Tog min ofta återkommande runda i södra delarna av riket i helgen.
Jag undviker motorvägarna men ibland måste man ut på dem.
Det som slagit mig de senaste gångerna när temperaturen är kring 0 är att det ofta ligger en elbil i suget efter en långtradare.
Man blir lite tveksam, är det en som just kommit i kapp och tänker svänga ut framför mig för att köra om eller är det någon med problem.
Jag som varit så sugen att ta steget från laddhybrid till helel har nu bestämt mig för att ha kvar hybriden. Ligga i 80 på E4 tilltalar mig inte.
Så du baserar ditt bilägande på hur enstaka andra bilägare väljer att köra?
Elbilar drar något mer på vintern, det är ett faktum då de inte har "gratis" överskottsvärme. Men det speciellt vid korta resor (< 2.5mil) då uppvärmningen av kupé blir en relativt stor del av förbrukningen, å andra sidan värmde min diesel bara upp bilen andra halvan av en sådan sträcka. Och då har du oftast ingen problem med laddning då du kan ladda mellan åtminstone vissa av resorna. Kostnaden i el blir såklart procentuellt ganska mycket mer än på sommaren, speciellt som elen även är dyrare på vintern, men på en elbil är det en väldigt liten del av kostnaden.
Kör du sedan långt är skillnaden ganska liten, åtminstone om du har värmepump vilket de flesta rena elbilar har idag. I kronor sparar du nog mer pengar på att ligga bakom lastbil om du kör bensinbil än elbil. Tidsmässigt är det med elbil alltid bättre att köra i åtminstone skyltad hastighet och ladda något oftare.
Men visst, laddstopp är nackdelen med elbil, två gånger om året hade jag hellre haft laddhybrid. Resten av året släpar man bara runt på en onödig extra drivlina som väger och ska ha service. Köra i 80 på motorväg och/eller ligga bakom lastbilar har jag aldrig sett någon vits med.