Elbil eller inte?

Jag kör mycket på vägarna i Sverige, och det är som du säger andra bilmärken som bländar, men enligt min uppfattning har det mest med automatiska helljus att göra. Tesla bländar med sitt normala halvljus, och det upplever jag inte att något annat märke gör. Jag känner numera igen Tesla-halvljus på långt avstånd. Det var inte så här för några år sedan med Tesla.

Oavsett om det är mjukvara eller hårdvara så är det dåligt och ska åtgärdas på ett eller annat sätt. Varför ska det accepteras på så här lösa grunder?
Jag upplever att även andra märken bländar med halvljus, men det finns mååååånga Tesla…

Men vem är det som ”accepterar” det menar du? Ingen gör väl det.
 
Precis, folk läser inga jävla manualer.

Det är som med fjädring på hojar, istället för att läsa på hur man ställer in fjädringen på sin hoj skickar man iväg fjädringen till någon guru, betalar en månadslön och får tillbaka en fjädring som har ett bättre grundutförande för föraren men kunden vet fortfarande inte hur han ska anpassa någonting för olika banor.
Vem går ut till bilen en timme innan det är dags köra till jobbet och börjar läsa manualen ?
 
Jag upplever att även andra märken bländar med halvljus, men det finns mååååånga Tesla…

Men vem är det som ”accepterar” det menar du? Ingen gör väl det.
Nej det var väl ett dåligt ordval med accepterar, det är väl mer så att ingen kontrollerar att biltillverkarna gör rätt från början utan det är en egenkontroll fram till första besiktningen. Kanske vi inte kan lita på tillverkarna längre?

Men en väldigt enkel och normal lösning är väl att Tesla kontrollerar och justerar ljusbilden under leveranskontrollen?
 
Funderar på en Model 3 LR från 2019 med runt 10-15' på mätaren.
Ni som har, vad ska man tänka på?
Dock hört att kvalitén ska vara sisådär (av en tesla Y ägare) någon nån här har erfarenhet av?

Tack på förhand!
 
Funderar på en Model 3 LR från 2019 med runt 10-15' på mätaren.
Ni som har, vad ska man tänka på?
Dock hört att kvalitén ska vara sisådär (av en tesla Y ägare) någon nån här har erfarenhet av?

Tack på förhand!
Hade en 2019 M3P i 10.200 mil.

Bra konstruktion men bilarna från USA (2019-2020) är sämre ihopskruvade och kan ha rost i ffa hundben och trösklar pga grus och avsaknad av stänkskydd. Hittar du ett bra ex är det ingen fara, underredsbehandling är bra.

I övrigt är det mest smågrejor, värmeelementet är sannolikt redan bytt. Drar lite mer än senare modeller med värmepump men är snabbare.

Batterierna (Panasonic) är bra, bättre laddkurva och lämnar mer effekt än de senare batterierna. Räkna med ca 8-10% degradering från ny men den lär inte degraderas särskilt mycket mer senare heller.

Model 3 är en ganska robust konstruerad bil och för de pengar en tidig 3 kostar finns det få utmanare.
 
Hade en 2019 M3P i 10.200 mil.

Bra konstruktion men bilarna från USA (2019-2020) är sämre ihopskruvade och kan ha rost i ffa hundben och trösklar pga grus och avsaknad av stänkskydd. Hittar du ett bra ex är det ingen fara, underredsbehandling är bra.

I övrigt är det mest smågrejor, värmeelementet är sannolikt redan bytt. Drar lite mer än senare modeller med värmepump men är snabbare.

Batterierna (Panasonic) är bra, bättre laddkurva och lämnar mer effekt än de senare batterierna. Räkna med ca 8-10% degradering från ny men den lär inte degraderas särskilt mycket mer senare heller.

Model 3 är en ganska robust konstruerad bil och för de pengar en tidig 3 kostar finns det få utmanare.
Kompisen tittar efter en liknande elbil i den ålders/prisklassen.
Jag vill minnas att sett nånstans där det kunde skvätt in vatten och saltstänk bakom någon innerskärm eller skydd som resulterade upprostade bromsrör och skulle vara svårt att se utan att skruva loss prylar.
Vilken modell och årsmodell gäller det? Eller är det bara något enstaka fall? Är det lätt att upptäcka om man är och tittar på en begagnad vid köp?
 
