En liten fråga ang asyl i sverige..?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nemen, en malmöbo av vettigt slag.

Det tragiska är att jag antar att jag inte står högt i kurs här för intelekt och jag går matte c och har vg/mvg i det, procent är förstadelen av matte A det kanske ger lite perspektiv.
 

IronMike

Guest
turbanen som du verkar tro ska skjuta kurden kommer nog inte in på polishögskolan.
Det har just kommit upp på tapeten för att en polis i sthlm vill ha turban...och med deras problem med varandra, du förstår - det är sånt nitiskt hat mellan olika folkgrupper. Så känns det inte tryggt att ena parten ska ha tjänstevapen. För who knows hur han reagerar på något mellan folk från mellanöstern. De flesta svennarna kan ju försöka hantera saken objektivt. Men, han med turban, som blivit uppfostrad till att hada kurder...och som inte kan befinna sig under samma tak som en kurd, kurder fightas, och han ska gå emellan.

Finns ju risk för att det blir värre. Vad vet jag. Men somliga har turban, andra folkgrupper inte. Och det är så mkt de flesta svenskar inte alls har koll på när det gäller gamla muslimska traditioner, och konflikter.

Som taxichaffis med 99% muslimska kolegor så börjar man förstå en del, dock.... Problemen som fins där långt borta, finns även här. Och det blir mer och mer varje år. Hedersgrejjer etc.

Nu senast, de den där vigseln där en bil körde in i en folkmassa. En kollega var nästan huvudvittne, och gissa vd det handlade om, ja, just konflikter mellan olika grupperingar som man inte får höra om så mkt i media. För alla framställs som barbarer, men inte så mkt mer info än det. Det är ju såklart Usa som är så fint land och gör allt bara för att hjälpa (ironi)..iaf om man kollar 22-nyheterna på fyran, men men.

--

en helt annan fråga ang religion. alla kan säga muslim, kristen, buddhist eller katolik .... men varför är det så tabu att säga jude? är man nazist bra för att man använder ordet? :va

som i ngn annan tråd där jag sa att många judar har makt över medias inflytande, samt mkt inom bankvärden, finanser etc. fd riksbankschefen i usa, alan greenspan, samt han efterträdare, samt hillary clinton är judar som exempel, och har stort inflytande över världsmakten #1. klart som tusan att israeler favoriseras, palestinierna har det fortsat svårt...och motsätter sig, vilket avspeglas i hela mellanöstern - likaså irak. Det är ju ett krig mot usa/israelvänner. Är man nazi för att man påpekar svart på vitt? eller för att man påpekar att TV4 som ägs av.... verkligen vinklas av... ? Det ör inte mig hatisk, utan ser på mer oberoende nyhetskällor. So?

är ju bara en medvetenhet, inget förakt.

personen bakom ali g, och borat är jude .... men han skämtar friskt, friskare än jag. gör det honom till nazi? kanske jag också är det, är jag nazi då med (korvgube) ? ..säger varken att jag är det elle ej, men borat är som sagt isra'el, eftersom det tydligen är förbjudet att använda J-ordet.
 
Last edited:

IronMike

Guest
ja, polackerna kommer hit för att jobba. för, jag vet inte, men en bra lägre slant än vad som skulle motivera en arbetsgivare att anställa en "svensk"
Behöver inte vara så, farsan kom hit från Polen 1966 och fick typ 11 jobb samtidigt, det fanns inga narkosläkare i sverige. Iallafall då, fanns det brist på kompetens. Idag slåss 200 pers om samma tjänst :huvet
 

IronMike

Guest


Jag kollade www.bra.se lite noggrannare nu, det skiljer 8 procentenheter mellan den invandrade befolkningen och den infödda.

8% fler dömda ... men 1/10 av tot antalet invånare ?

visst, förstår tt mång har det tufft och vill ha samma sake som svenskar har, som bott här i flera hundra år...fat ändå inte, om jag kom till et annat land skulle jag försöka föregå med got exempel och göra allt för att visa mi vara reko. inte nedvärdera, eller hysa respektlöshet mot samhället jag fått komma till - om nu den där statistiken stämmer?

det kan fan inte vara rasistiskt att tycka "välkommen hit, vi tar hand om dig och ger dig en chans, men begår du brott så får du åka hem igen". Svenska staten räcker ut handen, men får ganska mkt skit tillbaks.

