Bra fråga, jag undrar själv till den grad att jag funderar på att köpa en 500cc och en 125cc bara för att bli riktigt upplyst
Ärligt talat vill jag nog inte köpa en 2-takthoj, pga att jag kommer att glömma bort det där med olja i bensinen
, ja om jag glömmer mina handskar överallt och behöver köpa 10 par för det, så bör jag inte köra .. överhuvudtaget !?
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte provat några andra endurohojar än just min 2022 "KTM 350 excf", så jag vet ju inget annat än vad kollegorna m fl, och säljaren informerat mig om innan jag köpte min äkta endurohoj. Tidigare pinade jag lite smått min Kawasaki KXL230, som är som en moped i jämörelse, typ en "låtsasenduro" i min mening.
Jag blev hur som helst varse om att INTE köpa en 450 eller 500 cc i något fall som helt att köra med i skogen, detta pga hanterbarheten och smidigheten vid sabba svängar och rörelser i dom smala spåren. Det berodde tydligen på "roterande massa" i motorn. Dom sa; "en 350 känns som en 250, fast med kraften av en 450" - .. magiskt, tänkte jag och slog till!
Jag förstår att det sitter ett svänghjul i motorerna, och det där 'krank-shaft' som cylindern driver växellådan med, samt den större kolven. Ju mindre/lättare dessa detaljer dessto mindre inverkan har det på mitt fordon som jag svänger och slänger med ute i terrängen. Så egentligen borde jag kanske köra en 125cc
Nu tittar jag på youtube på folk som kör 500-excf:en, den verkar vibrera en del, vilket min 350 också gör. Så jag antar att 500an vibrerar mer än 350in pga dess större motormassa. Så glöm inte verktygen med på trippen, och en liten flaska loctite!