Elbil eller inte?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag valde mellan den och ID4 GTX. I mitt fall blev det billigare med en ID4.

Men trevlig bil, jag är nöjd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, men jag har svårt att se någonting bra med att ha verksamheter igång bara för att de ska vara igång. Mackarna får väl sälja mackor.

Som sagt. Om jag inte längre behöver bensin så skiter jag ju högaktningsfullt i om det finns någon som säljer bensin.
Där håller jag med mig.

Men du kan väl inte på fullt allvar mena att det finns företag som inte finner det bekymmersamt om deras inkomstkälla försvinner och dom måste lägga ner verksamheten?
Om jag har ett företag som driver en mack som säljer bensin och plötsligt vill ingen längre köpa bensin så innebär det ju självklart att problem för mig eftersom min inkomst då försvinner. Det innebär att jag måste göra något annat för att dra in pengar.
Det innebär ju att för mackarna som företag så är den här omställningen ganska problematisk eftersom huvuddelen i deras verksamhet bygger på ett behov som kommer att försvinna gradvis. Det betyder att dom måste hitta andra affärsidéer för att driva in pengar. Helst då verksamhet som man kan bedriva i dom lokaler man redan har vilket innebär att man behöver hitta verksamheter som det finns ett behov av som kan bedrivas i en mackbyggnad någonstans efter en landsväg. Det finns inte direkt mycket som går att driva framgångsrikt där utöver att sälja mat till resande.

Men jag tror att dom företag som idag driver mackarna kommer att få problem och att dom delvis kanske hittar andra sätt att bedriva verksamhet och få in pengar men jag tror att dom kommer att tvingas dra ner på sin verksamhet. För dom kommer inte att överleva på att sälja spolarvätska och korv misstänker jag.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En försvårande faktor för mackägare idag är kravet på sanering den dagen de lägger ned verksamheten.
Det är en risk att enda vägen ur ett företag baserat på bensinförsäljning är konkurs, och det är inte bra för någon.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En försvårande faktor för mackägare idag är kravet på sanering den dagen de lägger ned verksamheten.
Det är en risk att enda vägen ur ett företag baserat på bensinförsäljning är konkurs, och det är inte bra för någon.
Behåll sista litern i varje cistern och upphör inte med att erbjuda det för ett högt pris. Ha macken kvar, slipper saneringshetsen
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag valde mellan den och ID4 GTX. I mitt fall blev det billigare med en ID4.

Men trevlig bil, jag är nöjd.
Köpte du eller leasade du?
Tittade på att leasa en ID4 för ett tag sen, men tyckte det var hutlöst dyrt för en bil som tycks ligga långt bakom övriga i utvecklingen.
Möjligt att kalkylen sett annorlunda ut om jag tittat på att köpa en.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Köpte du eller leasade du?
Tittade på att leasa en ID4 för ett tag sen, men tyckte det var hutlöst dyrt för en bil som tycks ligga långt bakom övriga i utvecklingen.
Möjligt att kalkylen sett annorlunda ut om jag tittat på att köpa en.
Vi kör personalbil via jobbet.
Så det är leasing fast via jobbet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Behåll sista litern i varje cistern och upphör inte med att erbjuda det för ett högt pris. Ha macken kvar, slipper saneringshetsen
Fast det skulle innebära att man då också måste hålla mätarverken i pumparna kalibrerade och pumparna måste underhållas mm. Det betyder att du har något som då fortsätter att dra kostnader samtidigt som du också har pengar låsta i en fastighet som du i praktiken inte längre har någon verksamhet i. Det är inte någon toppenidé redovisningsmässigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det skulle innebära att man då också måste hålla mätarverken i pumparna kalibrerade och pumparna måste underhållas mm. Det betyder att du har något som då fortsätter att dra kostnader samtidigt som du också har pengar låsta i en fastighet som du i praktiken inte längre har någon verksamhet i. Det är inte någon toppenidé redovisningsmässigt.

Och andra sidan verkar ägare till gamla mackar dra sig i det längsta med att lägga ner och tvingas gräva upp tankar och sanera marken.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som sagt. Om jag inte längre behöver bensin så skiter jag ju högaktningsfullt i om det finns någon som säljer bensin.
Där håller jag med mig.

Men du kan väl inte på fullt allvar mena att det finns företag som inte finner det bekymmersamt om deras inkomstkälla försvinner och dom måste lägga ner verksamheten?
Om jag har ett företag som driver en mack som säljer bensin och plötsligt vill ingen längre köpa bensin så innebär det ju självklart att problem för mig eftersom min inkomst då försvinner. Det innebär att jag måste göra något annat för att dra in pengar.
Det innebär ju att för mackarna som företag så är den här omställningen ganska problematisk eftersom huvuddelen i deras verksamhet bygger på ett behov som kommer att försvinna gradvis. Det betyder att dom måste hitta andra affärsidéer för att driva in pengar. Helst då verksamhet som man kan bedriva i dom lokaler man redan har vilket innebär att man behöver hitta verksamheter som det finns ett behov av som kan bedrivas i en mackbyggnad någonstans efter en landsväg. Det finns inte direkt mycket som går att driva framgångsrikt där utöver att sälja mat till resande.

Men jag tror att dom företag som idag driver mackarna kommer att få problem och att dom delvis kanske hittar andra sätt att bedriva verksamhet och få in pengar men jag tror att dom kommer att tvingas dra ner på sin verksamhet. För dom kommer inte att överleva på att sälja spolarvätska och korv misstänker jag.
Jag har svårt att tro att "omställningen" kommer gå så fort som ni optimister tror. Får vi nu dessutom en global finanskris så kommer ju takten som folk byter fordon i bromsas in kraftigt?.
Jag tror mackarna kommer finnas kvar länge än.

Jag har en känsla av att snitt elbilisten har en markant bättre privatekonomi än dom flesta, vilket märks här i tonläget. Väldigt många hantverkare och service människor börjar sina dagar med att köpa frukost på just en mack.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har svårt att tro att "omställningen" kommer gå så fort som ni optimister tror. Får vi nu dessutom en global finanskris så kommer ju takten som folk byter fordon i bromsas in kraftigt?.
Jag tror mackarna kommer finnas kvar länge än.

Jag har en känsla av att snitt elbilisten har en markant bättre privatekonomi än dom flesta, vilket märks här i tonläget. Väldigt många hantverkare och service människor börjar sina dagar med att köpa frukost på just en mack.

Absolut är det så att de som köper en ny bil i allmänhet har en hyfsat ordnad privatekonomi - annars finns ju inte den möjligheten.

Men med den billiga privatleasingen som börjar slå igenom har spelplanen ändrats vad gäller de billigare segmenten. En helt ny bil som inklusive drift kostar mindre än vad den månatliga bensinräkningen gör idag är oavsett hur man vänder och vrider på det en bättre affär, även om den inte fyller i precis alla kryss i kravlistan. Tillräckligt många kryss för de flesta, och en billig lösning på vardagstransporterna även om man har en större bil för släp/långresor/annat behov.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag känner ingen som har köpt en ny bil någonsin. Förutom dom som är medelklass eller har tjänstebil. Jag tror ni underskattar hur många som faktiskt inte har råd att leasa en bil för 4000-5000kr / månad. Men ja jag vet inte. Tror att det jag har svårast att få ihop är hur man ska få alla som faktiskt aldrig vill köpa bil en bil med kredit ska kunna köpa elbilar för en halv Mille. Jag känner många som åker runt i 20k bilar och alltid har gjort det.

Det skulle vara intressant att veta hur många bilägare det finns, och hur många av dom har bytt bil till en ny dom senaste åren. Det borde ge en siffra på hur många som beräknas byta bil inom något år. Hur många procent av alla bilar som såldes 20-21 var rena elbilar?. Det borde gå att göra en hyfsad beräkning på hur många som åker elbil om 10år. Procentuellt?.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man kan leasa två elbilar för totalt 5000 kr i månaden så klarar man sig med en bil behöver man bara betala hälften.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så... billigaste elskåpbilen för att ersätta Berlingon jag har hemma ståendes på gårdsplan?

Den är jobbig mot mig just nu och bråkar med handbromsen som uppenbarligen är en viktig sak vid besiktningar :rolleyes:
Den är privat, inga lån, körs relativt korta sträckor max typ 10-12 mil i ett svep, men händer ibland att jag tar en tur över halva landet för att hämta något, måste ha dragkrok och orka dra typ 1 ton.
Får gärna kosta max 50-60 tusen.
Så vad rekomenderar ni att ersätta den med?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så... billigaste elskåpbilen för att ersätta Berlingon jag har hemma ståendes på gårdsplan?

Den är jobbig mot mig just nu och bråkar med handbromsen som uppenbarligen är en viktig sak vid besiktningar :rolleyes:
Den är privat, inga lån, körs relativt korta sträckor max typ 10-12 mil i ett svep, men händer ibland att jag tar en tur över halva landet för att hämta något, måste ha dragkrok och orka dra typ 1 ton.
Får gärna kosta max 50-60 tusen.
Så vad rekomenderar ni att ersätta den med?
En kangoo från typ 2012
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top