Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Wanna go for a ride?

View attachment 501985

Frihjul i skogen är en väldigt speciell upplevelse. Frihjul och blöta trumbromsar i kombination ger kalasbra sträcktider.

Tills man sitter i ett träd.
Jag kom på att jag ju har kört en hel del MC258 (Armeqvarnan) som har just frihjul och blöta trumbromsar. Å andra sidan hade den KANSKE 20 hästar en bra dag så risken att hamna i ett träd var närmast försumbar.
Jag minns att jag fick gashäng på fullt skaft en gång men körde i ytterligare 20 minuter innan jag iddes stanna och rensa gasaren...
 
  • Haha
Reaktioner: JPT

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
Bra fråga, jag undrar själv till den grad att jag funderar på att köpa en 500cc och en 125cc bara för att bli riktigt upplyst 😁 Ärligt talat vill jag nog inte köpa en 2-takthoj, pga att jag kommer att glömma bort det där med olja i bensinen 😱 , ja om jag glömmer mina handskar överallt och behöver köpa 10 par för det, så bör jag inte köra .. överhuvudtaget !?

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte provat några andra endurohojar än just min 2022 "KTM 350 excf", så jag vet ju inget annat än vad kollegorna m fl, och säljaren informerat mig om innan jag köpte min äkta endurohoj. Tidigare pinade jag lite smått min Kawasaki KXL230, som är som en moped i jämörelse, typ en "låtsasenduro" i min mening.

Jag blev hur som helst varse om att INTE köpa en 450 eller 500 cc i något fall som helt att köra med i skogen, detta pga hanterbarheten och smidigheten vid sabba svängar och rörelser i dom smala spåren. Det berodde tydligen på "roterande massa" i motorn. Dom sa; "en 350 känns som en 250, fast med kraften av en 450" - .. magiskt, tänkte jag och slog till!

Jag förstår att det sitter ett svänghjul i motorerna, och det där 'krank-shaft' som cylindern driver växellådan med, samt den större kolven. Ju mindre/lättare dessa detaljer dessto mindre inverkan har det på mitt fordon som jag svänger och slänger med ute i terrängen. Så egentligen borde jag kanske köra en 125cc :LOL:

Nu tittar jag på youtube på folk som kör 500-excf:en, den verkar vibrera en del, vilket min 350 också gör. Så jag antar att 500an vibrerar mer än 350in pga dess större motormassa. Så glöm inte verktygen med på trippen, och en liten flaska loctite!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
upplever den senaste mer känslig för att få tjuvstopp när det är "bökenduro" bland sten och skarpa svängar.
Har du provat öka på tomgångsjusteringen lite?

Och det där vågar du säga så att hela mc-sverige kan läsa det.
Jag tror du behöver öva på bromspunkterna man ska ju bromsa och inte rulla in i kurvorna.:7peta
Vi har vår egen teknik i hur vi kör. Och just min teknik är förmodligen sämst.

Bromsen är fartens värsta fiende... :D
.. nä, .. näe, det är väl träden?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra fråga, jag undrar själv till den grad att jag funderar på att köpa en 500cc och en 125cc bara för att bli riktigt upplyst 😁 Ärligt talat vill jag nog inte köpa en 2-takthoj, pga att jag kommer att glömma bort det där med olja i bensinen 😱 , ja om jag glömmer mina handskar överallt och behöver köpa 10 par för det, så bör jag inte köra .. överhuvudtaget !?

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte provat några andra endurohojar än just min 2022 "KTM 350 excf", så jag vet ju inget annat än vad kollegorna m fl, och säljaren informerat mig om innan jag köpte min äkta endurohoj. Tidigare pinade jag lite smått min Kawasaki KXL230, som är som en moped i jämörelse, typ en "låtsasenduro" i min mening.

Jag blev hur som helst varse om att INTE köpa en 450 eller 500 cc i något fall som helt att köra med i skogen, detta pga hanterbarheten och smidigheten vid sabba svängar och rörelser i dom smala spåren. Det berodde tydligen på "roterande massa" i motorn. Dom sa; "en 350 känns som en 250, fast med kraften av en 450" - .. magiskt, tänkte jag och slog till!

