ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
En dum fråga:
Vem har "bestämt" att 250SP ska göras om till en ren B-klass?:confused:
Detta har jag som kört klassen tre år nu aldrig hört talas om!

Att det kan komma som en special regel i en ren ER6 cup som drivs till viss del av impotören innebär ju inte att A-förare inte får köra, de får bara inte tillgång till priserna satta av importören.

I en klass med hög konkurence och många förare som dessutom är blandade A och B klass så kommer det alltid att vara moraliskt tvivelaktigt att inte ha separat prisutdelning för B-förarna anser jag i alla fall.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Svemo har bestämt, i samband med regeländring om att tillåta 2cyl 650cc i SP250, att klassen endast skall vara öppen för B-förare. Suger röv för övrigt och bör ändras ;)

Nån ER6 cup tror jag inte Svemo har tagit ställning till. Det kanske dom inte heller behöver göra? Det kanske går bra för en importör att dela ut separata priser och hålla koll på poängräkning och platser vid sidan om?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det här är ju helt otorligt dåligt, först skjuter man Sport Production rakt ut i kylan till ERF-cirkusen med ett utdraget tvådagarsupplägg och sedan sparkar man undan fötterna på A-förarna. Det här var det sämsta som hänt sedan Hedenhös. Detta är som att ta bort alla bänkar inom en kilomters radie från varje Systembolag. Var ska A-laget nu ta vägen? Lodis-Björn, Torkel, Donken och alla andra A-förare som har vilja men saknar medel behöver också en bänk att sitta på och bäst är om de kan dela bänk med nybörjarna. Deras blotta närvaro är av stor nytta för alla nybörjare så att de kan se och lära, ställa frågor och få svar.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Om nu intresset från A-förare är så stort så borde det ju kunna fixas två olika klasser. Exempelvis SP-A och SP-B.
Då slipper man att en massa nya förare kvalas ut och alla dessa livsfarliga varvningar som det disskuteras om.
Tror annars att många nya förare tröttnar ganska fort om det ska betalas anmälningsavgifter för att sedan kvalas ut och inte få starta på grund av att det är en massa A-förare i klassen.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Enu ett problem med att det blir en b-klass är ju vart då alla ska ta vägen sen...Sv650 till NSB det kommer bli en fin omställning :D

björn
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Just därför vore det ju bra om det fanns en A och en B klass som körs på likadana hojar.
Vill man köra en vassare hoj så finns det ju möjligheter till det men vill man som A-förare köra "budgetracing" så kan man fortsätta på samma material men med annat motstånd.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Depåbitchen skrev:
2594491
Tror annars att många nya förare tröttnar ganska fort om det ska betalas anmälningsavgifter för att sedan kvalas ut och inte få starta på grund av att det är en massa A-förare i klassen.
Är det så det fungerar idag i SP?
Som jag vill minnas skulle det inte skada med minst tio startande till i varje tävling, och iom att ni ska köra med ERF kanske man kan anta att det inte lockar lika många.
Jag är som jag tidigare sagt skeptisk till att det blir så mycket billigare per säsong att köra SP än rookie fast jag kan ju ha fel. Men SP-klassen har ju tidigare fungerat som Teddy nämde, A-förare som nybörjarna siktar på och försöker lära av.
Blir det många kanske ERFgänget kan skapa två grupper, om inte annat kanske de som blir utkvalade bör fundera på om de verkligen ska tävla på bana med motorcyklar?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Innan så var klassen bara för A-förare. Klassen var väl tänkt att vara en "billig" klass för A-förare som ville tävla på en nivå som var lätt att kunna hålla konkurentkraftigt material i eller var nyuppklassade och vill prova på hård konkurens som inte kostade en förmögenhet. En del körde i den som komplement för att få mer bantid och ha roligt.

Tror inte man fick vara b-förare i den klassen förens 1996.

Skulle gissa att om klassen bara kommer vara för b-förare framöver så kommer imortörer - återförsäljare inte vara lika intresserade av att stödja en sån klass.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Victor skrev:
2594569 Är det så det fungerar idag i SP?
Som jag vill minnas skulle det inte skada med minst tio startande till i varje tävling, och iom att ni ska köra med ERF kanske man kan anta att det inte lockar lika många.
Jag är som jag tidigare sagt skeptisk till att det blir så mycket billigare per säsong att köra SP än rookie fast jag kan ju ha fel. Men SP-klassen har ju tidigare fungerat som Teddy nämde, A-förare som nybörjarna siktar på och försöker lära av.
Blir det många kanske ERFgänget kan skapa två grupper, om inte annat kanske de som blir utkvalade bör fundera på om de verkligen ska tävla på bana med motorcyklar?

Det har inte varit så i år men om man räknar med att alla som är intresserade i den här tråden så tillkommer det ett gäng A-förare och det är några av dom som förespråkar en 107 eller 110% regel.
Under året så är det ingen som gnällt om att en del kör för långsamt under tävlingarna iaf.
Skulle det däremot tillkomma en 5-10 A förare som anser att det är farligt att varva ngn ett par gånger och det då införs en 110% regel så TROR jag att det försvinner många B-förare som tröttnar då de blir utkvalade.

Om jag inte minns fel så hade det blivit ca:7 startande i Rookie 1000 på Sviestad om man tillämpat 110%regeln och hur kul är det att kolla på ett race med 7 förare?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag tror faktiskt inte att det skulle komma till särskillt många A-förare nästa år. 5-6 stycken kanske? Och det har väl inte varit nära att någon skulle ha blivit utkvalad i år?

Ingen 107/110%-regel! Ska man blanda A och B så tycker jag absolut alla får acceptera att det är fartskillnad och köra med respekt för det.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2581258 Det har tyvärr varit endel som blivit varvade 3 gånger under ett race. Det är för mycket, men får hoppas det inte är så nästa år. Dessa personer borde träna mer, men det är ju en annan diskussion som sagt :)

Som det har sagts tidigare i tråden. Det har varit väldigt mycket gnäll på skillnader mellan förarna. Man pratar mycket om säkerhet. Ska man då blanda A och B förare?

Det har funkat skitbra den här säsongen. Ingen A-förare har gnällt. Bara folk som inte kört med oss har klagat.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2595290 Och inte heller av rätt personer...
jo faktiskt, bara inte till rätt personer...

å hej

edit: för att klargöra är det från toppen i 250sp jag hört det...

men som sagt, det är troligen inte allvarligt nog för att behöva påpekas till "rätt personer".
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag vill vara med men har ingen som hällst erfarenhet av MC racing å dess licenser osv, har bara licens för Offshore racing 1L till 3L, men ni vill väll ha licens för sånt som går på land va? :)
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
wdac skrev:
2596473 Jag vill vara med men har ingen som hällst erfarenhet av MC racing å dess licenser osv, har bara licens för Offshore racing 1L till 3L, men ni vill väll ha licens för sånt som går på land va? :)

Haha, ja det lär nog behövas. Du har en bit att vandra :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
wdac skrev:
2596473 Jag vill vara med men har ingen som hällst erfarenhet av MC racing å dess licenser osv, har bara licens för Offshore racing 1L till 3L, men ni vill väll ha licens för sånt som går på land va? :)

På Anderstorp i somras hade du varit en vinnare med den kompetensen...:tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2595461 jo faktiskt, bara inte till rätt personer...

å hej

edit: för att klargöra är det från toppen i 250sp jag hört det...

men som sagt, det är troligen inte allvarligt nog för att behöva påpekas till "rätt personer".


Var inget gnäll på Sviestad när vi var några stycken som skulle bli utkvalade om man följde regeln. Alla var med på att alla skulle få köra och så blev det.
 

sandstream

Guest
Lite intressant att så många A-förare upprörs över de höga kostnaderna som en del "A-serier" medför när man i var och varannan tråd läser svar som "Det ska kosta att räjsa", "Racing är dyrt", "Har du inte råd så gör något annat".
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top