det?
Håller med, även i vårt hushåll har vi flera bilar. Jag kör mestadels omkring i en gammal pickup (som andrabil) och sambon har tagit beslag på hybriden.
Berätta för mig var jag hittar en fyrhjulsdriven elbil med dragkrok som rymmer 4 personer med packning + hund. Under 30k€ / eller månadskostnad max 300€. I den prisklassen är hybriderna kungar.
Det är inte räckvidden som är det största problemet utan exempelvis utrymmen, dragkrok, fyrhjulsdrift som saknas i enkla elbilar.
Jag har själv lekt med tanken att köpa ytterligare en billig Leaf som tredje bil, men skatter, försäkringar och övrigt gör det helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Jag skulle vilja se en eldriven enkel och simpel eldriven Suzuki Jimny eller liknande liten 4x4 pickup på marknaden, det skulle vara grejer!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det trista är ju att Suzuki byggde ett koncept på en elektrisk Jimny, fast på koncept vis med en massa fjantigheter som buggykaross med genomskinliga dörrar, men med portalaxlar och rambyggd, så fullt möjlig att bygga något vettigt av.

Istället så serietillverkade dom Jimny med en halvantik bensimotor som gjorde den osäljbar i Europa.
Dom få fyrsitsiga som hann säljas kostar mer än nypris med 5tusen mil på mätaren nu, och dom tvåsitsiga Torakku har en skatt på 10 tusen om året...

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kineserna har ju Maxxis också, men den är ju bara tvåhjulsdriven och således lika användbar som badbyxor vävda av sockervadd...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ungefär såhär ser det ut, när jag kör så som det går, beroende på trafik och vägarbete i en i övrigt ganska lugnt del av Europa(80-140 skyltad). 30-33 grader ute, lätt motvind. +200m höjdökning (från havet, inåt land). Full bil, 21,5-22,0 grader i kupé (får inte ha kallare för frun..). 19” kina-vinterdäck(pga kommer ändå köra punktering färg eller senare. Skitvägar och skrot..View attachment 475358View attachment 475359
Väldigt bra, vilken bil?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
wow, så stark och så snål. Är du nöjd med den i övrigt?
Tex köregenskaper, körkänsla och komfort...
Det är en trevlig bil, köregenskaper i klass med många andra bilar i sin storleksklass.

Lite ”avskalad/maskerad” körkänsla mest avseende feedback i ratt. Men samtidigt blir det avkopplande på långresan.

Komforten är bra, trots att stolarna är begränsade i justermöjlighet så sitter man riktigt skönt, samtidigt som sidostöd är lite klent.

Användarvänlighet som man snabbt vänjer sig vid.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett Dieselaggregat kan löna sig i syd(?)sverige(?)

Galna elpriserna: Billigare ladda elbil med dieselkraftverk i vinter​

En ny prognos visar att elpriserna slår rekord i vinter. Priserna har blivit så vansinnigt höga att det kommer att vara billigare att ladda elbilen med en dieselkraftverk. Den smutsiga hemgjorda fulelen kan spara 6 kronor per mil.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

En ny prognos visar att elpriserna slår rekord i vinter. Priserna har blivit så vansinnigt höga att det kommer att vara billigare att ladda elbilen med en dieselkraftverk. Den smutsiga hemgjorda fulelen kan spara 6 kronor per mil.

Bifogat

• 302161735_779440059841236_7882558932615557143_n.jpg
    302161735_779440059841236_7882558932615557143_n.jpg
    96.1 KB · Visningar: 19

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Fast ett elverk som levererar bra el kan nog kosta en skön slant, så med inköpskostnad kan det nog bli rätt höga elpriser innan det lönar sig med elverket för att ladda bilen.
Sa åt far att köpa det där elverket han velat ha länge nu men aldrig skaffar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast ett elverk som levererar bra el kan nog kosta en skön slant, så med inköpskostnad kan det nog bli rätt höga elpriser innan det lönar sig med elverket för att ladda bilen.
Sa åt far att köpa det där elverket han velat ha länge nu men aldrig skaffar.
Det är väl snart 20 år sedan jag såg att hotellet på Turkiets sydkust hade ett eget elverk som gick igång ibland. När strömmen på nätet kopplats bort.
Vad jag förstått var att mjölkbönder i Småland normalt hade eget elverk redan för länge sedan. Klart för användning vid behov. Tex efter en storm med fällda träd.
För annars "surnade" korna till och blev riktigt lessna om mjölkningen uteblev.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Intressant att en bild på en Tesla som fraktar ett bensinkraftverk påstås föreställa en bil som laddar från ett bensinkraftverk medans den kör. Laddluckan sitter precis framför vänster bakljus och är stängd, mig veterligen går det inte att köra en elbil som har laddkabel i, brukar alltid finnas en spärr mot det.

(gick inte att citera inlägg, antagligen för det bara innehöll en bild)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy