Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det bara inte vore en grodätarbil...

Jag hade höga förhoppningar på Bolt/Ampera, men nu har ju grodätarna köpt Opel också :gråta

Jag har inte bilar längre än garantin så det är skit sak samma. Största strulpellarna har varit "tyskar" i min bilhistoria, bmw och audi. Nästa fossila kan däremot få bli en mercedes men det är en annan historia. Minst huvudvärk har varit Honda

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har lagt in påminnelser i Google calendar när mitt leasingkontrakt går ut (mars 2018) samt 5:e december 2019, exakt tre år från nu. Postar då här i tråden hur det slutligen blev.
Som vän av ordning postar jag mitt val nu när leasingen tar slut: Har beställt en Tesla X till mig själv. Ska byta ut andra-bilen till en Leaf med 40kWh batteri i juli när bonus/malus trätt in.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag saknar att åka elbil. Det känns fel att hålla på och tanka hela jäkla tiden. Nuvarande laddhybrid har dragit 0,29 l/mil under de 3800 mil jag kört. Tur det snart är vår så man inte behöver lika mycket värme från bensinmotorn.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har flera vänner/bekanta i Norge som kör långa sträckor väldigt ofta med Tesla Model S och X. Om de ska på jobbmöten finns det som regel möjligheter att ladda bilen medans de är på möte, eller utför ett jobb. När de kör längre än 50 mil på helgerna brukar de oavsett ta mat/fika paus, så då kan de ladda samtidigt. De har bara positivt att säga och har aldrig upplevt räckvidd som ett reellt problem.

Jag har i alla fall lite tro på att det är en bra lösning att byta batteri eller koppla på en batterivagn. De få som kör mer än 50 mil om dagen utan att ha tid/möjlighet att ladda 20-50(?) minuter får kanske fortsätta med fossilbil tills batteritekniken utvecklats lite mer.

Själv väntar jag tills det kommer en billigare familjebil med lång räckvidd innan vi byter ut familjebilen med en eldriven. Men som bil nummer två kör vi idag el.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Uppdaterar; Bytt bil igen, ännu kvar i ICe-träsket och fortfarande diesel. Euro6 förvisso men ändå.
Elbil planeras till 2023, då kommer förhoppningsvis valmöjligheterna vara riktigt goda. Tesla imponerade inte för sin prislapp. Nuvarande har kanske skämt bort mig i materialval/upplevd kvalitetskänsla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De få som kör mer än 50 mil om dagen utan att ha tid/möjlighet att ladda 20-50(?) minuter får kanske fortsätta med fossilbil tills batteritekniken utvecklats lite mer.

Själv skulle jag vara nöjd med en räckvidd på 20mil, men då ska det vara i -35 med dubbdäck, full last och 90/110 väg hela vägen.

Det är den resan jag gör ofta, och tyvärr får jag inte välja att det ska var +18, medvind och sol i ryggen varje gång.

Det finns inte en enda laddstation på vägen, om jag kör ytterligare 7 mil omväg finns det en.

Ibland behöver jag köra 30mil i sträck, men då kan jag ladda

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Tänk, den här tråden har jag missat.

För att jag ska byta ut min nuvarande bensinbil (gillar inte när man slänger sig med uttrycket fossilbil) så ska den elmotorförsedda bilen uppfylla följande:

-Ha en räckvidd på ca 70 mil under normala omständigheter.
-Kunna tankas fullt på max 15 minuter.
Alltså det som min Mondeo-kombi klarar idag. Jag vill inte byta ner mig även om 98% av min körning är kortare än 10 mil.

Vad jag förstår så har den befintliga batteritekniken inte potential att klara detta om inte batteriet är jättestort och man har en herrejössesladdare. Grönt framställd metanol som används i bränsleceller skulle lösa många problem, speciellt inom flyget och sjöfarten där batterier inte är att tänka på.

När det gäller entusiastfordon har jag personligen svårt att se att jag skulle uppskatta eldrift oavsett hur bra energilagringstekniken är.

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag vill inte byta ner mig även om 98% av min körning är kortare än 10 mil.

Då får du vänta några år. Eller rättare sagt väldigt många år. För även om det en tid framöver kommer finnas 350kW laddare runt storstäder och vältrafikerade motorvägar, lär det dröja lång tid innan de inviger en 350kW snabbladdare i Jokkmokk. För att jag antar att när väl 350kW snabbladdare finns, kommer ditt argument vara:
"Men tänk om jag vill åka till Norge över bergen på den där lilla smala vägen där det bara finns några långsammare laddare, då måste jag ju ladda jättelänge. Nä jag behåller kombin, den har ju både dragkrok och takräcke, och drar bara en liter per mil under 98% av min körning."

Kunna tankas fullt på max 15 minuter.
Själv har jag inte behövt besöka en mack och kladda med smutsiga slangar och munstycken på 1500 mil av jobbpendlande. Bilen bara går, och det är gratis, eftersom att jag laddar den på jobbet. Skatten kostar 360kr, försäkringen nästan ingenting. Antar att jag kommer behöva byta däck någon gång, men antagligen mer sällan en fossilbil. Så för mig är det nog billigare att åka mina 2 mil bil till jobbet än om jag hade cyklat.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
För att jag antar att när väl 350kW snabbladdare finns, kommer ditt argument vara:
"Men tänk om jag vill åka till Norge över bergen på den där lilla smala vägen där det bara finns några långsammare laddare, då måste jag ju ladda jättelänge. Nä jag behåller kombin, den har ju både dragkrok och takräcke, och drar bara en liter per mil under 98% av min körning."

Det är ju där vi har pudelns kärna, om jag av någon anledning vill ta den där vägen så blir det ju mycket besvärligare idag. För att batteribilen ska slå igenom riktigt ordentligt så måste den ju vara bättre än ICE-bilar i alla avseenden. De som forskar på tex grafenbatterier menar ju att dessa ska ge 5 ggr snabbare laddtider och nästan 50% bättre energidensitet. Funkar det så är ju problemet löst :)

Men det är trist att det inte pratas mer om alternativ till litiumbatterier. Pratade med en tekniker som jobbade med batteribåten Ari El, han menade att ett alternativ skulle kunna vara att tanka elektrolyt istället för att ladda batterierna. Det skulle ge snabba laddtider och betydligt minska behovet av snabbladdare och behövlig infrastruktur. Nano Flowcell är en annan spännande teknik.

[/QUOTE]Själv har jag inte behövt besöka en mack och kladda med smutsiga slangar och munstycken på 1500 mil av jobbpendlande. Bilen bara går, och det är gratis, eftersom att jag laddar den på jobbet. Skatten kostar 360kr, försäkringen nästan ingenting. Antar att jag kommer behöva byta däck någon gång, men antagligen mer sällan en fossilbil. Så för mig är det nog billigare att åka mina 2 mil bil till jobbet än om jag hade cyklat.[/QUOTE]

Där har du ju verkligen en batteribil på rätt plats, antar att servicekostnaderna är rätt försumbara också sånär som på slitdelar?
Hur funkar det med batteriet, hyrs det och byts ut efter en viss tid? Eller är det något annat upplägg?

Skulle jag ha en andrabil är helt klart en batteribil en stark kandidat just pga låga driftskostnader och lämplighet för korta körningar (dålig avgasrening och slitage med kall motor mm).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Själv har jag inte behövt besöka en mack och kladda med smutsiga slangar och munstycken på 1500 mil av jobbpendlande. Bilen bara går, och det är gratis, eftersom att jag laddar den på jobbet.

Inte ens jag som kör surdiesel behöver "kladda med smutsiga slangar och munstycken", om jag inte tankar i lastbilspumpen.

Faktum är att motorvärmarsladden nog är skitigare eftersom den ligger på backen.

Jag hoppas verkligen att du betalat för dina laddningar på jobbet, innan du blir förmånsbeskattad för det.
Det kan man bli om arbetsgivaren bjuder på motorvärmarstolpe till ICE bilen också.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det tråkiga med att åka och tanka är inte kladdet utan att mackeländet inte är på en plats jag ska till. Dessutom måste man ofta vänta på att en pump ska bli ledig eller att bilisten innan släppt bilen mitt mellan pumparna för att få en grillad fettpinne eller sitta och fika. Hemma hänger sladden på väggen och sitter i nån sekund efter att man klivit ur.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det tråkiga med att åka och tanka är inte kladdet utan att mackeländet inte är på en plats jag ska till. Dessutom måste man ofta vänta på att en pump ska bli ledig eller att bilisten innan släppt bilen mitt mellan pumparna för att få en grillad fettpinne eller sitta och fika. Hemma hänger sladden på väggen och sitter i nån sekund efter att man klivit ur.

Jag passerar minst 4 mackar på min 8 minuters resa till jobbet, jag tycker att mackarna alltid ligger efter vägen, det kanske är annars om man inte bor i Sverige

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Visst är det väldigt bekvämt att kunna "tanka" hemma, men som GuW skriver så är det ju ingen uppoffring att svänga in på macken.
I mitt fall så brukar jag tanka när jag ändå har något ärende med bilen. Behöver tanka 2-3 ggr/månad vilket gör att jag spenderar ca 15 minuter/månad på en mack. Har 4 stationer att välja mellan så det finns att en ledig pump.