Somliga är bra, gör karriär den rätta vägen och klättrar i status. Men att komma som gäst till ett annat land, begå brott, för att allt ä så enkelt, bidrag å allt, å fängelser som mer liknar hotell, fan, svenska samhället är lika mesigt som en vanlig svennson. Vågar inte ta ställning, är blyg, men vill ha gott anseende. Den matematiken går tyvärr inte ihop.

Inte undra på att gäng, liknande "fittja boys" känner att de kan ta saken i egna händer. Göra egna och snabba pengar på skit.
Precis som Paulo Roberto på glada 80-talet, han va "blatte" och tuffing, och svenskar mesar.... Hela den attityden. Sverige har blivit ett soft ställe att komma till, och begår man brott, och mot förmodan åker dit, så är det ganska "chil" på kåken, man träffar polare, får permiss, lär känna nya polare. Tränar, ser på kabel-teve å får bra käk.
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Det har just kommit upp på tapeten för att en polis i sthlm vill ha turban...och med deras problem med varandra, du förstår - det är sånt nitiskt hat mellan olika folkgrupper. Så känns det inte tryggt att ena parten ska ha tjänstevapen. För who knows hur han reagerar på något mellan folk från mellanöstern. De flesta svennarna kan ju försöka hantera saken objektivt. Men, han med turban, som blivit uppfostrad till att hada kurder...och som inte kan befinna sig under samma tak som en kurd, kurder fightas, och han ska gå emellan. .

Men föri helvete...sitter killens jävla intellekt i hans turban eller? Slit av den då o kolla om han blir smartare. Har du ingen tillit till honom och hans poliskunskaper så kan du väl ha det till den svenska polisutbildningen iallafall? Och jo jag vet vad jag pratar om..min bror utbildade sig till polis. Det är inget man trillar igenom precis.

Ibland...så tar du upp saker som har potential att diskuteras. Som kan leda till en intressant vinkel...men så skjuter du dig själv i foten, SÅ IN I HELVETE, som med uttalandet ovanför.

Faktum är att människor med invandrarbakgrund (som utbildats i SVERIGE) i (svenska) poliskåren och på (svenska) sjukhus och andra socialayrken är en enorm tillgång i just vad du beskriver ovan. För det uppkommer, som du säger situationer som svenskar säkert kan lösa men som dom inte förstår varför det kan ha hänt. Sedan må han ha en turban men det som BETYDER något och som han och alla andra skall RESPEKTERA är den SVENSKA POLISUNIFORMEN han har på sig. Han har gjort ett VAL genom att ha den uniformen på sig och då går alla polisprinciper före hans andra åsikter. Inte hans turban. Han är där i polisärende..inte att alkaidabomba ett kurdnäste:tungan
 
Last edited by a moderator:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Intressant tråd detta där myter och osanning sprids framförallt från en person som påstår sig ha en massa invandrarpolare.

Det finns olika invandrare och kostnader som ASYLsökande får du INTE jobba dom första månaderna så visst finns där en enbart kostnad om man vill se det så men knappast den ASYLsökandes fel.

För att få bidrag i ngn form innebär det precis som för oss vanliga svenskar att göra en motprestation och för dom allra flesta innebär det att gå på SFI = Svenska för invandrare. Den kursen ser lite olika ut i olika delar i landet vad det gäller kvaliten på utbildningen,precis som på en svensk kommunal skola där alla har olika förutsättningar att lära sig saker. Man håller fast vid ett strikt schema och inte utgår för inividuella kunskaper. Jag har vänner som fått suttit ett flertal lektioner och lära sig barnsånger. För vad att lära sig att dansa runt en KvackKvackpinne på midsommarafton och bli svensk!?

Inom den muslimska världen så är INTE hedermord accepterat utan som dom allra flesta religonsutövare så finns det alltid en extrema åsikter som tex egena lagar här i Sverige vilket är ytterst få som tycker.
En muslimsk man får heller inte bära guldsmycken det är enkom till för kvinnan.



