För att jag antar att när väl 350kW snabbladdare finns, kommer ditt argument vara:
"Men tänk om jag vill åka till Norge över bergen på den där lilla smala vägen där det bara finns några långsammare laddare, då måste jag ju ladda jättelänge. Nä jag behåller kombin, den har ju både dragkrok och takräcke, och drar bara en liter per mil under 98% av min körning."
Det är ju där vi har pudelns kärna, om jag av någon anledning vill ta den där vägen så blir det ju mycket besvärligare idag. För att batteribilen ska slå igenom riktigt ordentligt så måste den ju vara bättre än ICE-bilar i alla avseenden. De som forskar på tex grafenbatterier menar ju att dessa ska ge 5 ggr snabbare laddtider och nästan 50% bättre energidensitet. Funkar det så är ju problemet löst
Men det är trist att det inte pratas mer om alternativ till litiumbatterier. Pratade med en tekniker som jobbade med batteribåten Ari El, han menade att ett alternativ skulle kunna vara att tanka elektrolyt istället för att ladda batterierna. Det skulle ge snabba laddtider och betydligt minska behovet av snabbladdare och behövlig infrastruktur. Nano Flowcell är en annan spännande teknik.
[/QUOTE]Själv har jag inte behövt besöka en mack och kladda med smutsiga slangar och munstycken på 1500 mil av jobbpendlande. Bilen bara går, och det är gratis, eftersom att jag laddar den på jobbet. Skatten kostar 360kr, försäkringen nästan ingenting. Antar att jag kommer behöva byta däck någon gång, men antagligen mer sällan en fossilbil. Så för mig är det nog billigare att åka mina 2 mil bil till jobbet än om jag hade cyklat.[/QUOTE]
Där har du ju verkligen en batteribil på rätt plats, antar att servicekostnaderna är rätt försumbara också sånär som på slitdelar?
Hur funkar det med batteriet, hyrs det och byts ut efter en viss tid? Eller är det något annat upplägg?
Skulle jag ha en andrabil är helt klart en batteribil en stark kandidat just pga låga driftskostnader och lämplighet för korta körningar (dålig avgasrening och slitage med kall motor mm).