Man ska ju komma ihåg att skidåkning är en av de idrotter som är extremt snälla mot kroppen och därför tillåter stora mängder träningstimmar.
Sundby var enligt övriga extrem och toppade på 1200h, och det skulle vara ett bevis för att Elofsson låg på 1500h/år?
Ditt bevis för ditt påstående är alltså en länk som säger att Bjørgens träningsvolym ökat från 522 till 940 timmar per år?
En träningsmängd som det enligt din länk krävde 13 år av stegvis ökad träning för att uppnå.
Av de cross och enduroåkare jag känner och träffat är det bara en jag vet som lyckats komma upp i 150h på hojen under en och samma säsong. Sen tillkommer förstås övriga träningstimmar på det. Den sista norrbottensföraren som lyckades få köra VM vet jag att han åtminstone en specifik säsong mot slutet av karriären hade 120h på hojen. Vet inte om det var en normal säsong för honom, jag misstänker att han hade säsonger bakom sig med mer timmar på hojen.
Sen vet jag att han var extremt noggrann med allt och han hade nog sjuklig kvalitet på sina träningspass. tex alltid nya däck.
På aftonbladet redovisas en av Elofs träningsveckor enligt följande: ---snipp--- 10 träningspass i veckan - här är schemat som ledde in i väggen: Dag 1 Förmiddag: Intervallträning 90 minuter. Eftermiddag: Styrketräning och distansträning 60 minuter. Dag 2 Förmiddag: Styrkestak 60 minuter. Eftermi...
www.skidforum.se
Per Elofsson är tillbaka. Inte i längdspåret än men väl i landslagskläder. Den svenske skidstjärnan siktar på en comeback men vet inte riktigt när den blir av.
www.svt.se