Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Motorn är vad den är. Liten oljemängd, hög kompression, anpassad för täta oljebyten och renoveringar. Dessutom slits motorerna kanske ännu mer av höga jämna hastigheter än av varierande varvtal… utväxlingen är inte gjord för landsvägskörning.
Ja just det, det var det vi pratade om tidigare. Jag hör dig, och jag förstår resonemanget, men min behållning blir nog nyckelordet "kanske" ;)

Jag har dessvärre alldeles för kul på min KTM350 ute på vägar och annat halvdant, inte enbart på banan och i skogsrundan på Tuvängen. Jag är väl envis, och det kommer jag *kanske* få äta upp nån dag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja just det, det var det vi pratade om tidigare. Jag hör dig, och jag förstår resonemanget, men min behållning blir nog nyckelordet "kanske" ;)

Jag har dessvärre alldeles för kul på min KTM350 ute på vägar och annat halvdant, inte enbart på banan och i skogsrundan på Tuvängen. Jag är väl envis, och det kommer jag *kanske* få äta upp nån dag.

Kanske inte du men definitivt nästa ägare av hojen…

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tackar. Ok, men du hänger upp dig för mycket på serviceintervallen. Om du inte kör din EXC som dom gör i Erzberg rodeon, tror du fortfarnde på att hojen behöver den servicen?

Just det, är det ”proffsfjädring” så kräver även fjädringen sitt underhåll för att fungera bra. Regelbundna rengöringar, byte av olja, byten av packboxar och skrapringar osv osv.

Det är väl det stora problemet när folk köper tävlingsredskap och sedan underhåller dem som om de var en Honda 125 pendlingsmoppe.

Mvh

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kanske inte du men definitivt nästa ägare av hojen…
En högst ädel inställning, det respekterar jag. Men jag har varken tålamodet eller omtanken. Jag är mer benägen att njuta av nöjet att handgripligen kasta min hoj nedför en stor klippa och höra den slås i bitar i värsta fall. Även om allt fel med hojen är mitt. Jag är inte helt mentalt stabil alltid :devilish:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En högst ädel inställning, det respekterar jag. Men jag har varken tålamodet eller omtanken. Jag är mer benägen att njuta av nöjet att handgripligen kasta min hoj nedför en stor klippa och höra den slås i bitar i värsta fall. Även om allt fel med hojen är mitt. Jag är inte helt mentalt stabil alltid :devilish:

Det har framgått men vi gillar dig ändå. :)

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snarare dubbelt upp. :)

Martin Johnsrud Sundby låg uppåt 1200 timmar när han tränade som mest.

Gunde låg på 750 timmar, idag ligger de flesta kring 900 timmar.

Nu vet jag inte hur mycket en cross- eller enduroåkare tränar på elitnivå men de har sjukt bra fysik och bra kondis, så mycket vet jag.

Mvh

Man ska ju komma ihåg att skidåkning är en av de idrotter som är extremt snälla mot kroppen och därför tillåter stora mängder träningstimmar.

Sundby var enligt övriga extrem och toppade på 1200h, och det skulle vara ett bevis för att Elofsson låg på 1500h/år?

Ditt bevis för ditt påstående är alltså en länk som säger att Bjørgens träningsvolym ökat från 522 till 940 timmar per år?
En träningsmängd som det enligt din länk krävde 13 år av stegvis ökad träning för att uppnå.

Av de cross och enduroåkare jag känner och träffat är det bara en jag vet som lyckats komma upp i 150h på hojen under en och samma säsong. Sen tillkommer förstås övriga träningstimmar på det. Den sista norrbottensföraren som lyckades få köra VM vet jag att han åtminstone en specifik säsong mot slutet av karriären hade 120h på hojen. Vet inte om det var en normal säsong för honom, jag misstänker att han hade säsonger bakom sig med mer timmar på hojen.
Sen vet jag att han var extremt noggrann med allt och han hade nog sjuklig kvalitet på sina träningspass. tex alltid nya däck.

Så mycket har Elofsson ökat träningsdosen
17 år:412 timmar
18 år:480
19 år:530
20 år:600
21 år:650
22 år:720
23 år:795
24 år:830

kunde räkna in 800 träningstimmar på ett år.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man ska ju komma ihåg att skidåkning är en av de idrotter som är extremt snälla mot kroppen och därför tillåter stora mängder träningstimmar.

Sundby var enligt övriga extrem och toppade på 1200h, och det skulle vara ett bevis för att Elofsson låg på 1500h/år?

Ditt bevis för ditt påstående är alltså en länk som säger att Bjørgens träningsvolym ökat från 522 till 940 timmar per år?
En träningsmängd som det enligt din länk krävde 13 år av stegvis ökad träning för att uppnå.

Av de cross och enduroåkare jag känner och träffat är det bara en jag vet som lyckats komma upp i 150h på hojen under en och samma säsong. Sen tillkommer förstås övriga träningstimmar på det. Den sista norrbottensföraren som lyckades få köra VM vet jag att han åtminstone en specifik säsong mot slutet av karriären hade 120h på hojen. Vet inte om det var en normal säsong för honom, jag misstänker att han hade säsonger bakom sig med mer timmar på hojen.
Sen vet jag att han var extremt noggrann med allt och han hade nog sjuklig kvalitet på sina träningspass. tex alltid nya däck.

