Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
K180 verkar dom heta. Jag vill ha såna på alla mina hojar. Då slirar det skönt på alla underlag, kanske lera blir aningens för halt, men då får man vänta med att köra tills det torkat. Tänk att köra med dessa på Högstabanan, där dom kör folkrace, i Haninge. Damm och asfalt och sånt, mycket mer intressant än vanlig motocross med en massa lera sand och jord bara.

IMG_2631.JPG

Högsta, en lagom smutsig bana med mildare 'hopp' än standard MX-bana. Lite som störtlopp för offroad-motorcyklar.

Högsta.jpg

.. jag måste bara bli riktigt bra på att manövrera hojen. Och jag måste nog ha en 450 cc ?

På tal om Högstabanan, här kör han enduroslingan.

Och här är crossbanan:

Och folkracebanan. 10 år sen så grejer kan ha ändrats.

Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag använder bara pekfingrarna på både kopplingen å handbromsen..
Reglagen är justerade så långt in på styret de går samt extra korta handtag så man bara använder pekfingrarna..
Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget nedan är ett svar eller kanske mer en kommentar på min körning och hur jag gör just nu.

I huvudsak sker all min träning stående.

Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har även hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna på grusväg. Det är kanske svårt att föreställa sig men steget från en vanlig cykel (som jag kan hantera ganska bra) eller en vanlig gatuhoj (som jag också har lite koll på) är ganska stort till en cross.

Jag har vajerkoppling på min hoj och tycker det är svårt/jobbigt att endast använda pekfingret efter en tids körning. Just nu använder jag både pekfingret och långfingret.

När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre hastigheter och då mestadels när jag kör små långsamma stående åttor. Det blir oftast krypfart men jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu (på den sitter man ju oftast). Ni vet det där flytet när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (garage-vändningen). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som får styra balansen. Hela tiden ståendes, såklart. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet runt om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?

Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Jag är för feg och i det här fallet tror jag det är en bra sak. Hmmm, man får ju gå där på stigarna men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det). :hihi

Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag testade det tidigare men det blev för jobbigt för underarmen. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare med endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan. Får se när den dagen äntligen kommer.

Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start att träna där innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll (egentligen alla reglage) och hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den på den här hojen. Speciellt stående i rymdskorna.

Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna. Med MTB så kör man ju där på bakhjuelt och typ gör en olli över. Det är lite skillnad i hanteringen av en 100kg hoj mot en lätt cykel.

”Runt-runt-rivare” kanske skulle kunna vara något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå? Troligtvis inte stående heller, iaf till en början.

Jag känner mig lite osäker på min ställningen när jag står och kör. Hur ska jag känna och hur kan jag verifiera att jag gör rätt?

Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa på något bra sätt. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort i början utan mer att lyckas sladd-bromsa utan att ramla... Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?

Banan har ju inte öppnat ännu så jag har inte så många val att övningsköra på. Det verka gå tävlingar på den men den vanliga träningen verkar pausas över vintern, är det vanligt?

Vad tror ni, synpunkter på min träning?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget är ett svar eller kommentar på min körning och hur jag gör just nu.

Just nu sker all min träning stående.

Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna.

Jag har vajerkoppling och tycker det är svårt/jobbigt att bara använda pekfingret efter en tids körning. Jag använder både pekfingret och långfingret. När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre farter och ofta när jag kör långsamma små stående åttor. Det blir oftast krypfart och jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu. Ni vet det där när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (graragevändnig). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som styr balansen. Hela tiden ståendes, såklart och det tycker jag gör det hela lite svårare. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?

Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Man får ju gå där men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det)?

Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare men endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan?

Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll och att hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla där. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den. Speciellt stående med rymdskorna.

Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna.

”Runt-runt-rivare” kanske vore något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå?

Jag känner mig lite osäker på min ställningen när jag står och kör. Hur ska jag känna och hur kan jag verifiera att jag gör rätt?

Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort. Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?

Banan har ju inte öppnat ännu så jag har inte så många val att övningsköra på. Det verka gå tävlingar på den men den vanliga träningen verkar pausas över vintern, är det vanligt?

Jag tycker det låter väldigt bra. Du beskriver känslan väldigt rätt och nu handlar det bara om att öva så mycket att du normaliserar det hela. När allting känns normalt, t ex stående körning, så kan du börja finlira med balans och kontroll.

Keep up the good work! :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget är ett svar eller kommentar på min körning och hur jag gör just nu.

Just nu sker all min träning stående.

Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna.

Jag har vajerkoppling och tycker det är svårt/jobbigt att bara använda pekfingret efter en tids körning. Jag använder både pekfingret och långfingret. När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre farter och ofta när jag kör långsamma små stående åttor. Det blir oftast krypfart och jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu. Ni vet det där när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (graragevändnig). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som styr balansen. Hela tiden ståendes, såklart och det tycker jag gör det hela lite svårare. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?

Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Man får ju gå där men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det)?

Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare men endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan?

Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll och att hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla där. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den. Speciellt stående med rymdskorna.

Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna.

”Runt-runt-rivare” kanske vore något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå?

Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort. Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?

Jag har tyvärr svårt att lära om mig så det är oftast två fingrar, men fortsätt nöta. Det enklaste tipset är att flytta in kopplingshandtaget så långt du kan. Du skall inte kunna nå det med mer än två fingrar, då ökar utväxlingen och det blir lättare med ett finger. Funkar bra på allt utom Renthal Twinwall-styren som har en skarv som hindrar att skjuta in långt nog.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett bra sätt att träna stående är att köra med en hand.
Då måste du hitta balansen för att inte åka fram eller trilla av hojen.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har tyvärr svårt att lära om mig så det är oftast två fingrar, men fortsätt nöta. Det enklaste tipset är att flytta in kopplingshandtaget så långt du kan. Du skall inte kunna nå det med mer än två fingrar, då ökar utväxlingen och det blir lättare med ett finger. Funkar bra på allt utom Renthal Twinwall-styren som har en skarv som hindrar att skjuta in långt nog.
För mig är det alltid mina olika sorters barkbusters inre fästen som begränsar hur långt in jag kan skjuta grejerna. Kör numera med KTM original i styv plast och där har jag filat lite för att själva infästningen av hydraulslangen ska få plats, då kan jag skjuta in reglagen lite till.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag tycker det låter väldigt bra. Du beskriver känslan väldigt rätt och nu handlar det bara om att öva så mycket att du normaliserar det hela. När allting känns normalt, t ex stående körning, så kan du börja finlira med balans och kontroll.

Keep up the good work! :)
Tack.

Det är svårt att beskriva i text och mycket är såklart baserat på hur jag känner och inte hur det ser ut. :crash

Jo, jag tänker att det här är en form av grundträning och succesivt så kanske det börjar kännas naturligt även när jag kör. Det är iaf tanken med det allt här. För när jag väl är på en bana så bör man ju inte tänka så mycket på tekniken. Helst ska ju de grundläggande delarna sitta på plats redan så man kan fokusera på att köra vid sidan om träden istället för att tänka på fotplaceringen. Typ.

Bara för att banan öppnar så upphör inte grundträningen. Borde vara samma för alla idrotter. Jag kan alltid gå tillbaka och fortsätta träna på det här någon gång i veckan eller mer (i mån av tid).

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...