Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, tänker Du på batterinördarna på Teslaforum förespråkar de väl <55% laddning när bilen står för att minimera degradering. Å andra sidan tänker väl jag (och kanske fler med mig) att om batteriet har 85% eller 88% kapacitet kvar efter 32 000 mil kanske i det stora hela inte spelar så stor roll givet kostnad i inköpspris och vikt att bära med sig under bilens livslängd?

Ett 100 kWh batteri lär ju ge ägaren ca 35kWh/dag att förbruka, motsvarar 14 mil innan laddning på jobbet eller hemma. Det bör kunna tillfredsställa även den mest aktsamme ägaren i de allra flesta fallen...
Gör samma själv… laddar aldrig mer än 50% hemma om inte jag ska dra helvetet iväg nästa dag.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rörligt pris betyder inte att det är dyrare dagtid…

Hur snabbt du kan ladda har inget att göra med hur stort batteri du kan tänkas vilja ha. Det är din dagliga körsträcka som påverkar det. Och för att kunna köra längre varje dag så krävs såklart högre laddeffekt om du kör riktigt långt…

Men även om man hypotetiskt sett aldrig har mer än 8 timmar när man är hemma och kan ladda så innebär det att du kan köra 40 mil om dagen. Det innebär att under förutsättning att du bara kör på arbetsdagar och låter bilen stå varje dag kommer upp i 9000 mil om året vilket är långt över snittbilisten och långt mer än de flesta. Det är möjligen ett mycket litet antal "hardcorependlare" som når upp i sådana körsträckor…

…Dvs en 11kW laddare är inget som begränsar din körning om du inte har ett väldigt extremt körmönster. Och det enda som styr hur stort batteri du vill ha är hur mycket du förväntar dig att köra varje dag.
Njae, nu tror jag säkert Du förstod att jag avsåg timpris, och just timpris är nog inte grejen för Vattenfall. De flesta med timpris har nog andra leverantörer. För riket brukar denna statistik funka bra, till och med uppdelad på elområden: https://www.scb.se/hitta-statistik/...den/fordelning-av-avtal-pa-olika-avtalstyper/

Definitionen av rörligt pris innefattar alla avtalstyper som utgår från snittpriset under månaden, om jag tolkar sidan rätt. De flesta jag känner som har elbil har valt timpris.

Dina beräkningar blir lite för teoretiska, det handlar inte riktigt om hur vi kör varje dag, mer hur vi använder bilen en eller ett par ggr/vecka. Vår bil kan t ex stå parkerade ett antal dagar i veckan för att sedan pendla 18-20 mil till grannstaden under arbetsdagen, sedan rulla ett antal mil samma kväll. Det vill vi klara utan mellanladdning, vid kundbesöken saknas vanligtvis laddmöjligheter. Det innebär också att vi praktiskt anser oss behöva ett större batteri, trots att körsträckan ändå inte överstiger 3 500 mil/år.

Sedan har FettSnok en bra kommentar - vill vi vara riktigt rädd om batteriet är det smart att inte ladda alltför högt om bilen inte ska gå alltför långt. Det innebär att en viss buffert kan vara befogad.

Vi är fortfarande eniga i det jag skrev först - det är sannolikt få av oss som behöver större batteri än 100-110 kWh :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.....
Premissen att man bara skulle ha 8 timmar på sig att ladda är inte helt korrekt den heller. Tittar jag på mig själv så dom dagar som jag jobbar från kontoret så åker jag hemifrån vid 7 och kommer hem någon gång vid 17. Det betyder att jag i normalfallet skulle ha 14 timmar på mig att ladda en elbil vilket ger hyfsad marginal även om jag skulle ha en bil med 100 kWh batteri och kört det helt tomt. Men då kan man ju såklart inte unna sig lyxen att bara ladda under de billigaste timmarna på dygnet.
....

Så jag tror att den övervägande faktorn som avgör när ett större batteri inte längre är värt merkostnaden är när räckvidden på bilen blir så lång att man i alla fall anser att man behöver stanna och ta en paus.
Det där resonemaget förutsätter ju att du inte får ladda vid kontoret ! Kan bara beklaga !

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Dvs en 11kW laddare är inget som begränsar din körning om du inte har ett väldigt extremt körmönster. Och det enda som styr hur stort batteri du vill ha är hur mycket du förväntar dig att köra varje dag. Och speciellt mycket mer än 40-50 mil om dagen är svårt att komma upp i om du inte har ett jobb som går ut på att ligga och nöta landsväg i en personbil 100% av din arbetstid alternativt bor så att du har sjukt långt till allt som du skall till.
11kw räcker till 10 bilar om man lastbalanserar.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rent krasst, med vettig förbrukning (tyvärr Polestar2 och framförallt Audi E-tron) är 75kWh precis vad vi behöver. En elbil ska inte smaska mer än 2kWh/mil. PunGt!
Hehe, jag räknar nog fortsatt 2.5 kWh/mil bara för att ha lite marginal…:nerviggubbe ?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Vad handlar det om då?
Jag kunde inte läsa artikeln som du länkade till.

