Allt detta är inte enbart riktat till dig @JPT men en del av inlägget är ett svar eller kommentar på min körning och hur jag gör just nu.
Just nu sker all min träning stående.
Jag har varit ute ett par gånger nu och tjuvtränat på grusvägarna här i krokarna. Jag har hittat några vändplatser men de är inte så stora att jag kan träna i några högre hastigheter där. Däremot så har jag tränat på att växla (och bakbromsa) stående när jag kör de lite längre och enklare sträckorna.
Jag har vajerkoppling och tycker det är svårt/jobbigt att bara använda pekfingret efter en tids körning. Jag använder både pekfingret och långfingret. När jag tränar ”kopplingskontroll” så gör jag det såklart i lägre farter och ofta när jag kör långsamma små stående åttor. Det blir oftast krypfart och jag har inte riktigt hittat samma fina flyt som jag haft med gatuhojen ännu. Ni vet det där när styret är i fullt stopp och man balanserar med gasen och fotbromsen (
graragevändnig). Nu när jag kör så är det mest gas och koppling som styr balansen. Hela tiden ståendes, såklart och det tycker jag gör det hela lite svårare. Här har jag testat tipset att släppa lite på bennypet om hojen och har knäna lite lösare runt. Skulle nog vilja säga att jag har en känsla av att jag kommer fram mer och står lite mer över styret när jag kör såhär. Känslan blir lite som att jag flyttar fram ytterbenet/knät när jag svänger och nästan lutar hojen mot vaden på det andra benet. Är det rätt känsla?
Jag kör även kortare sträckor in i skogen där de har röjt sly med bandad skogsmaskin. Svårt som fn men förmodligen nyttig träning (balans, kontroll och puls). Igår (vid flera tillfällen) upptäckte jag att man inte ska köra snett över liggande (blöta) stockar. När framhjulet sticker i sidled så är det för sent och balansen är bortom all räddning. Bandvagnen har gjort fina spår med det är fortfarande mycket sten och bråte i vägen som man behöver köra över. Det kanske går lättare i högre farter men jag har inte kommit dit ännu. Man får ju gå där men hur är det med att köra motordrivet fordon i de här spåren (finns ingen skylt som säger att man inte får det)?
Jag har alltid två fingrar på kopplingen och tycker det känns som en bra balans mellan kontroll på kopplingen samt greppet i handtaget. Men jag blir snabbt trött i vänsterhanden då det endast är lillfingret och ringfingret som håller greppet. När jag blir starkare i händerna vill jag försöka med endast ett finger. Jag vet inte riktigt vad som krävs ännu men jag tror greppet blir lite säkrare men endast ett finger på kopplingen när jag kör en enduroslinga eller ett varv på crossbanan?
Stående växlingar är en övningssak och jag tränar just nu på grusvägarna. Inget svårt egentligen men jag tror det är en bra start innan jag får in i skogen (eller crossbanan) och försöker göra samma sak. Jag har inte hittat några skogsslingor där jag kan komma upp i någon nämnd värd fart ännu så det blir inte så många växlingar där. Nu är det mer att försöka ha kopplingskontroll och att hålla motorn levande. På grusvägen är det hyfsat plant och fint så jag känner inte att det är några konstigheter att stå och växla där. Med gatuhojen på asfalt så använder jag väldigt sällan bakbromsen så här blir det också en stor förändring genom att bara använda den. Speciellt stående med rymdskorna.
Jag har även hittat några diken jag kör över både fram och tillbaka. Mest för att testa balansen och att jag har kontroll på hojen. Jag har inte lättat på framhjulet ännu men tänker att det kanske kommer med tiden som jag känner att jag kan hantera krafterna.
”Runt-runt-rivare” kanske vore något för att öva kontroll. Det blir kanske inte full gas, som på moppen men ändå?
Jag känner mig lite osäker på min ställningen när jag står och kör. Hur ska jag känna och hur kan jag verifiera att jag gör rätt?
Jag har ingen bra träningsstruktur men jag tänkte att näst på tur kanske får bli några ”sladda in i sväng” åt båda hållen. Då blir det att komma in från stående till sittande, kanske växla ner och samtidigt fotbromsa. Sedan komma ut ur svängen med öppen trottel (nåja). Behöver kanske inte gå så fort. Kanske inget jag har nytta av på en bana men jag tänker att, om jag klarar det bra på en grusväg eller vändplan så har jag också hygglig kontroll på hojen?
Banan har ju inte öppnat ännu så jag har inte så många val att övningsköra på. Det verka gå tävlingar på den men den vanliga träningen verkar pausas över vintern, är det vanligt?
Vad tror ni, synpunkter på min träning?