Jag förstår att det sitter ett svänghjul i motorerna, och det där 'krank-shaft' som cylindern driver växellådan med, samt den större kolven. Ju mindre/lättare dessa detaljer dessto mindre inverkan har det på mitt fordon som jag svänger och slänger med ute i terrängen. Så egentligen borde jag kanske köra en 125cc :LOL:

Nu tittar jag på youtube på folk som kör 500-excf:en, den verkar vibrera en del, vilket min 350 också gör. Så jag antar att 500an vibrerar mer än 350in pga dess större motormassa. Så glöm inte verktygen med på trippen, och en liten flaska loctite!
Sedan 2018 har åtminstone KTM insprutning med separat oljetank på sina tvåtaktare så du tankar som vanligt. Oljan räcker 3-4 tankar bensin och har dessutom en lampa som varnar i god tid. Det är inget problem längre.
De har dessutom balansaxel så de vibrerar i princip ingenting. Märkbart mjukare i gången än en 350 och ännu mer 450/500.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Oljan räcker 3-4 tankar bensin och har dessutom en lampa som varnar i god tid.
Det måste vara 2-taktsparadiset, helt underbart. Tackar, nu får jag väl ännu mindre plats att röra mig på här i vinter.

Hur som helst, igår var jag hos DinMC i Rotebro, tänkte växla några ord med Jocke, säljaren jag köpte min '22 EXCF av, men han var på semester. Istället fick jag prata en hel del med andra väldigt kunniga, bla Kawasaki-Patrik och "Lelle" (han såg ut som Joakim Ljunggren), om detaljer kring motorstorlek och körstil som jag undrat över. Det var mycket bildande, men som vanligt fastnade bara en viss % av infon som jag vill sammanfatta här:

Skillnaden mellan en 450 och 500 cc (EXC-F) är inte stor, kraftmässigt märks den bara när man pressar hojen till topp. Hojarna är i princip samma som 250 och 350, fast med annan motor. Viktmässigt är dom väldigt lika.

Manövreringsmässigt blir 450 och 500 för långsam i skog och avancerad terräng, dom är dessto bättre på rakor och öppna banor. Jag fick ta del av anekdoter där en 450 inte riktigt hänger med dom lättare hojarna på stigar och i skog pga den större motorn, och "roterande massan".

Att köra en 500 i skogen är som att rida på en björn. Den orkar allt, men är inte lika smidig. Jag föreställer mig en stor björn som försöker jaga ikapp ett rådjur skuttandes över blåbärsriset mellan tallarna ;)

Sen pratade vi lite om 2-taktare också, något jag varit lite nyfiken på ett tag, men Lelle nämnde att det inte var nån bra ide att köra en sån på vägarna till banan då det inte skulle bli en bekväm resa. Jag sa att jag förstod, men så tänkte jag för mig själv "om jag hade en 2-taktare skulle jag dreva upp den och göra en road-hoj av den ...".
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sen fick jag en kanske lite dum ide, men jag gör ofta saker man 'inte bör göra', för att se hur det blir. Så jag åkte till Husqvarna-boysen (McSport) i Västberga och köpte bla ett 45t bakdrev till min 350 excf, som jag tänker meka på idag och korta ner kedjan, så det blir 14/45 drevning (som på min KLX230). Se hur det blir 😏

IMG_2599.JPG

Vet inte riktigt själv vad målet är, jag antar att jag vill prova uppnå en slags balans mellan hur högt jag kan dreva min KTM att rulla snabbare men lugnare på vägarna, och samtidigt bibehålla viss offroadkapabilitet.

Något aningens nyttigare jag också vill dela med mig av; krosshojar har en viss vibrationsnivå, naturligtvis. Jag hittade dessa små vikter, tror dom är från min Caballero, i alla fall ville jag prova dom på min KTM. Jag kanske inbillar mig men dom verkar fungera effektivt.

Nu får jag bara "myror" i fötterna från fotpeggarna, tidigare utan vikter på styret så fick jag känslan i händera också.

IMG_2603.JPG

Jag körde runt lite bland dom snälla poliserna i Botkyrka i skymningen för att testa, det behövdes dock en grundligare undersökning så jag åkte till OK i Tumba och tanka, sen blev det slingerbulten och Västerhaninge i mörkret. Kom hem ca 23.30, ganska kall om händerna men (!) .. inga myror. Nu blir det avvägning mellan barkbusters och styrvikter varje gång jag ska ut med krossen ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tänkte också passa på att fråga här, innan jag glömmer, om avgassystem.

IMG_2466.JPG

Köpte detta HGS-systemet hos 24MX (ca 11kkr) och monterade på det för några dagar sedan. Men innan jag mekade på det så gjorde jag några tester med ljuddämparen, jag blåste in luft (som i en trumpet) för att kolla motståndet. Följande intressant info blev det:

KTM original ljuddämpare hade inget motstånd allt, jag kunde spela på den som en digeridoo och ljuden/trycket kom obehindrat ut i andra sidan.

HGS-ljuddämparen har nåt slags filter i sig som skapar motstånd. Den kvävde flödet ganska rejält, man kan definitivt inte spela digeridoo på den. Dock med denna monterad blir det ett mer dämpat ljud, djupare bas och skönare rundare 'toppar', så att säga.

IMG_2467.JPG

HGS-hålet. Båda ljuddämparna ser likadana ut i hålet, det sitter nån slags sil där inne, är det sparkarrestorn kanske? Men HGS har mycket mer motstånd i sig.

Några tanka kring detta och hur det funkar i praktiken?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Genom att dreva upp den ytterligare till 14/45 har min KTM blivit mycket skönare att köra på asfalt, grus, gräs, åker .. öppnare ytor. Fick korta ner kedjan två länkar till.

Jag har inte provat på crossbanan än men jag har stora förhoppningar att det ska funka helt OK, dock är denna drevning inget jag tänker testa på Tuvängens skogsslingor. Det kan bli många tjyvstopp.

IMG_2611.JPG

Att lägga i ettan och dra iväg på plan mark känns ungefär som min KLX230 nu, helt OK samt kan jag fortfarande sprätta med bakhjulet på grus och löst underlag. Hojen har inte tappat kraft, möjligtvis lite i acceleration redan rullandes. Den är fortfarande lite för 'vild' för min fysik (men det jobbar jag på). Hur som helst har den fortfarande för mycket kräm i sig för mig.

Styret har numera dessa vikter i ändarna istället för tidigare barkbusters då jag inte kommer köra så mycket bland träd i år. Att dämpa vibbarna från motorn blir mer relevant, mer fart, väg och grus och mindre teknik och enduro.

IMG_2616.JPG

Saker jag funderar på nu är grejer som mer passande typ av däck, och eventuellt ett comfort seat från SeatConcepts. Vad det verkar kommer vägarna äta upp mina relativt nya crossdäck så jag tänker på Michelin Anakee eller Dunlop Trailmax.

IMG_2634.JPG

Högre fart betyder mer noggrann balansering av hjulen, så jag har ordnat en sån här apparat, från 24MX.

IMG_2646.JPG

I skrivande stund kommer jag på mig själv, fast min 350 duger så kan jag inte sluta tänka på en 500 EXCF. Det äter mig. Jag måste prova en annars kommer jag inte att sova bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Genom att dreva upp den ytterligare till 14/45 har min KTM blivit mycket skönare att köra på asfalt, grus, gräs, åker .. öppnare ytor. Fick korta ner kedjan två länkar till.

Jag har inte provat på crossbanan än men jag har stora förhoppningar att det ska funka helt OK, dock är denna drevning inget jag tänker testa på Tuvängens skogsslingor. Det kan bli många tjyvstopp.

View attachment 502186

Att lägga i ettan och dra iväg på plan mark känns ungefär som min KLX230 nu, helt OK samt kan jag fortfarande sprätta med bakhjulet på grus och löst underlag. Hojen har inte tappat kraft, möjligtvis lite i acceleration redan rullandes. Den är fortfarande lite för 'vild' för min fysik (men det jobbar jag på). Hur som helst har den fortfarande för mycket kräm i sig för mig.

