Elhojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad grundar du uppfattningen på? Något du själv har erfarenhet av?

Själv stannar jag vare sig oftare eller längre - som regel - med elbil än när jag kör ICE-bil. Kör jag långt behöver jag ändå käka/gå på muggen/dricka kaffe etc och då laddar jag samtidigt, dvs jag väntar inte på bilen utan den är laddad före mig. Luleå-Stockholm är två korta stopp med elbil, det gör jag med ICE-bil också.
Det är ju konstigt att det bara är dom som brukar äta och långskita på bensinstationerna som köper elbil, själv tror jag att det är tio år sedan jag sket på en bensinstation, ätit någon korv inköpt på en bensinmack har jag nog gjort, MEDANS JAG KÖR
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är ju konstigt att det bara är dom som brukar äta och långskita på bensinstationerna som köper elbil, själv tror jag att det är tio år sedan jag sket på en bensinstation, ätit någon korv inköpt på en bensinmack har jag nog gjort, MEDANS JAG KÖR
Hahahahhhha
”Äta och långskita”
det här fick mig fan att skratta högt. Hahah ”Tio år sedan jag sket på en bensinstation” hahaha
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här är sanningen om elbilar ingen vågar erkänna.


Måste också tillägga att jag aldrig blivit omkörd av en elbil på motorväg. De flesta Teslorna ligger i laglig fart efter lastbilarna hohohoh
Där var den!

Jag har själv delat den tidigare, men hittade inte tillbaka till den, men den är så jävla bra.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Där var den!

Jag har själv delat den tidigare, men hittade inte tillbaka till den, men den är så jävla bra.
Men de får lägga till att pappan i familjen ber övriga familjemedlemmar att gå in på en bensinmack för att ”äta och långskita” också.
 
  • Haha
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men de får lägga till att pappan i familjen ber övriga familjemedlemmar att gå in på en bensinmack för att ”äta och långskita” också.
Varför sa inte pappan att allt är lugnt och sen lastbalanserade hela vägen till hytta? MER el behövs inte osv…
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Måste också tillägga att jag aldrig blivit omkörd av en elbil på motorväg. De flesta Teslorna ligger i laglig fart efter lastbilarna hohohoh
Jo, hände idag på väg mellan Jönköping och Arlanda - en Model 3 som tog sig förbi hyrbilen, men svängde av lite senare :)

En tanke slog mig däremot - efter T/R Arlanda - Jönköping med en V90 Diesel slog det mig hur snåla de ändå är. Snittfart tror jag låg på 108 km/h och förbrukningen strax under 0.55. Det klarar nog inte vår -16 så visst utvecklas även dieselbrännarna.

När det gäller långkörningarnas vara eller icke vara måste jag hålla med BrooklynS, hyrbilen klarade resan på ca halv tank. Ändå har jag med åren lärt mig att ett eller två stopp gör mig till en bättre chaufför.

Vi behöver inte mäta pitt, vi är säkert flera som sträckkört 100+ mil i anständigt tempo. Men är det någon av oss som inbillar sig att vi är lika skärpta, alerta och uppmärksamma förare de sista tio milen som de tio första?
Så det här med att stanna till någon eller några gånger extra, sträcka på benen och andas in lite friskluft har nog personligen mindre med drivmedel och mer med en bekväm resa att göra.

Men visst - med elbil måste man göra stoppen, med diesel kan man välja att stanna till.

Mina 2p
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Den mest lovande framtida batteritekniken är litium-svavelbatterier dopade med socker (!). Det har en energidensitet som är minst dubbelt så hög som de bästa nu tillgängliga litiumjonkemierna. Enligt vissa bedömningar kan det bli så mycket som 1000 Wh/kg batteri. Med en sån energitäthet börjar man få riktigt seriösa vikt/energiförhållanden på en komplett motorcykel. 400 km realistisk räckvidd i motorvägsfart borde då vara möjligt.

Tack! Finns det någon tidsplan...? Något mer handfast om tekniken att läsa om...?


Holy moly! Även med avdrag för de sedvanliga tokoptimistiska överdrifterna i projektet OCH beaktat att niob väl är ett av jordens mest exklusivt, sällsynta grundämnen brakar väl niobiumbatteriet in på listan "revolutionerande" av magnituden episk jordbävning...?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hade ju varit grymt om det stämmer. Själv har jag tröttnar på sådana här artiklar för länge sedan. Först en prototyp som bevisar att det funkar, sen kan man gå ut i media.