Nejdå, jag menade bara att idag tränar elitskidåkarna dubbelt så mycket som de 500 timmar du hänvisade till. :)

De tränar sjukt mycket… det var inte polemik mot ditt inlägg, snarare komplettering med att det är ÄNNU mer idag.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nejdå, jag menade bara att idag tränar elitskidåkarna dubbelt så mycket som de 500 timmar du hänvisade till. :)

De tränar sjukt mycket… det var inte polemik mot ditt inlägg, snarare komplettering med att det är ÄNNU mer idag.

Mvh

Jag skrev att Elofsson tränade 750h/år och inget annat. Och lite googling visade efter ditt ifrågasättande att det påståendet stämde ganska bra och nästan exakt snittet de sista 4 åren i tabellen.

De 500 timmarna handlade inte om skidåkare utan ett hypotetiskt fall av timmar på hojen vid crossträning. Nåt som jag vidhåller att troligen ingen svensk cross eller enduroförare når upp till.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skrev att Elofsson tränade 750h/år och inget annat. Och lite googling visade efter ditt ifrågasättande att det påståendet stämde ganska bra och nästan exakt snittet de sista 4 åren i tabellen.

De 500 timmarna handlade inte om skidåkare utan ett hypotetiskt fall av timmar på hojen vid crossträning. Nåt som jag vidhåller att troligen ingen svensk cross eller enduroförare når upp till.
Jag hjälpte ett par bröder från Boden för några år sen med marknadsföring för sin SM-satsning i motocross. Jag minns bara att de sa att de gjorde av med två hojar var per säsong. Efter halva säsongen var hojen så mjuk i chassit att de fick byta till hoj nummer två, han menade att metallen var så utmattad att precisionen i hojen var borta.
De tränade iallafall sjukt mycket bägge två.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hjälpte ett par bröder från Boden för några år sen med marknadsföring för sin SM-satsning i motocross. Jag minns bara att de sa att de gjorde av med två hojar var per säsong. Efter halva säsongen var hojen så mjuk i chassit att de fick byta till hoj nummer två, han menade att metallen var så utmattad att precisionen i hojen var borta.

Om det är de bröder jag tänker på så var ju den yngre ständigt skadad eftersom han körde över sin förmåga så jag har svårt och tro att han slet ut några hojar. Vad jag minns bytte de väl ändå en hoj per säsong.

En hoj är nog ändå att betraktas som slut runt 150h för en elitförare, kanske ännu snabbare.
Han jag nämnde tidigare som åkte VM hade 5 lånehojar per år som spons, det blir bara ca 25h per hoj med hans träningsmängd.

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Om det är de bröder jag tänker på så var ju den yngre ständigt skadad eftersom han körde över sin förmåga så jag har svårt och tro att han slet ut några hojar. Vad jag minns bytte de väl ändå en hoj per säsong.

En hoj är nog ändå att betraktas som slut runt 150h för en elitförare, kanske ännu snabbare.
Han jag nämnde tidigare som åkte VM hade 5 lånehojar per år som spons, det blir bara ca 25h per hoj med hans träningsmängd.
De två säsonger jag jobbade med dem köpte de iallafall fyra hojar innan säsongen, och fyra nya nästa säsong. Hur de gjorde i övrigt vet jag inte och dessa två år så var mig veterligen ingen av dem skadad?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Efter halva säsongen var hojen så mjuk i chassit att de fick byta till hoj nummer två, han menade att metallen var så utmattad att precisionen i hojen var borta.
Jösses Amalia, när man känner att materialet i ramen börjar mjukna så spelar man på en helt annan nivå. Hörde att Husqvarna (2025) hade gjort någon sorts förstärkningar i ramen pga. detta. De hade iaf gjort en ändring på den nya hojen jämfört mot den förra.

1737726217948.png
Husqvarna 2025

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På 90-talet var ett problem med utmattade ramar att dom började spricka och det var ingen ide att svetsa för det kom bara nya sprickor.
Jag tror inte det är så vanligt problem längre.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
På 90-talet var ett problem med utmattade ramar att dom började spricka och det var ingen ide att svetsa för det kom bara nya sprickor.
Jag tror inte det är så vanligt problem längre.
Allt är relativt. James Stewart bytte ram efter varje racehelg när han körde Kawazaki på 90-talet. Hans mekaniker hade aldrig sett något liknande och var rädd halva första säsongen för han hade aldrig sett något köra så hårt. En snabb elitförare känner absolut skillnad på en ny cykel och en som gått 40-50h. Jag köper sällan (aldrig) nytt men även jag kan känna skillnad mellan något som gott 20h och 100h, även om alla lager och fjädring är servade.

Dock byter de flesta elitåkare kanske inte för "känslan" utan för att slippa underhåll och missöden. För de flesta i Sverige betyder det att "pappa betalar" i viss mån och då gäller det ibland att motivera sina kostnader...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Läste någonstans att Rossi kunde känna drygt 40 inställningspunkter på sina hojar. Bland annat kunde han genom att bara köra hojen känna om motorbultarna var solida eller ihåliga, och om det var ihåliga bara fram eller bak...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping