Elhojar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så är det!

Sedan är det nog främst alla andra elbilar som ligger i 80 knyck. Teslorna har samma förbrukning i 130…
Njae, fortfarande är väl rörelseenergin = mv^2/2, även i Elons universum? ;)

Jag brukar hålla med Dig men denna gången så - finns en snygg vinröd MS som älskar att hålla 80 km/h - gärna i ryggen på en långtradare - längs E4 mellan Piteå och Skellefteå. Han är heller inte det enda exemplaret i mina observationer men får säkert fina förbrukningssiffror i datorn. Å andra sidan hade jag precis en schysst körning i andra riktningen i gott sällskap med en grå M3. Tempo? Vi blev i alla fall inte omkörda en enda gång om jag så säger, oavsett energilagringsmedia;)

Treflig midsommar på Er, elfordonsentusiaster som Ni alla är :)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Njae, fortfarande är väl rörelseenergin = mv^2/2, även i Elons universum? ;)

Jag brukar hålla med Dig men denna gången så - finns en snygg vinröd MS som älskar att hålla 80 km/h - gärna i ryggen på en långtradare - längs E4 mellan Piteå och Skellefteå. Han är heller inte det enda exemplaret i mina observationer men får säkert fina förbrukningssiffror i datorn. Å andra sidan hade jag precis en schysst körning i andra riktningen i gott sällskap med en grå M3. Tempo? Vi blev inte omkörda en enda gång om jag så säger;)

Treflig midsommar på Er, elfordonsentusiaster som Ni alla är :)
I mitt fall är det en vit Tesla som alltid är i vägen, men han kör konsekvent under hastighetsgränserna, även på 70 och 50 vägar.

Tesla är ju IOFS mera aerodynamiska än många andra, men fysikens lagar gäller även dom.

Jag såg någon artistrendering av Hyundai Ionic6, den kommer att bli avsevärt mera strömlinjeformad, det såg ut som dom hade lagt karbonpapper på den gamla skissen på ursaaben som vingprofil...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min farsa klagade alltid i trafiken. De som körde om honom var fartdårar och de som körde långsammare än honom var sniglar. Kryddat med svordomar. Så verkar många på sporthoj.com tycka också om de andra trafikanterna.
Jag klagar sällan på dom som kör om mig, om dom inte gör jävligt olämpliga omkörningar.

Kör man under skyltad hastighet ska man ligga på vägkanten, med LGF skylt och gärna saftblandare också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla förstod nog egentligen att jag menade att Teslan har samma förbrukning i 130 som många andra har i 80…

Körde nyss E4 Luleå-Sundsvall i stressig semestertrafik med omkörningar osv. Snittade 156Wh/km hittills. Kort paus (12 min) på SuC Sundsvall V sedan vidare mot Skåne.

Glad midsommar!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det för otrolig specialtesla du har, dom siffrorna kommer inte tesla ner i på en WLTP körcykel med mer än någon enstka modell

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad är det för otrolig specialtesla du har, dom siffrorna kommer inte tesla ner i på en WLTP körcykel med mer än någon enstka modell

Siffror är inte hans grej. Det brukar vara någon liten twist på det hela.

För ett tag sedan fick vi reda på fakta från en verklig elbilsägare med riktiga erfarenheter att energiförbrukningen i hemmet minskar om man skaffar elbil. Det visade sig vara sant att energiförbrukningen minskade men twisten var att han inte laddade bilen hemma så mycket och samtidigt gjort andra effektiviseringar.
Påståendet var inte felaktigt men det betyder inget.

Vill någon som inte är en supererfaren elbilsförare med verklig kunskap fatta ett datadrivet och korrekt beslut baserat på datan från Brooklyn så kommer denna bli besviken när denne upptäcker att elräkningen hemma inte alls blev billigare och att bilen drar betydligt mer än 156wh/km när man stresskör på europaväg med massor av omkörningar.
I detta fallet gissar jag att förbrukningen stämmer men att snitthastigheten är mycket lägre än vad jag kallat stresskörning med massa omkörningar. Enligt min definition borde snitthastighet varit minst 110 knyck. får vi data kan vi sannolikt se att det handlar om 70 knyck i detta fallet. 70 knyck i snitt kan säkert upplevas som stressande om man alltid ligger 20km/h under skyltad hastighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för otrolig specialtesla du har, dom siffrorna kommer inte tesla ner i på en WLTP körcykel med mer än någon enstka modell


För den som brytt sig om att kolla upp saken så klarar flera moderna elbilar att köra på WLTP eller bättre sommartid. Nu var det 28 grader så AC fick jobba lite i onödan.

Annars går det utmärkt att köra snålare än så, ca 20 grader, snitt under 50 km Korpis-Ökx häromdagen. Helt vindstilla och fart enligt skyltar.


dedd23ab81c1442e84c9d38e060952f6.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett småkul inlägg i elfordonsdebatten.
Han hade ju rätt i mycket, och hade den inte varit så förbannat ful (vilket han inte ens nämnde) så är nog det där ett vettigt elfordon för väldigt många.