Generösa bidrag Om vi tar ett exempel där båda föräldrarna inte har inkomst och det finns 2 barn 4-6 år så är bidraget på ca: 7200 för hela familjen kan skilja ngn hundralapp från kommun till kommun den summan ska täcka mat,kläder,hygienartiklar,fritidsaktiviteter,telefon, dvs i stort sett allt i en vanlig vardag. Hyra, El ,hemförsäkring, är utanför denna kostnad.
Om man behöver ngt extra så får man ansöka om det och det tas upp i en socialnämd dvs inget en enskild handläggare får besluta om.

När man använder sig av siffror om hur många som fått uppehållstillstånd under ett år så ska man vara på det klara att alla räknas in i den siffran även adopterade barn. Förra året så fick 805 st adopterade barn uppehållstillstånd.

Det var c.a 60.000 som invandrade till Sverige förra året men det var oxå lite drygt 34.000 som utvandrade från Sverige.

Den ökning av flyktingar man nu pratar om som ska komma är PROGNOSEN just en ökning och att merparten kommer att komma från Irak.
Med den osäkerheten som finns där med vad som kommer hända när bla USA kommer lämna landet om det blir en extremgrupp som kommer ta över under talibanliknande förhållanden gör att folk fortsätter fly tills en säkerhet uppstår.
Dom allra flesta kommer förmodligen att återvända om landet kommer uppvisa någon form av männsklig demokrati.

Bidragsfusk,svartjobb, står en majoritet svenskar för och dom flesta som får en chans att blåsa staten,försäkringsbolaget m.m gör det. Det bara läsa vissa trådar härinne och dessutom så är vissa tom stolta över att ha gjort det.

Kanske detta inlägg är helt onödigt i debatten då jag inte har några lösningar på hur man ska komma till rätta med vissa saker oavsett om du är svensk, invandrad asylsökande osv men kanske någon ser lite annorlunda på en del saker.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Intressant tråd detta där myter och osanning sprids framförallt från en person som påstår sig ha en massa invandrarpolare.

Det finns olika invandrare och kostnader som ASYLsökande får du INTE jobba dom första månaderna så visst finns där en enbart kostnad om man vill se det så men knappast den ASYLsökandes fel.

Självklart är det inte den asylsökandens fel att han kostar pengar men det har ju egentligen inte med saken att göra. Oavsett vems fel det är så ska det skattefinansieras och det som får stryka på foten är omsorg och skola.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Självklart är det inte den asylsökandens fel att han kostar pengar men det har ju egentligen inte med saken att göra. Oavsett vems fel det är så ska det skattefinansieras och det som får stryka på foten är omsorg och skola.
Om skattefusket och bidragsfusket som majoriteten av svenskar står för en kostnad på många miljarder per år du tror inte det skulle kunna komma skola och omsorg tillgodo om det upphörde?

Så att skylla på invandringen att skola och omsorg inte får tillräckligt med resurser är således fel.

Återigen finns här trådar på hur man drar saker och ting till rättegång trots man gjort fel, vad tror du sådana rättegångar kostar skattebetalarna? som kunnat gå till vård o omsorg tex.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Om skattefusket och bidragsfusket som majoriteten av svenskar står för en kostnad på många miljarder per år du tror inte det skulle kunna komma skola och omsorg tillgodo om det upphörde?

Så att skylla på invandringen att skola och omsorg inte får tillräckligt med resurser är således fel.

Det är sant, men i mina ögon sticker det otroligt mycket mer att somalier som flyr hit, får PUT pga av Somalia är en krigszon, det är inte säkert, osv osv sedan utan problem kan åka tillbaks för att kriga i ett heligt krig. Sen dessutom ha mage att komma och kräva att UD ska se till att de kommer hem när det inte går som de har tänkt. Möjligt att jag klassas in som rasist som har de åsikterna men då får det väl vara så då.
 

wand

MM FÖRMODLIGEN
Gick med
20 Aug 2005
Ort
westcoast
Hoj
Duke2
Svenskarna får vad dom förtjänar när dom röstar på S,M,V, osv! eller rättare sagt deras barn som ska ta över i framtiden. Synd bara att den lilla skaran vettiga människor kvar i detta land måste utstå detta fatala kultiprojekt. Jag vägrar att lyssna på nån som sitter och klagar och ändå röstar på tex vänstern eller dyl.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Det är sant, men i mina ögon sticker det otroligt mycket mer att somalier som flyr hit, får PUT pga av Somalia är en krigszon, det är inte säkert, osv osv sedan utan problem kan åka tillbaks för att kriga i ett heligt krig. Sen dessutom ha mage att komma och kräva att UD ska se till att de kommer hem när det inte går som de har tänkt. Möjligt att jag klassas in som rasist som har de åsikterna men då får det väl vara så då.
Visst kan man tycka så utan att vara rasist och jag har full förståelse att man reagerar så men frågan är ju hur många somalier var det som drog tillbaks och krävde en ursäkt? man måste vara medveten om att det är alltid dom som har extrema åsikter som återges i massmedia.

Vi svenskar beter oss likadant utomlands när vi har försatt oss själva i knipa. Supit upp pengarna, brutit mot landets lagar, osv.. Man tror att svenska ambassaden ska stå för hemresa,advokatkostnader osv och att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar dom är nog flera än dessa somalier du hänvisar till.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Självklart är det inte den asylsökandens fel att han kostar pengar men det har ju egentligen inte med saken att göra. Oavsett vems fel det är så ska det skattefinansieras och det som får stryka på foten är omsorg och skola.

Mantrat om skola och omsorg kan man använda alltid, oavsett hur det egentligen ser ut. Varför köper vi stridsvagnar och bygger muséer om vi kan lägga allt på skola och omsorg?
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Mantrat om skola och omsorg kan man använda alltid, oavsett hur det egentligen ser ut. Varför köper vi stridsvagnar och bygger muséer om vi kan lägga allt på skola och omsorg?

Grejen är att vi hostar nästan upp mest pengar i Världen på skolan, men vi ligger också i topp vad gäller problem i skolan.

Just nu snittar vi väl 1-2 skolor i månaden som måste stängas p.g.a det håller på att urarta fullständigt.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Grejen är att vi hostar nästan upp mest pengar i Världen på skolan, men vi ligger också i topp vad gäller problem i skolan.

Just nu snittar vi väl 1-2 skolor i månaden som måste stängas p.g.a det håller på att urarta fullständigt.
Och dom problemen beror inte på skola i sig utan ett föräldraransvar. Skolan har inget UPPFOSTRANDE ansvar utan ska lära ut saker och ting. Uppfostran ska komma från egna hemmet vad det gäller ansvar och respekt.
Alldese för många ungar idag får inte lära sig dessa saker av olika annledningar hemma och därav har vi oxå en skola som ser ut som den gör i vissa fall.

Att ropa på hårdare ordningsregler i skolan kommer inte hjälpa om inte föräldrar är beredd och kan ta sitt ansvar hemma för uppfostran.
I ett hem där det inte finns regler och rutiner där föräldrar inte tar sitt ansvar så kommer dom INTE att bry sig om det kommer ngn papperslapp från skolan om att deras barn inte skött sig utan det blir barnet som blir den utsatte från två håll.

Barn fostrar inte sig själva.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Och dom problemen beror inte på skola i sig utan ett föräldraransvar. Skolan har inget UPPFOSTRANDE ansvar utan ska lära ut saker och ting. Uppfostran ska komma från egna hemmet vad det gäller ansvar och respekt.
Alldese för många ungar idag får inte lära sig dessa saker av olika annledningar hemma och därav har vi oxå en skola som ser ut som den gör i vissa fall.

Att ropa på hårdare ordningsregler i skolan kommer inte hjälpa om inte föräldrar är beredd och kan ta sitt ansvar hemma för uppfostran.
I ett hem där det inte finns regler och rutiner där föräldrar inte tar sitt ansvar så kommer dom INTE att bry sig om det kommer ngn papperslapp från skolan om att deras barn inte skött sig utan det blir barnet som blir den utsatte från två håll.

Barn fostrar inte sig själva.

Förvisso måste givetvis föräldrarna ta sitt ansvar. En kombination av striktare regler och liten knäpp på näsan till föräldrarna hade nog inte varit fel. Fattar inte hur man bara kan strunta i vad sina unga gör i skolan. Är det sociala betala som gäller resten av livet eller?
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Förvisso måste givetvis föräldrarna ta sitt ansvar. En kombination av striktare regler och liten knäpp på näsan till föräldrarna hade nog inte varit fel. Fattar inte hur man bara kan strunta i vad sina unga gör i skolan. Är det sociala betala som gäller resten av livet eller?
Föräldrar som struntar i att ge sina barn en vettig uppfostran behöver inte betyda socialfall, det finns många i sin jakt på högre status och höginkomstagare som helt sonika inte har tid med sina barn.

När det kommer lappar hem o oroliga klasser så är det tyvärr så att man ofta tror att ens eget barn aldrig skulle kunna göra vissa saker. Utan man skyller på skolan, istället för att se sin egen delaktighet.
Det är tyvärr den bistra sanningen många gånger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inom den muslimska världen så är INTE hedermord accepterat utan som dom allra flesta religonsutövare så finns det alltid en extrema åsikter som tex egena lagar här i Sverige vilket är ytterst få som tycker.

Fel.

Än idag medges strafflindring eller till och med straffrihet för hedersmord i bland annat Marocko, Syrien, Irak och de palestinska områdena. I andra länder, exempelvis Pakistan är strafflättnader eller frikännande vid hedersmord numera snarare ett utslag av sedvänjor och domstolars juridiska beslut, än tillämpning av gällande lagar. I majoriteten av dessa länder finns inga motsvarande strafflättnader för kvinnor, även om de anför heder som motiv till mord.
http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/6FF0E69E1443EE62C1256C94004074C1?opendocument



Om vi tar ett exempel där båda föräldrarna inte har inkomst och det finns 2 barn 4-6 år så är bidraget på ca: 7200 för hela familjen kan skilja ngn hundralapp från kommun till kommun den summan ska täcka mat,kläder,hygienartiklar,fritidsaktiviteter,telefon, dvs i stort sett allt i en vanlig vardag. Hyra, El ,hemförsäkring, är utanför denna kostnad.
Om man behöver ngt extra så får man ansöka om det och det tas upp i en socialnämd dvs inget en enskild handläggare får besluta om.

Fel.
  • 1050 per barn i barnbidrag, och ibland applicerbart: Flerbarnstillägg betalas ut till familjer med två barn eller fler. Tillägget är 100 kronor per månad för det andra barnet, tillägget är 354 kronor per månad för det tredje barnet, 860 kronor per månad för det fjärde barnet och 1050 kronor per månad för det femte barnet och varje ytterligare barn.
  • Bostadsbidrag, storlek beroende på hur många barn man har, vilka inkomster man har, hur mycket bostaden kostar, hur stor dito är (!), ett särskilt bidrag för de barn som bor hemma och ett umgängesbidrag för de barn som hemma ibland
  • Ett fåtal har rätt till Eget Boende Bidrag (EBO)
  • Introduktionsersättning
Plus en rad bidrag beroende på hur rymligt samvete/smart handläggare man har, t.ex. sjuklön, sjukpenning,



Det var c.a 60.000 som invandrade till Sverige förra året men det var oxå lite drygt 34.000 som utvandrade från Sverige.

Fel.
78793 personer invandrade till Sverige 2006 och 19537 utvandrade.
http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/statistik_8_2006.pdf


Dom allra flesta kommer förmodligen att återvända om landet kommer uppvisa någon form av männsklig demokrati.

Har det hänt tidigare? Tänker på t.ex. 70/80-talets strömmar från Chile, 90-talets från Balkan t.ex.


Bidragsfusk,svartjobb, står en majoritet svenskar för och dom flesta som får en chans att blåsa staten,försäkringsbolaget m.m gör det. Det bara läsa vissa trådar härinne och dessutom så är vissa tom stolta över att ha gjort det.

SM i generalisering? Du leder för tillfället.


Kanske detta inlägg är helt onödigt i debatten då jag inte har några lösningar

Kanske. Framför allt är det förvånande hur mycket fel som rymdes i det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top