Förstår dock att personer som bor mer ocentralt kan tycka att det drivmedelspåfyllning kan vara omständigt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Visst är det väldigt bekvämt att kunna "tanka" hemma, men som GuW skriver så är det ju ingen uppoffring att svänga in på macken.
I mitt fall så brukar jag tanka när jag ändå har något ärende med bilen. Behöver tanka 2-3 ggr/månad vilket gör att jag spenderar ca 15 minuter/månad på en mack. Har 4 stationer att välja mellan så det finns att en ledig pump.

Förstår dock att personer som bor mer ocentralt kan tycka att det drivmedelspåfyllning kan vara omständigt.

Omvänt så är det nog för en majoritet av Tesla-ägare som 15 minuter x 2-3 gånger i månaden inte krävs vid en Supercharger, utan att ladda under natten hemma och/eller på jobbet under arbetstid räcker.

Men klagomål på att det tar 20 minuter att ladda 80% hörs högt och ständigt :hihi :va

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Omvänt så är det nog för en majoritet av Tesla-ägare som 15 minuter x 2-3 gånger i månaden inte krävs vid en Supercharger, utan att ladda under natten hemma och/eller på jobbet under arbetstid räcker.

Men klagomål på att det tar 20 minuter att ladda 80% hörs högt och ständigt :hihi :va

Absolut, de flesta kör ju oftast en såpass kort sträcka att det räcker att ladda hemma eller på jobbet när bilen står. Som jag skrev i tidigare posten så är ju det kanonsmidigt :) Hade inte haft något emot själv att kunna tanka hemma men för mig är det inte en dealbreaker att jag måste åka till macken.

Det jag reagerar på att många som kör batteribil slår sig för bröstet och självgott proklamerar att dom minsann slipper tanka vid macken. För mig väger inte det upp den jämförelsevis dåliga räckvidden. Men det är bara min åsikt :)

Till sist vill jag påpeka att jag inte vill framstå som att jag tycker att förbränningsmotorn är överlägsen elmotorn. Tvärtom, elmotorn slår förbränningsmotorn på fingrarna i allt och så fort man lyckas med en billig, lätt och kompakt energilagring så kommer alla nya bilar vara elmotorförsedda och det är bra, avgaser och oljeberoende slipper vi gärna.

Förbränningsmotorn låter dock häftigare ;) :tungan

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ni som har Elbilar där det är riktig vinter. Hur funkar det ? Har läst tester där räckvidden på en Leaf bara blev 6 mil med full värme o sånt. Är sugen på elbil, men blir lite avskräkt. Inte Tesla då. Dyr.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Jag kör 2x5 mil per dag (9,nånting mil motorväg) med min 30kWh Leaf. Nu när det är svinkallt och närmast storm-motvind både till och från jobbet får jag dra ner från standard 130 till 110 på mätaren för att ha lite marginal hem. Kör som standard 17 grader i bilen året om och har alltid gjort.
Det som dödar räckvidden för leafen är luftmotståndet i högre hastighet, den är aerodynamisk som en lagårdsvägg..
Den nya leafen med 40kWh batteri hade varit bättre, ger mer än 33% längre räckvidd i jämförelse med min.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Batterihyra är det nog bara Renault som envisas med.

Jag hade haft svårt att klara mig med en Leaf som enda bil. Den har för litet batteri för att täcka alla mina körvanor.

Däremot är tycker jag den är perfekt som pendeldroska. Svinbilliga mil för min del, arbetstemperatur i kupén nästan direkt efter man svängt ut från parkeringen och som tidigare nämnts så slipper jag avvika från min rutt 1-2ggr i veckan för att slatta bensin/diesel. Den är alltid körklar på morgonen.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Batterihyra är det nog bara Renault som envisas med.

Jag hade haft svårt att klara mig med en Leaf som enda bil. Den har för litet batteri för att täcka alla mina körvanor.

Däremot är tycker jag den är perfekt som pendeldroska. Svinbilliga mil för min del, arbetstemperatur i kupén nästan direkt efter man svängt ut från parkeringen och som tidigare nämnts så slipper jag avvika från min rutt 1-2ggr i veckan för att slatta bensin/diesel. Den är alltid körklar på morgonen.
Har du märkt om batteriet börjat tappa effekt ?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa