Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Rekord för tesla?

Maxus Euniq 6 tappade 10.45%

Hongqi och MG5 klarade sig nästan lika bra som Model S och bättre än Model X

Däremot håller jag med om att många andra bilar var en besvikelse.

Detta i inte speciellt kallt väder... Mellan 5 och 10 minusgrader...
Läser man texten och inte bara rubriken så var rekordet var i hur långt den faktiskt kom i minusgrader. 53 mil mot maxusen 32. De andra bilarna med lång räckvidd tappade mer procentuellt. Sen är en Model S mer än 53/32 gånger så dyr som Maxusen men det är en annan historia.

Men det ser generellt ut som att kinesiska bilar, och Tesla, är de som tappar minst. Och Kia. Kollar man 20% dropp är inga europeiska eller japanska tillverkare kvar. Att Tesla Y är sämre borde vara för att 455km officiell räckvidd antyder att det är med LFP batteri, dvs koboltfritt. De är (ännu) sämre i kyla. Gissa vad som sitter i min (el)bil :-D (lyckligtvis befinner den sig i Skåne).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läser man texten och inte bara rubriken så var rekordet var i hur långt den faktiskt kom i minusgrader. 53 mil mot maxusen 32. De andra bilarna med lång räckvidd tappade mer procentuellt. Sen är en Model S mer än 53/32 gånger så dyr som Maxusen men det är en annan historia.

Men det ser generellt ut som att kinesiska bilar, och Tesla, är de som tappar minst. Och Kia. Kollar man 20% dropp är inga europeiska eller japanska tillverkare kvar. Att Tesla Y är sämre borde vara för att 455km officiell räckvidd antyder att det är med LFP batteri, dvs koboltfritt. De är (ännu) sämre i kyla. Gissa vad som sitter i min (el)bil :-D (lyckligtvis befinner den sig i Skåne).

Ahh, jag såg det senare, men det är väl ingenting att tävla om, den som sätter i störst batteri vinner, även om dom tappar 50% vid nollgradigt.

Ja, det är konstigt att kineserna klarar sig så bra, dom hade ju inte ens värmepump tidigare IAF
Även KIA kom ju utan värmepump i början, sedan fanns den som tillval har jag för mig.
Det är nog där man kan tjäna in det procentuella tappet

Jag letade upp en lista på förbrukning per mil, och det borde finnas mycket att göra där, tittar man på bilarna så har ju många en helt idiotisk "grill" i fronten.
(inte Tesla dock, även om även dom hade kunnat slimma fronten ytterligare)
Hyundai är väl på rätt väg med sin senaste dock.

Grillyta är bara önskvärd på köttbitar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vindrutetorkarautomatiken var absolut dålig 2019 men såhär 200 uppdateringar senare funkar den helt OK tycker jag. Inte perfekt men det gör ingen annan jag provat heller. Om 200 uppdateringar till är den säkert överlägsen den som andra köper från BOSCH… :D
Funkar ok i dagsljus kanske, men knappast i mörker med väg enbart upplyst av egna strålkastare. Som jämförelse fungerade automatiska vindrutetorkarna på min gamla Peugeot 206 GTI från 2002 felfritt dygnet runt så länge rutan var isfri och stänket från mottrafikanter nådde högst upp på rutan där sensorn satt. Förvisso det enda som fungerade felfritt på den bilen, men ändå. Kunde fransoserna 2002 borde Tesla kunna 2023. Automatiska vindrutetorkare är ett löst problem... om man inte som Tesla vill hitta på en egen lösning.

Men visst, den automatiska avbländningen av strålkastare har gått från att för ofta blända mötande (=obrukbar) till att fungera totalt prickfritt så det finns väl hopp. Å andra sidan finns där väl inget alternativ till kameror, så där gör väl Tesla som alla andra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ahh, jag såg det senare, men det är väl ingenting att tävla om, den som sätter i störst batteri vinner, även om dom tappar 50% vid nollgradigt.

Ja, det är konstigt att kineserna klarar sig så bra, dom hade ju inte ens värmepump tidigare IAF
Även KIA kom ju utan värmepump i början, sedan fanns den som tillval har jag för mig.
Det är nog där man kan tjäna in det procentuella tappet

Jag letade upp en lista på förbrukning per mil, och det borde finnas mycket att göra där, tittar man på bilarna så har ju många en helt idiotisk "grill" i fronten.
(inte Tesla dock, även om även dom hade kunnat slimma fronten ytterligare)
Hyundai är väl på rätt väg med sin senaste dock.

Grillyta är bara önskvärd på köttbitar.
Håller med om att det var tramsigt att peka på Tesla i rubriken, handlar artikeln primärt om tapp borde procenten vara det viktiga. Men rekordet var faktiskt räckvidd, hur ointressant det än må vara. Fast, om man köper bil och vill välja de som kommer över en viss ministräcka även på vintern så kan väl artikeln ha viss relevans.

Bilarna under 20% får ändå anses ha klarat sig bra, man brukar skriva om större procentuella tapp vid kyla. Även om -10 grader inte är så kallt jämfört med när det är som kallast där du bor så är det kallare än 99% av dagarna för 80% av befolkningen. Det räcker för att planera sin ladd situation för de flesta. Laddar man bara hemma på natten och har behov av att klara minst 40 mil året runt även på vintern så finns det inte så många bilar att välja mellan, och vill man köra europeiskt så får man se till att ta till rejält i uppgiven räckvidd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även om -10 grader inte är så kallt jämfört med när det är som kallast där du bor så är det kallare än 99% av dagarna för 80% av befolkningen. Det räcker för att planera sin ladd situation för de flesta. Laddar man bara hemma på natten och har behov av att klara minst 40 mil året runt även på vintern så finns det inte så många bilar att välja mellan, och vill man köra europeiskt så får man se till att ta till rejält i uppgiven räckvidd.

Det är -17 nu...

Det skulle vara kul att se hur tappet ser ut mot temperatur, det kanske inte blir så mycket värre om det blir 10 grader kallare, eller så blir det helt fruktansvärt dålig.

Jag har sett någon graf för laddning i kyla (av fritidsbatterier) och dom hade en ganska skarp brytpunkt där det började vara skadligt att ladda men allt över den temperaturen var det små skillnader

Det blev som ett självspelande piano så fort det började ta emot lite laddning men med hög resistans som skapade mycket värme som ledde till lägre resistans som gav mindre värme.
Så det problemet löste dom med en enkel värmeslinga i batteriet som värmer till brytpunkten och sedan klarar det sig med spillvärme
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är -17 nu...

Det skulle vara kul att se hur tappet ser ut mot temperatur, det kanske inte blir så mycket värre om det blir 10 grader kallare, eller så blir det helt fruktansvärt dålig.

Jag har sett någon graf för laddning i kyla (av fritidsbatterier) och dom hade en ganska skarp brytpunkt där det började vara skadligt att ladda men allt över den temperaturen var det små skillnader

Det blev som ett självspelande piano så fort det började ta emot lite laddning men med hög resistans som skapade mycket värme som ledde till lägre resistans som gav mindre värme.
Så det problemet löste dom med en enkel värmeslinga i batteriet som värmer till brytpunkten och sedan klarar det sig med spillvärme
Jag har för mig att en del elbilar helt slutar ladda under -20. Hur sant det är vet jag inte, dels pga mitt exceptionellt dåliga minne och att siffran antagligen kom från en artikel i media, så flera lager av exeptionellt opålitligt. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Litiumbatterier kan inte ta emot laddning när det är riktigt kallt/varmt, därför har de flesta elbilar konditionerade batterier dvs de värms/kyls till optimal temperatur för laddning. Inget man behöver bekymra sig för om man nu inte bara har 4A enfas 220V och det är 35 minusgrader. Då skall man ladda direkt man kommer fram och batteriet är varmt…
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har för mig att en del elbilar helt slutar ladda under -20. Hur sant det är vet jag inte, dels pga mitt exceptionellt dåliga minne och att siffran antagligen kom från en artikel i media, så flera lager av exeptionellt opålitligt. :hihi
Se BrooklynS svar ovan. Jag närmat mig 7 500 mil med elbil strax norr om GuW:s trakter och har aldrig haft problem med att bilen inte tagit emot laddning vid t ex hotellvistelser i Malmfälten i samband med arbetsresor.