Laddning med appar och RFID taggar och donglar och skit borde förbjudas (jag tror att det är på gång i England att alla laddare också ska kunna blippa betalkort)

England har väl dessutom inte så ren el, så där flyttar man utsläppen till en stor skorsten istället för det lilla avgasröret.
Frankrike däremot har ganska ren el, så i Paris borde alla köra elmoppe.
I Polen släpper man ut 1100g CO2/mil om man kör Tesla.
( om man räknar på fantasiförbrukningar på 1.5kwh/mil, deras elmix ligger på 736 gCO₂/kwh)

Sverige ligger ännu bättre till, vi släpper ut 10 gCO₂/kWh, men här är väl inte elmoppar att anse som året runt fordon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Idag har jag provkört en Energica nakenhoj. Det var jete kul!

Från första början: högt vinande ljud i lågfart och ovant utan koppling. Efter två minuter tänkte jag inte på det längre. Helt tyst uppe i fart.

Prestanda riktigt bra, trots att det inte var toppmodellen. Körde 10 min blandat landsväg och grus 80-150 km/h och givetvis ett antal fullgasrepor. Batterinivån tappade 2% på den tiden.

Vikten kändes inte alls förutom vid inbromsning. Påminde mycket om Triumph Speed Triple.

Enligt de som hade hojen klarar den ca 20 mil på landsväg, 30-32 mil i stadstrafik. Förefaller rimligt.

Helt klart ett alternativ, synd att det inte gick att prova den på banan. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Idag har jag provkört en Energica nakenhoj. Det var jete kul!

Från första början: högt vinande ljud i lågfart och ovant utan koppling. Efter två minuter tänkte jag inte på det längre. Helt tyst uppe i fart.

Prestanda riktigt bra, trots att det inte var toppmodellen. Körde 10 min blandat landsväg och grus 80-150 km/h och givetvis ett antal fullgasrepor. Batterinivån tappade 2% på den tiden.

Vikten kändes inte alls förutom vid inbromsning. Påminde mycket om Triumph Speed Triple.

Enligt de som hade hojen klarar den ca 20 mil på landsväg, 30-32 mil i stadstrafik. Förefaller rimligt.

Helt klart ett alternativ, synd att det inte gick att prova den på banan. :)
Hörde att de fick slita av dig från hojen... :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörde att de fick slita av dig från hojen... :D

Man skall inte tro på allt man hör, särskilt inte av vissa sagesmän/-kvinnor… jag klev av alldeles själv. :)

Men jag törs nog redan nu säga att uppoffringarna vid teknikbytet blir små och överkomliga. Det är regenereringen som ställer till det i början. Går att ställa i fyra nivåer. Jag märkte ingen skillnad mellan dem men provade bara helt kort i lägre hastigheter.

Jag trodde att vikten skulle kännas mer men det känns som en 200kg-hoj trots att den tydligen väger 250+.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men snart finns det demohoj och beg utbud… :)
Finns en 2021 på blocket till det ringa priset 299900kr. Försäkringen blir dyrare än min Tuono 2020 som kostar ungefär hälften i inköp. Man får mycket soppa och ventilkontroller för 150k.

Energica verkar vara den elhojen som kommit längst, enligt mig. Kommer du ihåg att vi slog vad om hurvida en elhoj som spöar Tesla plaid kommer säljas för 150k inom fem år? Vi får se.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Idag har jag provkört en Energica nakenhoj. Det var jete kul!

Från första början: högt vinande ljud i lågfart och ovant utan koppling. Efter två minuter tänkte jag inte på det längre. Helt tyst uppe i fart.

Prestanda riktigt bra, trots att det inte var toppmodellen. Körde 10 min blandat landsväg och grus 80-150 km/h och givetvis ett antal fullgasrepor. Batterinivån tappade 2% på den tiden.

Vikten kändes inte alls förutom vid inbromsning. Påminde mycket om Triumph Speed Triple.

Enligt de som hade hojen klarar den ca 20 mil på landsväg, 30-32 mil i stadstrafik. Förefaller rimligt.

Helt klart ett alternativ, synd att det inte gick att prova den på banan. :)
Hur var körställningen? Den ser ganska kompakt ut och jag har svårt att knyckla ihop mig på sporthojar (R1200S:en är en av de få där jag kan köra en längre stund). Har en stund över idag och skall ner till Mölndal så man kanske ska stanna till vid Probike och testa......
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur var körställningen? Den ser ganska kompakt ut och jag har svårt att knyckla ihop mig på sporthojar (R1200S:en är en av de få där jag kan köra en längre stund). Har en stund över idag och skall ner till Mölndal så man kanske ska stanna till vid Probike och testa......
Körställningen är, som BrooklynS säger, inte alls olik den för moderna nakenhojar som Speed Triple, Tuono eller MT-10. Lite mer upprätt vilket avlastar armar/rygg och mer generöst benutrymme utan att för den skull orsaka problem vid inspirerad körning. Tyngdpunkten ligger lågt, så den maskerar vikten väl. Stanna och prova - det är väl investerad tid i min bok. Jag körde två olika Energica och en Zero när jag provade, väl investerad tid.

Lättkört var väl mitt bestående intryck, särskilt den större Energican imponerade. Med regenerering aktiv var det ju busenkelt att hålla trafikrytmen utan att använda mekanisk broms, och motorn levererar alltid den effekt man önskar när man vrider på rullen. Kul och med full fokus på körningen, resten sköter sig ju liksom själv ?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top