Rörligt pris betyder inte att det är dyrare dagtid…
Hur snabbt du kan ladda har inget att göra med hur stort batteri du kan tänkas vilja ha. Det är din dagliga körsträcka som påverkar det. Och för att kunna köra längre varje dag så krävs såklart högre laddeffekt om du kör riktigt långt…
Men även om man hypotetiskt sett aldrig har mer än 8 timmar när man är hemma och kan ladda så innebär det att du kan köra 40 mil om dagen. Det innebär att under förutsättning att du bara kör på arbetsdagar och låter bilen stå varje dag kommer upp i 9000 mil om året vilket är långt över snittbilisten och långt mer än de flesta. Det är möjligen ett mycket litet antal "hardcorependlare" som når upp i sådana körsträckor…
…Dvs en 11kW laddare är inget som begränsar din körning om du inte har ett väldigt extremt körmönster. Och det enda som styr hur stort batteri du vill ha är hur mycket du förväntar dig att köra varje dag.
Njae, nu tror jag säkert Du förstod att jag avsåg timpris, och just timpris är nog inte grejen för Vattenfall. De flesta med timpris har nog andra leverantörer. För riket brukar denna statistik funka bra, till och med uppdelad på elområden:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...den/fordelning-av-avtal-pa-olika-avtalstyper/
Definitionen av rörligt pris innefattar alla avtalstyper som utgår från snittpriset under månaden, om jag tolkar sidan rätt. De flesta jag känner som har elbil har valt timpris.
Dina beräkningar blir lite för teoretiska, det handlar inte riktigt om hur vi kör varje dag, mer hur vi använder bilen en eller ett par ggr/vecka. Vår bil kan t ex stå parkerade ett antal dagar i veckan för att sedan pendla 18-20 mil till grannstaden under arbetsdagen, sedan rulla ett antal mil samma kväll. Det vill vi klara utan mellanladdning, vid kundbesöken saknas vanligtvis laddmöjligheter. Det innebär också att vi praktiskt anser oss behöva ett större batteri, trots att körsträckan ändå inte överstiger 3 500 mil/år.
Sedan har FettSnok en bra kommentar - vill vi vara riktigt rädd om batteriet är det smart att inte ladda alltför högt om bilen inte ska gå alltför långt. Det innebär att en viss buffert kan vara befogad.
Vi är fortfarande eniga i det jag skrev först - det är sannolikt få av oss som behöver större batteri än 100-110 kWh