Elbil eller inte?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Smålog lite när Aktuellt igår hade ett inslag om Volvo Cars framtidsutsikter, apropå den nya batterifabriken i samarbete med Northvolt. Av alla tänkbara experter hade de bjudit in den gamle avdankade motorjournalisten Robert Collin för att kommentera. Nog för att Volvo Cars är en relativt liten spelare som har en rejäl utmaning om de skall ge sig in i toppstriden bland de stora, men i Collins "analys" var det enda som blev tydligt att han forfarande osar av bitterhet över att Volvo lade ner 240:n och inte längre tillverkar "folkbilar". ?
Den gubben har ju passerat bästföredatumet med många år. Sa han inte att alla nya bilar borde ha dubbdäck också? Alltid :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kommer Volvo att ha en el-kombi värd namnet i framtiden.
D v s lastutrymme som en V70/90 och stort hål att lasta igenom.
Jag såg en skiss på Volvo Embla och den verkade ha ett brevinkast där bak.
Skall man flytta något större än en matpåse från ICA är väl mentaliteten att man skall anlita en fraktfirma.
Allting går år det hållet, att man inte ska göra något själv utan anlita folk till allt.

Att måla varandras hus ger både sysselsättning och skatteintäkter.
Målar man huset själv ger det inget av det.

Raderad medlem 51742

Guest
Den gubben har ju passerat bästföredatumet med många år. Sa han inte att alla nya bilar borde ha dubbdäck också? Alltid :)
Kan mycket väl tänka mig att han har sagt så :)

Kan tänka mig att SVT fick lite panik när de plötsligt skulle försöka fixa fram någon som kunde kommentera ett så udda särintresse som bilar. De bytte väl ut alla sina motorjournalister mot miljöjournalister för mer än ett decennium sedan. ?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skall man flytta något större än en matpåse från ICA är väl mentaliteten att man skall anlita en fraktfirma.
Allting går år det hållet, att man inte ska göra något själv utan anlita folk till allt.

Att måla varandras hus ger både sysselsättning och skatteintäkter.
Målar man huset själv ger det inget av det.
Jag har vidarebefordrat ditt inlägg till mina två hundar som vill få plats där bak.
Ska byta till någon mer samhällstillvänd ras nästa gång :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag provkörde en E-NV när den kom ut och drivlinan var OK men resten av bilen var väldigt basic med mycket buller och kass komfort. Den kändes extremt billig och omodern till och med för att vara en skåpbil helt enkelt. Och räckvidden kom som sagt aldrig.
De försöker fortfarande sälja den med "stora" batteriet på 40kWh och "snabbladdning" via CHAdeMO men det kan väl ingen nappa på längre???

Återkommer med en onyanserad bild av att leva med Zafiran vartefter.
Nu klagar ju inte jag på bilar som är basic, inte ens väldigt basic, om det bara avspeglas på priset också.

Jag har inget emot fönstervevar, dom funkar jättebra, jag öppnar nog rutan helt en gång om året, och att glänta på den ger inte mjölksyra med vev.

Jag hatar takluckor och ännu värre glastak, jag har haft bilar med taklucka och aldrig använt den.

Däremot räckvidd och snabbladdning är rätt viktiga saker, och bra värme som inte dödar räckvidden totalt, Kula och lite dragvikt är ju en helt fantastisk bonus.

Jag hoppas att Opeln är bra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Collin är dessutom Citroënist sedan mer än 40 år… Han brukade såga Volvo på alla sätt som gick när det begav sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, den som kör minst ligger nog bäst till i de flesta fall oavsett ålder på bilen. Eller den som har äldst cykel och klarar sig utan bil.

Att sälja en gammal bil vidare till någon som behöver en bil och kommer fortsätta hålla den vid liv men inte köra några längre sträckor borde vara bra. De som behöver köra mycket ska ha de nyaste bilarna och de som kör lite de äldsta. Och självklart ska alla bilar brukas så länge som möjligt och så lite som möjligt.
Ja det var ju just det där med att bruka länge jag var ute efter.
För varje ny bil, hybrid eller annan, som kommer ut på marknaden, desto mindre är en 240 värd.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Någon som kört en BRA o kul elbil?
Testat det mesta med de känns bara tunga och hastigt framtagna = ej färdigutvecklade.
MX-30 var trevlig men 15-20 mil realistisk räckvidd o långsam laddning är inte modernt.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Testat det mesta med de känns bara tunga och hastigt framtagna = ej färdigutvecklade.
MX-30 var trevlig men 15-20 mil realistisk räckvidd o långsam laddning är inte modernt.

Tycker den Tesla Model 3 med 450hk som jag har är bland det roligaste jag har kört i bilväg och då har jag haft en hel del bensinbilar med 300-450hk

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kia EV6 GT Line med fyrhjulsdrift var jäkligt kul, räckvidden är OK och laddar snabbt.
Tung på pappret men det märktes inte av när man körde.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min första bil var en 1302 från -72.
Den maxade jag till 130.
Min första var en VW 1303S BIG.
Jag lyckades få upp den till oljelampan. Dvs förbi hela skalan som gick till 160. Gissningsvis 165 enligt mätaren men felmarginalen där är säkerligen hyfsat stor. Och det krävdes lite nedförslut och låååång raksträcka för det. Men det var inte några som helst problem att få upp den över 130 även utan nedförsbacke.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Dick Fernström är nöjd med sin nya Mustang Mach-E men missnöjd med räckvidden. När bilen var betald var plötsligt räckviddsuppgiften inget att fästa avseende vid."

"Blickarna drogs till nya fyrhjulsdrivna Ford Mustang Mach-E. ”54 mil i räckvidd” enligt Ford.
– Jag förstår att det handlar om en räckvidd som är uppmätt under ett visst testförfarande, och frågade därför säljaren om man i verkligheten skulle klara av 42–44 mil. ”Inga problem” var svaret,"

"När batteriet laddades till 100 procent kunde han läsa räckvidder som varierade mellan 31–40 mil. Vid ett tillfälle, efter ett verkstadsbesök, stod det 46,6 mil i räckvidd på displayen.
– Men i verkligheten är räckvidden kortare än den som står i displayen. I dag hade jag laddat till 100 procent och hade 38,8 mil i räckvidd enligt färddatorn. Sedan kör jag 21,1 mil till lägenheten i Stockholm, men när jag kommer fram är det bara 5,5 mil räckvidd kvar"

"När vi kontaktar Erik Lindham, presschef på Ford-importören Hedin Motor, så slår han ifrån sig kritiken.
– Det är en stor mängd faktorer som spelar roll avseende räckvidd, som hur man kör, vilka tillbehör som är igång, batteriets temperatur vid start och så vidare"

"bland annat gick igenom att bilen bör stå i garage inomhus eller att batteriet ska förvärmas innan avfärd"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänk om tillverkarna istället underlovade, och så fick man läsa "Jag fick ut 54 mil räckvidd ur min Ford en gång när vädret var perfekt, trots att tillverkarna säger att den ska ha 44 mils räckvidd" istället.

En positiv artikel istället för en negativ.

Det var väl någon av Koreanerna som överlevererade någon mil i CarWow's "Vi körde dessa elbilar tills dom dog" test, men den sa att batteriet var tomt långt innan det.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Och då är ändå mach-e tillsammans med taycan bilarna som är mest pessimistiska när det gäller räckvidden i displayen jämfört med verkligheten.
Tesla är tvärt om.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...