GuW:s fråga om vad som händer i -25 i f t -10 är relevant. Min erfarenhet är att det framför allt är energiförbrukningen för att hålla varmt i kupén som ökar i f t -10. Min bil har t ex glastak, jag är övertygad om att en bil med plåttak förbrukar något mindre energi för varmhållning.

Men jag skulle säga att förbrukningen mellan -10 och -25 (till -35) ökar med 15-20%. Så kanske Ni har något att relatera till.

Min bil saknar luftvärmepump, med tanke på att en sådan kanske reducerar förbrukningen i -10 och inte tillför något i -25 kan skillnaden naturligtvis öka något med den funktionen. Sannolikt är då en bil med luftvärmepump snålare än min i -10 grader.

Min bil är inte byggd enligt ett effektivt koncept, den har permanent fyrhjulsdrift, rullar på 20 tums dubbdäck och saknar värmepump. Dessutom vindsurfar jag aldrig bakom lastbilar utan blir i stället tämligen sällan omkörd på vägarna. Den mest extrema förbrukning jag ser vid långkörning i krispigt kallt klimat är 3-3.5kWh/mil, då talar vi kvicksilver långt under -25. Med 75kWh tillgängligt ger det mig drygt 20 mils räckvidd under de mest ogynnsamma förhållanden jag råkat ut för.

De siffrorna funkar för mig och jag skulle tro att de därmed är relevanta för de flesta i tråden. Mina 2p.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GuW:s fråga om vad som händer i -25 i f t -10 är relevant. Min erfarenhet är att det framför allt är energiförbrukningen för att hålla varmt i kupén som ökar i f t -10. Min bil har t ex glastak, jag är övertygad om att en bil med plåttak förbrukar något mindre energi för varmhållning.

Men jag skulle säga att förbrukningen mellan -10 och -25 (till -35) ökar med 15-20%. Så kanske Ni har något att relatera till.

Min bil saknar luftvärmepump, med tanke på att en sådan kanske reducerar förbrukningen i -10 och inte tillför något i -25 kan skillnaden naturligtvis öka något med den funktionen. Sannolikt är då en bil med luftvärmepump snålare än min i -10 grader.

Min bil är inte byggd enligt ett effektivt koncept, den har permanent fyrhjulsdrift, rullar på 20 tums dubbdäck och saknar värmepump. Dessutom vindsurfar jag aldrig bakom lastbilar utan blir i stället tämligen sällan omkörd på vägarna. Den mest extrema förbrukning jag ser vid långkörning i krispigt kallt klimat är 3-3.5kWh/mil, då talar vi kvicksilver långt under -25. Med 75kWh tillgängligt ger det mig drygt 20 mils räckvidd under de mest ogynnsamma förhållanden jag råkat ut för.

De siffrorna funkar för mig och jag skulle tro att de därmed är relevanta för de flesta i tråden. Mina 2p.

Ja, jag tänkte inte ens på att värmepumparna har en brytpunkt, då gäller det ju att det finns brödrost-slingor som räcker till i värmepaketet.

Något test jag såg nyss av någon Kines (MG?) var han tvungen att ställa värmereglaget på max så att den gick konstant för att ens hålla dräglig temperatur, och då var det typ Dansk vinter (-10), det kan ju vara för att den förlitade sig på en värmepump som slutade leverera vid den temperaturen.

Jag är övertygad om att man får en bättre värmepump i en dyrare bil.

Och ja, glastak är en förbannelse som inte går att välja bort, jag såg en Kanadensare (tror jag det var) som hade tillverkat en kudde som gick att trycka in i ramen för takluckan.(på en vanlig ICE bil)
Han var nämligen flintis och fick ont i huvudet om han körde bil utan mössa....
Hur mycket högteknologiska silverlager man än laminerar in i glaset så har det inte samma isoleringsvärde som plåt och ett innertak.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Glastak ger en massa extra buller också eftersom ljudet reflekteras nästan odämpat.
Jag har lekt med tanken på att slå ut taket på en Tesla 3 och montera ett kolfibertak och ha ljuddämpande material under, men min plånbok protesterar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Glastak ger en massa extra buller också eftersom ljudet reflekteras nästan odämpat.
Jag har lekt med tanken på att slå ut taket på en Tesla 3 och montera ett kolfibertak och ha ljuddämpande material under, men min plånbok protesterar.
Det finns på eftermarknaden redan... ilägg som passar på insidan; varmare på vintern och tystare...


Finns någon madrassvariant också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glastak ger en massa extra buller också eftersom ljudet reflekteras nästan odämpat.
Jag har lekt med tanken på att slå ut taket på en Tesla 3 och montera ett kolfibertak och ha ljuddämpande material under, men min plånbok protesterar.

Både snyggare och lättare dessutom
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Det finns på eftermarknaden redan... ilägg som passar på insidan; varmare på vintern och tystare...


Finns någon madrassvariant också.
Någon gång om/när jag köper en Model 3 så verkar det här en given investering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns på eftermarknaden redan... ilägg som passar på insidan; varmare på vintern och tystare...


Finns någon madrassvariant också.

Ja jävlar, vore det inte enklare om man kunde välja bort glastaket och spara 10lök när man beställer bilen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja jävlar, vore det inte enklare om man kunde välja bort glastaket och spara 10lök när man beställer bilen?
Man skulle kunna tro det, men just Tesla har ju drivit tesen om serietillverkning längst av alla - allt lull-lull i bilen från start och sedan ”låsa upp” de tillval ägaren vill ha.

Och säga vad man vill - de tjänar ju av allt att döma pengar på en effektiv produktionslinje och ser nog just kostnadseffektiviteten i fabriken som ett vinnande koncept. Därför tror jag det är svårt att förvänta sig några större variationer än färgval när det gäller annat än mjukvara.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Rapport sågar Japans strategi för vätgas​

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder.

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder. TTTNIS

Ett ambitiöst vätgasprogram skulle göra Japan ledande – men nu hävdar en rapport att satsningen har gett ett ökat koldioxidavtryck, och fått landets teknikutveckling att halka efter. “Det är med viss besvikelse jag läser rapporten”, säger Göran Lindbergh på KTH.​


Det verkar äntligen som att inflytelserika personer börjar genomskåda vätgas idiotin.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Peugott, s nya 3008 verkar få batterier mella 70-+100 o systemefekt uppåt 400+ hp 0-100 på 3 sek o ca 70 mils räckvidd

Den som lever får se.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Rapport sågar Japans strategi för vätgas​

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder.

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder. TTTNIS

Ett ambitiöst vätgasprogram skulle göra Japan ledande – men nu hävdar en rapport att satsningen har gett ett ökat koldioxidavtryck, och fått landets teknikutveckling att halka efter. “Det är med viss besvikelse jag läser rapporten”, säger Göran Lindbergh på KTH.​


Det verkar äntligen som att inflytelserika personer börjar genomskåda vätgas idiotin.
Vem är Göran Lindbergh?
Uppenbarligen noll koll
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Rapport sågar Japans strategi för vätgas​

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder.

Kritik riktas bland annat mot att Japan har satsat på vätgas för personbilar samt uppvärmning av bostäder. TTTNIS

Ett ambitiöst vätgasprogram skulle göra Japan ledande – men nu hävdar en rapport att satsningen har gett ett ökat koldioxidavtryck, och fått landets teknikutveckling att halka efter. “Det är med viss besvikelse jag läser rapporten”, säger Göran Lindbergh på KTH.​


Det verkar äntligen som att inflytelserika personer börjar genomskåda vätgas idiotin.
Nu ska de bara genomskåda litiumidiotin med.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top