Styret har numera dessa vikter i ändarna istället för tidigare barkbusters då jag inte kommer köra så mycket bland träd i år. Att dämpa vibbarna från motorn blir mer relevant, mer fart, väg och grus och mindre teknik och enduro.

View attachment 502187

Saker jag funderar på nu är grejer som mer passande typ av däck, och eventuellt ett comfort seat från SeatConcepts. Vad det verkar kommer vägarna äta upp mina relativt nya crossdäck så jag tänker på Michelin Anakee eller Dunlop Trailmax.

View attachment 502189

Högre fart betyder mer noggrann balansering av hjulen, så jag har ordnat en sån här apparat, från 24MX.

View attachment 502191

I skrivande stund kommer jag på mig själv, fast min 350 duger så kan jag inte sluta tänka på en 500 EXCF. Det äter mig. Jag måste prova en annars kommer jag inte att sova bra.
Det är stooor skillnad. Bara när man slirar i väg på kopplingen på ettan vill framhjulet upp, direkt från tomgång... :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Bara när man slirar i väg på kopplingen på ettan vill framhjulet upp, direkt från tomgång... :)
Ja, .. alltså nu är jag väldigt noggrann med hur jag släpper kopplingen. Det är ingen fara, så länge jag är nykter eller inte har några funktionshinder pga utmattning eller yrsel, som jag ibland kunde få i skogen efter nån timme eller två 😜
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Någon som har koll på om/vart det finns fotpinnar till passagerare på enduro?
Jag ser inga naturliga monteringspunkter så jag gissar att jag behöver klämma något runt de fyrkantiga rören som går upp under sadeln.
 
  • Trist
Reaktioner: JPT

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Någon som har koll på om/vart det finns fotpinnar till passagerare på enduro?
Jag ser inga naturliga monteringspunkter så jag gissar att jag behöver klämma något runt de fyrkantiga rören som går upp under sadeln.
Varför skulle man ens vilja montera extra fotpinnar?
Ska man åka med passagerare finns det hojar avsedda för det.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Någon som har koll på om/vart det finns fotpinnar till passagerare på enduro?
Jag ser inga naturliga monteringspunkter så jag gissar att jag behöver klämma något runt de fyrkantiga rören som går upp under sadeln.
Av saker man inte borde göra så kommer detta högt upp på listan. Aliexpress har dock lösningar som fästs i ordinarie fotpinne och ger en värdelös lösning till en lika dålig idé.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Av saker man inte borde göra så kommer detta högt upp på listan. Aliexpress har dock lösningar som fästs i ordinarie fotpinne och ger en värdelös lösning till en lika dålig idé.
Tack.
Det här är ingen permanent lösnig. Jag har en som vill hänga med någon gång på en grusväg för att få känna hur det känns (moppekort på gång). Då tänkte jag att det kanske fanns en enkel lösning för detta.

1723718545333.png
Hittade den här som skulle kunna vara något.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon som har koll på om/vart det finns fotpinnar till passagerare på enduro?
Jag ser inga naturliga monteringspunkter så jag gissar att jag behöver klämma något runt de fyrkantiga rören som går upp under sadeln.
Ingen bra ide alls. Bakramen på en enduro är gjord för att ha någonstans att fästa bakskärmen, inte för att bära tyngden av en människa...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, .. alltså nu är jag väldigt noggrann med hur jag släpper kopplingen. Det är ingen fara, så länge jag är nykter eller inte har några funktionshinder pga utmattning eller yrsel, som jag ibland kunde få i skogen efter nån timme eller två 😜
Exakt, och det är därför en 500 inte är så bra i skogen. När du blir trött (vilket sker snabbt på en 500:a) så blir koordinationen sisådär med alla reglage som gas t ex gas och koppling och resultatet blir ännu fler marksyningar och ännu mer lyftande/hämta ner hojen från ett träd och ännu mer utmattning med hallucinationer och yrsel som ett brev på posten... :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top