Funderar på en Model 3 LR från 2019 med runt 10-15' på mätaren.
Ni som har, vad ska man tänka på?
Dock hört att kvalitén ska vara sisådär (av en tesla Y ägare) någon nån här har erfarenhet av?

Tack på förhand!
Det är som vilken bil som helst. Men du slipper byta motor växellåda.
Allt kan krångla som på vilken bil som helst.
Men just att besiktiga är lite nervöst för en relativt ny Teslaägare som jag som köpte min i februari
 
Det är som vilken bil som helst. Men du slipper byta motor växellåda.
Allt kan krångla som på vilken bil som helst.
Men just att besiktiga är lite nervöst för en relativt ny Teslaägare som jag som köpte min i februari

Alla vet ju tt folk med ICE bilar tillbringar helgerna med att byta motor och växellåda på garageinfarten, medans elbilsägarna kan spela Golf och elbilsbajsa hemma
 
Tog min ofta återkommande runda i södra delarna av riket i helgen.
Jag undviker motorvägarna men ibland måste man ut på dem.
Det som slagit mig de senaste gångerna när temperaturen är kring 0 är att det ofta ligger en elbil i suget efter en långtradare.
Man blir lite tveksam, är det en som just kommit i kapp och tänker svänga ut framför mig för att köra om eller är det någon med problem.
Jag som varit så sugen att ta steget från laddhybrid till helel har nu bestämt mig för att ha kvar hybriden. Ligga i 80 på E4 tilltalar mig inte.
 
Tog min ofta återkommande runda i södra delarna av riket i helgen.
Jag undviker motorvägarna men ibland måste man ut på dem.
Det som slagit mig de senaste gångerna när temperaturen är kring 0 är att det ofta ligger en elbil i suget efter en långtradare.
Man blir lite tveksam, är det en som just kommit i kapp och tänker svänga ut framför mig för att köra om eller är det någon med problem.
Jag som varit så sugen att ta steget från laddhybrid till helel har nu bestämt mig för att ha kvar hybriden. Ligga i 80 på E4 tilltalar mig inte.
Så du baserar ditt bilägande på hur enstaka andra bilägare väljer att köra?

Elbilar drar något mer på vintern, det är ett faktum då de inte har "gratis" överskottsvärme. Men det speciellt vid korta resor (< 2.5mil) då uppvärmningen av kupé blir en relativt stor del av förbrukningen, å andra sidan värmde min diesel bara upp bilen andra halvan av en sådan sträcka. Och då har du oftast ingen problem med laddning då du kan ladda mellan åtminstone vissa av resorna. Kostnaden i el blir såklart procentuellt ganska mycket mer än på sommaren, speciellt som elen även är dyrare på vintern, men på en elbil är det en väldigt liten del av kostnaden.

Kör du sedan långt är skillnaden ganska liten, åtminstone om du har värmepump vilket de flesta rena elbilar har idag. I kronor sparar du nog mer pengar på att ligga bakom lastbil om du kör bensinbil än elbil. Tidsmässigt är det med elbil alltid bättre att köra i åtminstone skyltad hastighet och ladda något oftare.

Men visst, laddstopp är nackdelen med elbil, två gånger om året hade jag hellre haft laddhybrid. Resten av året släpar man bara runt på en onödig extra drivlina som väger och ska ha service. Köra i 80 på motorväg och/eller ligga bakom lastbilar har jag aldrig sett någon vits med.
 
Tog min ofta återkommande runda i södra delarna av riket i helgen.
Jag undviker motorvägarna men ibland måste man ut på dem.
Det som slagit mig de senaste gångerna när temperaturen är kring 0 är att det ofta ligger en elbil i suget efter en långtradare.
Man blir lite tveksam, är det en som just kommit i kapp och tänker svänga ut framför mig för att köra om eller är det någon med problem.
Jag som varit så sugen att ta steget från laddhybrid till helel har nu bestämt mig för att ha kvar hybriden. Ligga i 80 på E4 tilltalar mig inte.
Haha jag har sett rätt många som kör Volvo som ligger 5 meter bakom framförvarande bil. Det verkar ju inte klokt - undvik Volvo!
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top