Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Din kollega hade en gasbil trots att gasbilar inte kan köpas eller vad menar du?

Definiera bra egenskaper? Att man kan tanka på 5 minuter?

Lokalt överskott på el blir allt mer begränsat i det här landet. Åtminstone för oss som vill ha tillgång till energi 365 dagar om året.
Du blandar ihop en gammal gasbil som DÅ såldes som nu är svindyr att underhålla, med en NY gasbil som ska klara dagens avgasvärden till rimligt pris.

Bra egenskaper = miljövänlig (inkl ta fram bränsle, lagra, transportera till förbrukaren, sälja), inte ha stora förluster (energiförluster från tillverkning till nyttig rörelseenergi i fordonet), ekonomi (nypris till kund och driftskostnad, stabilitet i tillgången (att tillverka gas även då det inte blåser eller då solen inte lyser ) samt infrastrukturkostnader (tillverkning gas, transporter, gasmackar mm)

Ser ingen konkurens med kärnkraftsel + elbilar. Stabil leverans av energi till lågt fast pris, låga förluster och inga utsläpp.
Att man kan ha små kompakta motorer som ger hög uteffekt är en fin fördel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
680,000 bev såldes i Kina i augusti 200 av dessa nissan?

Audi q5-q7 reas ut i Kina med 9500 dollar prissänkning samt att alla som jobbar på en kinesisk anläggning där dom gör saker till Audi kan köpa en etron med 50% rabbat.

Id3 kostar 125, 000 i Kina o id4 kostar 135,000i Kina, bra rabatter minst sagt.

Tyska staten tar bort alla stöd till bev o hybrider och inför ett liknande stöd för ice bilar som "" går"" att köra på syntest bränslen, allt för att rädda tyska biltillverkare från nedläggning.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

IMG_20230911_164835.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

View attachment 489514

Jag har för mig att MG's guessometer brukar vara en av dom mest rättvisande när dom testar..

Huvudsaken är ju att den samplar ofta och räknar om, inte som "färddatorerna" på gamla bensinbilar som räknade på snittet på förra tanken, och sedan hänger man på husvagnen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja då var första längre turen i Mg5 avklarad drygt 40 mil i batteriet o det skulle vara 15 km kvar när jag kom hem, 14,8 km var det kvar så den går att köra efter vad mg säger att den skall klara.
Då ingick motorväg i 10 mil o mycket backar upp o ned o många omkörningar.

Sjuk räckvidds ångest att inte komma hem men nu vet jag att eländet räknar rätt.

View attachment 489514

Räcker det inte är det bara att köra långsammare så tar du dig ända fram. Vet inte om den säger till dig automatiskt men bra att veta!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har för mig att MG's guessometer brukar vara en av dom mest rättvisande när dom testar..

Huvudsaken är ju att den samplar ofta och räknar om, inte som "färddatorerna" på gamla bensinbilar som räknade på snittet på förra tanken, och sedan hänger man på husvagnen...
Lite irriterande på min Zafira är att när man laddat fullt så verkar den utgå från att jag kommer köra enligt WLTP och visar den officiella räckvidden (minus batteridegradering?). När man kört runt halvvägs på batterimätaren har den dock "lärt sig" hur jag kör och visar korrekt.

Jag kör ALDRIG enligt WLTP eftersom jag anser att en stor behållning med extremt låg energikostnad är att jag inte behöver köra snålt om jag inte förväntar mig att använda hela räckvidden på en dag och det gör jag bara när det är mycket motorvägskörning.

Resultatet är att med fullt batteri har jag 30 mils visad räckvidd men de första 10 milen räknar den då ner nästan 20 mil varefter den stämmer bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite irriterande på min Zafira är att när man laddat fullt så verkar den utgå från att jag kommer köra enligt WLTP och visar den officiella räckvidden (minus batteridegradering?). När man kört runt halvvägs på batterimätaren har den dock "lärt sig" hur jag kör och visar korrekt.

Jag kör ALDRIG enligt WLTP eftersom jag anser att en stor behållning med extremt låg energikostnad är att jag inte behöver köra snålt om jag inte förväntar mig att använda hela räckvidden på en dag och det gör jag bara när det är mycket motorvägskörning.

Resultatet är att med fullt batteri har jag 30 mils visad räckvidd men de första 10 milen räknar den då ner nästan 20 mil varefter den stämmer bra.

Jag läsde om någon annan bil som gjorde likadant, jag har för mig att det var en Tesla, men det kommer ju fanboysen direkt att förneka så jag skriver inte ut det.

Jag förstår inte heller det ständiga luskörandet med elbilar, jag resonerar precis som du, det är ju ändå i princip gratis att tanka, så varför ska jag försöka köra snålare än med en bensinbil?

Jag har en lokal Tesla ägare som kör med toppluva, dunjacka och skrapar rutorna på insidan på vintrarna som aldrig har varit över 80km/h vad jag har sett, det kan ju inte vara så att han varje dag till och från jobbet tömmer ett helt Tesla batteri?

Utnyttja motoreffekten, kör värmen i bilen och förvärm gärna innan du åker iväg, det kostar småpengar hemma i vägguttaget sen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag läsde om någon annan bil som gjorde likadant, jag har för mig att det var en Tesla, men det kommer ju fanboysen direkt att förneka så jag skriver inte ut det.

Jag förstår inte heller det ständiga luskörandet med elbilar, jag resonerar precis som du, det är ju ändå i princip gratis att tanka, så varför ska jag försöka köra snålare än med en bensinbil?

Jag har en lokal Tesla ägare som kör med toppluva, dunjacka och skrapar rutorna på insidan på vintrarna som aldrig har varit över 80km/h vad jag har sett, det kan ju inte vara så att han varje dag till och från jobbet tömmer ett helt Tesla batteri?

Utnyttja motoreffekten, kör värmen i bilen och förvärm gärna innan du åker iväg, det kostar småpengar hemma i vägguttaget sen.
Tesla beror på var du tittar. Klickar du på procentmätaren högst upp på skärmen så byter den till kvarvarande sträcka OM du kör enligt någon amerikansk norm som inte är lika fel som WLTP men som ändå inte är beroende på hur man själv kör. Den är i mina ögon meningslös så det är bättre att ha den i procentläge.

Låter man däremot navigatorn vägleda en så brukar det blir väldigt bra prediktion på vad du har kvar när du kommer fram, max en procentenhet fel i kvarvarande laddning, den tar (såklart) hänsyn till hastighetsgränser och hur du brukar köra, börjar du halvvägs gasa på så räknar den ganska snabbt om.

Sen kan man få hur långt den räcker om man håller snittet för senaste 10/25/50 km och någon "momentan" som ju per definition är meningslös. Men 50km där är väl det vettigaste om du nu inte har navigatorn inställd.

Inte perfekt men tillräckligt bra för hur jag använder bilen. Var det tillräckligt fanatiskt för att räknas som fan-boy?

Nej, jag fiskör inte, skiter inte i att avfrosta rutor och kör inte med toppluva och dunjacka heller, låter störtfånigt. Det är inte när de ska långt och vill slippa att ladda på vägen? Även om det oftast går snabbare att köra på och snabbladda om det behövs än att fisköra, men snabbladdning är åtminstone dyrare än hemmaladdning om man är snål.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det tillräckligt fanatiskt för att räknas som fan-boy?

Nej, jag fiskör inte, skiter inte i att avfrosta rutor och kör inte med toppluva och dunjacka heller, låter störtfånigt. Det är inte när de ska långt och vill slippa att ladda på vägen? Även om det oftast går snabbare att köra på och snabbladda om det behövs än att fisköra, men snabbladdning är åtminstone dyrare än hemmaladdning om man är snål.

Det var absolut tillräckligt insatt i hur det fungerar, men du får avdrag på grund av bristande sekt-mentalitet.

Nej den Teslan jag tänker på kör typisk vardagspendling häromkring, då jag träffar på honom på samma ställe samma tid. (jag kommer alltid ikapp på ungefär samma ställe)
Det är nog bara en räckvidds-fanatiker.

Maxhastigheten är 80, men han ligger konsekvent 10 under även på 70/50 vägarna.
Dock inte på 30 sträckorna, men som tur är så är han livrädd för fartguppen så det går nog bara 40 där och en kraftig inbromsning vid guppen
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har läst flera kommentarer från elbilister att de förbrukningstävlar med sig själva. Jag kör aktivt, men eftersom det driver på styrhjulen är greppet dåligt. Jag vill helst inte byta däck på den tid jag har bilen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har läst flera kommentarer från elbilister att de förbrukningstävlar med sig själva. Jag kör aktivt, men eftersom det driver på styrhjulen är greppet dåligt. Jag vill helst inte byta däck på den tid jag har bilen.
Fast det där gjorde jag även med min diesel-golf, försök minska förbrukningen till absolut minimum. Även om det i praktiken var några droppar som blev några kronor om dagen som inte spelar någon som helst roll för min privatekonomi.

Mäns tävlingsinstinkt är omöjlig att få bort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast det där gjorde jag även med min diesel-golf, försök minska förbrukningen till absolut minimum. Även om det i praktiken var några droppar som blev några kronor om dagen som inte spelar någon som helst roll för min privatekonomi.

Mäns tävlingsinstinkt är omöjlig att få bort.

Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hahahaha.

Min solcell/batteri läggning tankar ju mg,n gratis. Nu har det ju varit minus pris på natten så anläggningen tankar hem fulel till batteri ankeln, o när den är sk full så levererar ju cellerna ström ut på nätet mot betalning hela dagen.

Så kontentan är att man får betalt för att ladda elbilen o får betalt för solelen ut på nätet.

Snacka om vinn vinn situation.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Jag hade inte tills jag fick en bil som mätte och man kunde se vad som påverkade. Hästen klappas väl med den där spaken i mitten som man drar fram och tillbaka. Eller var den för att blanda bensinen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Efter 3000mil, varav ca 2000mil motorväg(130) så är snittförbrukning 190Wh/km och normerad EPA 163Wh/km. Har inte legat under hastighetsgräns utöver extern påverkan. 16% högre förbrukning än normen.

Jämför med min föregående bil, Mercedes C220d -18

Snittförbrukning 3000mil med samma körmönster 6,5L/100km

Norm WLTP 4,8L/100km, således 35% högre förbrukning.

Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.

Åh, riktiga siffror!
2kW milen, det tar en elbil i det här klimatet (1.9 är så nära det blir)

Och nej, jag tänker inte heller ändra min körstil, åtminstonde inte till det snällare hållet, för att jag skaffar en nyare, dyrare, bättre? bil med en massa avancerade hjälpsystem.

Skaffar jag en sämre bil kan det bli nödvändigt
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Efter 3000mil, varav ca 2000mil motorväg(130) så är snittförbrukning 190Wh/km och normerad EPA 163Wh/km. Har inte legat under hastighetsgräns utöver extern påverkan. 16% högre förbrukning än normen.

Jämför med min föregående bil, Mercedes C220d -18

Snittförbrukning 3000mil med samma körmönster 6,5L/100km

Norm WLTP 4,8L/100km, således 35% högre förbrukning.

Har inte ändrat mitt sätt att köra, det var en av de fundamentala faktorerna jag hade för att överhuvudtaget prova elbil.
Superbra,
Visst hade du en Tesla 3 Performance eller hur?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har absolut ingen tävlingsinstinkt, speciellt inte i det fallet.

Om hästen springer bra ska den ha havre....
Jag passerar många Teslor, men också Porsche mm i frugans Leaf... spara energi gör man i tv-soffan, inte ute på vägen.

Samma körstil oavsett vad jag kör. Även om vissa bilar uppmanar något mer (Minin tex var omöjlig att köra lugnt med - dubbelt mot skyltarna ganska ofta).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag passerar många Teslor, men också Porsche mm i frugans Leaf... spara energi gör man i tv-soffan, inte ute på vägen.

Samma körstil oavsett vad jag kör. Även om vissa bilar uppmanar något mer (Minin tex var omöjlig att köra lugnt med - dubbelt mot skyltarna ganska ofta).
När jag körde Leafen så halverade den räckvidden på halvmilen in till byn. :hihi Den spann till och med loss ibland med framhjulen när man hade tur. Men jisses vilken tråkig bil det är.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top