Minns för typ fem år sedan när man skulle börja göra CPUer av nåt specialplast och inom ett par år skulle processorkraften ökat 1000ggr. Inget av det idag vad jag vet.

Gubbvarning på mig men får tyvärr inte ens puls av detta. Mycket tack vare Elon Musk som lovat otroliga saker varje år i över ett decennier utan att ha levererat.

Märks det att jag inte gillar Elon Musk? Hahaha
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack! Finns det någon tidsplan...? Något mer handfast om tekniken att läsa om...?



Holy moly! Även med avdrag för de sedvanliga tokoptimistiska överdrifterna i projektet OCH beaktat att niob väl är ett av jordens mest exklusivt, sällsynta grundämnen brakar väl niobiumbatteriet in på listan "revolutionerande" av magnituden episk jordbävning...?


här är en artikel om litium-svavelbatteri.

ang niobium-titanbatteriet (som alltså syftar på materialet i anoden, batterikemin är fortfarande litiumjoner) handlar det som jag läser det att batterierna blir kompaktare och kan laddas mycket snabbare men inte att de blir särskilt mycket lättare per kWh.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har väl lovats en ny revolutionerande batterikemi en gång i månaden dom senaste 20 åren och det har aldrig lett till produktion.

Det som är närmast är väl Solid State batterier, vilket förvisso skulle vara en revolution, men dom kämpar fortfarande med samma problem som dom hade när dom först upptäcktes år 1840 eller när det nu var...

Men det är som med dom flygande bilarna och fusionenergi, det är alltid några år bort bara...
"Vi ska bara..."

Dongfeng har väl 50 testbilar med solidstate batterier på gång, toyota har några rulland osv.
Men det är testbilar med testbatterier som teskörs under testformer.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

FSD är ju mindre viktigt, det är ju inte förän man tryggt kan krypa över i baksätet och lägga sig och sova/titta på film/jobba som det har någon nytta.
Men det är ju jättebra att folk betalar massor för att vara försökspersoner åt systemet redan nu så att utvecklingen kan gå framåt.

Ska jag ändå tvingas att sitta i förarstolen med en hand på ratten och vara barnvakt åt systemet så tjänar jag ju inget på det, och är således inte villig att betala för det.

Men en husbil med FSD så att jag kan knappa in vart jag vill vara i morgon, och sedan gå och lägga mig vore ju neat, men varken räckvidd eller FSD är där än, risken är stor att man vaknar någon mil hemifrån med bilen på vägkanten med varningsblinkersen på för att det låg en pappkartong på sidlinjen och det förvirrade systemet till att parkera
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag ska inte kapa tråden med FSD men håller helt med. Om bilen körs helt av sig självt vafan ska man ens sitta i framsätet med en ratt för då. Gör som Kina, bekväma pods där man kan sova / slappa som man inte ens äger själv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
här är en artikel om litium-svavelbatteri.
Från artikeln: "significant potential" "promising architecture" "experimental cells" "expands and contracts during charging, it is subject to significant stress and quickly deteriorates. The negative electrode, meanwhile, becomes contaminated by sulfur compounds." "capable of surviving more than 200 cycles." "The researchers say their technology has the potential to store two to five times the energy of today's lithium batteries, and with this new study, believe they've taken a key step toward its real-world use." "there is still need for further innovation into the protection of the lithium metal anode to enable large-scale uptake of this"

Buzzwords och tomma löften

Dom har alltså experimentceller som under idela förhållanden kanske fungerar 200 cycler, dom har INTE löst problemet med expansion och svavelförgiftning, och tekniken KANSKE kan vara dubbelt så energität som nuvarande batterier.

Och ur det får man rubriken:

Sugar-doped lithium sulfur battery promises up to 5 times the capacity​

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De stora batteriproducenterna är kopplade till världens ledande universitet och de har nog ganska bra koll på forskningsläget…

Batterier blir bättre hela tiden, det är tex format och kylteknik samt sätt att inlemma batterier i konstruktionen från början som ger utvecklingen just nu.

Runt hörnet finns det nya kemier och teknologier som är på gång, ffa solid state, men det dröjer nog några år till innan de slår igenom. Idag har man +50 riktiga mils räckvidd från 78 kWh i en bil och då kommer snarare utvecklingen medföra billigare batterier än att man till varje pris behöver lägga in mer batterier i bilarna.

Hojar är ju lite eljest på det viset; de drar betydligt mer energi per viktenhet och är känsligare för vikt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top