Jag googlade lite och hittade att den hade fyra hjulmotorer?
Det är ju en spännande teknik som har visat sig överlägsen?
Stämmer, från brittiska Protean som ägdes av NEVS vid tidpunkten. Det finns för och nackdelar med konceptet hjulmotorer.

Överlägsen skulle jag absolut säga att tekniken är, speciellt om man tänker till och nyttjar dess potential till mer än vad som är uppenbart vid första anblick.

Här finns lite mer bilder och filmer att ta del av:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stämmer, från brittiska Protean som ägdes av NEVS vid tidpunkten. Det finns för och nackdelar med konceptet hjulmotorer.

Överlägsen skulle jag absolut säga att tekniken är, speciellt om man tänker till och nyttjar dess potential till mer än vad som är uppenbart vid första anblick.

Här finns lite mer bilder och filmer att ta del av:

Ja, det har väl alltid varit önskvärt med så hög ofjädrad vikt som möjligt.
Det är därför folk köper till tungmetallfälgar va?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Ja, det har väl alltid varit önskvärt med så hög ofjädrad vikt som möjligt.
Det är därför folk köper till tungmetallfälgar va?
Du har inte fel.
Kanske inte tungmetall men väl maximal fälgstorlek för minimal komfort, ökad förbrukning samt dyrare däck är ett populärt tillval idag.

Det fanns en viss oro kring hög ofjädrad massa tidigt. Den försvann.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det som driver behovet av stora batterier är egentligen den lilla andelen av körningen som är långkörningar av typ semesterresor för de flesta. redan en bil med en räckvidd på 10-15 mil skulle täcka in nästan all körning för de allra flesta och då räcker ett batteri på 30kWh.
Men det skulle betyda att man måste stanna och ladda väldigt ofta på långresor

Så jag tror att den övervägande faktorn som avgör när ett större batteri inte längre är värt merkostnaden är när räckvidden på bilen blir så lång att man i alla fall anser att man behöver stanna och ta en paus.
Det som driver stora batterier är till viss del laddtiden!
Är det 5-10min så innebär det att man kan ta snabba stopp och ändå snabbt komma långa sträckor, VID BEHOV.
Jag tex körde med hustrun 30mil igår och 30mil i förrgår. Hälsa på släkting i stan = ingen laddning möjlig. Motorväg så 120+ mestadels. Med vår E-klass är det en halv tank. Med elbil tre laddningar tot ca 1tim (enl betterrouteplanner)
Med 50mil räckvidd i 120+ km/t och laddning på 10min skulle det räcka med en laddning.
Där har du mina krav.
Men jag åker ofta långt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi kör regelbundet långt, 40, 68 eller 87 mil i stöten.

Det är resp 0-1 laddning (beroende på årstid, väglag osv), 1-2 laddningar och 2-3 laddningar. Varje laddning mellan 10 och 25 min beroende på om det är 120, 150 eller 250kW-laddare.

En stor del av mitt liv har tillbringats i bil genom Europa pga släktförhållanden, sedan 1988 med mig bakom ratten. Bern-Åre är väl sträckkörningsrekordet under ett och samma dygn. Men nog måste man sträcka på benen och rensa huvudet regelbundet annars går det inte.

Jag har svårt att se dagens laddtider som ett problem, såvida man nu inte sitter med blöja och koffeintabletter och tänker slå något slags rekord.

Däremot håller jag helt med om att laddtider över 35/40 minuter känns jobbigt. Men det var 2016…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har undrat varför man ska ha navmotor i elbilar, men det är tydligen för att folk inte kan fickparkera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har undrat varför man ska ha navmotor i elbilar, men det är tydligen för att folk inte kan fickparkera.

:rofl Tänk hur det kommer ställa till det för andra parkerade bilar när det där blir vanligare och folk kan parkera med minimala avstånd samtidigt som andra bilar fortfarande behöver utrymme för att komma ut från sin parkering.

Fattigjonen med gamla bilar får skylla sig själv. :rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man kunde lita på att folk inte parkerar som idioter så skulle parkering funka bättre.

Så sent som i dag gatuparkerade jag, jag visste att det skulle komma fler bilar till platsen, så jag ställde mig bakom en bil med den lucka jag behövde för att kunna svänga ut direkt när jag skulle därifrån.

Jag var tidig, så jag satt kvar i bilen, och mycket riktigt kommer det en bil och ställer sig kloss mot mig bakom.
Jag la i backen och tände backljusen men idioten klev ur och lämnade bilen.

Det kom en till bil och parkerade lika tätt bakom honom osv..

När det var dags att åka därifrån så stod jag kvar en stund på andra sidan vägen och tittade på när dom två (och flera andra) runkade ut sina bilar på gatan innan jag satte mig i min bil och körde ut från min parkering i ett svep

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA